IPPP1-443-1009/11-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1009/11-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bank S.A. (dalej. "Bank", "Wnioskujący") jest bankiem mającym siedzibę na terytorium Polski wykonującym czynności bankowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). W ramach prowadzonej działalności Bank współpracuje z świadczącą usługi doładowania telefonów pre-paid (dalej "Spółka"). Na podstawie umowy o współpracy zawartej ze Spółką Bank zintegrował serwis bankowości elektronicznej z platformą transakcyjną Spółki, za pomocą której dokonywane jest doładowanie pre-paid, poprzez umieszczenie opcji przelewu predefiniowanego na rzecz Spółki tytułem doładowania telefonu.

Umowa o współpracę zawarta między Bankiem i Spółką ustala zasady współpracy Stron w zakresie uruchomienia przez Spółkę platformy do obsługi pre-paid oraz obsługi przez Bank płatności za doładowania kont telefonów realizowanych przez Klientów Banku w serwisie bankowości elektronicznej Banku. Klienci Banku po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej Banku oraz wybraniu właściwej zakładki, będą mogli złożyć polecenie dokonania przelewu tytułem doładowania konta pre-paid telefonu GSM.

Bank realizując złożone przez klienta polecenie przelewu przekaże odpowiednią kwotę środków pieniężnych z rachunku klienta na rachunek Spółki prowadzony przez Bank. Spółka następnie dokona odpowiedniego rozliczenia z operatorem telefonicznym, będącym dostawcą usług telefonicznych. Z tytułu realizacji każdego przelewu tytułem doładowania konta pre-paid telefonu GSM Bankowi przysługuje od Spółki wynagrodzenie w formie ustalonej prowizji za każdy zrealizowany przelew (ustalony% wartości netto przelewu za doładowanie). Należne Bankowi wynagrodzenie prowizyjne będzie przekazywane przez Spółkę na rachunek Banku w okresach miesięcznych. Kwota należnego Bankowi miesięcznego wynagrodzenia będzie ustalana na podstawie raportów rozliczeniowych wskazujących liczbę transakcji płatności za doładowania kont pre-paid telefonów GSM dokonanych w okresie rozliczeniowym za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Bank opisane w stanie faktycznym są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej "podatek VAT") w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004, nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej "ustawa o VAT").

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Bank opisane w stanie faktycznym są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z przepisami zawartymi w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zdaniem Banku w świetle powyższych przepisów przedmiotowe usługi polegające na przyjęciu i realizacji dyspozycji przelewu złożonej przez klienta Banku w ramach usługi pre-paid są objęte zakresem zwolnienia przewidzianego dla usług finansowych. Należy je bowiem zaliczyć do wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 40 "wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług".

W opinii Banku taki wniosek można wyciągnąć wprost z literalnego brzmienia wskazanego przepisu, który wśród zwolnionych usług wymienia wprost przekazy i transfery pieniężne. W opisanej sytuacji Bank realizuje złożone przez klienta polecenie przelewu przekazując wskazaną kwotę środków pieniężnych z rachunku klienta na rachunek Spółki prowadzony przez Bank. W rezultacie w przedmiotowym stanie faktycznym Bank dokonuje transferów pieniężnych wymienionych przez ustawodawcę wśród czynności zwolnionych.

Istotne jest wskazanie, że w ramach wykonywanych przez Bank czynności nie znajdują się usługi telekomunikacyjne. Bank świadczy wyłącznie usługę, polegającą na umożliwieniu opłacenia nabywanych przez Klienta od Spółki usług telekomunikacyjnych w postaci doładowania konta PREPAID. Samo dokonanie płatności za te usługi za pośrednictwem systemu bankowości internetowej Banku nie stanowi świadczenia usług telekomunikacyjnych. Wynagrodzenie należne Bankowi z tytułu wykonania usługi przelewu jest uzależnione od zrealizowanego przelewu a nie od realizacji faktycznego dokonania doładowania konta pre-paid Klienta.

Podsumowując, w opinii Wnioskującego usługi świadczone przez Bank polegające na przyjęciu i wykonaniu dyspozycji płatności pre-paid są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosowanie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy o VAT).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie zaś z ust. 15 art. 43 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa bliżej, co należy rozumieć pod pojęciami wymienionymi w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. W tym celu należy się odwołać do uregulowań wskazanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, czynnościami bankowymi są:

1.

przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,

2.

prowadzenie innych rachunków bankowych,

3.

udzielanie kredytów,

4.

udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,

5.

emitowanie bankowych papierów wartościowych,

6.

przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,

6a) wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,

7.

wykonywanie innych czynności przewidzianych wyłącznie dla banku w odrębnych ustawach.

W świetle art. 5 ust. 2 Prawa bankowego, czynnościami bankowymi są również następujące czynności, o ile są one wykonywane przez banki:

1.

udzielanie pożyczek pieniężnych,

2.

operacje czekowe i wekslowe oraz operacje, których przedmiotem są warranty,

3.

wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,

4.

terminowe operacje finansowe,

5.

nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych,

6.

przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,

7.

prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,

8.

udzielanie i potwierdzanie poręczeń,

9.

wykonywanie czynności zleconych, związanych z emisją papierów wartościowych,

10.

pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym.

W myśl art. 5 ust. 4 ww. ustawy, działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności, o których mowa w ust. 1, może być wykonywana wyłącznie przez banki, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest bankiem mającym siedzibę na terytorium Polski wykonującym czynności bankowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). W ramach prowadzonej działalności Bank współpracuje ze Spółką świadczącą usługi doładowania telefonów pre-paid. Na podstawie umowy o współpracy zawartej ze Spółką Bank zintegrował serwis bankowości elektronicznej z platformą transakcyjną Spółki, za pomocą której dokonywane jest doładowanie pre-paid, poprzez umieszczenie opcji przelewu predefiniowanego na rzecz Spółki tytułem doładowania telefonu. Klienci Banku po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej Banku oraz wybraniu właściwej zakładki, będą mogli złożyć polecenie dokonania przelewu tytułem doładowania konta pre-paid telefonu GSM. Bank realizując złożone przez klienta polecenie przelewu przekaże odpowiednią kwotę środków pieniężnych z rachunku klienta na rachunek Spółki prowadzony przez Bank. Z tytułu realizacji każdego przelewu tytułem doładowania konta pre-paid telefonu GSM Bankowi przysługuje od Spółki wynagrodzenie w formie ustalonej prowizji za każdy zrealizowany przelew (ustalony% wartości netto przelewu za doładowanie).

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazano wyżej, z treści tego przepisu wynika, iż zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Podkreślenia wymaga, iż dokonując analizy pojęć użytych do opisania zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, winny one być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie usługi świadczone przez podatników.

Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na realizacji złożonego przez klienta polecenia przelewu poprzez przekazanie odpowiedniej kwoty środków pieniężnych z rachunku klienta na rachunek spółki świadczącej usługi doładowania telefonów niewątpliwie spełniają przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. W przepisie tym ustawodawca posługuje się m.in. pojęciem wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Skutkiem wykonania przez Bank opisanej we wniosku usługi jest przepływ (transfer, przekaz) środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem klienta Banku i rachunkiem spółki świadczącej usługi doładowania telefonów - również prowadzonym przez Bank.

Reasumując zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl