IPPB6/4510-311/15-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB6/4510-311/15-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 2 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dofinansowanie, które zostało już otrzymane w formie zaliczki oraz płatności pośredniej (refundacji), bądź będzie jeszcze otrzymane w przyszłości w formie płatności końcowej przez Spółkę od Płatnika, tj. Banku, na realizację Projektu w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz od I. w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dofinansowanie, które zostało już otrzymane w formie zaliczki oraz płatności pośredniej (refundacji), bądź będzie jeszcze otrzymane w przyszłości w formie płatności końcowej przez Spółkę od Płatnika, tj. Banku, na realizację Projektu w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz od I. w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

L. Sp. z o.o. (dalej: Spółka), na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. 2014.851 j.t. z późn. zm. - dalej: Ustawa), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Na podstawie art. 3 Ustawy Spółka, jako mająca siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Ze względu na charakter dotychczas prowadzonej działalności nie występują wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychodów na podstawie art. 2 Ustawy.

Spółka wykonuje też samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.) i w związku z tym podlegała rejestracji jako "podatnik VAT czynny".

L. Sp. z o.o. jest też przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2015.584 j.t. z późn. zm.).

L. Sp. z o.o. ma podpisaną umowę dealerską z firmą T. Sp. z o.o. w oparciu o którą została ustanowiona autoryzowanym dealerem (sprzedawcą) w zakresie sprzedaży fabrycznie nowych pojazdów samochodowych marki T., oryginalnych akcesoriów i części zamiennych do samochodów tej marki jak również w celu świadczenia usług serwisowych w pojazdach samochodowych marki T. Ponadto Spółka prowadzi sprzedaż części zamiennych do samochodów innych marek, dokonuje napraw i konserwacji w zakresie mechanicznym oraz blacharsko-lakierniczym pojazdów innych producentów oraz prowadzi działalność w zakresie sprzedaży samochodów używanych.

L. Sp. z o.o. w celu poprawy efektywności swojego działania postanowiła usprawnić i zautomatyzować część procesów zachodzących w Spółce. W wyniku realizacji tego projektu ma nastąpić automatyzacja:

* wymiany dokumentów pomiędzy Spółką a jej otoczeniem, obsługi sprzedaży części,

* obsługi sprzedaży samochodów używanych,

* realizacji napraw blacharsko-lakierniczych.

W tym celu Spółka musiała pozyskać odpowiedni sprzęt komputerowy oraz licencje na oprogramowanie, które będą realizować te procesy. Ze względu na wysokie ceny takich komponentów, L. Sp. z o.o. podjęła decyzję o pozyskaniu środków finansowych na tę inwestycję w formie dofinansowania z P.

W celu realizacji powyższego zamierzenia Spółka zawarła w dniu 05/11/2013 r. z P. (dalej: I.), działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu P. (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 75 z późn. zm.) Umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B 8 osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (dalej: Umowa).

Przedmiotem tej Umowy jest udzielenie Spółce, realizującej projekt finansowany ze środków publicznych na podstawie Umowy, przez I dofinansowania na realizacje przedsięwzięcia "X" (dalej: Projekt) w ramach programu: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz określenie praw i obowiązków Stron Umowy związanych z realizacją Projektu w zakresie zarządzania, rozliczania, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także w zakresie informacji i promocji. Dofinansowanie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, obejmuje wartość wsparcia udzielonego Spółce ze środków publicznych w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013.885 j.t. z późn. zm.) oraz płatności, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013.885 j.t. z późn. zm.).

Całkowity koszt realizacji Projektu zgodnie z Umową wynosi 1.098.250,00 PLN. Maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, związanych z realizacją Projektu wynosi 1.098.250,00 PLN i dotyczy ona wyłącznie wsparcia na inwestycje. Okres kwalifikalności wydatków rozpoczął się 1 grudnia 2013 r. i zakończył 31 maja 2015 r.

Po spełnieniu warunków wynikających z Umowy oraz Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie udzielania przez P. pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 412, z późn. zm.), I. zobowiązała się udzielić Spółce dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 768.775,00 PLN, w tym:

* do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013.885 j.t. z późn. zm.), w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, co stanowi 653.458,75 PLN oraz

* do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013.885 j.t. z późn. zm.), w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich, co stanowi 115.316,25 PLN,

przy czym maksymalna wysokość dofinansowania w wysokości 768.775,00 PLN jest przeznaczona w całości na inwestycje i stanowi ona 70,00% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

I. udzieliła Spółce dofinansowania w formie zaliczki i refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośredniej oraz refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności końcowej.

Płatności zaliczki zostały otrzymane przez Spółkę w dniach:

a.

21/11/2013 r. w kwocie 57.658,13 PLN z P. jako wpłata w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

b.

03/12/2013 r. w kwocie 326.729,37 PLN od Płatnika, tj. Banku, jako płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Obydwie transze płatności zaliczek wpłynęły na specjalnie w tym celu wyodrębniony rachunek bankowy.

Płatności dofinansowania w formie refundacji zostały otrzymane przez Spółkę w dniach:

a.

27/02/2015 r. w kwocie 18.246,37 PLN z P. jako wpłata w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

b.

11/03/2015 r. w kwocie 103.396,13 PLN od Płatnika, tj. Banku, jako płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

c.

21/08/2015 r. w kwocie 39.411,75 PLN z P. jako wpłata w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich,

d.

02/09/2015 r. w kwocie 223.333,25 PLN od Płatnika, tj. Banku, jako płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich

Płatności te wpłynęły na rachunek bankowy Spółki o nr.

Po podpisaniu w dniu 05/11/2013 r. Umowy z P., w dniu 30 grudnia 2013 r. Spółka podpisała "Umowę o wykonanie programu komputerowego, udzielenie licencji, dostawę środków trwałych" z firmą C. - dalej również: Wykonawca. Umowa ta została zawarta przez Spółkę w celu realizacji Projektu "X", który był dofinansowany na podstawie Umowy. W ramach podpisanej z Wykonawcą umowy miał on dokonać dostawy:

a.

środków trwałych (serwer obsługujący środowisko systemu, sieciowy bank danych NFS oraz zasilacz awaryjny UPS)

b.

wartości niematerialnych i prawnych (licencji) w postaci modułu elektronicznej kopii dokumentów, modułu podpisu elektronicznego i wysyłki dokumentów, modułu zarządzania częściami samochodowymi, modułu obsługi napraw blacharsko-lakierniczych oraz modułu zarządzania samochodami używanymi a także stworzyć architekturę systemu oraz wykonać testy wydajnościowe i bezpieczeństwa, zwanymi dalej łącznie Programem.

Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Wykonawcą a Spółką, Wykonawca udzielił Nabywcy licencji na wykonany i wdrożony Program. Licencja ta obejmuje prawo do zainstalowania tego Programu w pamięci masowej komputera, załadowanie pamięci RAM komputera i korzystanie zgodnie z przeznaczeniem Programu i jego dokumentacją. Licencja ta uprawnia do korzystania z Programu w siedzibie Nabywcy na czas nieokreślony, z tym że warunkiem udzielenia licencji jest zapłata przez Spółkę wszelkich kwot należnych Wykonawcy. Zapłata za udzieloną licencję została dokonana przez Spółkę w pełnej wysokości kwoty należnej Wykonawcy zgodnie z harmonogramem płatności, o którym mowa w dalszej części.

Wartość wynagrodzenia należnego firmie C. na podstawie ww. umowy strony umowy ustaliły na kwotę 1.109.900,00 PLN. Realizacja tej umowy została podzielona na 3 etapy. Na podstawie umowy w dniu 31 grudnia 2013 r. firmie C. została przekazana na rachunek bankowy zaliczka na poczet realizacji pierwszego etapu w kwocie 384.387,50 PLN oraz 88.409,13 PLN - łącznie: 472.796,63 PLN, co Wykonawca udokumentował fakturą na kwotę 472.796,63 PLN brutto. Po wykonaniu poszczególnych etapów umowy, odbiorze sprzedanych środków trwałych oraz wykonanych prac Wykonawca wystawiał faktury dokumentujące te czynności, a następnie otrzymywał za te faktury od Spółki płatności. Harmonogram tych płatności przedstawiał się następująco:

a. Faktura dokumentująca wykonanie pierwszego etapu umowy została wystawiona przez Wykonawcę na kwotę 75.045,37 PLN brutto w dniu 30/05/2014 r., przy czym w wystawionej przez Wykonawcę fakturze została rozliczona przekazana Wykonawcy w dniu 31 grudnia 2013 r. zaliczka w łącznej kwocie 472.796,63 PLN. Faktura została zapłacona przez Spółkę w dniu 05/06/2014 r.

b. Faktura dokumentująca wykonanie drugiego etapu umowy została wystawiona przez Wykonawcę na kwotę 341.325,00 PLN brutto w dniu 28/11/2014 r. i została zapłacona przez Spółkę w dniu 12/12/2014 r.

c. Faktura dokumentująca wykonanie trzeciego etapu umowy została wystawiona przez Wykonawcę na kwotę 476.010,00 PLN brutto w dniu 27/05/2015 r. i została zapłacona przez Spółkę w dniu 28/05/2015 r.

Po zrealizowaniu przez Wykonawcę dostaw środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółka przyjmowała te składniki majątkowe do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a następnie rozpoczynała dokonywanie od nich odpisów amortyzacyjnych według zasad wynikających z art. 16a-16 m Ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dofinansowanie, które zostało już otrzymane w formie zaliczki oraz płatności pośredniej (refundacji), bądź będzie jeszcze otrzymane w przyszłości w formie płatności końcowej przez Spółkę od Płatnika, tj. Banku, na realizację Projektu w łącznej wysokości 653.458,75 PLN w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz od I. w łącznej kwocie 115.316,25 PLN w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych odpowiednio na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 oraz art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja, zarówno w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich jaki i w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich, stanowi przychód osiągnięty w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Zgodnie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2014 r., poz. 851 z późn. zm., dalej: Ustawy) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei datę powstania przychodu reguluje art. 12 ust. od 3a do 3i Ustawy. W analizowanej sytuacji zastosowanie będzie miał art. 12 ust. 3e Ustawy, który stanowi, iż w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Tym samym po stronie Spółki powstał przychód z tytułu otrzymanego dofinansowania w następujących terminach i kwotach:

a.

w dniu 21/11/2013 r. w kwocie 57.658,13 PLN z tytułu otrzymanej wpłaty zaliczkowej w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

b.

w dniu 03/12/2013 r. w kwocie 326.729,37 PLN z tytułu otrzymanej wpłaty zaliczkowej w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

c.

w dniu 27/02/2015 r. w kwocie 18.246,37 PLN z tytułu otrzymanej wpłaty uznanej jako refundacja (płatność pośrednia) w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

d.

w dniu 11/03/2015 r. w kwocie 103.396,13 PLN z tytułu otrzymanej wpłaty uznanej jako refundacja (płatność pośrednia) w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

e.

w dniu 21/08/2015 r. w kwocie 39.411,75 PLN z tytułu otrzymanej wpłaty uznanej jako refundacja (płatność końcowa) w formie dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

f.

w dniu 02/09/2015 r. w kwocie 223.333,25 PLN z tytułu otrzymanej wpłaty uznanej jako refundacja (płatność końcowa) w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie jednak z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 52 Ustawy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Spółka w ramach podpisanej Umowy z I. nie jest wykonawcą tylko beneficjentem realizującym projekt finansowany ze środków publicznych. Z powyższego powodu nie dotyczy jej wyłączenie, o którym mowa w tym przepisie. A zatem dofinansowanie w łącznej kwocie 653.458,75 PLN w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013.885 j.t. z późn. zm.), otrzymane przez Spółkę z Banku, będzie wolne od podatku dochodowego.

Z kolei w przypadku otrzymanej dotacji celowej w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich w zakresie zwolnienia jej od podatku dochodowego od osób prawnych zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

P., od której Spółka otrzymała dotychczas dotację celową w łącznej kwocie 115.316,25 PLN w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich, działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu P. (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 75 z późn. zm.) - dalej Ustawa o P. Zgodnie z Ustawą o P. P. jest państwową osobą prawną. Na podstawie art. 2 Ustawy o P. P. podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. Jak wskazuje art. 4 Ustawy o P. Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż P. jest agencją rządową, co znajduje również potwierdzenie na stronie internetowej P.

Jak wskazuje art. 15 ust. 1 Ustawy o P. P. prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o P. przychodami P. są dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na realizację zadań Agencji, w tym na współfinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków europejskich. Środki te są następnie przeznaczane w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013.885 j.t. z późn. zm.), na rzecz podmiotów realizujących projekty finansowane ze środków publicznych. Właśnie odbiorcą takich środków finansowych była Spółka. Biorąc pod uwagę fakt, iż otrzymane z P. środki finansowe nie były (i nie będą) dopłatami do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, otrzymana dotacja celowa w ramach środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl