IPPB6/4510-308/15-3/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB6/4510-308/15-3/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2015 r. (data wpływu 18 września 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2015 r. (data wpływu 2 listopada 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu z otrzymanych wiadomości tekstowych (SMS) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu z otrzymanych wiadomości tekstowych (SMS).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest agencją świadcząca usługi w branży reklamowej w zakresie usług marketingowych. W ramach prowadzonej działalności Agencja organizuje na zlecenie innych podmiotów akcje promocyjne w postaci loterii, konkursów, sprzedaży premiowych, itp. W przedstawianym stanie Agencja planuje zorganizować loterię audioteksową na zlecenie swojego klienta. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych, jednym z rodzajów gier losowych są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterie oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Agencja, jako organizator loterii, planuje wystąpić do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii.

W ramach tego projektu Agencja będzie miała dwa źródła przychodu. Pierwszym będzie przychód z otrzymanych wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM o podwyższonej opłacie) od uczestników loterii, drugim zaś wynagrodzenie za kompleksową organizację loterii. Koszt wysłania wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM) poniesie uczestnik loterii.

W ramach kompleksowej organizacji loterii Agencja odpowiadać będzie za opracowanie całej koncepcji promocji czyli m.in. stworzenie regulaminu, obsługę prawną loterii, zatrudnienie pracowników infolinii i jej obsługę, przyjmowanie i weryfikacja zgłoszeń uczestników, zaprojektowanie internetowych materiałów reklamowych, stworzenie materiałów POS i ich wydruk, organizację oraz nadzór nad losowaniami zwycięzców, oraz wydanie nagród, w tym ich zakup.

Mechanizm loterii przewiduje, iż aby wziąć w niej udział, należy spełnić następujące przesłanki: we wskazanym terminie jednorazowo zakupić na określoną kwotę pieniężną zdefiniowane w regulaminie produkty promocyjne, gdzie zakup będzie musiał być udokumentowany dowodem zakupu i następnie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej o określonej treści albo poprzez rejestrację na stronie internetowej, zgłosić numer z paragonu, potwierdzającego zakup produktów promocyjnych na wymaganą kwotę. Spośród wszystkich prawidłowych zgłoszeń, które wpłyną do organizatora Agencja wyłoni zwycięzców. Następnie wylosowani zwycięzcy będą weryfikowani telefonicznie przez organizatora oraz proszeni o dopełnienie wymogów formalnych, których spełnienie jest niezbędne celem przyznania i wydania nagrody.

Zamknięcie loterii będzie wiązać się z wystawieniem faktur za usługę organizacji loterii. Faktury VAT Agencja wystawi do dwóch odbiorców. Pierwszym odbiorcą będzie Klient, który zleci Agencji całościowe przeprowadzenie loterii audioteksowej i tu Agencja rozliczy koszty przeprowadzenia całej organizacji loterii.

Drugim odbiorcą będzie Agregator, który będzie odpowiedzialny za obsługę części projektu związaną z przyjmowaniem wiadomości tekstowych (SMS) ze zgłoszeniami uczestników. Agencja rozliczy się na podstawie faktury VAT z Agregatorem.

Zadaniem Agregatora będzie rozliczenie się z operatorami komórkowymi i rozliczenie się z Agencją. Stosowny procent od zapłaconych wiadomości tekstowych (SMS Premium) trafi przez Agregatora do Agencji na podstawie wystawionej faktury VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy zgodnie z artykułem 73 ust. 1 pkt A ustawy o grach hazardowych Dz. U. z dnia 19 sierpnia 2015 poz. 1201 podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest wyłącznie przychód uzyskany z wiadomości tekstowych (SMS).

2. Czy przychód z wiadomości tekstowych (SMS) jest podwójnie opodatkowany podatkiem od gier (POG) i podatkiem dochodowym od osób prawnych CIT.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek w pozostałym zakresie, tj. ustawy o grach hazardowych zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy;

Ad 2. Zdaniem Agencji przychód z wiadomości tekstowych (SMS) nie powinien być podwójnie opodatkowany. Agencja powinna zapłacić wyłącznie podatek od gier (POG) a kwota netto z faktury w wysokości stanowiącej przychód z wiadomości tekstowych (SMS) będzie kosztem bilansowym, nie zaś podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 1 ust. 1-3 oraz art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) podatnikami (podatku dochodowego od osób prawnych) są:

* osoby prawne,

* spółki kapitałowe w organizacji,

* jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,

* spółki komandytowo-akcyjne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz

* podatkowe grupy kapitałowe.

Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p. ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 powołanej ustawy przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

W myśl ust. 3 powyższego artykułu przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.) użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną.

W myśl. art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów ustawy nie stosuje się do:

* przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e;

* przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach;

* przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;

* przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 511), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Należy przy tym wyjaśnić, że omawiana ustawa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 1 - 2 cytowanej ustawy).

Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychodami są także inne świadczenia wskazane w ust. 1 art. 12 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest agencją świadczącą usługi w branży reklamowej w zakresie usług marketingowych. Agencja planuje zorganizować loterię audioteksową na zlecenie swojego klienta. Agencja, jako organizator loterii, planuje wystąpić do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie loterii.

W ramach tego projektu Agencja będzie miała dwa źródła przychodu. Pierwszym będzie przychód z otrzymanych wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM o podwyższonej opłacie) od uczestników loterii, drugim zaś wynagrodzenie za kompleksową organizację loterii. Koszt wysłania wiadomości tekstowych (SMS PREMIUM) poniesie uczestnik loterii.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi konieczność rozpoznawania przychodu uzyskiwanego z wiadomości tekstowych (SMS) na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z przedmiotowej działalności nie będą podlegały wyłączeniu spod przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przedmiotowe przychody nie zostały wymienione w zbiorze wyłączeń zawartym w cyt. wyżej ust. 1 art. 2.

W ww. art. 2 jednoznacznie są wskazane źródła przychodów, czy też rodzaje działalności, do których nie stosuje się przepisów tej ustawy. Przy czym należy zauważyć, iż katalog ten jest zamknięty i brak jest w nim przychodów z działalności w zakresie gier losowych (w tym loterii audioteksowych), zakładów wzajemnych i gier na automatach. Dokonywanie rozszerzanie ww. wyłączeń na przychody uzyskiwane z innych źródeł, w tym np. na przychody uzyskiwane z loterii audioteksowych, jest niedopuszczalne.

Warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach określa ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 612). W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to loterie audiotekstowe, w których uczestniczy się przez:

a.

odpłatne połączenie telefoniczne lub

b.

wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

- a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe (art. 2 ust. 1 pkt 11).

Jednocześnie w ustawie o grach hazardowych brak jest jakiegokolwiek postanowienia, że działalność w powyższym zakresie nie podlega opodatkowaniu innymi podatkami. A zatem należy uznać, iż w oparciu o postanowienia art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym.

Ponadto należy podkreślić, że o zasadności takiego rozwiązania wskazuje także art. 17 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wprowadza zwolnienie przedmiotowe dla dochodów podatników z tytułu prowadzenia loterii fantowych i gry bingo fantowe na podstawie zezwolenia wydanego na mocy odrębnych przepisów (ustawy o grach i zakładach wzajemnych). W przypadku, gdyby dany rodzaj działalności i uzyskiwany z tego tytułu przychód nie podlegał regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to zapis taki nie byłby konieczny. Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych obciążone są podatkiem od gier niezależnie od ciążących na nich obowiązkach podatkowych w innych podatkach, zwłaszcza w podatku dochodowym.

Ponadto należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera także żadnych odesłań do ustawy o grach hazardowych, na podstawie których z wnioskowania a contario można by takie wyłączenia zastosować. Zatem, Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadający osobowość prawną, w związku z uzyskiwaniem przychodów z organizacji loterii audioteksowych, będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i będzie podlegał przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym Spółka zobowiązana będzie rozpoznać przychody z wiadomości tekstowych (SMS) na gruncie przepisów powołanej ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z wiadomości tekstowych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl