IPPB5/4510-767/16-2/AJ - CIT w zakresie opodatkowania u źródła wartości wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do nagrania dźwiękowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-767/16-2/AJ CIT w zakresie opodatkowania u źródła wartości wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do nagrania dźwiękowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania u źródła wartości wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do nagrania dźwiękowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania u źródła wartości wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do nagrania dźwiękowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją zleceń na rzecz swoich kontrahentów, Q. SA, zleca podmiotom trzecim, mającym siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zarówno w obrębie Unii Europejskiej jak i poza jej granicami) wykonanie usługi, polegającej na nagraniu konkretnej wersji językowej do gry video. Jest to nagranie ścieżki dźwiękowej (dubbingu) we wskazanym przez Zleceniodawcę języku. Tekst, który ma zostać nagrany jest każdorazowo przekazywany przez Q. SA.

Q. SA zawiera umowy z podmiotem trzecim - studiami nagraniowymi, a nie bezpośrednio z poszczególnymi aktorami, biorącymi udziałów nagraniach. Z tytułu wykonania opisanej powyżej usługi w postaci nagrania, Q. SA dokonuje na; rzecz podmiotu trzeciego płatności ustalonego wcześniej wynagrodzenia. Wynagrodzenie z tytułu wykonania usługi obejmuje w szczególności koszt udostępnienia studia nagraniowego, wykorzystanie sprzętu, wynagrodzenie za pracę osób zatrudnionych w studiu nagraniowym, wykonanie nagrania, obróbkę techniczną nagrania, pracę aktorów. Niezależnie od wynagrodzenia z tytułu wykonania powyżej określonej usługi Q. SA dokonuje na rzecz podmiotu trzeciego - studia nagraniowego płatności ustalonej kwoty wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich majątkowych do nagrania dźwiękowego (dubbingu). Q. SA dokonuje zatem na rzecz studia nagraniowego zapłaty dwóch wynagrodzeń: jednego z tytułu wykonania usługi nagrania ścieżki dźwiękowej, drugiego z tytułu przeniesienia praw autorskich majątkowych do nagrania dźwiękowego. Kwoty te są wyodrębnione na fakturze, która stanowi podstawę zapłaty wynagrodzeń.

Na chwilę obecną Q. SA nie posiada certyfikatów rezydencji kontrahentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie autorskich praw majątkowych do nagrania dźwiękowego, ma charakter należności licencyjnych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w rozumieniu art. 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) ?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z artykułem 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) opodatkowaniu zryczałtowaną 20% stawką podatku podlegają osiągane przez podatników, podlegających w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, przychody z praw autorskich i praw pokrewnych oraz ze sprzedaży tych praw. Przedmiot ochrony prawa autorskiego określa ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83) (u.pr.aut.). U pr.aut. określa także istotę praw pokrewnych, które także są przedmiotem prawa autorskiego. Prawami pokrewnymi zgodnie z art. 85 u.pr.aut. są prawa do artystycznych wykonań. Artystycznymi wykonaniami są w szczególności: działania aktorów, recytatorów (art. 85 ust. 2 u.pr.aut.). W odniesieniu do nagrania ścieżki dźwiękowej do gry aktorowi dubbingu przysługują zatem prawa autorskie majątkowe do artystycznego wykonania (jakim jest to nagranie).

Mając to na uwadze od kwoty wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich majątkowych do nagrania dubbingu do gry komputerowej Q. SA zobowiązany jest zapłacić podatek u źródła.

Przy braku certyfikatu rezydencji będzie to 20% (jeżeli jest certyfikat rezydencji, to wysokość podatku będzie zależna od postanowień odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania).

Jednocześnie na Q. SA nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w rozumieniu art. 21 ustawy o p.d.o.p. od kwoty wynagrodzenia, należnego kontrahentowi z tytułu usługi w postaci nagrania ścieżki dźwiękowej (tekst jedn.: opłata za wynajem studia, praca aktorów, personelu studia, montażu etc.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.) podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów.

Na mocy art. 21 ust. 2 powołanej ustawy ww. przepisy (ust. 1) stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 3 ust. 2 podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przy czym należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawca nie będzie dysponował certyfikatami rezydencji kontrahentów. W konsekwencji postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania nie będą miały znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Na gruncie prawa krajowego nie ulega natomiast wątpliwości, że przychód podatników niebędących polskimi rezydentami podatkowymi ze sprzedaży (przeniesienia) praw autorskich do utworu (nagrania ścieżki dźwiękowej) mieści się w zakresie przedmiotowym powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. - tego rodzaju przychody zostały wymienione wprost w tym przepisie.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, będzie ciążył obowiązek pobrania 20-procentowego podatku u źródła na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p.

W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy (odnoszące się wprost do treści zadanego pytania), zgodnie z którym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. kwoty wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich majątkowych do nagrania dubbingu do gry komputerowej Q. SA zobowiązany jest zapłacić podatek według 20-procentowej zryczałtowanej stawki - należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy stwierdzić, że Organ podatkowy nie może ocenić kwestii obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego w rozumieniu art. 21 u.p.d.o.p. od kwoty wynagrodzenia, należnego kontrahentowi z tytułu usługi w postaci nagrania ścieżki dźwiękowej, gdyż wykracza to poza zakres zadanego pytania przedstawionego w pkt 81 wniosku ORD-IN. Pytanie to dotyczy wyłącznie kwestii kwalifikacji prawnopodatkowej i skutków podatkowych przeniesienia praw autorskich, a nie wypłaty wynagrodzenia za wykonane usługi.

Natomiast treść pytania sformułowanego przez Wnioskodawcę (wraz z opisem stanu faktycznego i własnym stanowiskiem w sprawie jego oceny prawnej) wyznacza granice, zakres przedmiotowy danej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl