IPPB5/4510-735/16-3/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-735/16-3/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu podatkowego z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data nadania 25 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania (na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p.) luksemburskiej spółki posiadającej status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (SIF) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania (na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p.) luksemburskiej spółki posiadającej status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (SIF).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również: "Wnioskodawca" albo "Spółka"), jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, tj, posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej również: "ustawa o CIT").

W zdarzeniu przyszłym Spółka przewiduje, że stanie się akcjonariuszem w spółce: "société anonyme" (dalej również: "SA") lub "société en commandite par actions" (dalej również: "SCA"), utworzonej według prawa luksemburskiego, tj. uregulowanej w przepisach Kodeksu spółek handlowych z dnia 10 sierpnia 1915 r. (fr. "Loi du 10 aout 1915 sur les sociétés commerciales", dalej również: "Prawo korporacyjne"), wymienionej w Załączniku nr 1 do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.Urz.UE.L 46 z 21.02.2008) oraz w Załączniku nr 4 do ustawy o CIT (dalej: "Spółka luksemburska"). Spółka luksemburska będzie ubiegać się o objęcie reżimem prawnym właściwym dla "specjalistycznego funduszu inwestycyjnego" (ang. "specialized investment fund", fr. "un fonds d'investissement spécialisé" dalej również: "SIF"), uregulowanym wg prawa luksemburskiego ustawą o specjalnych funduszach inwestycyjnych z dnia 13 lutego 2007 r. (fr. "Loi du 13 fevrier 2007 relative aux fonds d'investissement spécialisés", dalej również: "ustawa o SIF"). Objęcie reżimem SIF będzie wynikało również z postanowień umowy Spółki luksemburskiej oraz prospektu emisyjnego SIF. SIF utworzony będzie w formie funduszu typu korporacyjnego (spółka inwestycyjna) o kapitale zmiennym (fr. "société d'investissement a capital variable", dalej również: "SICAV"). Spółka luksemburska będzie zatem podlegać przepisom Prawa korporacyjnego, o ile nie będą one modyfikowane odpowiednimi regulacjami ustawy o SIF.

W świetle art. 1 ustawy o SIF, specjalistyczny fundusz inwestycyjny stanowi instytucję wspólnego inwestowania w Luksemburgu, której wyłącznym przedmiotem działalności jest wspólne inwestowanie środków funduszu w aktywa ze szczególnym uwzględnieniem zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego oraz interesu uczestników czerpiących korzyści z zarządzania ich aktywami. Co do zasady Spółka luksemburska w reżimie SIF będzie mogła inwestować w dowolne papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego, inne prawa majątkowe lub aktywa z zastrzeżeniem, że SIF albo jego kompartyment (dana klasa aktywów lub akcjonariuszy w SIF będąca odpowiednikiem subfunduszu, tzw. "compartment") nie będzie mógł jednak inwestować więcej niż 30% swoich aktywów w podobne papiery wartościowe emitowane przez jeden podmiot.

Spotka luksemburska będzie mogła zatem inwestować m.in. w takie aktywa, jak: akcje, udziały, obligacje, jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych czy udziały w funduszach nieptynnych (np. private equity, hedge funds). Jednocześnie Spółka luksemburska w ramach inwestowania będzie nabywać udziały i akcje w spółkach osobowych i kapitałowych prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka luksemburska może również osiągać przychody m.in. z tytułu udziału w zyskach z działalności operacyjnej spółek zagranicznych, zbywania udziałów lub akcji tych spółek zagranicznych, jak również szeroko pojęte przychody z dywidend, inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przychody ze zbycia papierów wartościowych (akcji, obligacji, jednostek uczestnictwa), wierzytelności oraz odsetek od pożyczek.

Spółka luksemburska będzie posiadać siedzibę oraz zarząd na terenie Luksemburga w rozumieniu art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527, dalej: "Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania", zmienionej Protokołem z dnia 7 czerwca 2012 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 964, dalej: "Protokół do konwencji").

Spółka luksemburska, kwalifikowana jako SICAV-SIF, będzie ponadto klasyfikowana jako alternatywny fundusz inwestycyjny w rozumieniu przepisów Części II ustawy o SIF, będącej wynikiem implementacji Dyrektywy 2011/61/EU ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.) z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41 /WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010, ustanawiającej jednolite warunki uznawania i zarządzania funduszami inwestycyjnymi na szczeblu unijnym.

W zdarzeniu przyszłym planowane jest, że wyłącznym przedmiotem działalności Spółki luksemburskiej będzie lokowanie środków pieniężnych zebranych na zasadzie oferowania wspólnego inwestowania w aktywa - zarówno spółkom z grupy kapitałowej, do której naieży Wnioskodawca, jak i innym podmiotom spoza grupy kapitałowej (podmiotom zewnętrznym) zgodnie z postanowieniami ustawy o SIF oraz ustawy z dnia 27 maja 2004 r., o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn, zm., dalej również: "u.f.i." lub "ustawa o funduszach inwestycyjnych"). Oferowanie wspólnego inwestowania powyższym podmiotom będzie odbywać m.in. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka luksemburska spełni wszystkie warunki uznania jej za alternatywny fundusz inwestycyjny oraz unijny AFI, jakie przewidziane zostały zgodnie z art. 2 pkt 10a i 10b u.f.i. tj.:

* stanowić będzie instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, będzie zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe;

* zostanie zarejestrowana jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyska zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji - prowadząc taką działalność, będzie miała siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.

Ponadto Spółka luksemburska zostanie wprowadzona do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl przepisów art. 263a-263j u.f.i. oraz będzie prowadzić działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając powyższe okoliczności na uwadze, Spółka luksemburska posiadająca status SIF będzie podmiotem spełniającym warunki uznania za alternatywny fundusz inwestycyjny oraz unijny AFI działający na podstawie u.f.i.

Wnioskodawca chciałby niniejszym potwierdzić, że Spółka luksemburska, będąca podmiotem utworzonym na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadająca status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT jako fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.).

Nadto w uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca wskazał:

* że będzie współzałożycielem spółki luksemburskiej,

* nazwę spółki luksemburskiej i jej adres do doręczeń,

* formę prawną - société en commandite par actions.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka luksemburska, będąca podmiotem utworzonym na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadająca status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (SIF), podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka luksemburska, będąca podmiotem utworzonym na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadająca status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (SIF), podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o CIT, Spółka luksemburska będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągać będzie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (będzie objęta tzw. "ograniczonym" obowiązkiem podatkowym).

Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT przewidziane zostało zwolnienie podmiotowe z opodatkowania, zgodnie z którym:

"Art. 6

1. Zwalnia się od podatku:

10) fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o funduszach inwestycyjnych".

Prawo do korzystania z ww. podmiotowego zwolnienia z opodatkowania dotyczy zatem tych funduszy inwestycyjnych, które działają na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Na mocy nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych, wprowadzonej ustawą z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 615), do krajowego porządku prawnego wdrożone zostały dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające rynek wewnętrzny dla działalności alternatywnych funduszy inwestycyjnych (dalej również: "AFI") i zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi na poziomie UE, oparty na zharmonizowanych i rygorystycznych ramach regulacyjnych i nadzorczych.

Do polskiego porządku prawnego implementowane zostały następujące dyrektywy unijne:

* 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r., w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010;

* 2014/91/UE z dnia 23 lipca 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji;

* 2013/14/UE z dnia 21 maja 2013 r. zmieniająca dyrektywę 2003/41/WE w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami, dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) i dyrektywę 2011/61/UE w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi w odniesieniu do nadmiernego polegania na ratingach kredytowych (Dz.Urz.UE.L 145 z 31.05.2013, str. 1).

Tym samym, w związku z wprowadzoną nowelizacją ustawa o funduszach inwestycyjnych objęła swoją regulacją również "alternatywne fundusze inwestycyjne" oraz "unijne AFI".

Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 2 pkt 10a u.f.i., ilekroć w ustawie mowa jest o "alternatywnym funduszu inwestycyjnym" " (...) rozumie się przez to instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe".

W świetle zaś art. 2 pkt 10b u.f.i., pod pojęciem "unijnego AFI" rozumie się: "(...) alternatywny fundusz inwestycyjny, który został zarejestrowany jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyskał zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji - prowadząc taką działalność, ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego".

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka luksemburska, posiadająca status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego, kwalifikowana jako AFI na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, spełni warunki uznania jej za fundusz inwestycyjny na gruncie ustawy o funduszach inwestycyjnych. Spółka luksemburska spełni bowiem warunki konieczne uznania jej za alternatywny fundusz inwestycyjny oraz unijny AFI, tj.:

* stanowić będzie instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, będzie zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe;

* zostanie zarejestrowana jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyska zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji - prowadząc taką działalność, będzie miała siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.

Pod pojęciem "funduszy działających zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe" należy natomiast rozumieć fundusze inwestycyjne, które objęte są dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.Urz.UE.L 302 z 17.11.2009, str. 32, z późn. zm.). Na gruncie polskiej ustawy o funduszach inwestycyjnych funduszami takimi są fundusze inwestycyjne otwarte.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Spółka luksemburska stanowi fundusz inwestycyjny podlegający rygorom polskiej ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Należy ponadto wskazać, że sama kwalifikacja funduszu inwestycyjnego jako AFI lub unijnego AFI nie skutkuje ex lege działaniem na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych. Fundusz inwestycyjny działa na podstawie u.f.i. wówczas, gdy przepisy ustawy wyznaczają ramy prawne funkcjonowania tych funduszy, ich prawa i obowiązki, a zatem gdy fundusz inwestycyjny prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za przyjęciem takiego rozumienia pojęcia "działania na podstawie ustawy" świadczy fakt, że działalność funduszy inwestycyjnych odbywa się na podstawie ścisłych ram regulacyjnych i nadzorczych określonych w ustawie o funduszach inwestycyjnych, która swoim zasięgiem obejmuje terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Celem prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej przez unijny AFI, należy wprowadzić go do obrotu zgodnie z postanowieniami "Rozdziału 1a. Wprowadzanie do obrotu unijnych AFI", tj. art. 263a-263j u.f.i. W planowanym zdarzeniu przyszłym Spółka luksemburska zostanie wprowadzona na terytorium Polski zgodnie z przepisami szczegółowymi u.f.i. oraz będzie prowadzić działalność na terytorium Polski.

Tym samym, Spółka luksemburska będzie funduszem inwestycyjnym działającym na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych, a zatem będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT.

Reasumując, Spółka luksemburska, będąca podmiotem utworzonym na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadająca status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (SIF), podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, dalej także, z późn. zm. - dalej: "u.p.d.o.p."), zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o funduszach inwestycyjnych (dalej także "ufi").

W myśl art. 1 ufi Ustawa określa zasady tworzenia i działania funduszy inwestycyjnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności przez fundusze zagraniczne i spółki zarządzające.

Na podstawie art. 1a ufi Ustawa określa również zasady działania podmiotów zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności przez podmioty zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi mające siedzibę w państwie członkowskim albo w państwie trzecim.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ufi fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:

1.

fundusz inwestycyjny otwarty;

2.

alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.

Stosownie do treści art. 8a ust. 1 ufi alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.

Z powyższych unormowań niezbicie wynika, że:

* w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. Prawodawca wprost odwołuje się do postanowień ufi;

* Ustawodawca odróżnia wyraźnie uregulowanie "działania" na podstawie ufi (które to odnosi się do funduszy krajowych) od "zasad prowadzenia działalności na terytorium Polski" (które odnosi się do funduszy zagranicznych).

* na gruncie ufi Ustawodawca wyraźnie odróżnia pojęcia funduszu inwestycyjnego oraz alternatywnej spółki inwestycyjnej, a także alternatywnego funduszu inwestycyjnego;

* za fundusz inwestycyjny w rozumieniu ufi uważa się jedynie następujące podmioty: fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty i fundusz inwestycyjny zamknięty - do kręgu tych podmiotów nie zalicza się natomiast alternatywnej spółki inwestycyjnej;

* gdyby Ustawodawca chciał rozszerzyć grono podmiotów uprawnionych do zwolnienia określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. o alternatywne spółki inwestycyjne, dokonałby stosownej modyfikacji tego punktu i wymienił je w tym przepisie (w przypadku wszelkiego rodzaju zwolnień przepisy powinny być interpretowanie ściśle, a wykładnię rozszerzającą należy uznać za niedozwoloną).

W konsekwencji należy uznać, że alternatywna spółka inwestycyjna nie jest funduszem inwestycyjnym działającym na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (takimi funduszami oprócz funduszy inwestycyjnych otwartych są tylko dwa enumeratywnie wyżej wymienione typy alternatywnych funduszy inwestycyjnych), co jednocześnie przesądza o braku możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p.

W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka luksemburska, będąca podmiotem utworzonym na gruncie przepisów prawa luksemburskiego, posiadająca status specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (SIF), podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl