IPPB5/4510-387/15-7/JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-387/15-7/JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2015 r. (data wpływu 25 maja 2015 r.), pismem z dnia 27 maja 2015 r. (data wpływu 1 czerwca 2015 r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2015 r. (data wpływu 8 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka A. będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą lub będącej wspólnikiem innych spółek jawnych lub komandytowych prowadzących działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka A. będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą lub będącej wspólnikiem innych spółek jawnych lub komandytowych prowadzących działalność gospodarczą.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundusz jest funduszem inwestycyjnym, będącym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (teks jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm., dalej: ustawa o funduszach inwestycyjnych) osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Fundusz posiada w Polsce siedzibę oraz zarząd.

Fundusz zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.); (dalej: Ordynacja podatkowa), składa niniejsze zapytanie w imieniu spółki z siedzibą w Luksemburgu, działającą w formie prawnej Societe Commandite Speciale, zwana dalej A. Spółka A. będzie posiadała siedzibę w Wielkim Księstwie Luksemburga.

Fundusz będzie wspólnikiem A. o ograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania tej spółki, posiadając udział w zyskach tej spółki, bliski 100%.

Przedmiotem działalności A. będzie nabywanie i obrót udziałami, akcjami i innymi papierami wartościowymi. A. może zostać w przyszłości wspólnikiem spółek osobowych. W szczególności możliwe jest uczestnictwo A. w polskich spółkach jawnych lub komandytowych (Spółki Osobowe). Działalność spółki A. w zakresie odpowiadającym zakładanemu przedmiotowi działalności nie jest traktowana w Luksemburgu jako prowadzenie działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem gminnym. W związku z tym, spółka A. nie będzie podatnikiem jakiegokolwiek podatku dochodowego w Luksemburgu.

Spółki Osobowe, których wspólnikiem będzie A. mogą być również wspólnikami innych polskich spółek jawnych lub komandytowych.

Podstawą prawną dla funkcjonowania A. jest ustawa nr 6471 z dnia 12 lipca 2013 r., która 15 lipca 2013 r. została ogłoszona w dzienniku urzędowym Wielkiego Księstwa Luksemburga i weszła w życie z dniem ogłoszenia.

Spółka A. zgodnie z prawem luksemburskim nie posiada osobowości prawnej. Jednakże przepisy prawa luksemburskiego nadają spółce A. pewną autonomię prawną, polegającą na posiadaniu własnego majątku, zdolności prawnej, zdolności do czynności prawnych oraz zdolności sądowej. Zgodnie z prawem luksemburskim, osoba prawna posiada osobowość prawną różną i odrębną od osobowości jej założycieli w takim rozumieniu, że osoba prawna może posiadać własny majątek, nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, a także posiada zdolność sądową. Definicja osobowości prawnej jest więc w dużym uogólnieniu zbliżona do znaczenia tego pojęcia w polskim systemie prawnym.

Co do zasady, Spółka A. nie jest podmiotem, w stosunku do którego może być ogłoszona upadłość. Przepisy luksemburskie w odniesieniu do zdolności upadłościowej wskazują, że w przypadku spółek osobowych, zgłoszenie upadłości powinno zawierać nazwę, firmę oraz adres każdego ze wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania spółki (zgodnie z art. 440 Luksemburskiego kodeksu handlowego). Wykładnia powyższego przepisu prowadzi - w konsekwencji - do wyinterpretowania zdolności upadłościowej luksemburskiej spółki - A.

Spółka A. nie posiada kapitału zakładowego. Zgodnie z przepisami Luksemburskiego kodeksu handlowego, wspólnicy wnoszą do A. wkłady.

Spółka A. powinna posiadać co najmniej dwóch wspólników, z których jeden jest wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności (B.), a drugi wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności (Limited Partner). Co do zasady osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie spraw spółki oraz jej reprezentację nie mogą być wspólnicy z ograniczoną odpowiedzialnością. Przy czym mogą oni reprezentować spółkę na podstawie szczegółowego pełnomocnictwa, bez ryzyka utraty ograniczenia odpowiedzialności za skutki tej czynności, w której występują jako pełnomocnik. Wspólnicy o ograniczonej odpowiedzialności mogą nadto dokonywać enumeratywnie wymienionych czynności w stosunkach wewnętrznych spółki. Wspólnicy o nieograniczonej odpowiedzialności mogą natomiast prowadzić sprawy spółki, ale prowadzenie tych spraw może być także powierzone osobom z zewnątrz. Na chwilę obecną nie przewiduje się odstępstwa od zasad reprezentacji w spółce A., w której uczestniczyć będzie Fundusz. Rolę B. a będzie pełniła polska lub luksemburska spółka kapitałowa. Nie jest przewidziane, aby A. posiadała w tym samym czasie więcej niż jednego B.

Wspólnicy w umowie spółki mogą określić szczególne zasady głosowania i dystrybucji zysków (podziału zysku pomiędzy siebie, przy czym z reguły udział w zysku jest ustalany proporcjonalnie do wniesionych wkładów przez poszczególnych wspólników).

Luksemburskie prawo nie określa minimalnej wysokości wkładów/kapitału spółki A.

Luksemburskie prawo handlowe nie określa rodzaju papierów wartościowych (securities), które emituje A., a które obejmie Fundusz.

Przepisy luksemburskie nie przewidują ograniczenia zbywalności ww. papierów wartościowych, natomiast ograniczenia zbywalności mogą występować na gruncie umowy spółki.

Nazwa spółki A. nie musi zawierać w sobie nazwy (firmy) wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności (B.).

Na gruncie luksemburskiej ustawy o podatku dochodowym (Loi du 4 décembre 1967 concernant limpôt sur le revenu), dochody spółki A. nie podlegają opodatkowaniu na poziomie spółki, ale na poziomie jej wspólników (proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału). Należy zatem stwierdzić, że na gruncie prawa luksemburskiego spółka A. jest transparentna podatkowo.

Spółka A. może jednak podlegać w Luksemburgu tzw. podatkowi municypalnemu (impôt commercial communal), pobieranemu przez jednostki samorządu terytorialnego. Podatkowi temu podlegają podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a jego celem jest zapewnienie finansowania infrastruktury niezbędnej do wykonywania takiej działalności. Podstawa opodatkowania tego podatku jest obliczana podobnie jak podstawa opodatkowania luksemburskiego podatku dochodowego.

Zgodnie z prawem luksemburskim spółka A. nie podlega podatkowi municypalnemu, jeżeli B. posiada udział w zysku spółki A. nieprzekraczający 5%, a spółka A. nie prowadzi działalności gospodarczej. Spółka A., do której zamierza przystąpić Fundusz, nie będzie prowadziła działalności uznawanej za działalność gospodarczą w Luksemburgu. Ponadto, na chwilę obecną przyjmuje się, że wspólnikiem A. z nieograniczoną odpowiedzialnością będzie polska lub luksemburska spółka kapitałowa posiadająca udział w zysku spółki A. mniejszy niż 5%. Z tego względu spółka A. będzie w pełni transparentna podatkowo według przepisów luksemburskich.

A. nie będzie posiadała statusu funduszu inwestycyjnego ani spółki inwestycyjnej.

Akt założycielski spółki A. będzie miał charakter umowy spółki.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 maja 2015 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe wskazując, że z uwagi na cele biznesowe, podjęta została decyzja, iż rolę B.a w spółce A. z siedzibą w Luksemburgu, o której mowa we wniosku, będzie pełniła luksemburska spółka kapitałowa.

Natomiast pismem z dnia 2 czerwca 2015 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wskazując, że Wnioskodawca wraz ze spółką luksemburską (B.a) działającą pod firmą B. planuje utworzenie spółki A. Na chwilę obecną trwają konsultacje w zakresie treści umowy A. Ostateczne brzmienie firmy spółki nie zostało na dzień dzisiejszy ustalone.

Ponadto, do przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ostatecznie sformułował zadane pytanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy spółka A. będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą lub będącej wspólnikiem innych spółek jawnych lub komandytowych prowadzących działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka A. z siedzibą w Luksemburgu nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą lub będącej wspólnikiem innych spółek jawnych lub komandytowych prowadzących działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.); (dalej: Ustawa CIT), podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne, spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej czy też podatkowe grupy kapitałowe. Dodatkowo przepisy Ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Z powyższych regulacji wynika, że podatnikami podatku dochodowego są m.in.:

1.

każda osoba prawna

2.

spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd w Polsce

3.

jednostka niemająca osobowości prawnej, mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W ocenie Wnioskodawcy A. nie spełnia przesłanek, o których mowa w powyższym przepisie.

Spółka ta nie jest bowiem osobą prawną ani nie może być za taką uznana w wyniku porównywalności elementów konstrukcyjnych A. i polskich osób prawnych, nie jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą lub zarządem w Polsce, nie jest również podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu w jakimkolwiek zakresie (jest bowiem transparentna podatkowo).

Co za tym idzie, w świetle Ustawy CIT nie będzie podatnikiem podatku dochodowego w Polsce. Tym samym Ustawa CIT nie będzie miała zastosowania wobec spółki A.

Z uwagi na transparentność podatkową spółki A., podatnikami zobowiązanymi do wykazania i opodatkowania dochodów uzyskanych przez A., będą wspólnicy A., w tym Fundusz.

Reasumując, należy uznać, że spółka A. nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą lub będącej wspólnikiem innych spółek jawnych lub komandytowych.

Analogiczne stanowisko przedstawione zostało w wydanych przez Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, w szczególności interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 grudnia 2013 r., sygn. IPPB5/423-737/13-4/AJ, interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. IPPB5/423-631/13-6/AJ, interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2013 r., sygn. IPPB5/423-676/13-5/AJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

W związku z uiszczeniem przez Spółkę opłaty wyższej od należnej, poniesiona z tego tytułu nadpłata w wysokości 40,00 zł zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego wskazany we wniosku, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl