IPPB5/4510-240/15-4/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-240/15-4/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2015 r. (data wpływu 9 marca 2015 r.) uzupełnionego pismem z dnia 29 kwietnia 2015 r. (data nadania 30 kwietnia 2015 r., data wpływu 4 maja 2015 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 22 kwietnia 2015 r. Nr IPPB5/4510-240/15-2/PS (data nadania 22 kwietnia 2015 r., data doręczenia 27 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia wierzytelności pieniężnych od spółki prawa luksemburskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dnu 9 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia wierzytelności pieniężnych od spółki prawa luksemburskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i zamierza nabyć wierzytelności od podmiotu z siedzibą poza granicami Polski, np. w Luksemburgu. Wierzytelności będące przedmiotem umowy sprzedaży dotyczą/mogą dotyczyć należności licencyjnych, odsetek lub innych tytułów, do których otrzymania uprawniony jest Zbywca od dłużników zobowiązanych do zapłaty. Po nabyciu Wierzytelności Dłużnicy będą zobowiązani dokonać zapłaty swoich zobowiązań na rzecz nowego wierzyciela (tekst jedn.: Spółki). Zbycie Wierzytelności nie będzie dokonywane za pośrednictwem stałego zakładu Zbywcy (permanent establishment) w rozumieniu art. 4a pkt 11 u.p.d.o.p. (oraz odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania).

Spółka zapłaci Zbywcy cenę nabycia Wierzytelności (wartość rynkową Wierzytelności).

Spółka posiadać będzie aktualny certyfikat rezydencji Zbywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zapłata przez Spółkę na rzecz Zbywcy Ceny za nabyte Wierzytelności będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce (tzw. podatkiem u źródła).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie ona zobowiązana do pobrania p.d.o.p. w Polsce (w szczególności obowiązek taki nie powstanie w dacie nabycia Wierzytelności przez Spółkę, w dacie dokonania zapłaty Ceny za Wierzytelności bezpośrednio do Zbywcy lub w jakimkolwiek innym momencie) ponieważ wynagrodzenie należne Zbywcy nie jest opodatkowane w Polsce (nie stanowi należności licencyjnej, odsetek lub innych płatności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej również u.p.d.o.p.); nie jest również należnością licencyjną, odsetkami lub dywidendą - w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, i podlega opodatkowaniu tylko w państwie siedziby Zbywcy).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. osoba prawna, która dokonuje wypłat należności określonych w art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. jest zobowiązana, w dniu dokonania wypłaty, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1, 2 i 2a u.p.d.o.p., podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1.

z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2.

z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3.

z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w wyżej, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Zgodnie z art. 22a u.p.d.o.p. w zw. z art. 22b u.p.d.o.p. przepisy dotyczące stawki podatku stosuje się z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z powyższymi przepisami, obowiązek poboru 20% p.d.o.p. (lub niższego - zależnie od postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) powstaje, jeśli płatność - która może być zakwalifikowana jako wypłata o której mowa w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p. - następuje na rzecz podmiotu, które nie jest polskim rezydentem podatkowym.

u.p.d.o.p. nie zawiera definicji odsetek; w praktyce przyjmuje się, że "odsetki stanowią świadczenie pieniężne, do którego może być zobowiązany dłużnik - najogólniej mówiąc - korzystający z cudzych pieniędzy (...) Zasadniczo odsetki pełnią funkcję wynagrodzenia należnego wierzycielowi od dłużnika za korzystanie z pieniędzy, mogą jednak też mieć znaczenie waloryzacyjne oraz (w przypadku odsetek za opóźnienie) kompensacyjne i represyjne czy motywacyjne" (E.Gniewek, Kodeks cywilny. Komentarz, Legalis 2008). "Przez pojęcie odsetek rozumie się zwykle wynagrodzenie za korzystanie z cudzych pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku" (K.Pietrzykowski, Kodeks cywilny, Legalis 2008).

Tymczasem Cena zapłacona Zbywcy, będzie wynagrodzeniem za nabycie określonych praww.ierzytelności (a nie odsetkami). Spółka nie będzie dokonywała na rzecz Zbywcy zapłaty za korzystanie z jego pieniędzy; nie będzie też z pieniędzy Zbywcy korzystać.

Podobnie, trudno uznać zapłatę Ceny za przychód z tytułu korzystania z praw autorskich lub praw pokrewnych (lub innych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.). Cena - nie będzie również wynagrodzeniem za świadczenie usług doradczych (lub innych wymienionych w pkt 3 art. 21 u.p.d.o.p.); nie sposób także uznać Ceny za świadczenie podobne do usług wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 3.

Zatem, zapłata Ceny (jako nie wymieniona w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p.) - nie podlega zatem opodatkowaniu p.d.o.p. w Polsce.

Ponadto, nawet gdyby uznać zapłatę Ceny za płatność podlegającą opodatkowaniu p.d.o.p. w Polsce, płatność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie postanowień właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Np. zgodnie z art. 12 ust. 1 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527; dalej: Umowa z Luksemburgiem) należności licencyjne, powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Umowy z Luksemburgiem określenie "należności licencyjne" oznacza wszelkiego rodzaju wynagrodzenia uzyskiwane za użytkowanie lub prawo do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kina i utworami nagranymi dla radia lub telewizji, każdego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego, albo za udostępnienie informacji związanej ze zdobytymi doświadczeniami w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.

Podobnie, art. 11 ust. 5 Umowy z Luksemburgiem, definiuje "odsetki" jako dochody z wszelkiego rodzaju roszczeń wynikających z długów, zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego łub prawem do udziału w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek publicznych oraz dochody z obligacji, skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi skryptami dłużnymi, obligacjami lub pożyczkami.

Tymczasem, Spółka, w związku z nabyciem Wierzytelności, będzie dokonywała zapłaty Ceny za Wierzytelność, a nie zapłaty odsetek lub należności licencyjnych.

W związku z tym, zapłata Ceny do Zbywcy podlegać będzie opodatkowaniu w państwie jego siedziby, zgodnie bowiem z art. 7 Umowy z Luksemburgiem zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Ewentualnie możliwe jest uznanie Ceny za zyski ze sprzedaży majątku ruchomego (które na podstawie art. 13 ust. 5 Umowy z Luksemburgiem (po zmianie przez Protokół podpisany w 2012 r.) podlegają opodatkowaniu tylko w Luksemburgu) lub inny dochód (które na podstawie art. 22 ust. 1 Umowy z Luksemburgiem również podlega opodatkowaniu tylko w Państwie siedziby osoby uzyskującej dochód).

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydanych przez:

i. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 września 2010 r. sygn. IPPB5/423-365/10-2/AJ,

ii. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 kwietnia 2009 r. sygn. IPPB5/423-11/09-2/PS.

Podsumowując, w związku z nabyciem Wierzytelności przez Spółkę Spółka nie będzie zobowiązana do poboru 20% p.d.o.p. (lub niższego - zależnie od postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) i zarówno w dacie przejęcia Wierzytelności, w dacie dokonania zapłaty Wierzytelności do Zbywcy lub w jakimkolwiek innym momencie (to zbywca zobowiązany jest samodzielnie rozpoznać otrzymane od Spółki płatności jako przychód podlegający opodatkowaniu w miejscu jego siedziby, tj. np. w Luksemburgu).

Spółka podkreśla również, że brak p.d.o.p. z tytułu Ceny nie powoduje uszczuplenia interesów podatkowych Skarbu Państwa. Spółka jako polski rezydent podatkowy zobowiązana będzie bowiem rozpoznać dochód do opodatkowania p.d.o.p. w Polsce (tekst jedn.: różnicę między Ceną a zapłatą otrzymaną od Dłużników).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych nabycia wierzytelności pieniężnych od spółki prawa luksemburskiego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl