IPPB5/4510-198/15-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-198/15-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2015 r. (data wpływu 9 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań:

* przekazanych następnie podopiecznym - jest prawidłowe,

* sprzedanych w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów Wnioskodawcy przekazanych na cele statutowe, a pochodzących ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań:

* przekazanych następnie podopiecznym,

* sprzedanych w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów Wnioskodawcy przekazanych na cele statutowe, a pochodzących ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (Stowarzyszenie lub Wnioskodawca) jest organizacją pożytku publicznego, prowadzi działalność charytatywną, której misją jest niesienie pomocy wszystkim dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej oraz zagrożonym jej utratą. Podstawowym obszarem działalności statutowej Stowarzyszenie jest zapewnienie dzieciom rodzinnych form długoterminowej opieki zastępczej. Odbywa się to w ramach kilku osiedli 12-14 domów, w których mieszkają podopieczni Stowarzyszenie wraz z opiekunami. Stowarzyszenie prowadzi również działalność charytatywną związaną m.in. z krótkoterminowymi formami opieki zastępczej, umacnianiem rodziny, ochroną praw dziecka. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie, jej działalność statutowa obejmuje w szczególności:

* zakładanie i prowadzenie X.,

* zakładanie i prowadzenie domów młodzieżowych,

* różnoraką działalność na rzecz społeczeństwa,

* odpłatną działalność pożytku publicznego obejmującą sprzedaż otrzymanych darowizn na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego.

W celu pozyskania środków na prowadzenie wskazanej powyżej działalności statutowej Stowarzyszenie podejmuje szereg działań zmierzających do pozyskania środków finansowych lub rzeczowych zarówno od podmiotów gospodarczych jak i osób fizycznych.

Stowarzyszenie zainicjowało program Klucz Do Przyszłości (Program). Ideą Programu jest dodatkowe wsparcie podopiecznych Stowarzyszenie w usamodzielnieniu. Do najważniejszych barier utrudniających usamodzielnienie się podopiecznym Stowarzyszenie należą trudna sytuacja ekonomiczna, trudności ze znalezieniem stabilnego zatrudnienia oraz trudności ze znalezieniem mieszkania. Program stanowi odpowiedź na te trudności i ma w założeniu pozyskanie mieszkań od darczyńców, lub osób które tak rozporządzą nimi na wypadek swojej śmierci. Mieszkania otrzymane przez Stowarzyszenie mają być następnie przekazywane pełnoletnim podopiecznym Stowarzyszeniea po opuszczeniu przez nich X.

Z różnych przyczyn np. ze względu na zbyt wysokie koszty związane z koniecznością doprowadzenia mieszkania do odpowiedniego stanu, czy lokalizację, mieszkania pozyskane przez Stowarzyszenie w drodze darowizny lub na podstawie testamentu mogą być spieniężone a pozyskane z ich sprzedaży środki przeznaczone na wskazane wyżej cele statutowe Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wartość otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań, (przekazanych później podopiecznym lub spieniężonych (sprzedanych) w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2. Czy przychody ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań, przekazane na cele statutowe Wnioskodawcy, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy, że ostatecznie pytania Wnioskodawcy sformułowane zostały w piśmie z dnia 14 maja 2015 r. (data wpływu 18 maja 2015 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy wartość otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań, przekazanych później podopiecznym lub spieniężonych w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Przepisy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za działalność pożytku publicznego uznają m.in. zadania w zakresie:

* pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

* wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

* działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

* działalności charytatywnej (art. 4 w zw. z art. 3 ustawy dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 tekst jedn. z późn. zm.)

Działalność statutowa Wnioskodawcy mieści się w zakresie działalności uznawanej przez przepisy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za działalność pożytku publicznego.

Co więcej, w zakresie działalności statutowej wskazanej w statucie Wnioskodawcy mieści się zarówno zakładanie i prowadzenie X. jak i odpłatna działalność pożytku publicznego obejmująca sprzedaż otrzymanych darowizn na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego, która nie jest działalnością gospodarczą.

Tym samym przysporzenie w formie darowizn lub na podstawie testamentu w postaci mieszkań, zarówno wtedy gdy są one przekazane później podopiecznym jak i gdy są spieniężone na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego powinna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c jako dochód w całości przeznaczony na działalność statutową (odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego), która nie jest działalnością gospodarczą.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy przychody ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań, w sytuacji gdy będą przekazane na cele statutowe Wnioskodawcy będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Przepisy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za działalność pożytku publicznego uznają m.in. zadania w zakresie:

* pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

* wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;>li> działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

* działalności charytatywnej.

Jako że przychody ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań, będą przekazane na cele statutowe Wnioskodawcy, które stanowią działalność pożytku publicznego powinny korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Niezależnie od wskazanego zwolnienia wskazane przychody korzystać mogą również ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 gdyż działalność statutowa Wnioskodawcy obejmuje działania w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, które korzystają ze zwolnienia na podstawie tego przepisu.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych:

* "skoro celem statutowym Wnioskodawcy jest m.in. organizowanie opieki pielęgniarskiej i udzielanie świadczeń pielęgniarskich, czyli prowadzenie działalności leczniczej, to dochody w części przeznaczonej na ww. działalność statutową będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych." (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 4 lipca 2012 r., nr IPTPB3/423-132/12-4/PM)

* "dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży własności nieruchomości, przeznaczony i wydatkowany (bez względu na termin) na działalność statutową Wnioskodawcy, będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego (dochód przeznaczony na dzielność cechu - przyp. autora)" (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 4 marca 2013 r., nr IPTPB3/423-426/12-4/MF)

* "Reasumując, dochody Fundacji przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na cele statutowe w zakresie realizacji celów oświatowych mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych." (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 sierpnia 2014 r., nr ITPB3/423-274/14/k.k.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań:

* przekazanych następnie podopiecznym - jest prawidłowe,

* sprzedanych w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów Wnioskodawcy przekazanych na cele statutowe, a pochodzących ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.).

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych - zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ustawy podatkowej, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 ustawy (art. 17).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. Punkt 6c tego przepisu stanowi, że wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy nie dotyczy - zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ustawy podatkowej:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisie ust. 1 pkt 6c tego artykułu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1-4, z zastrzeżeniem art. 21 - jeżeli łącznie spełnia wymagania określone w art. 20 wymienionej ustawy, tj.:

1.

prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2.

może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3.

nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4.

ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru;

5.

członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 spełniają określone ustawą warunki.

Z powyższego wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle powyższego o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Wnioskodawcę decyduje cel, na jaki przedmiotowy dochód zostanie przeznaczony.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi charytatywną działalność pożytku publicznego, której misją jest niesienie pomocy wszystkim dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej oraz zagrożonym jej utratą. Podstawowym obszarem działalności statutowej Wnioskodawcy jest zapewnienie dzieciom rodzinnych form długoterminowej opieki zastępczej. Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, jej działalność statutowa obejmuje w szczególności:

1.

zakładanie i prowadzenie X.,

2.

zakładanie i prowadzenie domów młodzieżowych,

3.

różnoraką działalność na rzecz społeczeństwa,

4.

odpłatną działalność pożytku publicznego obejmującą sprzedaż otrzymanych darowizn na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego.

W celu pozyskania środków na prowadzenie wskazanej powyżej działalności statutowej Wnioskodawca podejmuje szereg działań zmierzających do pozyskania środków finansowych lub rzeczowych zarówno od podmiotów gospodarczych jak i osób fizycznych. Zainicjowano program, którego ideą jest dodatkowe wparcie podopiecznych w usamodzielnieniu. Do najważniejszych barier utrudniających usamodzielnienie się podopiecznym Stowarzyszenia należą trudna sytuacja ekonomiczna, trudności ze znalezieniem stabilnego zatrudnienia oraz trudności ze znalezieniem mieszkania. Zainicjowany przez Wnioskodawcę program stanowi odpowiedź na te trudności i ma w założeniu pozyskanie mieszkań od darczyńców (w drodze darowizny lub na podstawie testamentu). Mieszkania otrzymane przez Stowarzyszenie mają być następnie przekazywane pełnoletnim podopiecznym po opuszczeniu przez nich X.

Z różnych przyczyn np. ze względu na zbyt wysokie koszty związane z koniecznością doprowadzenia mieszkania do odpowiedniego stanu, czy lokalizację, pozyskane przez Stowarzyszenie lokale mogą zostać sprzedane z zamysłem przeznaczenia środków ze sprzedaży na wskazane wyżej cele statutowe.

Wskazać należy, że zgodnie z przywołanymi przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawca może zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy, do dochodów pozyskanych w drodze darowizny lub na podstawie testamentu w przypadku przeznaczenia ich na realizację celów statutowych, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Przekazanie pozyskanych przez Wnioskodawcę mieszkań swoim podopiecznym, zgodnie z opisem zdarzenia opisanego we wniosku odbywa się w ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. W związku z tym dochody Stowarzyszenia wynikające z wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań przekazanych później podopiecznym mogą zostać zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy.

Z kolei w sytuacji, kiedy otrzymane mieszkania Stowarzyszenie przeznaczy na sprzedaż, w celu pozyskania środków na realizację celów statutowych, pod względem podatkowym zdarzenie to należy podzielić na dwa etapy. Pierwszy to otrzymanie darowizny w postaci mieszkania z przeznaczeniem na sprzedaż, zaś drugi - przeznaczenie i wydatkowanie środków pieniężnych otrzymanych ze sprzedaży na realizację celów statutowych Wnioskodawcy.

Dochód wynikający z uzyskania przychodu w postaci wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań przeznaczony "na sprzedaż" nie wypełnia przesłanek art. 17 ust. 1 pkt 6c tzn. przeznaczenie mieszkań (a tym samym uzyskanego dochodu w postaci wartości otrzymanych mieszkań) na sprzedaż nie realizuje celów statutowych Stowarzyszenia.

Podkreślić należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tzn. na cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy podatkowej bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób sprecyzowany, niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Wnioskodawca w momencie przeznaczenia otrzymanych mieszkań na sprzedaż, nie realizuje założonych celów statutowych - pozyskane mieszkania nie przyczyniają się do usamodzielnienia się podopiecznych Stowarzyszenia, nie polepszają sytuacji ekonomicznej podopiecznych, nie stanowią także mieszkań przeznaczonych do wykorzystania przez podopiecznych, ani w żaden inny sposób nie przyczyniają się do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. W związku z tym dochód Wnioskodawcy wynikający z uzyskania przychodu w postaci wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań przeznaczonych na sprzedaż nie polega wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto wskazać należy, że ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. Nr 209, poz. 1244) prawodawca zmienił m.in. treść art. 8 obowiązującej ustawy, tym samym uznał, że sprzedaż przedmiotów darowizny nie jest odpłatną działalnością pożytku publicznego. Ustawa weszła w życie 3 listopada 2011 r. Przepis ten w brzmieniu:

1.

"Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:

1.

działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

2.

sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

2. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego"

obowiązuje do chwili obecnej.

Powyższe zmiany w ustawie szerzej wyjaśnia M. Żołędowska w publikacji Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Praktyczny komentarz, Warszawa, 2011 r.: "Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1244) wyłączyła z zakresu działalności odpłatnej pożytku publicznego sprzedaż przedmiotów darowizny. Działalność ta ze swej istoty nie mogła być niedochodowa (w każdym przypadku sprzedaży przedmiotu darowizny pojawia się bowiem zysk). Ponadto, trudno było ją uznać, za działalność w sferze zadań publicznych."

Odnosząc się z kolei do kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodów Wnioskodawcy pochodzących ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań, przekazanych na cele statutowe Wnioskodawcy (pytanie nr 2) w pierwszej kolejności należy wskazać, że zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega dochód wyliczony zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zdaniem organu, Wnioskodawca przeznaczając środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży mieszkań będących przedmiotem darowizny na realizację swoich celów statutowych wypełnia przesłanki zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy, do przedmiotowych dochodów Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie z opodatkowania.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na posiadany przez Stowarzyszenie status organizacji pożytku publicznego przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie znajdzie w danym przypadku zastosowania pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych. Dla oceny prawnej zdarzenia przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c, stanowiące przepis szczególny (lex specialis) w stosunku do wyżej wymienionego przepisu. W omawianym przypadku znajdzie więc zastosowanie zasada prawna lex specialis derogat legi generali, oznaczająca, że prawo o większym stopniu szczegółowości należy stosować przed prawem ogólniejszym.

W związku z powyższym, w danej sprawie, z racji posiadania przez Stowarzyszenie statusu organizacji pożytku publicznego, zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 6c, a nie jak podaje Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego również art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań:

* przekazanych następnie podopiecznym - jest prawidłowe,

* sprzedanych w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów Wnioskodawcy przekazanych na cele statutowe, a pochodzących ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl