IPPB5/4510-1028/15-5/MK - CIT w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od dochodów uzyskiwanych przez wnioskodawcę z tytułu umorzenia udziałów w spółce cypryjskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/4510-1028/15-5/MK CIT w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od dochodów uzyskiwanych przez wnioskodawcę z tytułu umorzenia udziałów w spółce cypryjskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2015 r. (data wpływu ePUAP 6 listopada 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2015 r. (data nadania 19 stycznia 2015 r., data wpływu 22 stycznia 2015 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 11 stycznia 2015 r. (data odbioru 12 stycznia 2015 r.) Nr IPPB5/4510-1028/15-3/MK, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu umorzenia udziałów w spółce cypryjskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu umorzenia udziałów w spółce cypryjskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca", "Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski. Wnioskodawca będzie posiadał co najmniej 10% udziałów ("Udziały") w cypryjskiej spółce kapitałowej, wymienionej w załączniku nr 4 do Ustawy CIT ("Nowa Spółka"). Wnioskodawca będzie posiadał w Nowej Spółce dwie kategorie Udziałów tj. udziały zwykłe oraz umarzalne udziały uprzywilejowane (ang. redeemable prefered share, dalej: "Udziały Uprzywilejowane"). Zgodnie z cypryjskim prawem, Udziały Uprzywilejowane, nakładają na wspólników takie same obowiązki (np. w zakresie pokrycia kapitału spółki) oraz zapewniają takie same prawa, jak zwykłe udziały, poza przyznanymi im w umowie spółki lub uchwale o ich emisji uprawnieniami. Wnioskodawca nie wyklucza, iż w przyszłości, w związku z rozwojem spółki, będzie otrzymywać dywidendy od Nowej Spółki. Ponadto istnieje także możliwość, iż będzie w przyszłości otrzymywać dochody z tytułu umorzenia Udziałów (zarówno zwykłych jak i Udziałów Uprzywilejowanych). W następstwie umorzenia Udziałów dojdzie do wypłaty wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy. Pomimo umorzenia Udziałów w Nowej Spółce, Wnioskodawca nadal będzie posiadał nie mniej niż 10% udziałów w kapitale zakładowym Nowej Spółki. Po umorzeniu Udziałów, upłynie dwuletni okres w którym Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio, nieprzerwanie co najmniej 10% udziałów w kapitale zakładowym Nowej Spółki. Wynagrodzenie z tytułu Umorzenia Udziałów nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku Nowej Spółki.

Ponadto w uzupełnieniu przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że udziały zostaną objęte w zamian za wkład niepieniężny niebędący przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią oraz umorzenie udziałów na podstawie przepisów cypryjskich będzie podobne w skutkach z umorzeniem automatycznym dokonanym na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych. Umorzenie udziałów skutkować będzie prawnym unicestwieniem udziałów, czyli wygaśnięciem wszelkich praw, zarówno o charakterze majątkowym, jak i korporacyjnym wynikających z udziałów. Zgodnie z prawem cypryjskim, umorzenie udziałów nastąpi bez konieczności nabycia ich przez spółkę w celu umorzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane wynagrodzenie w tytułu umorzenia Udziałów będzie mogło korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w razie spełnienia przesłanek wskazanych art. 20 ust. 3 Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę z tytułu umorzenia Udziałów w Nowej Spółce będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm. dalej:Ustawa o CIT).

UZASADNIENIE

Należy zauważyć, iż na gruncie Umowy z Cyprem wynagrodzenie, które Spółka uzyska z tytułu umorzenia Udziałów oraz ewentualnego zwrotu wkładów wniesionych do Nowej Spółki, będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji, w celu weryfikacji sposobu traktowania w Polsce omawianego wynagrodzenia, należy dokonać analizy przepisów Ustawy o CIT. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).

W momencie umorzenia Udziałów dojdzie do unicestwienia udziałów w Nowej Spółce oraz zostanie wypłacone z tego tytułu wynagrodzenie. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż uzyskane przez niego wynagrodzenie z tytułu umorzenia Udziałów w Nowej Spółce będzie traktowane jako dochód z umorzenia udziałów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, stanowiący jedną z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu Ustawy o CIT.

Jednocześnie Ustawa o CIT w art. 20 ust. 3 przewiduje zwolnienie od opodatkowania dochodów osiągniętych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w przypadku spełnienia odpowiednich warunków, o których mowa w szczególności w art. 20 ust. 3, ust. 9 oraz ust. 10 Ustawy o CIT. Zgodnie z art. 20 ust. 3 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1. Wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2. Uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3. Spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4. Spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 9 Ustawy o CIT wskazane powyżej zwolnienie ma zastosowanie w przypadku, gdy spółka otrzymująca dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce wypłacającej przedmiotowe zyski nieprzerwanie przez okres 2 lat. Jednocześnie w myśl art. 20 ust. 10 Ustawy o CIT zwolnienie to znajduje zastosowanie również w przypadku, gdy powyższy okres upływa po dniu uzyskania dochodu. Mając na uwadze powyższe przepisy, Spółka pragnie zaznaczyć, iż zgodnie ze zdarzeniem przyszłym zaprezentowanym w niniejszym wniosku:

1. Wypłacającym wynagrodzenie z tytułu umorzenia Udziałów w Nowej Spółce (które to wynagrodzenie stanowi dochód z udziału w zyskach osób prawnych) będzie Nowa Spółka która podlega w Republice Cypru opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2. Uzyskującym przedmiotowe wynagrodzenie będzie Spółka mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3. Spółka będzie posiadała nie mniej niż 10% udziałów w kapitale zakładowym Nowej Spółki;

4. Nowa Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Ponadto, okres posiadania przez Spółkę bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w Nowej Spółce upłynie po uzyskaniu dochodu z tytułu umorzenia części Udziałów w Nowej Spółce (na dzień dokonania umorzenia możliwe jest, że nie upłynie jeszcze 2 letni okres posiadania przez Spółkę udziałów w Nowej Spółce). Pomimo umorzenia Udziałów, Spółka będzie w posiadaniu pozostałych - nieumorzonych udziałów Nowej Spółki przez okres co najmniej 2 lat. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku spełnione zostaną warunki dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 20 ust. 3 Ustawy o CIT.

Podsumowując, zdaniem Spółki, wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę z tytułu umorzenia udziałów w Nowej Spółce stanowi dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu Ustawy o CIT. Jednocześnie przedmiotowe wynagrodzenie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 Ustawy o CIT.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach przepisów podatkowych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, jako przykład można wskazać na:

1.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 r. (znak: IPPB5/423-297/13-2/AJ) w której organ uznając stanowisko podatnika za prawidłowe odstąpił na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy: "Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku spełnione zostaną warunki dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. Podsumowując, zdaniem Spółki, wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę z tytułu umorzenia udziałów w Spółce Cypryjskiej stanowi dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu ustawy o p.d.o.p. Jednocześnie przedmiotowe wynagrodzenie będzie korzystało ze zwolnienia z p.d.o.p. na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o p.d.o.p."

2.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2013 r. (znak: IPPB3/423-285/13-2/PK1) w której organ uznając stanowisko podatnika za prawidłowe odstąpił na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy: "Tymczasem, w wyniku Umorzenia Cypryjskiego (w wyniku podjęcia odpowiedniej uchwały przez organy Spółki Cypryjskiej), udziały Wnioskodawcy ulegną prawnemu unicestwieniu (a kapitał zakładowy Spółki Cypryjskiej zostanie obniżony) - w efekcie dojdzie do wygaśnięcia wszelkich paw i obowiązków Wnioskodawcy związanych z tymi udziałami. Jak wskazano w stanie faktycznym - w przypadku Umorzenia Cypryjskiego, nie będzie miało miejsce zbycie udziałów na rzecz Spółki Cypryjskiej. Udziały będące w posiadaniu Spółki przestaną istnieć bez odrębnej czynności prawnej, jaką jest umowa pomiędzy spółką a wspólnikiem, na podstawie której zbywa on swe udziały na rzecz spółki w celu umorzenia. W konsekwencji, unicestwienie udziałów w procedurze opisanej niniejszym wnioskiem, nie może zostać zakwalifikowane jako umorzenie dobrowolne, a jego charakter może być zbliżony (z odrębnościami wynikającymi z różnic pomiędzy polskim oraz cypryjskim systemem prawnym w zakresie prawa handlowego) do umorzenia przymusowego lub automatycznego. Oznacza to, że wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę, w wysokości ustalonej zgodnie z wymogami prawa cypryjskiego - stanowić będzie na gruncie u.p.d.o.p. dochód z udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.".

3.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 stycznia 2014 r. (znak: IPPB5/423-912/13-3/AJ) w której organ uznając stanowisko podatnika za prawidłowe odstąpił na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy: "W ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę z tytułu Umorzenia Udziałów w Spółce Nabywanej w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: Ustawa o CIT)".

4.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 lutego 2015 r. (znak: ILPB4/423-570/14-2/DS) w której organ uznając stanowisko podatnika za prawidłowe odstąpił na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy: "Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa Spółka stoi na wskazanym wyżej stanowisku, zgodnie z którym dochód (przychód) Spółki z tytułu otrzymania wynagrodzenia z tytułu umorzenia udziałów w Spółce Zależnej w formie wierzytelności z tytułu Pożyczki będzie zwolniony z opodatkowania na mocy art. 20 ust. 3 Ustawy o CIT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl