IPPB5/423-95/08-2/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-95/08-2/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku darowizny w postaci pracowni komputerowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania darowizny w postaci pracowni komputerowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Centrum Usług Szkoleniowych "L" Sp. z o.o. jest organem prowadzącym dla szkół między innymi: Techniku "L" w L oraz Policealne Studium Zawodowe dla Dorosłych "L" w B P. Obie szkoły otrzymały i przyjęły działając na podstawie pełnomocnictwa C "L" Sp. z o.o. w L, pracownie komputerowe.

Wyżej wymienione pracownie komputerowe zostały zakupione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej od firmy B.I.W. "K" Sp. z o.o. W ramach realizacji projektu "Pracownie Komputerowe dla Szkół" współfinansowanego: w 75% ze środków unii europejskiej - z Europejskiego Funduszu Społecznego - a 25% wartości tego projektu to wkład skarbu państwa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało szkołom pracownie nieodpłatnie na własność jako darowiznę - sporządzając stosowne oświadczenia o jej przekazaniu.

Wartość brutto przekazanych pracowni komputerowych to kwota 149.605,20 zł W oświadczeniach o przekazaniu i przyjęciu darowizny znajduje się zapis zobowiązujący szkoły do wykorzystania otrzymanych pracowni wyłącznie do celów związanych z działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkół. C "L" Sp. z o.o. w L odprowadziła od otrzymanej przez szkoły darowizny - podatek dochodowy.

Dotacje przekazywane z urzędów miast na prowadzenie naszych szkół są zwolnione z podatku dochodowego na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisany stan faktyczny: tj. otrzymana darowizna pracowni komputerowych w ramach projektu współfinansowanego w 75% przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Społeczny) oraz w 25% przez Skarb Państwa - pod nazwą "Pracownie komputerowe dla szkół" - w przypadku naszych szkół - Technikum "L" w L i Policealnego Studium Zawodowego dla Dorosłych "L" w B P jest zwolniona z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub innych przepisów odnoszących się do finansowania szkół dotowanych ze środków budżetu państwa za pośrednictwem urzędów miast, a prowadzonych przez inne osoby prawne np. spółkę z o.o....

Zdaniem Spółki świadczy ona różne usługi edukacyjne - w tym prowadzi szkoły dla młodzieży i dorosłych. Wszystkie prowadzone przez Spółkę szkoły niepubliczne, mają uprawnienia szkół publicznych. Dotychczas od otrzymanej przez Spółkę darowizny zawsze odprowadzano podatek dochodowy od osób prawnych, ponieważ darowizna zwiększała dochody Spółki - a tym samym podstawę opodatkowania.

Obecnie otrzymana darowizna w postaci pracowni komputerowych dla szkól ma służyć wyłącznie dla celów związanych z działalnością dydaktyczno - wychowawczą tych szkól - a więc tak jak dotacje przekazywane na utrzymanie technikum "L" w L oraz Policealnego Studium Zawodowego w B P jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

Według Spółki odprowadzono niesłusznie podatek dochodowy od otrzymanej darowizny również dlatego, że szkoły prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego dotowane ze środków budżetu państwa, które otrzymały podobne lub identyczne "Pracownie Komputerowe dla Szkól" w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środkow Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Skarbu Państwa jako darowiznę - nie płacą od niej podatku dochodowego. Zatem jest to nierówne traktowanie podmiotów świadczących usługi edukacyjne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ww. ustawy wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Z powyższego wynika, że wartość otrzymanej darowizny w formie pracowni komputerowej będzie stanowić w Spółce przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Zatem z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy wynika, iż zwolnienie w nim zawarte dotyczy dwu kategorii podatkowych, a mianowicie:

1.

dotacji itp. otrzymanych na pokrycie kosztów,

2.

dotacji uzyskanych jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż otrzymana darowizna nie jest objęta zwolnieniem przedmiotowym wymienionym w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nie prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl