IPPB5/423-941/13-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-941/13-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia zakładu Spółki na terytorium Polski w świetle przepisów Konwencji z dnia 2 września 1991 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92, dalej konwencja polsko - szwajcarska) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia zakładu Spółki na terytorium Polski w świetle przepisów Konwencji z dnia 2 września 1991 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Szwajcarii oraz szwajcarskim rezydentem podatkowym.

Spółka pełni funkcję regionalnego centrum dystrybucyjnego dla produktów grupy X. (dalej: "Grupa"). W ramach swojej podstawowej działalności, Spółka dostarcza między innymi wsparcie marketingowe oraz administracyjne dla innych podmiotów z Grupy, w tym dla spółki z siedzibą w Polsce (dalej: "Spółka Polska").

Obecnie Spółka Polska jest właścicielem części zamiennych do produktów Grupy i pełni funkcję dystrybutora o ograniczonym ryzyku. W przyszłości planowane jest wdrożenie nowego modelu dystrybucyjnego części zamiennych (dalej: "Części zamienne"), zgodnie z którym zapasy Części zamiennych zostaną sprzedane przez Spółkę Polską do Spółki, wskutek czego Spółka stanie się ich właścicielem. Zgodnie z umową, która ma zostać podpisana w ramach Grupy (dalej: "Umowa") Spółka będzie sprzedawała do Spółki Polskiej Części zamienne potrzebne do naprawy produktów Grupy sprzedanych wcześniej przez Spółkę Polską do klientów w Polsce (tzw. dobre Części zamienne). Jednocześnie Spółka będzie kupowała wadliwe Części zamienne od Spółki Polskiej, po podjęciu decyzji przez Spółkę Polską, że Części zamienne użyte w produktach Grupy są uszkodzone w takim stopniu, że wymagają zamiany.

Zgodnie z nowym modelem Części zamienne będą składowane w magazynie zlokalizowanym w Polsce (dalej: "Magazyn"). Spółka zawrze umowę z niepowiązaną firmą logistyczną (dalej: "Zarządca") dotyczącą usług magazynowania Części zamiennych. Zarządca będzie właścicielem Magazynu. Wnioskodawca nie będzie wynajmował czy też posiadał jakichkolwiek nieruchomości w Polsce.

Faktury za dobre Części zamienne będą wystawiane przez Spójkę na rzecz Spółki Polskiej po otrzymaniu potwierdzenia od Spółki Polskiej, że dobre Części zamienne zostały wykorzystane lub w przypadku, gdy w okresie ustalonym w Umowie Spółka nie otrzyma stosowanego potwierdzenia od Spółki Polskiej, faktura będzie wystawiana automatycznie. Faktury za wadliwe Części zamienne będą wystawiane przez Spółkę Polską na rzecz Spółki w momencie, gdy wadliwe Części zamienne zostaną dostarczone Magazynu.

Przejście prawa własności ze Spółki na Spółkę Polską w odniesieniu do dobrych Części zamiennych nastąpi poza Magazynem, natomiast w przypadku wadliwych Części zamiennych przejście prawa własności ze Spółki Polskiej na Spółkę będzie miało miejsce wewnątrz Magazynu.

Ponadto, wadliwe Części zamienne będą na zlecenie Spółki podlegały naprawie. Jakiekolwiek naprawy wadliwych Części zamiennych mające miejsce na terenie Polski będą przeprowadzane poza Magazynem przez niezależne podmioty (zewnętrzni usługodawcy. Proces opisany powyżej będzie obsługiwany przez pracowników Spółki znajdujących się w Szwajcarii.

Spółka nie będzie zatrudniała żadnych pracowników na terytorium Polski. Pracownicy Spółki mogą przebywać w Polsce sporadycznie, w celu dokonania kontroli Magazynu. Ewentualne kontrole Magazynu ze strony Spółki będą przeprowadzane okazjonalnie i tylko wtedy, gdy okaże się to konieczne. Co do zasady kontrole Magazynu będą pozostawały w kompetencji Zarządcy. Pracownicy Spółki nie będą upoważnieni do swobodnego dostępu do Magazynu. Zarządca będzie otrzymywał instrukcje od pracowników Spółki znajdujących się poza granicami Polski.

Działalność podstawowa Spółki, tj. zarządzanie procesem dystrybucji Części zamiennych będzie realizowana przez pracowników Spółki znajdujących się poza Polską. Również proces negocjacji, zawierania kontraktów i wszystkie uzgodnienia umowne w zakresie kupna i sprzedaży Części zamiennych, wielkości i terminów realizacji zamówień organizacji dostaw Części zamiennych do Magazynu będą realizowane przez Spółkę poza Polską.

Sprzedaż Części zamiennych będzie miała faktycznie miejsce w Szwajcarii, natomiast Magazyn będący własnością Zarządcy będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby obsługi składowania i dostawy Części zamiennych.

Wnioskodawca będzie zarejestrowany na terytorium Polski jako podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w rozumieniu art. 5 Umowy ze Szwajcarią, w odniesieniu do opisanego powyżej zdarzenia przyszłego tj. prowadzenia działalności przez Spółkę przy wykorzystaniu Magazynu znajdującego się w Polsce, będącego własnością Zarządcy, Spółka nie będzie posiadała zakładu w Polsce i tym samym dochód z dostaw Części zamiennych nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 Umowy ze Szwajcarią.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej zdarzenie przyszłe tj. prowadzenie działalności w Polsce z wykorzystaniem Magazynu znajdującego się w Polsce, będącego własnością Zarządcy nie będzie skutkowało powstaniem zakładu Spółki w Polsce w rozumieniu art. 5 Umowy ze Szwajcarią. W konsekwencji, dochód Spółki z dostaw Części zamiennych nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 Umowy ze Szwajcarią.

Zgodnie z artykułem 5 ust. 1 Umowy ze Szwajcarią zakład. oznacza "stałą placówkę przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa". W świetle powyższej definicji, aby działalność Wnioskodawcy można było uznać za zakład muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

i. w kraju źródła dochodu istnieje placówka; oraz

ii. placówka ta ma charakter stały; oraz

iii. działalność gospodarcza przedsiębiorstwa jest w całości lub częściowo prowadzona poprzez stalą placówkę.

Ponadto, niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 5 ust. 5 Umowy ze Szwajcarią zakład może powstać również na skutek działania tzw. zależnego przedstawiciela. Zgodnie z tą koncepcją, aby działalność zagranicznego podmiotu można było uznać za zakład spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

i. w kraju źródła dochodu istniała osoba upoważniona do działania w imieniu zagranicznej spółki; oraz

ii. działalność tej osoby można było uznać za zawieranie umów w imieniu zagranicznej spółki; oraz

iii. osoba ta nie działała jako niezależny przedstawiciel w ramach swojej zwykłej działalności gospodarczej.

Jednocześnie, działalność, która kreuje zakład na podstawie koncepcji stałej placówki lub zależnego agenta (lub też spełniająca przesłanki obu koncepcji), może nie doprowadzić do powstania zakładu, jeśli działalność ta ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy. Umowaze Szwajcarią zawiera listę tego typu czynności tj. zgodnie z art. 5 ust. 4 Umowy ze Szwajcarią, nie stanowią zakładu:

a.

użytkowane placówki, które służą wyłącznie do składowania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b.

utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;

c.

utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d.

stale placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr łub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e.

stałe placówki utrzymywane wyłącznie dla celów reklamy, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych albo wykonywania podobnej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;

f.

prowadzenie przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa placówki montażowej w drugim Umawiającym się Państwie w związku z dokonywaną przez to przedsiębiorstwo dostawą maszyn lub Urządzeń dla drugiego Umawiającego się Państwa;

g.

utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do f), jednak pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma przygotowawczy łub pomocniczy charakter.

Interpretując przepisy Umowy ze Szwajcarią w zakresie przygotowawczego lub pomocniczego charakteru działalności spółki zagranicznej należy odnieść się również do Komentarza do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatków od dochodu i kapitału (wersja-lipiec 2010 r.", dalej: "Komentarz"). Pomimo, że Komentarz nie stanowi wiążącego źródła prawa w Polsce, to uznawany jest przez państwa członkowskie OECD, w tym Polskę, za wytyczne dla interpretacji zapisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z Komentarzem, kryterium decydującym o odróżnieniu działalności podstawowej od działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym jest określenie, czy działalność placówki samej w sobie stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości.

1. Istnienie stałej placówki w Polsce

Spółka zauważa, że jak zostało zaznaczone już w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie ona właścicielem ani najemcą Magazynu w Polsce. Nieruchomość, w której będzie prowadzony Magazyn będzie należała do niezależnego podmiotu, tj. Zarządcy. Spółka będzie jedynie składowała Części zamienne będące jej własnością.

Ponadto, Wnioskodawca nie będzie utrzymywać stałego personelu w Polsce. Zarządca w ramach swojej podstawowej działalności gospodarczej będzie świadczył usługi zarządzania Magazynem, za które będzie otrzymywał wynagrodzenie na poziomie rynkowym.

W związku z brakiem jakiegokolwiek tytułu do nieruchomości po stronie Spółki oraz brakiem personelu Spółki w Polsce (jeśli konieczne wystąpią jedynie sporadyczne wizyty pracowników Spółki w celu kontroli Magazynu), zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on posiadał w Polsce placówki w rozumieniu Umowy ze Szwajcarią.

2. Prowadzenie działalności gospodarczej Spółki przez placówkę w Polsce

Nawet jeśli Magazyn zostałby uznany za placówkę Spółki, przez którą prowadzi ona działalność gospodarczą w Polsce, to z uwagi na pomocniczy charakter działań prowadzonych przez Spółkę w ramach Magazynu, dla Spółki nie powstanie w Polsce zakład.

Podstawową działalnością gospodarczą Spółki będzie dystrybucja. W szczególności, do głównych czynności Spółki będzie należał między innymi zakup Części zamiennych i sprzedaż ich do Spółki Polskiej. Działalność podstawowa Spółki, tj. zarządzanie procesem dystrybucji Części zamiennych będzie realizowana przez pracowników Spółki znajdujących się poza Polską. Również proces negocjacji, zawierania kontraktów i wszystkie uzgodnienia umowne w zakresie kupna i sprzedaży Części zamiennych, wielkości i terminów realizacji zamówień organizacji dostaw Części zamiennych do Magazynu będą realizowane przez Spółkę poza Polską.

Sprzedaż Części zamiennych będzie miała faktycznie miejsce w Szwajcarii, natomiast Magazyn będący własnością Zarządcy będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby obsługi składowania i dostawy Części zamiennych.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki jej działalność w Polsce związaną z istnieniem Magazynu należy uznać za czynność o charakterze pomocniczym i przygotowawczym w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej Spółki. W szczególności, zdaniem Spółki jej działalność w ramach Magazynu należy zakwalifikować na gruncie Umowy ze Szwajcarią jako utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania (tekst jedn.: czynności wchodzących w zakres art. 5 ust. 4 lit. b Umowy ze Szwajcarią). W konsekwencji, działalność Spółki prowadzona w ramach Magazynu z racji na jej pomocniczy charakter nie kreuje dla niej zakładu w Polsce.

Powyższe podejście w odniesieniu do wykorzystywania magazynów w Polsce przez zagraniczne podmioty w celu realizacji funkcji składowania towarów, utrzymywania zapasów itp. jako funkcji jedynie pomocniczych w stosunku do działalności operacyjnej zagranicznych podmiotów znajduje potwierdzenie w najnowszych stanowiskach organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej w dniu 13 marca 2012 r. nr IPPB5/423-1199/11-2/PS, w zbliżonym stanie faktycznym dotyczącym centrum dystrybucyjnego z siedzibą w Holandii, który wykorzystywał magazyn zlokalizowany w Polsce wyłącznie na potrzeby obsługi dostaw do innych podmiotów, tj. rozładunku i załadunku, rozpakowania dostaw towarów, składowania towarów oraz ich pakowania w celu dostawy do innych podmiotów, potwierdził następujące stanowisko Wnioskodawcy:

"Co więcej, aktywność S., jako działalność pomocnicza w stosunku do działalności związanej z działalnością handlową nie może być uznana za zakład w świetle art. 5 ust. 4 pkt a, b i e Konwencji polsko-holenderskiej, zgodnie z którymi użytkowanie placówek w celu składowania i dostarczania towarów jak i utrzymywanie zapasów w celu ich składowania i dostawy oraz utrzymywanie stałej placówki w celu prowadzenia działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym nie może być uznane za zakład." Dodatkowo, wnioskodawca w cytowanej interpretacji, podobnie jak Spółka nie posiadał w Polsce żadnego personelu oraz nie był właścicielem nieruchomości w której znajdował się Magazyn.

Stanowisko, że czynności wykonywane za pośrednictwem stałej placówki o charakterze pomocniczym i przygotowawczym nie determinują powstania zakładu zostało również potwierdzone przez Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej w dniu 27 maja 2013 r. nr IPPB5/423-230/13-2/PS, w której wskazano, że:

"konwencja modelowa OECD przewiduje kilka wyjątków, tj. rodzajów działalności, które, minio, że są wykonywane za pośrednictwem stałej placówki - nie będą uznawane za zakład i tym samym nie będą dawały państwu miejsca położenia placówki prawa do opodatkowania dochodów przedsiębiorcy zagranicznego. Cechą wspólną tych wyjątków jest ich pomocniczy i przygotowawczy charakter w stosunku do podstawowej działalności przedsiębiorstwa zagranicznego".

3. Posiadanie zależnego przedstawiciela w Polsce

Spółka nie będzie posiadała na terytorium Polski pracowników, a tym samym żadnych osób bezpośrednio związanych ze Spółką, którzy mogliby podejmować decyzje w jej imieniu, Pracownicy Spółki będą obecni w Polsce jedynie okazjonalnie i tylko w celu kontroli Magazynu. Proces negocjacji, zawierania kontraktów i wszystkie uzgodnienia umowne w zakresie kupna i sprzedaży Części zamiennych, wielkości i terminów realizacji zamówień organizacji dostaw Części zamiennych do Magazynu będą realizowane przez Spółkę poza Polską.

Ponadto, zarówno pracownicy Zarządcy jak i Spółki Polskiej nie będą posiadali żadnych uprawnień do reprezentowania Wnioskodawcy, negocjacji warunków kupna i sprzedaży Części zamiennych składowanych w Magazynie, ani do zawierania umów kupna i sprzedaży w imieniu Spółki.

Wobec powyższego, w ocenie Spółki nie będzie ona posiadała na terytorium Polski zależnego przedstawiciela, który mógłby kreować dla niej powstanie zakładu w Polsce. Należy zaznaczyć, że prezentowane przez Spółkę podejście zostało potwierdzone w zbliżonym stanie faktycznym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej w dniu 13 marca 2012 r. nr IPPB5/423-1199/11-2/PS.

4. Opodatkowanie dochodów Spółki w Polsce

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy ze Szwajcarią "zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność tu drugim Umawiającym się Państwie przez położony tani zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność tu ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mnogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane ternu zakładowi." W związku z faktem, że Spółka nie będzie prowadziła działalności w Polsce poprzez zakład w rozumieniu przepisów Umowy ze Szwajcarią, o czyni mowa powyżej, to zyski Spółki będą opodatkowane wyłącznie na terenie Szwajcarii.

Mając na uwadze powyższe argumenty, zdaniem Spółki, działalność prowadzona w Polsce z wykorzystaniem Magazynu nie będzie kreować dla niej zakładu w Polsce w rozumieniu art. 5 Umowy ze Szwajcarią. W konsekwencji, dochody z dostaw Części zamiennych nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem od osób prawnych, na podstawie art. 7 Umowy ze Szwajcarią.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl