IPPB5/423-925/10-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-925/10-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego przysporzenia majątkowego z tytułu przekazania nieodpłatnie Spółce przebudowanych elementów sieci elektroenergetycznej finansowanych przez X ze środków budżetu państwa lub środków Unii Europejskiej w ramach rządowych programów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego przysporzenia majątkowego z tytułu przekazania nieodpłatnie Spółce przebudowanych elementów sieci elektroenergetycznej finansowanych przez X ze środków budżetu państwa lub środków Unii Europejskiej w ramach rządowych programów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - (zwana dalej: "Spółką") prowadzi działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do jej sieci. W toku prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje podziemne oraz napowietrzne linie elektroenergetyczne, które stanowią jej własność. Sieci te posadowione są także na nieruchomościach, które stanowią własność innych podmiotów, m.in. X S.A. (dalej: "X").

X planujące przeprowadzić na danym terenie inwestycję (polegającą np. na budowie lub przebudowie obiektów budowlanych), gdy istniejący przebieg sieci elektroenergetycznej Spółki koliduje z projektowaną inwestycją (są to tzw. "kolizje energetyczne"), zwracają się do Spółki o zmianę przebiegu kolidującej linii elektroenergetycznej lub dokonanie zmian dotyczących innego urządzenia elektroenergetycznego (o tzw. usunięcie kolizji energetycznej). Po decyzji Spółki zakres i sposób przeprowadzenia prac na jej majątku, jest potwierdzany dodatkowo w odpowiednich umowach lub porozumieniach zawieranych z X. Usunięcie kolizji energetycznej leży w gestii X lub wykonawcy działającego na zlecenie X. Prace wykonywane są na koszt X.

Spółka nie ponosi żadnych kosztów przedsięwzięcia, nie zwraca również X jakichkolwiek wydatków. X przedstawia Spółce zakres planowanych prac, który podlega analizie przez służby techniczne Spółki. Spółka wydaje X dokument, w którym określa warunki techniczne usunięcia kolizji. Usunięcie kolizji polega na przebudowie kolidującego odcinka sieci elektroenergetycznej przez X lub wykonawcy działającego na zlecenie X, co może się wiązać:

1.

z wybudowaniem nowego odcinka sieci elektroenergetycznej, który nie będzie kolidował z planowaną inwestycją oraz na demontażu odcinka, który przebiegał przez teren inwestycji, przy czym może się to wiązać z zastąpieniem danego odcinka sieci elektroenergetycznej linii napowietrznej przez linię kablową (podziemną),

2.

z przeniesieniem urządzenia energetycznego na inne miejsce (np. przeniesienie stacji transformatorowej), z którym może wiązać się konieczność wybudowania dodatkowego elementu linii energetycznej lub taka konieczność nie wystąpi,

3.

z wytworzeniem nowego urządzenia energetycznego w miejsce urządzenia podlegającego wyburzeniu, z czym wiąże się konieczność wybudowania dodatkowego elementu linii energetycznej.

Po wykonaniu prac sporządzany jest komisyjnie przy udziale X i Spółki protokół przekazania wykonanych prac i poprzez jego zaakceptowanie Spółka potwierdza prawidłowość dokonanego przebudowania linii lub innego urządzenia energetycznego. Przebudowana linia energetyczna stanowi element całej sieci eksploatowanej przez Spółkę i zastępuje element sieci, który był kolizyjny. Dla celów dokumentacyjnych Spółka sporządza na zakończenie przedsięwzięcia odpowiedni dokument stanowiący dowód wykonania prac zmierzających do przesunięcia elementów sieci lub innych urządzeń. Wskazywana jest w nim specyfikacja "nowego" fragmentu infrastruktury. W oparciu o ww. dokument Spółka może przyjąć przebudowany fragment linii energetycznej do eksploatacji.

Całość kosztów związanych z usunięciem kolizji pokrywa X. Efekty prac na majątku Spółki w wyniku nieodpłatnego przekazania stają się własnością Spółki. Spółka wydaje PLK jedynie zgodę na dokonanie przebudowy oraz sprawdza, czy dokona przebudowa została przeprowadzona zgodnie z wydaną zgodą. Celem dbania o majątek Spółki wykonywane prace mogą być nadzorowane przez pracowników Spółki.

X finansuje wykonywane prace ze środków budżetu państwa lub środków organizacji międzynarodowych (Unii Europejskiej). Inwestycje realizowane przez X, przy realizacji których wystąpi konieczność usunięcia kolizji energetycznej realizowane są m.in. w ramach programu przyjętego uchwałą Rady Ministrów Nr 276/2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie przyjęcia strategii ponadregionalnej - Program budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce", "Master planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r." przyjętego uchwałą Rady Ministrów Nr 277/2009 z dnia 19 grudnia 2008 r. oraz rządowej "Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przypisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywane nieodpłatnie przebudowy linii energetycznych należących do Spółki, finansowane przez X ze środków budżetu państwa lub środków Unii Europejskiej nie będą stanowiły dla Spółki przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. przychodami są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Ponieważ w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw stanowi przychód podatkowy, przychodem podatkowym dla właściciela linii elektroenergetycznej jest nieodpłatne przebudowanie przez inny podmiot odcinka linii energetycznej, jednakże tylko i wyłącznie w przypadku wybudowania fragmentu linii energetycznej z nowych elementów. W przypadku, gdy nowy odcinek linii energetycznej zbudowany jest z elementów zdemontowanych z odcinka linii kolidującego z planowaną inwestycją właściciel linii elektroenergetycznej nie uzyska żadnego przychodu podatkowego. W takiej sytuacji nie dochodzi bowiem do zwiększenia wartości majątku właściciela linii elektroenergetycznej (linii energetycznej) ponieważ jest to fizycznie ta sama linia, która uległa jedynie przesunięciu. Również w przypadku przesunięcia stacji transformatorowej po stronie Spółki nie wystąpi przychód podatkowy. Spółka nie uzyskuje bowiem żadnej korzyści w przypadku zmiany miejsca posadowienia tego samego transformatora. Jednocześnie Spółka zauważa, iż powyższe stanowisko ściśle koresponduje ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w wyjaśnieniu z dnia 18 września 2006 r. (Nr DD6-8213-302/HS/06/634), w którym to Ministerstwo stwierdziło, iż przedsiębiorstwo energetyczne przejmując infrastrukturę techniczną, osiągnie przychody, które należy zaliczyć na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. do przychodów podatkowych.

Jednocześnie Spółka zauważa, że jest to zasada ogólna wynikająca z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej Nr IPPB3/423-217/10-2/JG z dnia 26 maja 2010 r. wydanej Spółce.

Od zasady tej istnieją jednak wyjątki, w tym wyjątek określony w art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Przedmiotowy wyjątek zaistnieje zatem m.in., gdy budowa lub przebudowa linii energetycznej zostanie sfinansowana w ramach programu przyjętego uchwałą Rady Ministrów Nr 276/2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie przyjęcia strategii ponadregionalnej - "Program budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce", "Master planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r." przyjętego uchwalą Rady Ministrów Nr 277/2009 z dnia 19 grudnia 2008 r.", czy też rządowej "Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013".

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę zdarzeniem przyszłym X przekażą nieodpłatnie Spółce przebudowane elementy sieci elektroenergetycznej. Ponieważ przebudowa będzie finansowana ze środków, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p., tj. ze środków pochodzących z budżetu państwa lub środków organizacji międzynarodowych (Unii Europejskiej) w ramach rządowych programów, uzyskane przez Spółkę przysporzenie nie będzie stanowiło dla niej przychodu podatkowego, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, z uwagi na wyłączenie tego przysporzenia z przychodów podatkowych na podstawie wspomnianego wyżej art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl