IPPB5/423-92/09-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-92/09-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługę doradczą związaną z opracowaniem biznesplanu i sporządzenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługę doradczą związaną z opracowaniem biznesplanu i sporządzenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ubiegając się o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków unijnych, w ramach działania 1.3. Regionalnego Programu Operacyjnego, zlecił w miesiącu sierpniu 2008 r. firmie doradczej opracowanie wniosku wraz z biznesplanem, złożeniem całościowego i kompletnego projektu o dofinansowanie. Z firmą doradczą przedsiębiorstwo zawarło stosowną umowę, określając odpowiednie wynagrodzenie za usługę doradczą.

W grudniu 2008 r. Wnioskodawca został poinformowany, że projekt został wpisany na listę wniosków o dofinansowanie w ramach działania 1.3 "Dotacje inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw".

Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie za usługi doradcze zostało wypłacone po pozytywnym przejściu wszystkich merytorycznych i formalnych ocen oraz zamieszczeniu ww. wniosku na liście wniosków o dofinansowanie projektów rekomendowanych do przyznania dofinansowania na realizację projektu.

Za usługę doradczą wykonaną w 2008 r., zgodnie z zawartą umową, firma doradcza wystawiła fakturę dnia w styczniu 2009 r. Zapłata za ww. fakturę została uregulowana przelewem w styczniu 2009 r.

Efektem usługi doradczej było opracowanie wniosku o uzyskanie dotacji. Opracowanie sporządzone przez firmę doradczą było warunkiem uzyskania dotacji, a także pomogło w podjęciu decyzji, co do zakupu środków trwałych. Wydatki poniesione na usługę doradczą zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów roku 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na usługę doradczą związaną z opracowaniem biznesplanu dla inwestycji polegającej na zakupie środków trwałych oraz sporządzeniem wniosku o dofinansowanie pokryte ze środków własnych (nie finansowane dotacją) stanowią koszty uzyskania przychodu roku 2008.

Zdaniem Wnioskodawcy: wydatki poniesione na opracowanie wniosku o uzyskanie dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki poniesione przez Spółkę na przygotowanie biznesplanu i opracowanie wniosku o dofinansowanie pokryte były ze środków własnych. Spółka nie otrzymuje zwrotu tych wydatków z uzyskanej dotacji, a zatem wydatki te nie są kosztem uzyskania przychodu zwolnionego od podatku. Wydatki te niewątpliwie pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów, których poniesienie ma bądź będzie miało wpływ na wielkość osiąganego przychodu.

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu z wyjątkiem kosztów wymienionych enumeratywnie w art. 16 ust. 1.

Wydatki poniesione przez Spółkę na opracowanie wniosku nie są wymienione w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej, więc stanowią koszt uzyskania przychodu, ponieważ mają wpływ na uzyskanie środków finansowych (dotacja). Wydatki, które ponoszone są na uzyskanie dotacji w ostatecznym rozrachunku służyć mają prowadzeniu zwykłej działalności gospodarczej

(polegającej na świadczeniu usług), z której dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Środki z dotacji przeznaczone zostaną na zakup środków trwałych, które będą służyły bezpośrednio uzyskaniu przychodu. Zakup środków trwałych niewątpliwie przyczyni się do wzrostu produkcji i zwiększenia przychodów ze sprzedaży. W ten sposób istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionym wydatkiem, a uzyskiwanym przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że kosztami podatkowymi są wszystkie poniesione wydatki po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służące zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są wiec nie tylko koszty bezpośrednio, ale i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Te pierwsze dają powiązać z konkretnie określonymi przychodami, jakie osiągnął podatnik, natomiast te drugie wiążą się z całokształtem działalności prowadzonej przez podatnika i są związane z funkcjonowaniem firmy.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku Spółka ubiegając się o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków unijnych, w ramach działania 1.3. Regionalnego Programu Operacyjnego, zleciła w miesiącu sierpniu 2008 r. firnie doradczej opracowanie wniosku wraz z biznesplanem, złożeniem całościowego i kompletnego projektu o dofinansowanie. Z firmą doradczą przedsiębiorstwo zawarło stosowną umowę, określając odpowiednie wynagrodzenie za usługę doradczą.

W oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, na opracowanie biznesplanu i sporządzenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych należy zakwalifikować do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązujących przepisów art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami są uznane za koszt podatkowy w dacie ich poniesienia, a dniem poniesienia jest dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo innego dowodu, z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Tym samym Spółka prawidłowo zaliczyła wydatki na usługę doradczą związaną z opracowaniem biznesplanu dla inwestycji polegającej na zakupie środków trwałych oraz sporządzeniem wniosku o dofinansowanie do kosztów uzyskania przychodów w roku 2008.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl