IPPB5/423-9/14-3/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-9/14-3/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków z tytułu wypłat dla spółki luksemburskiej dochodów związanych z lokatami, w tym braku obowiązków płatnika do poboru i zapłaty podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków z tytułu wypłat dla spółki luksemburskiej dochodów związanych z lokatami, w tym braku obowiązków płatnika do poboru i zapłaty podatku dochodowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym z siedzibą na terytorium Polski (dalej "Fundusz" lub "Wnioskodawca") działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej: "UFI"). Fundusz jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych w rozumieniu UFI.

Spółka utworzona zgodnie z prawem luksemburskim określana jako "Société #224; responsabilité limitée" (dalej: "Spółka") jest uczestnikiem Funduszu. Spółka posiada siedzibę na terytorium Luksemburga i jest rezydentem podatkowym Luksemburga. Spółka nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku (dalej: "UPO").

Spółka posiada oraz zamierza objąć kolejne certyfikaty inwestycyjne Funduszu (dalej również: "certyfikaty").

Zgodnie ze statutem Funduszu, Fundusz, poza wykupem certyfikatów, może dokonywać na rzecz uczestników wypłat m.in. z następujących tytułów:

* dochodów Funduszu, na które składają się:

o przychody z lokat netto Funduszu,

o zrealizowany zysk (strata) ze zbycia lokat,

* przychodów ze zbycia lokat Funduszu pomniejszonych o:

o koszty działania Funduszu związane wyłącznie ze zbytymi lokatami, które w chwili wypłaty przychodów jeszcze nie zostały pokryte oraz

o część kosztów działania Funduszu przypadającą na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego Funduszu, które w chwili wypłaty przychodów jeszcze nie zostały pokryte (dalej: "przychód ze zbycia lokat funduszu).

Zgodnie ze statutem Funduszu, wypłata z wymienionych wyżej tytułów nie wymaga wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Spółka może zatem otrzymywać powyższe wypłaty bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu przychodów z lokat netto Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 u.p.d.o.p. i nie stanowi tym samym dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

2. Czy przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu zrealizowanego zysku ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 u.p.d.o.p. nie stanowi tym samym dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

3. Czy przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz przychodów ze zbycia lokat funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 u.p.d.o.p. i nie stanowi tym samym dochodu (przychodu), którym mowa w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

4. Czy przychód Spółki z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3, stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO.

5. Czy Fundusz jako podmiot dokonujący wypłat z tytułów, o których mowa w pytaniach 1-3, będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku dochodowego z tytułu przychodu osiągniętego przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Przychód Spółki z tytułu wykupu przez Fundusz certyfikatów stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, o których mowa w art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p."). W szczególności, przychód z tytułu wykupienia certyfikatów nie stanowi przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określonego w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 UFI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI statut funduszu inwestycyjnego może przewidywać wpłacanie przez fundusz inwestycyjny zamknięty dochodów funduszu.

W przedmiotowej sprawie, statut Funduszu przewiduje wypłacanie dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 21 UFI dochodami funduszu inwestycyjnego są w szczególności przychody z lokat netto funduszu inwestycyjnego.

W opinii Wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu wypłat powyższych dochodów przez Fundusz w świetle u.p.d.o.p. stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. przychodem dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b u.p.d.o.p., jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zastosowane przez Ustawodawcę wyłączenia spod zakresu art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. jednoznacznie wskazuje na wykluczenie z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego dochodów funduszu wypłacanych bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania przychodu z tytułu wypłat dochodów przez Fundusz za przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego, m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek Spółki sygn. IPPB5/423-688/13-4/KS z dnia 20 listopada 2013 r.;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-936/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym " (...) dochody wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. nie stanowią dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. (...)";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-568/09-2/PD z dnia 19 listopada 2009 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym "przychód z tytułu wypłat w świetle u.p.d.o.p. stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W szczególności zdaniem Funduszu, przychód z tytułu wypłat nie stanowi przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określonego w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym "nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz. jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogi przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych in principio)".

Ad. 2

Przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu zrealizowanego zysku ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 u.p.d.o.p. i nie stanowi dochodu (przychodu), którym mowa w art. 10 ust. 1 U p.d.o.p.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 UFI fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI statut funduszu inwestycyjnego może przewidywać wypłacanie przez fundusz inwestycyjny zamknięty dochodów funduszu.

W przedmiotowej sprawie, statut Funduszu przewiduje wypłacanie dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 21 UFI dochodami funduszu inwestycyjnego jest m.in. zrealizowany zysk (strata) ze zbycia lokat.

W opinii Wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu wypłat powyższych dochodów przez Fundusz, w świetle u.p.d.o.p. stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. przychodom dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b u.p.d.o.p., jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zastosowane przez Ustawodawcę wyłączenie spod zakresu art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. jednoznacznie wskazuje na wykluczenie z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego dochodów funduszu wypłacanych bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania przychodu z tytułu wypłat dochodów przez Fundusz za przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego, m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek Spółki sygn. IPPB5/423-686/13-4/KS z dnia 20 listopada 2013 r.;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-936/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym (...) dochody wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. nie stanowią dochodów (przychodów) z tytułu udziału zyskach osób prawnych w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p.;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-568/09-2/PD z dnia 19 listopada 2009 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym "przychód z tytułu wypłat w świetle u.p.d.o.p. stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W szczególności zdaniem Funduszu, przychód z tytułu wypłat nie stanowi przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określonego w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3/423-872/08-02/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych in principio)".

Ad. 3

Przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz przychodów ze zbycia lokat funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 u.p.d.o.p. i nie stanowi dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z regulacją zawadą w art. 3 ust. 1 UFI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Ponadto, zgodnie z art. 198 ust. 1 UFI statut funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych może przewidywać wypłacanie na rzecz uczestników funduszu przychodów ze zbycia lokat funduszu, pomniejszonych o koszty działania funduszu związane bezpośrednio ze zbytymi lokatami oraz o część kosztów działania funduszu przypadającą na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego funduszu.

W przedmiotowej sprawie, statut Funduszu przewiduje wypłacanie przedmiotowych przychodów Funduszu pomniejszonych o odpowiednie koszty bez konieczności wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

W opinii Wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu wypłat przychodów ze zbycia lokat przez Fundusz w świetle u.p.d.o.p. stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. przychodem dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Zdaniem Wnioskodawcy wypłacanie na rzecz uczestników funduszu, bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, przychodów ze zbycia lokat funduszu, pomniejszonych o odpowiednie koszty działania funduszu powinno być opodatkowane analogicznie. Nie ma bowiem powodu aby różnicować traktowanie tego rodzaju wypłat od innych wypłat (w tym będących przedmiotem pytania 1 i 2) dokonywanych przez fundusz inwestycyjny bez wykupywania certyfikatów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b u.p.d.o.p., jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zastosowane przez Ustawodawcę wyłączenie spod zakresu art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p., oraz fakt że certyfikat inwestycyjne nie stanowią udziałów (akcji), jednoznacznie wskazują na wykluczenie z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego przychodów ze zbycia lokat funduszu wypłacanych bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania przychodu z tytułu wypłat przez Fundusz przychodów ze zbycia lokat funduszu za przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego, m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek Spółki sygn. IPPB5/423-688/13-4/KS z dnia 20 listopada 2013 r.;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPR5/423-482/10-2/AJ z dnia 12 października 2010 r., w której organ podatkowy stwierdził, iż," (...) przedmiotowe dochody nie mieszczą się dyspozycji normy prawnej wyrażonej w art. 10 ust. 1 ww. ustawy" oraz " (...) dochody spółki objętej ograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce, która objęła certyfikaty polskiego Zamkniętego Funduszu Inwestycyjnego z tytułu zbycia na rzecz funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa w polskim funduszu inwestycyjnym lub też uzyskane bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych podlegają co do zasady opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 7 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 2, 19 ust. 1, 14 ust. 1, art. 12 ust. 1 i 3 oraz art. 16 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p.";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPBI/2/423-542/10/JD z dnia 2 lipca 2010 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym " (...) zasadna jest kwalifikacja przychodu ze zbycia lokat bez wykupienia certyfikatów inwestycyjnych oraz bez ich umorzenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p.";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym "nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy o podatki dochodowym od osób prawnych in principio)".

Ad. 4

Przychód osiągnięty przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3, bez wykupu certyfikatów podlega na mocy Konwencji między Rzeczapospolitą Polska a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527 z późn. zm., dalej: "UPO") opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu i nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. Spółka może podlegać w Polsce opodatkowaniu wyłącznie od dochodów uzyskiwanych na terytorium Polski. Równocześnie zakres dochodów Spółki, jakie mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce określony jest w UPO. Ustalenie zakresu dochodów, jakie mogą podlegać opodatkowaniu w poszczególnych państwach - stronach UPO, wymaga prawidłowej kwalifikacji uzyskanego przez Spółkę dochodu do odpowiedniej kategorii określonej w UPO.

Regulacja zawarta w UPO nie wskazuje wprost, w jaki sposób należy klasyfikować wypłaty dokonywane przez Fundusz bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż: (1) osiągnięty przez Spółkę przychód z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3, stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych, oraz (II) UPO nie zawiera żadnych specyficznych postanowień odnośnie klasyfikacji takich przychodów (w szczególności nie zostały une ujęte w definicji dywidend określonej w art. 10 ust. 5 UPO), przedmiotowe przychody powinny zostać zakwalifikowane jako przychód ze źródła, o którym mowa w art. 7 (zyski przedsiębiorstw) lub ewentualnie art. 22 UPO (inne dochody). Biorąc pod uwagę treść wskazanych powyżej przepisów, oraz w związku z okolicznością, iż Spółka nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu UPO należy uznać, iż zyski osiągnięte przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3 bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez. Fundusz będą opodatkowane wyłącznie na terytorium Luksemburga.

Powyższy pogląd został potwierdzony w interpretacjach prawa podatkowego, m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na wniosek Spółki sygn. IPPB5/423-688/13-4/KS z dnia 20 listopada 2013 r.;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-935/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r., gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: "(...) ponieważ Spółka nie posiada na terytorium RP zakładu w rozumieniu art. 5 Konwencji, (...) analizowane dochody Spółki nie będę podlegać opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, albowiem w świetle przepisów art. 7 i 22 Konwencji dochody te mogą być opodatkowane wyłącznie w Luksemburgu jako państwie siedziby Spółki";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: "przedmiotowe wypłaty stanowią w opinii funduszu, przychody uczestnika opodatkowane na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, iż biorąc pod uwagę, że uczestnik nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu konwencji, jak również mając na względzie przepis) konwencji, przedmiotowe wypłaty mogą zostać zakwalifikowane jako kategoria uregulowana w art. 7 lub art. 13 ust. 4 konwencji. Zdaniem funduszu, w żadnym ze wskazanych wypadków, wypłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, w szczególności nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-1088/12-4/IŚ z dnia 10 stycznia 2013 r., gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: "Przychód osiągnięty przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3, bez wykupu certyfikatów podlega na mocy UPO opodatkowaniu wyłącznie w Holandii nie podlega opodatkowaniu w Polsce."

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-563/09-2/PD z dnia 19 listopada 2009 r., gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: (1) przychód z tytułu otrzymania wypłat w świetle u.p.d.o.p. stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, i (2) przychód ten nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO";

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-50/12-4/IŚ z dnia 25 kwietnia 2012 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku przychód z wypłaty bez wykupywania certyfikatów będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej osiągającego ten przychód (podobnie Dyrektor Izby Skarbowej Warszawie w interpretacji indywidualnej sygn. IPPB5/423-31/12-2/AM z dnia 22 marca 2012 r. oraz w interpretacji indywidualnej sygn. IPPB5/423-43/12-4/IŚ z dnia 24 kwietnia 2012 r).

Podkreślono, iż wskazane powyżej tylko pierwsze dwie interpretacje dotyczyły polsko- -luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, trzecia umowy dotyczyła umowy polsko-holenderskiej, a ostatnia umowy polsko-cypryjskiej, to w związku z analogicznym brzmieniem odpowiednich artykułów polsko-holenderskiej UPO i umowy polsko-cypryjskiej, w opinii Wnioskodawcy, stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie może być przywołane również i w niniejszej sprawie.

Ad. 5

Wnioskodawca jako podmiot dokonujący wypłat na rzecz Spółki z tytułów, o których mowa w pytaniach 1-3, bez wykupu certyfikatów nie będzie zobowiązany do poboru i wpłaty podatku od przychodu uzyskanego przez Spółkę.

Zgodnie z brzmieniem art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności; z tułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W myśl art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Ponadto, zgodnie z art. 22a u.p.d.o.p., przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym w pkt 1-3 przychody osiągane przez Spółkę z tytułu wypłaty dochodów (przychodów) przez Fundusz stanowią w świetle u.p.d.o.p. przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w pkt 4 powyższe przychody nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce na gruncie UPO.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji nie będzie żadnych podstaw do zastosowania art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. i w konsekwencji Fundusz, jako podmiot dokonujący wypłat dochodów/przychodów (w tym przychodów z tytułu zbycia lokat funduszu, przychodów z lokat netto Funduszu oraz zrealizowanego zysku ze zbycia lokat) na rzecz Spółki nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku od przychodu uzyskiwanego przez Spółkę. Pogląd ten został potwierdzony m.in. w cytowanej powyżej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-936/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tytułem wyjaśnienia dodać należy, że na powyższą konkluzję nie wpływa w żaden sposób Protokół zmieniający Konwencję polsko-luksemburską, który wszedł w życie 25 lipca 2013 r. (oświadczenie rządowe z dnia 2 sierpnia 2013 r. - Dz. U. z 2013 r. poz. 965) a którego postanowienia mają zastosowanie:

* w odniesieniu do podatków u źródła, do dochodu osiąganego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której ten Protokół wszedł w życie;

* w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu oraz podatków od majątku, do podatków pobieranych za jakikolwiek rok rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu, w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym ten Protokół wszedł w życie.

Protokół ten nie wprowadził bowiem do Konwencji na tyle istotnych zmian, które rzutowałyby na ocenę stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślenia również wymaga, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacja podatkowa - a zatem wywierają skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem, nie chroni natomiast innych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl