IPPB5/423-891/14-4/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-891/14-4/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 listopada 2014 r. (data nadania 24 listopada 2014 r., data wpływu 26 listopada 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 18 listopada 2014 r. Nr IPPB5/423-891/14-2/PS (data nadania 18 listopada 2014 r., data doręczenia 20 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia zakładu Spółki w świetle przepisów umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5, dalej umowa polsko - francuska lub ZPO) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dnu 22 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia zakładu Spółki w świetle przepisów umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: Spółka FR lub Wnioskodawca) jest spółką z siedzibą we Francji, podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Francji, która w ramach swej podstawowej działalności gospodarczej zajmuje się produkcją i sprzedażą pewnych typów przyczep do samochodów, a także handlem (zakup-sprzedaż) innego rodzaju przyczepami do pojazdów (dalej łącznie: Przyczepy) w relacji do klientów z Polski, innych krajów Unii Europejskiej oraz krajów trzecich (dalej łącznie: Klienci).

W związku z reorganizacją modelu zarządzania zapasami Przyczep i realizacją dostaw Przyczep do Klientów, Spółka FR j zamierza wynajmować na dłuższy okres (tekst jedn.: co najmniej 1 rok) magazyn na terytorium Polski (dalej: Magazyn PL) należącym do spółki kapitałowej mającej siedzibę; w Polsce (dalej: Spółka PL), która będzie stanowić podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 Ustawy o CIT wobec Spółki FR (jedyny udziałowiec Spółki PL jest powiązany kapitałowo i osobowo ze Spółką FR).

Z jednej strony, Wnioskodawca będzie nabywał kompletne Przyczepy od Spółki PL, które następnie będą wydawane Klientom, którzy zakupią te Przyczepy od Spółki FR, bezpośrednio z magazynu będącego w wyłącznej dyspozycji Spółki PL.

W związku z tym, zasadniczo Przyczepy nabywane od Spółki PL nie będą przemieszczane do Magazynu PL, będącego w dyspozycji Spółki FR. Należy dodać, że w tego rodzaju transakcjach Spółka PL nie będzie odgrywała aktywnej roli na rzecz Spółki FR, tzn. nie będzie miała pełnomocnictw do negocjowania warunków i zawierania umów sprzedaży Przyczep z Klientami.

Z drugiej strony, część Przyczep wyprodukowanych przez Spółkę FR na terytorium Francji lub część Przyczep nabywanych przez Spółkę FR od producentów/dostawców z terytorium Francji, Norwegii lub innych krajów Unii Europejskiej (innych niż Polska) Spółka FR będzie przemieszczała do wynajmowanego Magazynu PL (transport Przyczep do Magazynu PL będzie dokonywany przez dostawców Przyczep lub przez Spółkę FR z wykorzystaniem podwykonawców usług transportowych). W celu zmniejszenia kosztów transportu Przyczep w ramach planowanej przez Spółkę FR zmiany modelu dystrybucji Przyczep, będą one dostarczane do Magazynu PL w formie częściowo zdekompletowanej, umożliwiającej bardziej optymalne wykorzystanie przestrzeni transportowej w stosowanych środkach transportu, tj. w ramach jednego transportu możliwe będzie dostarczenie do Magazynu PL większej liczby Przyczep w formie zdekompletowanej, niż w formie skompletowanej). W takiej postaci Przyczepy były/są zazwyczaj dostarczane dotychczas przez Spółkę FR do francuskich klientów będących dystrybutorami. Kompletowanie przemieszczonych Przyczep w Polsce będzie obejmowało prosty montaż końcowy, np. kół, błotników, oświetlenia, w Magazynie PL ze wszystkich niezbędnych materiałów (tekst jedn.: już złożonych większych części Przyczep) dostarczonych przez Spółkę FR.

Przyczepy przemieszczone do Magazynu PL będą pozostawały własnością Wnioskodawcy do chwili ich wydania z Magazynu PL w związku ze sprzedażą Przyczep do Klientów.

Zgodnie z planowanym kształtem działalności w Polsce, Spółka PL będzie realizowała w Magazynie PL na rzecz Spółki FR za wynagrodzeniem następujące usługi:

* magazynowania/składowania Przyczep, w szczególności odbiór, rozładunek, kontrole ilościowe i jakościowe, etykietowanie, dołączanie kart gwarancyjnych, wystawianie dokumentów dotyczących przyjmowania, inwentaryzacji;

* prostego montażu Przyczep z dostarczonych do Magazynu PL elementów (prosty montaż będzie polegał przede wszystkim na skręcaniu dostarczonych przez Spółkę FR elementów składowych Przyczepy, co nie będzie wymagało specjalistycznych narzędzi lub maszyn, a także wyspecjalizowanych pracowników ze strony Spółki PL; wartość tego rodzaju usługi nie będzie przekraczała 10% wartości materiałów wykorzystywanych do montażu Przyczep);

* wydawania Przyczep do Klientów, w szczególności pakowanie, załadunek Przyczep oraz przekazanie do dyspozycji Klientowi wskazanemu przez Spółkę FR lub wydanie firmie transportowej zaangażowanej przez Spółkę FR do dostarczenia zakupionych Przyczep do oznaczonego Klienta.

Tym samym, wynajmowany przez Spółkę FR Magazyn PL będzie jej stałą placówką w Polsce używaną w celu składowania albo wydawania Przyczep (kompletnych, zmontowanych) do Klientów - będzie to tylko cześć działalności Spółki FR, gdyż pozostała, znacząca części działalności gospodarczej będzie realizowana we Francji lub innym kraju.

Wnioskodawca nie będzie zatrudniał żadnych pracowników na terytorium Polski, szczególności nie będzie zatrudniał pracowników, a także osób fizycznych na podstawie umów cywilnoprawnych w Magazynie PL na terytorium Polski. Wnioskodawca nie będzie posiadał agenta (przedstawiciela), który byłby upoważniony do zawierania kontraktów w jego imieniu. Jedynymi podmiotami (poza Spółką PL), z którymi Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy będą: spotka świadcząca usługi księgowe, z którą to spółką Wnioskodawcy zawrze umowę na prowadzenie rozliczeń księgowo - podatkowych oraz spółka (lub kancelaria), która będzie świadczyła na rzecz Wnioskodawcy usługi doradztwa podatkowego, w tym w szczególności będzie reprezentowała Wnioskodawcę przed organami podatkowymi.

Żaden z wyżej wymienionych podmiotów nie będzie upoważniony do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy. Najistotniejsze warunki umowne (w tym cena, terminy realizacji) z Klientami dot. dostawy Przyczep będą negocjowane przez. Spółkę FR poza granicami Polski, a umowy dot. sprzedaży Przyczep będą podpisywane przez Spółkę FR na terytorium Francji, w siedzibach Klientów lub poprzez serwer zlokalizowany we Francji.

Czynności techniczne dotyczące sprzedaży Przyczep (tzn. fizyczne wystawienie faktur na rzecz Klientów, odbiór faktur od dostawców Przyczep) będą realizowane przez pracowników Spółki FR znajdujących się we Francji.

Wnioskodawca będzie zarejestrowany na terytorium Polski, jako podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie i będzie posiadał magazynu konsygnacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Taki model dystrybucji i dostaw Przyczep zostanie wdrożony w celu poprawy obsługi Klientów poprzez skrócenie czasu dostawy Przyczep do Klientów od chwili złożenia zamówienia. Pozwoli to jednocześnie na optymalizację kosztów magazynowania i logistyki oraz zarządzania zapasami Przyczep zakupionymi przez Spółkę FR (możliwość elastycznego dostosowania poziomu dostaw Przyczep do potrzeb Klientów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w związku z działalnością na terytorium Polski opisaną w zdarzeniu przyszłym będzie posiadała "zakład" (zagraniczny zakład) na terytorium Polski w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT w związku z art. 5 ust. 3 i 4 oraz art. 7 ust. 1 umowy polsko - francuskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Spółki FR na terytorium Polski, opisana w Zdarzeniu Przyszłym, nie będzie powodować powstania tzw. "zakładu" (zagraniczny zakład) Spółki FR na terytorium Polski w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 11 Ustawy o CIT w związku z art. 5 ust. 3 i 4 oraz art. 7 ust. 1 PL-FR Umowy ZPO. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:

1. Na początku, należy uznać, że Spółka FR nie będzie posiadać tzw. zależnego agenta w Polsce w rozumieniu art. 5 ust. 4 PL-FR Umowy ZPO, ponieważ pracownicy Spółki PL administrujący Magazynem PL nie będą mieć żadnych uprawnień do reprezentowania Spółki FR, negocjacji warunków kupna i sprzedaży Przyczep składowanych w Magazynie PL lub nabywanych przez Spółkę FR od Spółki PL. Z kolei Spółka PL będzie prowadzić działalność (administrowanie Magazynem PL oraz realizowanie dostaw Przyczep wyprodukowanych przez Spółkę PL) w ramach swojej podstawowej działalności gospodarczej, a jej pracownicy nie będą również działać pod bezpośrednim nadzorem / kontrolą Spółki FR, a jedynie prowadzić działania określone w umowie zawartej pomiędzy Spółką FR a Spółką PL.

2. Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 1 PL-FR Umowy ZPO, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, poprzez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Natomiast w ust. 3 cytowanego artykułu wyszczególnione zostały rodzaje działalności, które nie stanowią zakładu, a mianowicie:

a.

użytkowanie placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa;

b.

zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania łub wydawania;

c.

zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa utrzymywanych wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d.

stałych placówek utrzymywanych wyłącznie w celu zakupu dóbr łub towarów albo w celu uzyskiwania informacji dla przedsiębiorstwa;

e.

stałych placówek utrzymywanych wyłącznie w celu reklamowym, informacyjnym, prowadzenia badań lub innej działalności o charakterze przygotowawczym albo pomocniczym dla przedsiębiorstwa,

3. Tak więc ust. 3 art. 5 PL-FR Umowy ZPO, wymienia różne rodzaje działalności, które uważa się za wyjątki od ogólnej definicji zakładu zawartej w ust. 1 i które nie stanowią "zakładu", nawet gdy taka działalność jest wykonywana za pośrednictwem stałej placówki. Wspólną cechą takich rodzajów działalności jest ich przygotowawczy pomocniczy charakter, przy czym w świetle Komentarza OFCFD do Konwencji Modelowej o unikaniu podwójnego opodatkowania, kryterium decydującym o odróżnieniu działalności podstawowej od działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym jest określenie, czy działalność zagranicznej placówki sama w sobie stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości.

4. Odnosząc te uwagi do planowanej działalności Spółki FR w Polsce, należy uznać, że wynajmowany Magazyn PL będzie stanowił dla Spółki FR placówkę w Polsce o charakterze stałym, za pomocą której Spółka FR będzie wspomagać swoją i podstawową działalność gospodarczą, przy czym prowadzone w Magazynie PL czynności we współpracy ze Spółką PL będą miały za przedmiot utrzymywanie zapasów Przyczep wyłącznie w celu ich składowania oraz wydawania wskazanym Klientom w związku z zawarciem transakcji sprzedaży Przyczep (art. 5 ust. 3 lit. a) lub b) PL-FR Umowy ZPO), taki charakter | działalności Spółki FR w Polsce znajdzie swoje potwierdzenie w treści umowy współpracy ze Spółką PL dot. obsługi składowania Przyczep w Magazynie PL.Warto bowiem wskazać, że transakcje zakupu Przyczep przez Spółkę FR, a także sprzedaży Przyczep nie będą wykazywały związku z terytorium Polski, ponieważ najistotniejsze warunki tych transakcji (cena, realizacja dostawy, transport) będę negocjowane i uzgadniane poza terytorium Polski, podobnie jak sam fakt zawarcia umów sprzedaży Przyczep, tj. w siedzibie Spółki FR lub Klientów, innych niż Kliencie z Polski, lub poprzez Internet, gdzie serwer będzie zlokalizowany poza terytorium Polski.Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy takiej oceny obecności Spółki FR w Polsce dla celów podatkowych nie powinna zmieniać okoliczność:, że Przyczepy dostarczane do Magazynu PL przez Spółkę FR będą w postaci częściowo zdekompletowanej, a Spółka PL będzie dbała o ich złożenie do postaci kompletnej poprzez skręcenie dostarczonych części składowych, stanowiących większe elementy już złożone. To, że ten proces kompletowania nie można traktować jako etapu produkcji niektórych typów Przyczep, dowodzi okoliczność, że składanie tych Przyczep nie będzie wymagało specjalistycznych narzędzi lub maszyn, a także wyspecjalizowanych pracowników ze strony Spółki PL, a klasyfikacja statystyczna Przyczep zdekompletowanych będzie miała identyczne oznaczanie co Przyczep dostarczanych do Klientów.

5. Jednocześnie, biorąc pod uwagę przedmiot i skalę działalności Spółki FR, istnieją argumenty, aby twierdzić, że działalność, prowadzona przez Spółkę FR poprzez Magazyn PL będzie stanowić pomocniczą działalność Wnioskodawcy.Przede wszystkim, utrzymywanie zapasów Przyczep w Magazynie PL celem ich składowania i wydawania Klientom w związku z dokonanym przez nich zakupem Przyczep nie stanowi samo w sobie istotnej i znaczącej część działalności przedsiębiorstwa Spółki FR jako całości, ponieważ: a) Spółka FR nie zajmuje się prowadzeniem działalności magazynowej, lecz produkcją i sprzedażą Przyczep; b) magazynowanie Przyczep w wybranym przez Spółkę miejscu (Magazyn PL) stanowi poboczny element kształtowania procesu sprzedaży Przyczep pod kątem lokalizacji potencjalnych Klientów oraz optymalizacji kosztów sprzedaży (w tym magazynowania); c) od utrzymywania zapasów Przyczep na odpowiednim poziomie zależy wprawdzie płynność procesu ich sprzedaży do Klientów, natomiast okres składowania Przyczep stanowi etap mniej istotny niż sama produkcja Przyczep, czy kształtowanie warunków zakupu i sprzedaży Przyczep do Klientów, co wyznacza właściwy cel działalności Spółki FR.Podobnie zdaniem Wnioskodawcy należy traktować etap składania/kompletowania Przyczep w Magazynie PL przy pomocy Spółki PL, który z perspektywy produkcji Przyczep oraz handlu nimi stanowi poboczny zakres działalności w Magazynie PL (dowodzi to choćby, fakt, że usługi składania/skompletowania Przyczep przez Spółkę PL nie wykazują istotnej wartości dodanej w porównaniu zwartością rynkową skompletowanej Przyczepy).

6. Warto zaznaczyć, że potwierdzeniem prawidłowości takiej oceny Zdarzenia Przyszłego mogą być indywidualne interpretacje podatkowe wydane w ostatnim czasie w podobnych stanach faktycznych, np.

a.

b.

c.

Mając na uwadze powyższe argumenty, należy wskazać, że z uwagi fakt, iż nie zostaną spełnione przesłanki determinujące uznanie prowadzonej przez Spółkę FR aktywności gospodarczej w Polsce za zakład w rozumieniu PL-FR Umowy ZPO, dochody ze składowania Przyczep w Magazynie PL i ich dostaw na rzecz Klientów nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl