IPPB5/423-865/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-865/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) wraz z uzupełnieniem braków formalnych wniosku (data nadania 21 lutego 2011 r., data wpływu 24 lutego 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-865/10-2/AS oraz IPPB4/415-971/10-2/JK z dnia 11 lutego 2011 r. (data nadania 11 lutego 2011 r., data wpływu 14 lutego 2011 r.), dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego na prace badawcze przy realizacji projektu (akronim ECOPAT). Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu CAPACITIES przeznaczony dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw (dalej: "MŚP") w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez 7 Program Ramowy Unii Europejskiej (dalej: "PR7"). Realizacja Projektu rozpoczęła się 1 października 2010 r.

Tytuł projektu w języku angielskim: (...) tytuł projektu w języku polskim: (...).

Projekt ma charakter międzynarodowy uczestniczy w nim łącznie 8 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z czterech państw Unii Europejskiej.

Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu - włoską firmę X S.p.A.

Koordynator rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską w Dyrekcji Generalnej Badań i Rozwoju w Brukseli.

Zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską, Spółka pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu.

Projekt jest finansowany zgodnie z instrumentem finansowym PR7: Badania na rzecz MŚP (CAPACITIES - Research for SME). W skład Konsorcjum wchodzą małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiedzialne za wdrożenie wyników projektu i jednostki odpowiedzialni za prowadzenie prac badawczych.

X.

Sp. z o.o. jest uczestnikiem projektu biorącym udział w pracach naukowych i badawczo-rozwojowych.

Wpływy środków finansowych z tytułu realizacji projektu są realizowane zgodnie z Umową Konsorcyjną w ten sposób, że Koordynator Projektu - Politechnika w Mediolanie - realizuje płatności na rzecz Spółki według harmonogramu i w wysokości zapisanej w Umowie Konsorcyjnej. Natomiast rozliczenie tych płatności zgodnie z Umową Konsorcyjną następuje przez wystawienie faktur przez Spółkę za prace badawcze obciążające Partnerów konsorcjum wdrażających wyniki badań. Wartość tych faktur jest zgodna z budżetem projektu zapisanym w Umowie Konsorcyjnej i zakresem wykonanych prac dokumentowanych raportami badawczymi zatwierdzanymi przez Partnerów Projektu.

Przy realizacji przedmiotowego Projektu Spółka nie korzysta z zasobów udostępnianych przez osoby trzecie w formie transferów finansowych i aportów.

Koszty realizacji prac badawczo-rozwojowych ponoszone przez Spółkę przy realizacji Projektu finansowane są w całości ze środków 7 Programu Ramowego w sposób następujący:

* Koordynator otrzymuje z Komisji Europejskiej zaliczki tytułem finansowania prac badawczych w wysokości 75% ich kosztów

* Koordynator na mocy upoważnienia od MŚP wdrażających wyniki badań oraz na mocy umowy konsorcyjnej (zobowiązującej te MŚP do finansowania kosztów badań w 100%) przekazuje na konto Spółki zaliczkę w wysokości 100% kosztów prac badawczych

* Spółka po wykonaniu prac badawczo-rozwojowych i przekazaniu ich wyników partnerom konsorcjum - MŚP realizujących wdrożenie wyników tych prac - wystawia tym partnerom fakturę VAT za realizację prac badawczych i naukowych w zakresie i wielkości zgodnej z umową z Komisją Europejską.

Pomiędzy poniesionymi i zaksięgowanymi kosztami z tytułu realizacji projektu przez Spółkę, a dofinansowaniem projektu ze środków wspólnotowych, powstaje różnica będąca dochodem Wnioskodawcy.

Różnica ta ma charakter rozliczeń wewnętrznych pomiędzy partnerami Projektu realizowanego w 100% ze środków unijnych. Taką sytuację w przypadku finansowania prac badawczych przez Komisję Europejską dopuszczają przepisy dotyczące korzystania z instrumentu finansowego PR7: "Badania na rzecz MŚP" (CAPACITIES - Research for SME), a także uwzględnia to Umowa Konsorcyjna Projektu.

Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu i jest ustalone na poziomie 75% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania badawcze.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków projektu ECOPAT są rejestrowane w miesięcznych kartach pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają następujące informacje: datę, nazwę projektu, zakres tematyczny realizowanych prac oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację tego tematu. Na podstawie tak dokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu, obliczane jest wynagrodzenie pracowników oraz koszty obciążające m.in. projekt finansowany ze środków Komisji Europejskiej i przygotowywane są dwie listy płac:

a.

lista podstawowa - nie obejmująca wynagrodzenia związanego realizacją projektu,

b.

lista dodatkowa - obejmująca wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią merytoryczną realizacją projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w zakresie udokumentowanym kartami pracy.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń za prace nie związane z realizacją projektu (lista płac podstawowa "a") zaliczki na p.d.o.f. są odprowadzane zgodnie z Ustawą.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania badawcze projektu, odprowadzane są zaliczki na p.d.o.f. względem podstawy odpowiadającej poziomowi 25% kwoty wynagrodzenia (element listy płac "a"); od pozostałej kwoty odpowiadającej poziomowi 75% kwoty wynagrodzenia, nie są odprowadzane zaliczki na p.d.o.f. (lista "b").

Procedura wypłat wynagrodzeń osób zatrudnionych do realizacji projektu jest następująca:

* Środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, środki odpowiadające kwocie niezbędnej do realizacji tego wynagrodzenia zostają przelane na konto główne spółki i wypłacone w złotych polskich osobom realizującym zadania badawcze projektu. Odpowiednie kwoty wynagrodzeń zostają zaksięgowane na wydzielonym subkoncie wynagrodzeń związanych z realizacją projektu.

* W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym przeznaczone na realizację projektu pokrywają kwotę należnych wynagrodzeń, to wówczas od 75% wypłaconej części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu nie są odprowadzane zaliczki na p.d.o.f. W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym zostały wyczerpane, zaliczki na p.d.o.f. od części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu są odprowadzane w pełnej wysokości.

Przy realizacji omawianego projektu, oprócz zatrudnienia pracowników etatowych, spółka zatrudnia również osoby fizyczne bezpośrednio realizujące zadania badawcze na umowę zlecenie. Taka sytuacja prawna jest dopuszczana przez KE, a dokumentowana w przepisach ogólnych dotyczących uznawania kosztów realizacji projektu jako kosztów kwalifikowanych. Podobnie, jak w przypadku pracowników etatowych, rejestracja wykorzystania środków unijnych na wynagrodzenia osób pracujących na umowę - zlecenie, jest realizowana w tym przypadku na podstawie kart pracy o analogicznej strukturze do zastosowanej dla pracowników etatowych. Na takiej samej zasadzie odprowadzane są zaliczki na podatek dochodowy. Osoby zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło bezpośrednio realizują zadania projektu pracując pod bezpośrednim nadzorem pracownika etatowego Spółki odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przez Spółkę, a dofinansowaniem projektu ECOPAT ze środków UE, odpowiadającym wartości faktur wystawionych za badania naukowe realizowane na rzecz partnerów Konsorcjum, stanowi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych.

2.

Czy dochody pracowników zatrudnionych przez Spółkę bezpośrednio realizujących zadania badawcze projektu, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską.

3.

Czy przedstawiony sposób określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu jest prawidłowy.

4.

Czy dla osób zatrudnianych na umowę zlecenie lub o dzieło, w przedmiotowej sprawie obowiązują te same zasady dokumentowania czasu pracy oraz określania zaliczek na p.d.o.f., które są stosowane dla pracowników etatowych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek odnośnie pytań Nr 2, 3 i 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ponieważ powstały dochód uzyskany został w całości z tytułu wspólnotowych środków finansowych przekazanych Spółce z Komisji Europejskiej za pośrednictwem Koordynatora, w związku z czym jest on zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E. uznaje się za prawidłowe.

Należy wskazać, że na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja - co do zasady - stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego przepisu wynika, że środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego.

Nawiązując do opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że 7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

7 Program Ramowy ma następujące cele:

* wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,

* zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,

* wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,

* zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,

* wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

W przedmiotowej sprawie należy zatem stwierdzić, że Spółka otrzymała dotację z programu unijnego 7 Programu Ramowego, a jak wykazano powyżej - środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w związku z realizacją powyższego kontraktu Spółce przysługuje zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przez Spółkę przy realizacji prac badawczych, a dofinansowaniem projektu ECOPAT ze środków UE, odpowiadającym wartości faktur wystawionych przez Wnioskodawcę za badania naukowe realizowane na rzecz partnerów Konsorcjum w części stanowiącej dochód Spółki ma charakter rozliczeń wewnętrznych pomiędzy partnerami Projektu w 100% realizowanego ze środków unijnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wspólnotowych środków pomocowych za prace badawcze w ramach Projektu 7 Programu Ramowego U.E., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl