IPPB5/423-861/10-2/MB - Możliwość ujęcia przez spółkę z o.o. w kosztach uzyskania przychodów opłat za dysponowanie kanałami radiowymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-861/10-2/MB Możliwość ujęcia przez spółkę z o.o. w kosztach uzyskania przychodów opłat za dysponowanie kanałami radiowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów opłat za dysponowanie kanałami radiowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów opłat za dysponowanie kanałami radiowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub N) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych (m.in. bezprzewodowej telefonii stacjonarnej, dostępu do szerokopasmowego mobilnego internetu czy też telefonii mobilnej). Możliwość prowadzenia działalności we wskazanym obszarze uzależniona jest od uzyskania prawa do wykorzystywania częstotliwości radiowej poprzez objęcie jej rezerwacją (na warunkach określonych w art. 114 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, Dz. U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.; dalej: prawo telekomunikacyjne).

Decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 25 maja 2006 r. (dalej: decyzja) N otrzymała rezerwację częstotliwości radiowej publicznej sieci telekomunikacyjnej typu dyspozytorskiego na okres od 1 września 2006 r. do 31 grudnia 2020 r. Na mocy decyzji, Spółka została zobowiązana do uiszczenia jednorazowej opłaty za dokonanie rezerwacji częstotliwości (dalej: opłata za rezerwację częstotliwości).

Ponadto w związku z uzyskaniem prawa do dysponowania częstotliwością w rezerwacji częstotliwości, na podstawie art. 185 ust. 1 prawa telekomunikacyjnego, Spółka zobowiązana jest do uiszczenia za prawo do dysponowania kanałami radiowymi (dalej: opłata za dysponowanie kanałami radiowymi).

Opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi Spółka ponosi od 2006 r., czyli od roku, w którym uzyskała decyzję.

Przychody z tytułu prowadzonej działalności N zaczęła osiągać w czerwcu 2008 r.

W odniesieniu do opłaty za rezerwację częstotliwości, spółka pragnie wskazać, że w dniu 30 września 2010 r. została spółce udzielona interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego w imieniu Ministra Finansów, w zakresie sposobu rozliczenia tej opłaty dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (sygn. IPPB5/423-407/10-3/MB). Organ podatkowy potwierdził stanowisko N, zgodnie z którym opłata za rezerwację częstotliwości podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu, na jaki udzielona została rezerwacja, począwszy od momentu uzyskania pierwszych przychodów.

W kwestii opłat za dysponowanie kanałami radiowymi, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka pragnie ustalić prawidłowy sposób rozliczania opłat, poniesionych w okresie poprzedzającym rok uzyskania pierwszych przychodów, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień:

* 31 grudnia 2006 r. - w odniesieniu do opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi, poniesionej w 2006 r.,

* 31 grudnia 2007 r. - w odniesieniu do opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi, poniesionej w 2007 r.,

Spółka powinna zaliczyć powyższe opłaty do kosztów uzyskania przychodów w roku uzyskania pierwszych przychodów, tj. w 2008 r....

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie N, opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi, poniesione w 2006 r. i w 2007 r., podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Spółki (dalej: kup) w roku uzyskania pierwszych przychodów, tj. w 2008 r.

N poniosła opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi w 2006 r. i w 2007 r., dlatego też w ocenie Spółki prawidłowy sposób rozliczenia tych wydatków dla celów podatkowych należy ustalić w oparciu o przepisy u.p.d.o.p. obowiązujące w 2006 r. i w 2007 r. Regulacje dotyczące kosztów uzyskania przychodów i zasad ich potrącalności w czasie, obowiązujące w 2006 r. różniły się od obecnie obowiązujących przepisów w tym zakresie.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., kosztami uzyskania przychodów, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Zgodnie z nowelizacją tego przepisu, która weszła w życie z początkiem 2007 r., kosztami uzyskania przychodów są ponadto koszty poniesione w celu zarachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

W ocenie Spółki, opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi stanowią wydatki, które mogą zostać zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zostały one poniesione w celu osiągnięcia przez N przychodów. Uzyskanie prawa do dysponowania kanałami radiowymi w rezerwacji częstotliwości warunkuje możliwość prowadzenia przez Spółkę działalności. Bez uzyskania tego prawa N nie mogłaby rozpocząć świadczenia usług na rzecz klientów. W przypadku podejmowania działalności gospodarczej w sektorze telekomunikacyjnym polegającej m.in. na świadczeniu usług telefonii mobilnej bądź bezprzewodowej telefonii stacjonarnej, posiadanie prawa dostępu i korzystania z odpowiednich częstotliwości ma kluczowe znaczenie i jest warunkiem koniecznym do jej prowadzenia.

Stanowisko Spółki w zakresie możliwości uznania opłat za dysponowanie kanałami radiowymi za koszty uzyskania przychodów potwierdza również treść art. 15 ust. 1q u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym w latach 2006 i 2007, zgodnie z którą "u przedsiębiorców telekomunikacyjnych kosztem uzyskania przychodów są koszty ustalone zgodnie z ust. 1" art. 15, czyli kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Jednocześnie, Spółka pragnie zauważyć, że wydatki z tytułu opłat za dysponowanie kanałami radiowymi nie został wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wskazanych enumeratywnie w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

W kwestii momentu rozpoznania kosztu z tytułu opłat za dysponowanie kanałami radiowymi, poniesionych w 2006 r. i w 2007 r., dla celów podatkowych, Spółka wyraża pogląd, że podatkowe rozpoznanie przedmiotowych opłat powinno nastąpić nie wcześniej niż w roku uzyskania pierwszych przychodów.

Przepisem u.p.d.o.p. regulującym zasady potrącalności kosztów w czasie jest art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. Zgodnie z jego treścią, w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. "koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione".

Zgodnie natomiast z treścią powołanego powyżej przepisu w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., "koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody."

W świetle powołanego powyżej art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. (zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., jak i w 2007 r.), potrącenie kosztów uzyskania przychodów powinno nastąpić najwcześniej w roku wystąpienia przychodu, w związku z którym opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi zostały przez N poniesiona. Prowadzenie przez Spółkę działalności w branży telekomunikacyjnej uzależnione jest od prawa do korzystania z częstotliwości radiowej, tym samym opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi wpływają na możliwość uzyskiwania przychodów przez Spółkę. W konsekwencji, opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi, poniesione w 2006 r. i w 2007 r., jako wydatki poniesiony w związku z uzyskaniem prawa do dysponowania częstotliwością w rezerwacji częstotliwości, powinny zostać rozpoznane dla celów podatkowych w roku uzyskania przez Spółkę pierwszych przychodów z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych (tekst jedn. w 2008 r.), dla których częstotliwość jest przez spółkę wykorzystywana.

Spółka wskazuje, że prowadzenie działalności w branży telekomunikacyjnej ma swoją specyfikę - opłaty ponoszone w związku z nabyciem prawa do dysponowania częstotliwością determinują możliwość uzyskiwania przychodów z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych. Oznacza to, że podatkowe rozpoznanie przedmiotowych opłat powinno zostać odroczone do momentu osiągnięcia pierwszych przychodów, na podstawie art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. Wpływ specyfiki działalności podatnika na sposób rozliczania wydatków dla celów podatku dochodowego potwierdził WSA w Warszawie w orzeczeniu z dnia 5 października 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1796/10).

Ponadto, stanowisko Spółki w zakresie traktowania opłat za dysponowanie kanałami radiowymi na gruncie u.p.d.o.p. zgodne jest ze sposobem, w jaki N rozpoznaje dla celów podatkowych opłatę za rezerwację częstotliwości (zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nie wcześniej niż w momencie uzyskania pierwszych przychodów). Prawidłowość takiego sposobu rozliczenia opłaty głównej potwierdzona została w uzyskanej przez N interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2010 r. (sygn. IPPB5/423-407/10-3/MB).

Podsumowując, w ocenie Spółki, w świetle zaprezentowanej powyżej argumentacji oraz treści powołanych przepisów opłaty za dysponowanie kanałami radiowymi stanowią koszt uzyskania przychodów N. Opłaty poniesione w 2006 r. i w 2007 r. powinny być potrącone w roku uzyskania przez spółkę pierwszych przychodów, tj. w 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl