IPPB5/423-846/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-846/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) wraz z pismem uzupełniającym braki formalne z dnia 25 lutego 2011 r. (data nadania 28 lutego 2011 r., data wpływu 1 marca 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-846/10-2/AS oraz IPPB4/415-963/10-2/MP z dnia 18 lutego 2011 r. (data nadania 18 lutego 2011 r., data odbioru 21 lutego 2011 r.), dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu X realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Inteligentna Energia - Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu X realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Inteligentna Energia - Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Program o angielskiej nazwie lnteligent Energy - Europe (w języku polskim: Inteligentna Energia - Europa) jest realizowany w ramach "The competitiveness and innovation framework programme" (CIP) (w języku polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (w języku angielskim: Executive Agency for Competitivenes end Innovation - EACl) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek Konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji z Partnerem Wiodącym (Koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w Konsorcjum.

Beneficjentem Projektu X w Polsce jest Wnioskodawca.

Koordynator Wiodący: XYZ B.V., Holandia, (...).

Rola Wnioskodawcy: X to międzynarodowy projekt realizowany w ramach Programu Inteligentna Energia dla Europy. Skierowany jest głównie do rolników, leśników i właścicieli ziemskich. Projekt ma na celu upowszechnianie stosowania i produkcji bioenergii i biopaliw w rolnictwie poprzez zapewnienie wolnego dostępu do:

* rzetelnych in formacji na temat bioenergii i biopaliw,

* narzędzi obliczeniowych potrzebnych do oceny opłacalności bioenergii i biopaliw dla każdego indywidualnego przypadku,

* porad i wsparcia ekspertów.

Europejska platforma internetowa X to miejsce, gdzie wszystko to można znaleźć w siedmiu językach: angielskim, włoskim, niemieckim, niderlandzkim, polskim, estońskim i francuskim.

Ponadto, X organizuje także warsztaty dla rolników, podczas których mogą dowiedzieć się o możliwościach stosowania bioenergii w rolnictwie, zapoznać się z narzędziami obliczeniowymi dostępnymi przez Internet i nauczyć się interpretacji wyników obliczeń.

W ramach Projektu organizowane są również wycieczki dla rolników aby pokazać im przykłady projektów wykorzystujących biogaz, spalanie biomasy i uprawy energetyczne. Jeśli wynik wstępnej kalkulacji wykonanej za pomocą internetowego narzędzia do wstępnej oceny zasobów bioenergii okaże się pozytywny, Eksperci którzy zostaną w ramach projektu odpowiednio przeszkoleni, skontaktują się z rolnikiem, aby zebrać dokładniejsze dane i za pomocą bardziej zaawansowanych narzędzi obliczeniowych przygotują konkretne rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb. Mogą również pomóc w przygotowaniu biznesplanu.

Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z programu IEE, 25% - środki własne.

Instytucją wdrażającą nie jest podmiot polski - tak, jak w przypadku funduszy strukturalnych. Spółka jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel Programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Spółki.

Wnioskodawca doprecyzował przedmiotowy wniosek podając, że:

* Na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja Podatkowa Spółka prosi o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej w sprawie zwolnienia z opodatkowania środków z Unii Europejskiej. Spółka w II kwartale 2010 r. zawarła z Komisją Europejską umowę X;

* Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z Programu IEE, 25% - środki własne;

* Spółka prowadzi działalność komercyjną. Podstawową działalnością Spółki jest wykonywanie audytów energetycznych i remontowych, świadectw charakterystyki energetycznej budynków, badań termowizyjnych;

* Spółka będzie ponosić wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących Projektu X;

* Stroną umowy z agencję EACI jest Konsorcjum reprezentowane przez Koordynatora Projektu. Każdy z Partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie Projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem Koordynatora Projektu do agencji EACI. Sprawozdania finansowe każdego Partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników w agencji EACl. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich Partnerów, agencja przelewa na konto Koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego Partnera osobno, a Koordynator Projektu ma obowiązek bezzwłocznego przelania dotacji wyliczonych dla każdego Partnera projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości;

* Spółka nie uzyskuje żadnych dochodów z realizacji Projektu X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody otrzymane z realizacji ww. Projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na powyższe pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy dochody otrzymane z realizacji ww. Projektu w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu X realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Inteligentna Energia - Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej, uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu należy stwierdzić, że otrzymane dotacje co do zasady stanową przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Program o angielskiej nazwie lnteligent Energy - Europe (w języku polskim: Inteligentna Energia - Europa) jest realizowany w ramach "The competitiveness and innovation framework programme" (CIP) (w języku polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (w języku angielskim: Executive Agency for Competitivenes end Innovation - EACl) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek Konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji z Partnerem Wiodącym (Koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w Konsorcjum.

Beneficjentem Projektu X w Polsce jest Wnioskodawca.

Koordynator wiodący: X B.V., Holandia, (...).

Rola Wnioskodawcy: X to międzynarodowy Projekt realizowany w ramach Programu Inteligentna Energia dla Europy. Skierowany jest głównie do rolników, leśników i właścicieli ziemskich. Projekt ma na celu upowszechnianie stosowania i produkcji bioenergii i biopaliw w rolnictwie poprzez zapewnienie wolnego dostępu do:

* rzetelnych in formacji na temat bioenergii i biopaliw,

* narzędzi obliczeniowych potrzebnych do oceny opłacalności bioenergii i biopaliw dla każdego indywidualnego przypadku,

* porad i wsparcia ekspertów.

Europejska platforma internetowa X to miejsce, gdzie wszystko to można znaleźć w siedmiu językach: angielskim, włoskim, niemieckim, niderlandzkim, polskim, estońskim i francuskim.

Ponadto, X organizuje także warsztaty dla rolników, podczas których mogą dowiedzieć się o możliwościach stosowania bioenergii w rolnictwie, zapoznać się z narzędziami obliczeniowymi dostępnymi przez Internet i nauczyć się interpretacji wyników obliczeń.

W ramach Projektu organizowane są również wycieczki dla rolników aby pokazać im przykłady projektów wykorzystujących biogaz, spalanie biomasy i uprawy energetyczne. Jeśli wynik wstępnej kalkulacji wykonanej za pomocą internetowego narzędzia do wstępnej oceny zasobów bioenergii okaże się pozytywny, eksperci którzy zostaną w ramach projektu odpowiednio przeszkoleni, skontaktują się z rolnikiem, aby zebrać dokładniejsze dane i za pomocą bardziej zaawansowanych narzędzi obliczeniowych przygotują konkretne rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb. Mogą również pomóc w przygotowaniu biznesplanu.

Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z programu IEE, 25% - środki własne.

Instytucją wdrażającą nie jest podmiot polski - tak, jak w przypadku funduszy strukturalnych. Spółka jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel Programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Spółki.

Wnioskodawca doprecyzował przedmiotowy wniosek wskazując, że:

* Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z Programu IEE, 25% - środki własne.

* Spółka prowadzi działalność komercyjną. Podstawową działalnością Spółki jest wykonywanie audytów energetycznych i remontowych, świadectw charakterystyki energetycznej budynków, badań termowizyjnych.

* Spółka będzie ponosiła wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących Projektu X.

* Stroną umowy z agencję EACI jest Konsorcjum reprezentowane przez Koordynatora Projektu. Każdy z Partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie Projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem Koordynatora Projektu do agencji EACI. Sprawozdania finansowe każdego partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników w agencji EACl. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich Partnerów, agencja przelewa na konto Koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego Partnera osobno, a Koordynator Projektu ma obowiązek bezzwłocznego przelania dotacji wyliczonych dla każdego Partnera projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości.

* Spółka nie uzyskuje żadnych dochodów z realizacji projektu X.

Należy wskazać, że Program Ramowy Na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Program stworzono przede wszystkim z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

CIP jest poświęcony zarówno technologicznym, jak i pozatechnologicznym aspektom innowacji. W odniesieniu do innowacji technologicznej koncentruje się on na niższych poziomach procesu badawczego i innowacyjnego. W szczególności promuje usługi wspierania innowacji w zakresie transferu i wykorzystania technologii, projekty na rzecz wdrożenia oraz rynkowego wykorzystania nowych technologii w takich dziedzinach jak technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT), energia i ochrona środowiska, jak również rozwój i koOrdynacja krajowych i regionalnych programów i polityk w zakresie innowacji. Program poprawi również dostęp innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw do zewnętrznych źródeł finansowania badań i rozwoju oraz działań innowacyjnych. Jego zadaniem jest wspieranie działalności innowacyjnej (w tym innowacji ekologicznych), zapewnienie lepszego dostępu do środków finansowych oraz świadczenie na poziomie regionalnym usług wsparcia dla biznesu. Program ma zachęcać do szerszego i lepszego wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) oraz wspomagać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Będzie on również promować wzmożone wykorzystanie energii odnawialnej i efektywność energetyczną.

Program CIP łączy w sobie działania z kilku dotychczas wdrażanych wspólnotowych programów wsparcia, w tym:

* Wieloletniego Programu dla Przedsiębiorczości (MAP),

* eTen - programu promującego e-usługi wśród MSP,

* eContent Plus - programu poświęconego wdrażaniu europejskich zasobów cyfrowych,

* Modinis - programu obejmującego benchmarking oraz badania ankietowe na temat Europe,

* LIFE - projektów pilotażowych i powielania rynkowego, zachęcających do stosowania technologii środowiskowych,

* Inteligentnej Energii - Programu dla Europy (IEE).

Projekt X realizowany w ramach Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Inteligentna Energia - Europa Komisji Europejskiej upowszechnia stosowanie i produkcję bioenergii i biopaliw w rolnictwie. Celem jest zachęcenie rolników, leśników i właścicieli ziemskich do rozważenia zastosowania i produkcji bioenergii oraz dostarczenie im narzędzi i informacji potrzebnych do znalezienia najbardziej opłacalnego rozwiązania.

Celem projektu jest upowszechnianie uporządkowanych i rzetelnych informacji dotyczących opłacalności bioenergii i biopaliw w rolnictwie.

Nawiązując do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego trzeba stwierdzić, iż Wnioskodawca jest krajowym dysponentem środków pomocowych z Unii Europejskiej pozyskanych w ramach Programu Ramowego Na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) przekazywanych bezpośrednio przez zagraniczną instytucję finansującą.

Zatem, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody Wnioskodawcy otrzymane z realizacji Projektu X w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu X realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Inteligentna Energia - Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej, należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl