IPPB5/423-843/10-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-843/10-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z rejestracją substancji chemicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z rejestracją substancji chemicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rozporządzenie nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) oraz utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów (rozporządzenie REACH) (Dz. U. z 2007 r. Nr 1, poz. 136), wprowadziło na producentów oraz importerów obowiązek rejestracji, w określonym terminie, substancji, w postaci własnej, jako składnik preparatu lub, pod pewnymi warunkami, w wyrobach. Wnioskodawca (Spółka) należy do podmiotów zobowiązanych do rejestracji pełnej produkowanych przez siebie substancji chemicznych w Europejskiej Agencji Chemikaliów w Helsinkach (ECHA). Wypełnienie obowiązku rejestracji substancji wymaga dużych nakładów pracy oraz finansowych, niezbędnych do poniesienia w krótkim czasie. Sam proces rejestracji jest skomplikowany. Rejestracja pełna wymaga opracowania dokumentacji technicznej, która winna zawierać oprócz danych identyfikujących producenta, także raport bezpieczeństwa chemicznego oraz scenariusz narażenia sporządzony odrębnie dla każdej substancji. Dla określenia danych fizykochemicznych, toksykologicznych i ekotoksykologicznych, konieczne jest przeprowadzenie szeregu skomplikowanych badań chemicznych przez akredytowane laboratoria (ograniczony zakres akredytacji polskich laboratoriów). Rozporządzenia REACH zobowiązuje do stosowania się do zasad udostępniania posiadanych informacji o substancji oraz do dokonania, z pewnymi wyjątkami, wspólnej rejestracji, w przypadku występowania kilku potencjalnych rejestrujących tę samą substancję. Wspólna rejestracja umożliwia podmiotom zobowiązanym do rejestracji pełnej znaczne obniżenie kosztów tej rejestracji, a niekiedy umożliwia dalsze prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 5 Rozporządzenia REACH, w przypadku braku rejestracji pełnej, podmiot zobowiązany do rejestracji winien zaprzestać prowadzenia działalności. Spółka celem wypełnienia wymogów Rozporządzenia REACH przystąpiła do konsorcjum, którego członkami są producenci, importerzy oraz wyłączni przedstawiciele substancji wprowadzonych, które podlegają obowiązkowi rejestracji w ECHA i którego celem jest wykonanie określonych obowiązków wynikających z Rozporządzenia REACH. W ramach umowy Konsorcjum wyznaczony został Wiodący Rejestrujący odpowiedzialny za przedłożenie Danych Głównych do Europejskiej Agencji Chemikaliów. Członkowie konsorcjum zaś podejmują niezbędne działania zmierzające do: przygotowania Dokumentacji Rejestracyjnej oraz rejestracji Substancji, przygotowania raportu bezpieczeństwa chemicznego, przygotowania wytycznych dotyczących bezpiecznego stosowania Substancji, wypełnienia obowiązków określonych w ramach procesu oceny Substancji, utworzenia dla Substancji jednolitej klasyfikacji i oznakowania, wspólnego wypełnienia obowiązków nałożonych Rozporządzeniem REACH. W ramach umowy konsorcjum, członkowie konsorcjum ponoszą koszty w postaci wydatków związanych z korzystaniem z badań istniejących i informacji udostępnionych przez członków, wydatków związanych z nowymi badaniami, które są opracowywane wspólnie zgodnie z wymogami Rozporządzenia REACH, wydatków związanych z uzyskaniem prawa do korzystania z lub do odwołania się do badań lub informacji udostępnionych przez osoby trzecie, wydatków związanych z przygotowaniem i wniesieniem do ECHA Danych Głównych. Sekretariat Konsorcjum działając na podstawie zlecenia dokonanego przez poszczególnych członków Konsorcjum, dokonuje rozliczeń wydatków i wpływów, zawiera umowy, dokonuje płatności oraz wystawia faktury w imieniu własnym lecz na rzecz członków konsorcjum, dokonując następnie niezbędnych rozliczeń z poszczególnymi członkami konsorcjum. Każdy z członków Konsorcjum indywidualnie ponosi koszty wniesienia do ECHA opłaty rejestracyjnej lub innych wymaganych w związku z rejestracją Substancji opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego wydatki związane z korzystaniem z badań istniejących i informacji udostępnionych przez członków, wydatki związane z nowymi badaniami, które są opracowywane wspólnie zgodnie z wymogami Rozporządzenia REACH, wydatki związane z uzyskaniem prawa do korzystania z lub do odwołania się do badań lub informacji udostępnionych przez osoby trzecie, wydatki związane z przygotowaniem i wniesieniem do ECHA Danych Głównych stanowią koszty uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym konkretnym stanie faktycznym wydatki wymienione w zapytaniu stanowią koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy wymienione wydatki poniesione są w celu dokonania rejestracji pełnej bez której podmiot nie mógłby w ogóle prowadzić działalności. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki te mieszczą się w pojęciu kosztów uzyskania przychodu z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać celowość wydatku, tj. istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł - obiektywnie oceniając - oczekiwać takiego efektu.

Kosztami uzyskania przychodów będą zatem takie koszty, które spełniają następujące warunki:

* zostały poniesione przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku muszą one zostać pokryte z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* są definitywne (rzeczywiste), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesione zostały w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* zostały właściwie udokumentowane,

* nie mogą znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Istotnym jest, że wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca (Spółka) należy do podmiotów zobowiązanych do rejestracji pełnej produkowanych przez siebie substancji chemicznych w Europejskiej Agencji Chemikaliów w Helsinkach (ECHA). Spółka celem wypełnienia wymogów Rozporządzenia REACH przystąpiła do konsorcjum, którego członkami są producenci, importerzy oraz wyłączni przedstawiciele substancji wprowadzonych, które podlegają obowiązkowi rejestracji w ECHA i którego celem jest wykonanie określonych obowiązków wynikających z Rozporządzenia REACH. W ramach umowy konsorcjum, członkowie konsorcjum ponoszą koszty w postaci wydatków związanych z korzystaniem z badań istniejących i informacji udostępnionych przez członków, wydatków związanych z nowymi badaniami, które są opracowywane wspólnie zgodnie z wymogami Rozporządzenia REACH, wydatków związanych z uzyskaniem prawa do korzystania z lub do odwołania się do badań lub informacji udostępnionych przez osoby trzecie, wydatków związanych z przygotowaniem i wniesieniem do ECHA Danych Głównych. Sekretariat Konsorcjum działając na podstawie zlecenia dokonanego przez poszczególnych członków Konsorcjum, dokonuje rozliczeń wydatków i wpływów, zawiera umowy, dokonuje płatności oraz wystawia faktury w imieniu własnym lecz na rzecz członków konsorcjum, dokonując następnie niezbędnych rozliczeń z poszczególnymi członkami konsorcjum. Każdy z członków Konsorcjum indywidualnie ponosi koszty wniesienia do ECHA opłaty rejestracyjnej lub innych wymaganych w związku z rejestracją Substancji opłat.

Analizując przedstawione w stanie faktycznym wydatki stwierdzić należy, iż wydatki te pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie znajdują się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wskazuje Wnioskodawca wymienione wydatki poniesione są w celu dokonania rejestracji pełnej bez której podmiot nie mógłby w ogóle prowadzić działalności. Natomiast wspólna rejestracja umożliwia podmiotom zobowiązanym do rejestracji pełnej znaczne obniżenie kosztów tej rejestracji, a niekiedy umożliwia dalsze prowadzenie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wydatki, jakie ponosi Wnioskodawca w ramach umowy konsorcjum tj.: wydatki związane z korzystaniem z badań istniejących i informacji udostępnionych przez członków, wydatki związane z nowymi badaniami, które są opracowywane wspólnie zgodnie z wymogami Rozporządzenia REACH, wydatki związane z uzyskaniem prawa do korzystania z lub do odwołania się do badań lub informacji udostępnionych przez osoby trzecie, wydatki związane z przygotowaniem i wniesieniem do ECHA Danych Głównych stanowią koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl