IPPB5/423-838/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-838/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii poprzez skorygowanie deklaracji podatkowej za 2006 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii poprzez skorygowanie deklaracji podatkowej za 2006 rok.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej. W celu świadczenia usług telekomunikacyjnych na najwyższym poziomie technologicznym Spółka ponosi wydatki na licencje i prawa autorskie do programów informatycznych, zleca wykonanie prac badawczych i rozwojowych nowych, innowacyjnych na rynku usług. W związku z powyższym Spółka rozważa możliwość skorzystania z tzw. ulgi na nowe technologie poprzez skorygowanie deklaracji podatkowych za lata poprzednie i uwzględnienie w podstawie opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. ustawy dn. 09/03/2011 Dz. U. Nr 74 poz. 397 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o CIT". Prawo do skorzystania z ww. przepisów powstało z dniem 01/01/2006, natomiast zgodnie z art. 18b ust. 5 ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków na nowe technologie w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził wartość niematerialną i prawną do ewidencji, to taki wydatek uznaje się za poniesiony w dacie wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ksiąg. Proces inwestycyjny polegający na tworzeniu nowej wartości niematerialnej i prawnej w Spółce jest dość skomplikowany i długotrwały. Większość systemów informatycznych, do których Spółka nabywa licencja i prawa autorskie, tworzona jest na specjalne zamówienie, nie są to wersje oprogramowania ogólnie dostępne na rynku. Prace podzielone są często na etapy a nowa wartość niematerialna i prawna wprowadzana jest do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki po zakończeniu wszystkich prac wdrażających i zaakceptowaniu testów. Płatności za wykonywane prace dokonywane są w formie przedpłat i zaliczek, lub na podstawie faktur za konkretnie wykonane prace wdrożeniowo-implementacyjne i udzielone licencje. Szereg wskazanych powyżej wydatków na tzw. nowe technologie Spółka poniosła w 2005 r. Zakupione licencje i inne prawa majątkowe zostały wdrożone i oddane do użytkowania w 2006 r. i w tym samym roku wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki. W ramach prac nad wdrożeniem tzw. ulgi na nowe technologie w kalkulacji podatku dochodowego, Spółka powzięła wątpliwość kiedy upływa termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za 2006 rok, w sytuacji gdy część nakładów na nowe wartości niematerialne i prawne spełniające definicję nowych technologii, została poniesiona w 2005 r. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. W Spółce nie wystąpiły żadne okoliczności powodujące zawieszenie lub przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych za 2005 i 2006 rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawo do skorzystania z ulgi na tzw. nowe technologie poprzez skorygowania deklaracji podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych za 2006 rok, gdy część wydatków poniesiono w 2005 r., przedawnia się na zasadach ogólnych, tj. z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, tj. z dniem 31/12/2012.

Zdaniem Wnioskodawcy, termin przedawnienia zobowiązań podatkowych został określony przez ustawodawcę w art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Podstawowa zasada stanowi, iż zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), zapłata podatku dochodowego za 2006 rok powinna nastąpić do 31/03/2007 r. Konsekwentnie, zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym za 2006 rok przedawni się z dniem 31/12/2012 r.

Zdaniem Spółki, treść art. 18b ust. 5 ustawy o CIT wskazuje, iż wszystkie wydatki (zarówno w formie zadatków lub przedpłat, jak i płatności za faktury dokumentujące wykonane prace i nabyte licencje) poniesione na nowe technologie w 2005 r., na rzecz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do użytkowania i zaewidencjonowanych w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2006 r., powinny zostać uwzględnione jako wydatki poniesione w 2006 r. Pomniejszą one podstawę opodatkowania w podatku dochodowym za 2006 rok. Bez znaczenia dla ustalenia daty upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego pozostanie okoliczność, iż przedmiotowe wydatki zostały poniesione przed 1 stycznia 2006 r. Dodatkowym argumentem wspierającym stanowisko Spółki jest fakt, iż zaliczki, zadatki, przedpłaty jak i zapłata za częściowo wykonane prace nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w kalkulacji podatku dochodowego w dacie ich poniesienia. Tym samym fakt ich poniesienia w 2005 r., nie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego za 2005 rok. Dlatego też, zdaniem Spółki, prawo do rozliczenia wydatków na nowe technologie zaewidencjonowanych w księgach Spółki w 2006 r., przedawni się wraz upływem przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok, czyli z dniem 31/12/2012.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż z uwagi na treść zadanego przez Wnioskodawcę pytania niniejsza interpretacja dotyczy możliwości zastosowania skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii poprzez skorygowanie deklaracji podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych za 2006 rok. Tym samym tut. Organ nie odniósł się, przyjmując za Wnioskodawcą, do kwestii czy wydatki na licencje i inne prawa majątkowe poniesione w 2005 i 2006 r. spełniają przesłanki uznania za wydatki na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl