IPPB5/423-809/10-5/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-809/10-5/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-809/10-3/AM z dnia 12 stycznia 2011 r. (data doręczenia 7 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży działek sklasyfikowanych jako grunty rolne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży działek sklasyfikowanych jako grunty rolne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia jest wieczystym użytkownikiem działek 223/5, 223/6 i 223/7 i przewiduje konieczność sprzedaży jednej lub dwóch działek. Działka 223/5 występuje w ewidencji jako grunt orny, jest wykorzystywana rolniczo w całości (jest obsiewana zbożem). Działka 223/6 występuje jako grunty orne 0,2500 ha i użytki rolne zabudowane 0,0901 ha. Działka 223/7 występuje jako użytki rolne zabudowane.

Powyższe grunty jako dz. 223 zostały przekazane w 1967 r. pod budowę bazy i zaplecza dla Kółka Rolniczego, a w ewidencji gruntów był zapis: użytkownik Kółko Rolnicze a następnie Spółdzielnia Kółek Rolniczych. W 2001 r. Gmina przekazała aktem notarialnym w wieczyste użytkowanie ten teren Spółdzielni Kółek Rolniczych (po zmianie nazwy obecnie Spółdzielnia Usług Rolniczo Gospodarczych).

Podatek VAT nie był naliczany.

Budynki były wybudowane z własnych środków Kółka Rolniczego.

Na działce 223/7 znajduje się: budynek administracyjno - warsztatowy, stróżówka, 2/3 wiaty magazynowej i 2/3 rampy przeładunkowej.

Na działce 223/6 dalsza część budynku wiaty magazynowej i rampy oraz magazynek paliwa. Budynki zostały wybudowane w latach 1967 - 1969. Na działce 223/7 znajduje się maszt telefonii komórkowej.

Na ww. działki nie ma obecnie planu zagospodarowania przestrzennego. W chwili obecnej opracowuje się studium, w którym teren ten ma mieć przeznaczenie pod usługi. Warunki zabudowy nie były wydawane.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż przedmiotem sprzedaży są działki 223/5 i 223/6 - jedna z nich lub obie w zależności od sytuacji i znalezienia nabywców - brak chętnych do kupna gruntu będącego w wieczystym użytkowaniu,

* Budynki znajdujące się na działkach 223/6 i 223/7 są częściowo przedmiotem najmu.

* Znajdujący się na działce 223/7 maszt telefonii komórkowej nie jest własnością Spółdzielni.

* Budynki nie były ulepszane, modernizowane ani remontowane poza małymi naprawami wykonanymi we własnym zakresie, polegającym na usunięciu przecieku w dachu.

Działki i budynki, które mają być przedmiotem sprzedaży wchodzą w skład działalności rolniczej.

* Pozyskane pieniądze ze sprzedaży jednej lub obu działek przeznaczone będą na spłatę długu wobec Gminy za podatek od wieczystego użytkowania gruntów, na remont i modernizację budynków, które wymagają natychmiastowego remontu, remont i ewentualna częściowa wymiana sprzętu rolniczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca powinien naliczać podatek VAT, jeśli tak to w jakiej wysokości.

2. Czy uzyskane ze sprzedaży pieniądze wchodzą w skład dochodu Spółdzielni i należy odprowadzić podatek dochodowy.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek odnośnie pytania nr 1 w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Pieniądze pochodzące ze sprzedaży gruntów nie powinny zaliczać się do dochodów ani zysku Spółdzielni, gdyż są stratą i pomniejszają majątek Spółdzielni. Sprzedaż gruntów nie jest sprzedażą wyrobu lub usługi który daje zysk i można naliczyć podatek dochodowy i podatek VAT. Poza tym grunty te spełniają cele rolnicze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przychodami na podstawie art. 12 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, Przechód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej (art. 14 ust. 1).

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółdzielnia jest wieczystym użytkownikiem działek 223/5, 223/6 i 223/7 i przewiduje konieczność sprzedaży jednej lub dwóch działek.

Działka 223/5 występuje w ewidencji jako grunt orny, jest wykorzystywana rolniczo w całości (jest obsiewana zbożem). Działka 223/6 występuje jako grunty orne 0,2500 ha i użytki rolne zabudowane 0,0901 ha. Działka 223/7 występuje jako użytki rolne zabudowane. Powyższe grunty jako dz. 223 zostały przekazane w 1967 r. pod budowę bazy i zaplecza dla Kółka Rolniczego, a w ewidencji gruntów był zapis: użytkownik Kółko Rolnicze a następnie Spółdzielnia Kółek Rolniczych.

W 2001 r. Gmina przekazała aktem notarialnym w wieczyste użytkowanie ten teren Spółdzielni Kółek Rolniczych (po zmianie nazwy obecnie Spółdzielnia Usług Rolniczo Gospodarczych).

Działki i budynki, które mają być przedmiotem sprzedaży wchodzą w skład działalności rolniczej.

A zatem w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca osiągnie przychód w związku ze sprzedażą działek. Przychód ten pomniejszony o koszty jego uzyskania będzie stanowił dochód Spółdzielni w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1 wynika, że ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

* podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

* przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 u.p.d.o.p. wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego zamierza on dokonać sprzedaży działek, stanowiących grunty orne i użytki rolne. Wnioskodawca był użytkownikiem powyższych gruntów od 1967 r. W 2001 r. Gmina aktem notarialnym przekazała na rzecz Wnioskodawcy ww. grunty w wieczyste użytkowanie. A zatem Wnioskodawca spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z tytułu sprzedaży opisanych we wniosku działek po odliczeniu kosztów jego uzyskania stanowi dochód Wnioskodawcy w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże dochód ten na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie wolny od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl