IPPB5/423-803/10-3/JC - Pobór zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku z zawarciem umowy cash poolingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-803/10-3/JC Pobór zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku z zawarciem umowy cash poolingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) oraz piśmie z dnia 25 stycznia 2011 r. (data nadania 25 stycznia 2011 r., data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z zawartą umową cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z zawartą umową cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") z siedzibą w W. należy do międzynarodowej grupy kapitałowej, prowadzącej działalność w zakresie świadczenia usług leasingowych ("Grupa D"). W ramach Grupy wdrażany jest system zarządzania płynnością finansową (dalej: "cash-pooling" lub "system"), organizowany przez...Bank (dalej: "Bank"). System umożliwia uczestnikom efektywne zarządzanie krótkoterminowymi nadwyżkami finansowymi przy jednoczesnej minimalizacji kosztów związanych z niedoborami kapitału.

Wnioskodawca również zamierza przystąpić do organizowanego przez Bank systemu.

Warunki cash-poolingu oferowanego przez Bank zostaną uregulowane w umowie (dalej: "Db-cashsweep") zawartej pomiędzy pool-leaderem - Spółką D. (dalej: "D") a Bankiem oraz w umowie o przystąpienie do systemu zawartej między Wnioskodawcą a Bankiem.

Pozostałymi uczestnikami systemu, do którego należeć będzie Spółka, są inne spółki z Grupy D, będące rezydentami podatkowymi w krajach członkowskich Unii Europejskiej (dalej: "Uczestnicy"). W przyszłości również inni członkowie grupy mogą dołączyć do systemu.

Dla przeprowadzania rozliczeń w ramach systemu Spółka i pozostali uczestnicy będą wykorzystywać rachunki bankowe, prowadzone dla nich w obcej walucie przez oddziały Banku w poszczególnych krajach odpowiednio według siedziby spółek (dalej: "Rachunki Uczestników"). W przypadku Spółki, rachunek wykorzystywany na potrzeby systemu będzie prowadzony w walucie obcej w polskim oddziale Banku (dalej: "Rachunek Spółki").

Rola Banku, jak również jego oddziałów obsługujących rachunki uczestników systemu, polega na założeniu i utrzymywaniu rachunków, kalkulacji wysokości transferów (również odsetek) dokonywanych pomiędzy rachunkami w oparciu o wytyczne wynikające z umowy db-cashsweep, wykonywaniu przelewów pieniężnych (również odsetek) związanych z tym systemem, raportowaniu na temat wysokości odsetek od stanów kont uczestników na koniec dnia rozrachunkowego. Powyższe procesy odbywają się automatycznie z uwzględnieniem wcześniej ustalonych parametrów. Wynagrodzeniem Banku za przedmiotowe usługi jest zryczałtowana miesięczna opłata.

Rola pool-leadera sprowadza się do monitorowania sald na rachunkach uczestników systemu zarządzania płynnością, kalkulacji należnego wynagrodzenia pool-leadera, jak również wszelkich obowiązków dokumentacyjno-informacyjnych.

Z oferowanych przez Bank rozwiązań cash-poolingu, Grupa (a więc także Spółka) wybrała opcję "zero balancing" z pełnym zerowaniem rachunków uczestników na koniec każdego dnia. Na koniec dnia obrachunkowego dodatnie salda z rachunków uczestników systemu będą transferowane na tzw. target account (Rachunek Główny), salda ujemne będą natomiast uzupełniane środkami znajdującymi się na Rachunku Głównym. Zgodnie z tą opcją środki zgromadzone na Rachunku Głównym nie powracają kolejnego dnia na rachunki uczestników, lecz pozostają na Rachunku Głównym. W konsekwencji kolejnego dnia rano saldo otwarcia na rachunkach uczestników wynosi zawsze zero.

Rozliczenie sald zgromadzonych na Rachunku Głównym odbywa się na bieżąco, w oparciu o kompensatę. Kalkulacja odsetek, w związku z udostępnieniem / wykorzystaniem środków z Rachunku Głównego przez uczestników, odbywa się każdego dnia, natomiast wypłata odsetek będzie odbywać się kwartalnie, do 10 dnia roboczego kolejnego kwartału. Wypłata na rachunek bądź obciążanie rachunku uczestnika dokonywane będą przez Bank w procesie zautomatyzowanym.

W przedstawionym wyżej stanie przyszłym Spółka wystąpiła z wnioskiem o indywidualną interpretacje w zakresie podatku u źródła od odsetek wynikających z przynależności do systemu. Ze stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w udzielonej uprzednio interpretacji (sygn. IPPB3/423-66/10-5/PD) wynika, że to na Spółce ciążyłby obowiązek odprowadzenia zryczałtowanego podatku u źródła. Prowadząc jednak negocjacje w sprawie przystąpienia do systemu, Spółka uzyskała dodatkowe informacje na temat roli wszystkich podmiotów (uczestników, pool-leadera jak i Banku).

Pokrótce zostały one już przedstawione w stanie przyszłym zaprezentowanym w obecnym wniosku. Ponadto Wnioskodawca dodaje, że uczestnicy nie dokonują żadnych przelewów, ani należności głównych ani też odsetkowych. Uczestnicy nie wiedzą, czyje pieniądze uzupełniają ich ujemne salda kont, oraz nie są w stanie zidentyfikować beneficjenta odsetek, jakimi są obciążane ich konta. Bank ustala podstawę naliczenia, stosuje do niej zakontraktowaną stopę procentową, jak i dokonuje wypłat odsetek. Pool-leader monitoruje procesy zachodzące w systemie.

W odróżnieniu od uprzednio przedstawionego stanu faktycznego Spółka określa rolę Banku organizującego system zarządzania płynnością finansową oraz wskazuje na sposób dokonywania oraz podmiot, tj. Bank, rzeczywiście dokonujący wypłat odsetek do ich odbiorców. Spółka musi ponownie stwierdzić, że w przypadku obciążenia jej odsetkami od ujemnego stanu konta w rozrachunku kwartalnym, nie jest w stanie ustalić któremu z pozostałych uczestników one przypadną oraz w jakiej wysokości. Jest to podyktowane konstrukcją działania systemu cash-poolingu, a dokładnie tym, że środki z kont o saldach dodatnich "poolowane" są na koncie głównym, a następie rozdzielane, bez zachowania jakiegokolwiek klucza, na uczestników o ujemnych saldach kont.

W uzupełnionym nowymi informacjami stanie faktycznym zdaniem Spółki zaistniała konieczność wyjaśnienia wątpliwości w zakresie poboru podatku u źródła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy wypłaty odsetek w ramach cash-poolingu dokonuje Bank na rzecz uczestnika nie będącego polskim rezydentem podatkowym, Wnioskodawca wykazujący ujemny stan konta w okresie rozliczeniowym jest zobowiązany do poboru podatku u źródła od dochodu z tytułu odsetek osiągniętych przez tego uczestnika nierezydenta.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uczestnicy cash-poolingu nie będący bankiem mogą, w związku z uczestnictwem w tym systemie, uzyskiwać przychód z tytułu otrzymanych odsetek, w przypadku, gdy przychód taki otrzymuje uczestnik cash-poolingu nie będący polskim rezydentem podatkowym, co do zasady pojawia się obowiązek poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła), o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli wypłata odsetek w ramach cash-poolingu dokonywana jest przez Bank na rzecz uczestnika posiadającego saldo dodatnie, nie będącego polskim rezydentem podatkowym, do poboru podatku u źródła od dochodu z tytułu odsetek osiągniętych przez tego nierezydenta, zobowiązany jest Bank.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W przedstawionym stanie faktycznym podmiotem odpowiedzialnym m.in. za wypłatę odsetek na rzecz uczestników z dodatnimi saldami kont jest Bank. Uczestnik o ujemnym saldzie (w tym przypadku Wnioskodawca) obciążony z tytułu odsetek nie jest w stanie określić ich ostatecznego odbiorcy (odbiorców) z racji złożonej konstrukcji systemu cash-poolingu oraz braku klucza przypisywania środków z kont o saldach dodatnich dla kont o ujemnych stanach. Wnioskodawca otrzymujący środki z konta głównego nie jest w stanie określić, od których podmiotów z grupy te środki pochodzą.

Mając na uwadze powyższe, obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w rozważanym przypadku nie spoczywa na Wnioskodawcy, ale na Banku jako płatniku, ponieważ to Bank dokonuje wypłaty odsetek na rzecz posiadacza dodatniego nie będącego polskim rezydentem podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku (przyjmuje za Wnioskodawcą, iż "to Bank dokonuje wypłaty odsetek na rzecz posiadacza dodatniego nie będącego polskim rezydentem podatkowym") - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę zastosowania art. 21 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ocena ta zostanie poddana badaniu w prowadzonych przez organy skarbowe postępowaniach kontrolnych.

Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl