IPPB5/423-790/10-5/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-790/10-5/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) oraz piśmie z dnia 20 stycznia 2011 r. (data nadania 20 stycznia 2011 r., data wpływu 24 stycznia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-790/10-3/AM z dnia 12 stycznia 2011 r. (data nadania 13 stycznia 2011 r., data doręczenia 14 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury (osobą prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury), korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej ustawa o p.d.o.p.

Nadzór nad Biblioteką sprawuje Urząd Miasta za pośrednictwem Biura Kultury.

Do podstawowych zadań Biblioteki, zgodnie z § 8 statutu Biblioteki należy:

1.

Gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego terenu działania,

2.

Wypożyczanie zbiorów bibliotecznych do domu, udostępnianie na miejscu z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych,

3.

Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej,

4.

Popularyzacja książek i czytelnictwa.

Działalność Biblioteki w 2009 r. finansowana jest niemal w 98% przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie dotacji.

Otrzymana dotacja pokrywa koszty działalności Biblioteki w tym wpłaty na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.).

Wobec tego dokonane wpłaty na PFRON finansowane są w całości dotacją budżetową podmiotową. Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o p.d.o.p., Biblioteka nie zalicza wydatków na PFRON do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie natomiast z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna - w części przeznaczonej na te cele, co w praktyce oznacza, że wpłaty na PFRON, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ zdaniem organów podatkowych nie są wydatkami poniesionymi na cele statutowe.

W myśl jednak treści art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zdaniem Biblioteki z kolei treść ww. przepisu podatkowego daje możliwość zwolnienia z podatku kwot wydatkowanych na PFRON, ponieważ w całości finansowane są dotacją jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o p.d.o.p. w Bibliotece wydatki na PFRON, które finansowane są dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o p.d.o.p. wydatki na PFRON, sfinansowane z dotacji budżetów jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wydatki sfinansowane z powyższej dotacji nie stanowią jednocześnie kosztów uzyskania przychodów w myśl treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p. Na poparcie swojego stanowiska Biblioteka odwołała się do treści pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu z dnia 8 sierpnia 2006 r. (sygn.: US. II-423/4/2006).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Jak słusznie wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wpłaty na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych.

Dochód stanowiący równowartość tych wydatków nie jest również wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż nie realizuje celów statutowych Biblioteki. Ponadto obowiązek dokonywania wpłat na PFRON nie należy utożsamiać z podatkiem w rozumieniu art. 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, dlatego też przepis cytowanego art. 17 ust. 1b nie ma do tych wpłat zastosowania.

PFRON jest bowiem funduszem celowym realizującym zadania określone w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Należy również zwrócić uwagę, iż wpłaty dokonywane na PFRON mają charakter sankcyjny, z tytułu nie zapewniania wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Nie będzie miał również zastosowania cytowany przepis art. 17 ust. 1b, ponieważ wydatki te nie stanowią podatków w świetle obowiązujących przepisów prawa.

We wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. Wnioskodawca powołał się na art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podstawę zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z tytułu dotacji otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wskazać należy, iż art. 17 ust. 1 pkt 14 został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U.03.202.1957) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2004 r., z tym że zwolnienie, o którym mowa w pkt 14 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Jednocześnie ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.06.217.1589) został dodany przez art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte art. 17 ust. 1 pkt 47.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 (w brzmieniu od 1 stycznia 2007 r.) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 przedmiotowej ustawy, który stanowi, iż nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Działalność Biblioteki w 2009 r. finansowana jest niemal w 98% przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie dotacji.

Otrzymana dotacja pokrywa koszty działalności Biblioteki w tym wpłaty na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.). Wobec tego dokonane wpłaty na PFRON finansowane są w całości dotacją budżetową podmiotową.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż dochód pochodzący z dotacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadań Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, dochód stanowiący równowartość wpłat na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowany dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wprawdzie Wnioskodawca powołał się na uchylony art. 17 ust. 1 pkt 14, wskazać należy, iż powyższe nie będzie miało wpływu na rozstrzygnięcie. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy wskazane we wniosku z dnia 19. 11. 2010 r. należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl