IPPB5/423-789/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-789/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (złożonym osobiście w dniu 5 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2011 r. (złożonym osobiście w dniu 24 października 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-789/11-2/AS z dnia 13 października 2011 r. (data nadania 14 października 2011 r., data doręczenia 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z planowanymi procesami restrukturyzacyjnymi:

* ustalenia, że transakcja wniesienia przez Spółkę do Nowej Spółki wkładu niepieniężnego opisanego we wniosku (w zamian za udziały Nowej Spółki) nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki - jest prawidłowe.

* możliwości uznania, że przedmiot aportu Spółki do Nowej Spółki stanowi "przedsiębiorstwo" w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z planowanymi procesami restrukturyzacyjnymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: "X", "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest spółką prawa polskiego będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem działalności Spółki jest zasadniczo świadczenie usług reklamowych w Internecie oraz gospodarcze wykorzystywanie serwisów internetowych. Działalność Spółki na rynku mediowym wykonywana jest w głównej mierze przy użyciu różnego rodzaju serwisów internetowych (informacyjnych, rozrywkowych, społecznościowych, zakupowych, zapewniających komunikację itd.), w tym portalu oraz systemów informatycznych.

Spółka planuje uzyskać status spółki publicznej notowanej na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych S.A. (dalej: GPW). W związku z powyższymi planami, w najbliższym czasie Spółka dokona przekształcenia swojej formy prawnej ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną (w chwili składania niniejszego wniosku zostały już podjęte działania mające na celu przekształcenie Grupy o2 w spółkę akcyjną). Jednocześnie Spółka planuje reorganizację działalności operacyjnej polegającą na stworzeniu struktury holdingowej, w której to strukturze spółka notowana na GPW ("X") pełnić będzie rolę spółki holdingowej.

Nowa struktura holdingowa pozwoli "X" na oddzielenie zarządzania strategicznego oraz relacji z inwestorami giełdowymi od dotychczasowej działalności podstawowej (bieżącej eksploatacji serwisów internetowych, w tym portalu), będzie również skutkować centralizacją i zwiększeniem efektywności działalności zarządczej.

W 2009 r. Zarząd "X" podjął decyzję o koncentracji na działalności mediowej w Polsce i zapoczątkował działania porządkujące aktywa "X".

W 2011 r. realizowany jest plan skoncentrowanego rozwoju organicznego. Obecnie holding przygotowywany jest do planowanych w 2012 r. akwizycji.

Docelowa struktura zakłada brak działalności operacyjnej w spółce holdingowej - "X" S.A., która w pierwszym kwartale 2012 r. ma stać się spółką notowaną na GPW w Warszawie. Działalność operacyjna z uwagi na zróżnicowany poziom ryzyka realizacji poszczególnych projektów będzie realizowana w spółkach córkach.

W ramach reorganizacji Spółka dokona wniesienia aportem należącego do niej przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej: "Kodeks cywilny") do istniejącej (innej spółki kapitałowej (dalej: "Nowa Spółka").

Spółka planuje przenieść w ramach aportu wszystkie składniki majątku wchodzące w skład przedsiębiorstwa, które do tej pory wykorzystywane były przez Spółkę w prowadzonej działalności (zarówno aktywa jak i pasywa), a których przeniesienie jest prawnie dopuszczalne (przykładowo z włączeniem należności i zobowiązań podatkowych), w szczególności:

* środki trwałe Spółki, na które w głównej mierze składają się serwery komputerowe, będące własnością Spółki;

* wartości niematerialne i prawne Spółki - zarówno te wprowadzone, jak i niewprowadzone do podatkowej ewidencji wartości niematerialnych i prawnych; wśród wartości niewprowadzonych do podatkowej ewidencji wartości niematerialnych i prawnych znajdą się w szczególności serwisy internetowe, w tym portal, oraz systemy informatyczne;

* środki pieniężne;

* umowy gospodarcze związane z przedmiotem działalności Spółki, w szczególności umowy o doradztwo prawne, o zarządzanie, umowy najmu oraz różnego rodzaju umowy o współpracę (tj. umowy zlecenia, umowy o dzieło itd.);

* należności i zobowiązania związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* tajemnice przedsiębiorstwa;

* kopie ksiąg związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* zobowiązania i należności związane z przenoszonym przedsiębiorstwem.

Z chwilą wniesienia przedsiębiorstwa Spółki do Nowej Spółki na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm., dalej: "Kodeks pracy"), Nowa Spółka stanie się z mocy prawa stroną wszystkich dotychczasowych stosunków pracy wiążących Spółkę z jej pracownikami.

Składniki majątku Wnioskodawcy przejmowane przez Nową Spółkę stanowią organizacyjną i funkcjonalną całość oraz tworzą zorganizowany kompleks przeznaczony do realizacji celów gospodarczych.

Nowa Spółka będzie prowadziła w oparciu o otrzymane przedsiębiorstwo dotychczasową działalność Spółki.

Spółka wniosła przy tym o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, zgodnie z którym przedmiot aportu Spółki do Nowej Spółki stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p., w związku z czym przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego transakcja wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki (w zamian za udziały Nowej Spółki) nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p.

Z uwagi na brakli formalne wniosku tut. Organ podatkowy pismem z dnia 13 października 2011 r. (data nadania 14 października 2011 r.) Nr IPPB5/423-789/11-2/AS wezwał Spółkę o uzupełnienie tego wniosku poprzez:

* sformułowanie pytania (pytań) przyporządkowanych do zdarzenia przyszłego przedstawionego w poz. 68 wniosku ORD-IN

* wskazanie, którego zagadnienia w zdarzeniu przyszłym dotyczy uiszczona kwota lub dopłacenie kwoty 40 zł tytułem opłaty uzupełniającej na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty dodatkowej do tut. Organu,

- w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie zostało odebrane w dniu 21 października 2011 r., a zatem termin na odpowiedź upłynął z dniem 28 października 2011 r.

W tym czasie Wnioskodawca pismem z dnia 24 października 2011 r. (złożonym osobiście w dniu 24 października 2011 r.) uzupełnił braki formalne wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego transakcja wniesienia przez Spółkę do Nowej Spółki wkładu niepieniężnego opisanego we wniosku (w zamian za udziały Nowej Spółki) nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p.

2.

Czy przedmiot aportu Spółki do Nowej Spółki stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiot aportu Spółki do Nowej Spółki stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, dalej: "ustawa o p.d.o.p."), w związku z czym planowana transakcja wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki (w zamian za udziały Nowej Spółki) nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o POOP.

UZASADNIENIE stanowiska:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p. przychodem podatkowym jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny winnej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z przepisu tego wynika zatem, iż w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, przychód podatkowy u wnoszącego taki aport nie powstaje.

Pojęcie "przedsiębiorstwa" zdefiniowane jest w art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p., który w tym zakresie odsyła do stosownych uregulowań Kodeksu cywilnego, tj. do art. 551 zawierającego legalną definicję przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

2.

własność nieruchomości lub ruchomości w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

4.

wierzytelności prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

5.

koncesje licencje zezwolenia,

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

8.

tajemnice przedsiębiorstwa,

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Dodatkowo, zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Z orzecznictwa sądów administracyjnych powszechnych oraz Sądu Najwyższego wynika, że podstawową cechą przedsiębiorstwa jest samodzielność. Znajduje ona wyraz w odrębności jego składników majątkowych, samodzielności organizacyjnej, podporządkowaniu realizacji określonego zadania (zadań) gospodarczego, indywidualizacji za pomocą własnych oznaczeń i firmy posiadaniu własnej dokumentacji księgowej, a także byciu jako całość podmiotem określonych obowiązków o charakterze publicznym i prywatnym.

Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie istniały i zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa majątkowa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Stanowisko to znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 19 czerwca 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPP1/443-381/09-2/MT.

Co więcej wedle Sądu Najwyższego: "występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników umożliwiających traktowane przedsiębiorstwa jako pewne całości stanowi wręcz czynnik konstytuujący" przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym (art. 551 k.c.)" (wyrok z dnia 25 listopada 2010 r. sygn. akt I CSK 7031/09).

Przedsiębiorstwo jest bowiem nie tylko sumą jego składników, lecz ich zorganizowanym zespołem, a wartość przedsiębiorstwa nie jest równa wartości jego składników, ale jest odpowiednio wyższa o wartość czynnika organizacyjnego (wyrok NSA z dnia 24 listopada 1999 r. sygn. akt I SA/Kr 1189/99).

Zasadniczą cechą charakteryzującą przedsiębiorstwo jest zatem element organizacji jego składników.

Zdaniem Spółki, przy ocenie, czy dany zespół składników może być traktowany jako przedsiębiorstwo, należy brać pod uwagę zarówno aspekt funkcjonalny definicji przedsiębiorstwa, tj. realizację określonych zadań gospodarczych, jak i aspekt organizacyjny, tj. zespół określonych składników zorganizowany jako całość i dopiero spełnienie tych wszystkich wymagań warunkuje potraktowanie konkretnego zespołu składników majątku jako przedsiębiorstwo.

Zgodnie z informacjami zawartymi w opisie zdarzenia przyszłego Spółka zamierza objąć przedmiotem aportu wszystkie składniki majątku, których przeniesienie jest prawnie dopuszczalne. Wszystkie najważniejsze środki trwałe w postaci serwerów, jak i wartości niematerialne i prawne (m.in. serwisy internetowe, w tym portal), będą przedmiotem wkładu do Nowej Spółki.

Analiza zastosowania oraz roli, jaką w działalności gospodarczej spełniać mogą poszczególne składniki majątku wchodzące w skład przedsiębiorstwa wnoszonego przez Wnioskodawcę prowadzi wniosku, iż stanowią one przedsiębiorstwo służące prowadzeniu działalności w branży internetowej.

W rezultacie nabycia przez Nową Spółkę wskazanych w zdarzeniu przyszłym składników majątkowych będzie ona mogła kontynuować działalność gospodarczą prowadzoną dotychczas przez Spółkę, natomiast Spółka - z braku odpowiednich do tego składników majątkowych i niemajątkowych - będzie musiała zaprzestać prowadzenia tej działalności.

W rezultacie planowana transakcja powinna zostać zdaniem Spółki uznana za aport przedsiębiorstwa.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż ze względu na fakt, że przedmiotem aportu od Spółki do Nowej Spółki będzie przedsiębiorstwo służące wykonywaniu działalności w branży internetowej, aport na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o POOP nie spowoduje po stronie Spółki powstania przychodu podatkowego.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, przykładowo w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 października 2009 r. (znak ILPB3/423-589/09-5/EK), w której wskazano, iż: "objęcie udziałów w spółce kapitałowej będzie skutkowało dla podmiotu obejmującego te udziały powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu tylko w przypadku, gdy udziały są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny, ale ą innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. (...) w przypadku, gdy przedmiotem wkładu wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatnik obejmujący udziały nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z ewentualnym przychodem będziemy bowiem mieli do czynienia wyłącznie w przypadku późniejszego zbycia przez podatnika tak objętych udziałów".

Podobne stanowiska na gruncie stanów faktycznych / zdarzeń przyszłych zbliżonych do opisanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego wyraził m.in.:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 23 maja 2011 r. Nr IPPB5/423-343/11-2/DG,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 28 kwietnia 2010 r. Nr IPPB3/423-42/10-2/MS,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 18 maja 2009 r. Nr ITPB3/423-98b/09/AM oraz

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 października 2009 r. Nr IPPB5/423-482/09-4/MB.

W świetle powyższego Spółka wniosła o potwierdzenie, iż w opisanym stanie faktycznym przedmiotem aportu od Spółki do Nowej Spółki będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p. służące wykonywaniu dotychczasowej działalności Spółki w zakresie świadczenia usług reklamowych gospodarczego wykorzystywania serwisów internetowych, a w konsekwencji aport ten na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.p. nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie

* ustalenia, że transakcja wniesienia przez Spółkę do Nowej Spółki wkładu niepieniężnego opisanego we wniosku (w zamian za udziały Nowej Spółki) nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki - uznaje się za prawidłowe,

* możliwości uznania, że przedmiot aportu Spółki do Nowej Spółki stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o p.d.o.p. - uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy poinformować, iż w obwieszczeniu marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 8 kwietnia 2011 r., Nr 74, poz. 397 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego stanowiska tut. Organu podatkowego należy podkreślić, iż pełna weryfikacja transakcji wniesienia przez Spółkę do Nowej Spółki wkładu niepieniężnego opisanego we wniosku (w zamian za udziały Nowej Spółki) w postaci "przedsiębiorstwa" opisanej w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej Organ podatkowy związany jest opisem przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i nie dysponuje takimi narzędziami jak postępowanie dowodowe, czy też postępowanie w zakresie ustalenia treści czynności prawnej, o którym mowa w art. 199a Ordynacji podatkowej. W postępowaniu w sprawie wydania indywidualnej interpretacji nie prowadzi się szerokiego postępowania dowodowego celem wyjaśnienia wątpliwości odnośnie poszczególnych aspektów przedstawionych przez wnioskodawcę w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wniosku oraz w stanowisku co do meritum. W przedmiotowym postępowaniu Organ podatkowy nie powinien także przeprowadzać analizy gospodarczych, czy też racjonalnych aspektów transakcji, czy też przesądzać, iż jakiś element składników majątkowych jest niezbędny dla danego przedsiębiorcy do uznania go za "przedsiębiorstwo".

Tylko postępowanie podatkowe umożliwia organom podatkowym rzeczywistą ocenę charakteru prawnego opisywanych przez wnioskodawcę zdarzenia prawnego. Organy podatkowe wszczynając postępowanie podatkowe będą posiadały uprawnienie do własnej oceny transakcji opisanej we wniosku, z uwzględnieniem szczególnie kryterium samodzielności funkcjonowania wniesionego do Nowej Spółki "przedsiębiorstwa" w prowadzeniu działalności gospodarczej w sposób niezależny od spółek zależnych i do ewentualnej zmiany kwalifikacji przyjętej przez tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl