IPPB5/423-777/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-777/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* uznania kosztów licencji oraz wdrożenia oprogramowania za wartość niematerialną i prawną - jest prawidłowe,

* określenia momentu wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz mementu rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych - jest prawidłowe,

* określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania kosztów licencji oraz wdrożenia oprogramowania za wartość niematerialną i prawną, określenia momentu wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz mementu rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych, określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na mocy umowy z dnia 28 grudnia 2005 r. podmiot nadrzędny wobec Spółki podpisał umowę na mocy której nabył licencję na korzystanie z programu SAP i usługi "maintenance". Umowa reguluje także ogólnie zasady korzystania z oprogramowania SAP.

Zgodnie z warunkami ogólnymi Umowy, prawa do oprogramowania nabytego przez podmiot nadrzędny wobec Spółki przysługują również podmiotom zależnym. Nabyte prawa do oprogramowania ograniczone są do prawa korzystania z oprogramowania dla potrzeb działalności podmiotu nadrzędnego wobec Spółki i podmiotów zależnych, nie obejmują praw autorskich i praw do kopiowania i powielania oprogramowania. Umowa o nabycie praw do oprogramowania nie podlega cesji. Spółka do tej pory nie korzystała z oprogramowania SAP, nie został jej przydzielony żaden profil użytkownika programu.

Obecnie w Spółce wdrażane jest oprogramowanie SAP. Na koszty wdrożenia składać się będą m.in. koszty konsultantów zewnętrznych, dodatkowe koszty licencji (Additional Licenses Costs), koszty podróży i inne związane z wdrożeniem.

Dodatkowo, Spółka obowiązana będzie ponieść tzw. "running costs" - będą to roczne opłaty, na które składają się głównie koszty serwisowe, w tym opłata "maintenance licences" - które nie są opłatą za licencję SAP lub inną licencję, a jedynie elementem opłaty z tytułu serwisowania systemu SAP i niezbędnego sprzętu (serwery itp.). Usługi te fakturowane będą przez inny podmiot zależny od podmiotu nadrzędnego wobec Spółki, który prowadzi obsługę IT Spółki ("SA"). Opłaty "running costs" będą zawierać się w wynagrodzeniu za usługi IT.

Wprawdzie zgodnie z Umową spółka francuska udzieliła już licencji na swoje oprogramowanie podmiotowi nadrzędnemu wobec Spółki i jego podmiotom zależnym, przy czym wynagrodzenie z tytułu tej umowy ramowej zostało wstępnie uiszczone przez podmiot nadrzędny wobec Spółki (Umowa operuje już ustalonym wynagrodzeniem za licencję, ale jest z 2005 r.), niemniej Spółka poniesie dodatkowe koszty licencji (Additional Licenses Costs), które zostaną zafakturowane w grupie opłat za wdrożenie. Fakturę na rzecz Spółki za licencję na oprogramowanie SAP wystawi podmiot nadrzędny wobec Spółki. Additional Licenses Costs stanowią faktyczne koszty licencji na oprogramowanie SAP przyporządkowane na Spółkę.

Dodatkowe koszty wdrożenia zostaną zafakturowana przez SA. Wspomniane koszty wspólnie z dodatkowymi kosztami podmiotów zewnętrznych zostały już określone, w związku z czym, w przypadku konieczności ujawnienia oprogramowania SAP w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, wartość początkowa oprogramowania będzie Spółce znana.

Dodatkowo - firma zewnętrzna polska wystawi fakturę za szkolenie użytkowników. Spółka poniesie również koszty migracji danych na rzecz podmiotu trzeciego.

Podsumowując, koszty poniesione przez Spółkę w związku z wdrożeniem oraz dalszym funkcjonowaniem SAP można pogrupować następująco:

* koszty wdrożenia i licencji - faktura od podmiotu nadrzędnego wobec Spółki,

* tzw. "running costs" (infrastruktura, usługi wsparcia, maintenance license) - faktura od SA,

* dodatkowe koszty wdrożenia - faktura od SA,

* szkolenie SAP - faktura od podmiotu zewnętrznego, spoza grupy,

* koszt migracji danych - faktura od podmiotu zewnętrznego, spoza grupy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka powinna rozpoznać koszty licencji oraz wdrożenia oprogramowania SAP jako koszty bieżące czy też wykazać w ewidencji podatkowej jako wartość niematerialną i prawną (dalej: "WNIP") i licencję tę amortyzować... W przypadku, jeśli właściwe jest potraktowanie oprogramowania SAP jako WNIP, czy Spółka powinna przyjąć oprogramowanie do ewidencji środków trwałych i WNIP dopiero po zakończeniu fazy wdrożeniowej.

2.

Co będzie stanowić wartość początkową przedmiotowej licencji a zarazem podstawę odpisów amortyzacyjnych w Spółce z tytułu prawa do użytkowania oprogramowania SAP.

3.

W przypadku potwierdzenia stanowiska Spółki w zakresie uznania licencji za WNIP, Spółka wnosi o potwierdzenie, że w razie spełnienia przez nią dodatkowych warunków o których mowa w art. 18b Ustawy CIT, będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia na nabycie nowych technologii.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 2 wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek w pozostałym zakresie tj. w zakresie pytania nr 3 wniosku zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zdaniem Spółki, w związku z tym, że na podstawie Umowy spółka francuska udzieliła licencji na korzystanie z oprogramowania nie tylko dla podmiotu nadrzędnego wobec Spółki, ale również podmiotom od niego zależnym (w tym Spółce), nabyła ona prawo do tej licencji, mimo, że faktycznymi stronami umowy są podmiot nadrzędny wobec Spółki i spółka francuska. W związku z tym Spółka zobowiązana będzie wykazać licencję na oprogramowanie SAP jako licencję w ewidencji podatkowej najpóźniej z chwilą przekazania oprogramowania do używania po zakończeniu wdrożenia i rozpocząć dokonywanie odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

Zdaniem Spółki, w świetle analizy szczegółowych uregulowań umowy licencyjnej pomiędzy podmiotem nadrzędnym wobec Spółki i spółką francuską, uprawnionymi do korzystania z systemu SAP na podstawie umowy licencyjnej są również podmioty zależne.

Zatem pomimo, iż formalnie bezpośrednią stroną umowy jest podmiot nadrzędny wobec Spółki, pozostali użytkownicy (podmioty zależne) nabywają licencję na podstawie umowy licencyjnej zawartej pomiędzy podmiotem nadrzędnym wobec Spółki i spółką francuską. W rezultacie wdrażany system informatyczny powinien, zdaniem Spółki, stanowić jej WNIP amortyzowaną zgodnie z zasadami Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 Ustawy CIT, za podlegające amortyzacji WNIP uważa się m.in. nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe oraz licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zgodnie z ustawową definicją, Spółka będzie mogła wykazać w ewidencji podatkowej licencję na oprogramowanie SAP, jeżeli spełniać będzie ona następujące warunki:

a.

została nabyta przez podatnika,

b.

należy do jednej z kategorii WNIP wskazanych w art. 16b ust. 1 pkt 1-7 Ustawy CIT,

c.

nadaje się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia jej do używania,

d.

przewidywany okres używania przekracza rok,

e.

wykorzystywana jest na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, albo przeznaczona do oddania do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze.

Ad. a

Zgodnie z przedstawionymi w stanie faktycznym postanowieniami Umowy pomiędzy podmiotem nadrzędnym wobec Spółki i spółką francuską, uprawnienia do korzystania z oprogramowania w celu prowadzenia działalności operacyjnej przysługują każdej ze spółek zależnych (w tym również Wnioskodawcy). W efekcie Wnioskodawca stwierdza, że Spółka na podstawie Umowy nabyła licencję na korzystanie z oprogramowania dostarczanego przez spółkę francuską.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.; dalej: "Prawo autorskie") "licencją" jest umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich i korzystaniu z utworu (rozumianego również jako program komputerowy). Majątkowymi prawami autorskimi są m.in. prawo do korzystania z utworu oraz do rozporządzania nim. W związku z tym sytuacja, w której na mocy umowy jakikolwiek podmiot otrzymuje prawo do wykorzystywania programu komputerowego stanowi dla tego podmiotu, jak wskazuje Wnioskodawca, uzyskanie (nabycie) licencji. Spółka zatem, na mocy postanowień Umowy zapewniającej prawo do korzystania z oprogramowania SAP również podmiotom zależnym, nabyła licencję na korzystanie z SAP w rozumieniu art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 Ustawy CIT.

Ad. b

Do kategorii praw zaliczonych do WNIP zgodnie z treścią art. 16b ust. 1 ustawy o CIT należą:

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

* spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

* prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

* autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

* licencje,

* prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

* wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

W drodze Umowy dojdzie do nabycia licencji na system SAP.

Ad. c

Dla prawidłowego funkcjonowania oprogramowania SAP konieczne jest uprzednie wdrożenie. Dopiero po jego zakończeniu i potwierdzeniu pełnej funkcjonalności oprogramowanie może być efektywnie używane przez Spółkę. Zatem dopiero po zrealizowaniu fazy wdrożeniowej oprogramowanie SAP będzie zdatne do gospodarczego wykorzystania przez Spółkę.

Ad. d

Inwestycja w nowy system informatyczny była decyzją strategiczną Spółki, a jej skutki będą długotrwałe. Przewidywany okres wykorzystania znacznie przekracza okres jednego roku.

Ad. e

Celem uzyskania licencji było usprawnienie oraz podniesienie efektywności działalności poszczególnych spółek zależnych, poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych. W konsekwencji, Spółka będzie korzystać z oprogramowania SAP w stopniu dostosowanym do jej indywidualnych potrzeb biznesowych - będzie on wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej Spółki.

Podsumowując, w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego oraz na podstawie przytoczonych powyżej przepisów, zdaniem Spółki, poprawnym jest uznanie, iż Spółka będzie nabywcą licencji, która w konsekwencji powinna stanowić jej WNIP dla celów podatkowych.

Ad 2.

W ocenie Spółki, podstawę odpisów amortyzacyjnych powinny stanowić koszty Additional Licenses Costs stanowiące faktyczne koszty licencji na oprogramowanie SAP oraz dodatkowe koszty ponoszone przez Spółkę na wdrożenie oprogramowania, w tym również "dodatkowe koszty wdrożenia" i koszt migracji danych. Nie będą zwiększać wartości początkowej licencji wydatki na usługi szkoleniowe i tzw. "running costs" związane z bieżącym utrzymaniem systemu informatycznego.

Zdaniem Spółki, wartość początkowa licencji na oprogramowanie SAP powinna zostać ustalona z uwzględnieniem kosztów wdrożenia poniesionych do chwili oddania Spółce oprogramowania SAP do używania.

Konsekwentnie, wartość początkowa WNIP winna obejmować:

* odpowiednio przyporządkowaną do Spółki cenę Additional Licenses Costs - nabycia licencji, oraz

* odpowiednio przyporządkowane do Spółki koszty wdrożenia oprogramowania SAP do momentu oddania licencji (oprogramowania) do użytkowania, w tym wydatki na skonfigurowanie oprogramowania, wpisanie lub przeniesienie istniejących danych, dostosowanie istniejących procedur działania, obsługę informatyczną związaną z weryfikacją poprawności działania poszczególnych funkcji systemu informatycznego, usunięcie potencjalnych usterek bądź dysfunkcji, wprowadzenie poprawek, podróże służbowe związane z wdrożeniem SAP.

Wartość początkowa licencji SAP wykazywana w ewidencji podatkowej Spółki oraz stanowiąca podstawę odpisów amortyzacyjnych winna zostać, w opinii Wnioskodawcy, obliczona w oparciu o art. 16g ust. 3 Ustawy CIT, zgodnie z którym, za cenę nabycia prawa, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania WNIP, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Spółki, z powyższego przepisu wynika, iż wartość początkowa nabytej licencji na używanie oprogramowania SAP powinna być powiększona o wydatki dotyczące przygotowania systemu informatycznego (tekst jedn. koszty wdrożenia naliczone do dnia przyjęcia oprogramowania SAP do używania). O doliczeniu do wartości początkowej również kosztów wdrożeniowych systemu pozytywnie wypowiadały się organy podatkowe wydające interpretacje indywidualne prawa podatkowego w imieniu Ministra Finansów (tak. m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 3 marca 2010 r. znak: IPPB5/423-795/09-2/MB; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 10 listopada 2008 r. znak: ILPB3/423-502/08-3/HS).

Do kosztów wdrożenia można zaliczyć w przypadku systemu informatycznego m.in. koszty instalacji systemu, dostosowania go do potrzeb konkretnego użytkownika, analiz funkcjonalności, dostosowania istniejących w jednostce procedur do wymogów nowego systemu, sprawdzenia poprawności działania, wprowadzenia ewentualnych poprawek, wsparcia intelektualnego i technicznego przy realizacji procesu wdrażania (podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w decyzji z dnia 23 marca 2006 r., sygn. BI/4218-0005/06 oraz inne organa podatkowe akceptujące pogląd wyrażony w tym piśmie np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w powołanym powyżej piśmie z dnia 10 listopada 2008 r. znak: ILPB3/423-502/08-3/HS).

Cena nabycia licencji powinna obejmować również koszt migracji danych (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 24 września 2009 r. znak: IPPB3/423-458/09-2/JG).

W ocenie Spółki do kosztów wdrożenia nie będą mogły zostać zaliczone koszty szkoleń pracowników oraz koszty utrzymania systemu (tzw. running costs), które będą mogły zostać ujęte bezpośrednio w kosztach podatkowych Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż powinna rozpoznać we własnej ewidencji podatkowej licencję na oprogramowanie SAP o wartości początkowej równej sumie kosztów nabycia (Additional Licenses Costs) i wdrożenia (obejmującej również tzw. "dodatkowe koszty wdrożenia" i koszt migracji danych).

Ponadto Spółka zaznacza, że stanowisko analogiczne do zaprezentowanego we wniosku w zakresie zarówno uznania w zbliżony sposób oprogramowania SAP za WNIP oraz metody kalkulacji wartości początkowej WNIP akceptowane było już przez Ministra Finansów w interpretacjach indywidualnych wydawanych w oparciu o podobne stany faktyczne (m.in. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 marca 2010 r. znak: IPPB5/423-795/09-2/MB, w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2009 r. znak: ILPB3/423-804/09-5/GC).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* uznania kosztów licencji oraz wdrożenia oprogramowania za wartość niematerialną i prawną za prawidłowe,

* określenia momentu wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz mementu rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych za prawidłowe,

* określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl