IPPB5/423-771/09-4/JC - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę na organizację balów, gadżety z logo spółki i skierowanych do indywidualnych klientów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-771/09-4/JC Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę na organizację balów, gadżety z logo spółki i skierowanych do indywidualnych klientów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) oraz piśmie z dnia 25 stycznia 2010 r. (data nadania 25 stycznia 2010 r., data wpływu 27 stycznia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-771/09-2/JC z dnia 12 stycznia 2010 r. (data nadania 13 stycznia 2010 r., data doręczenia 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

*

wydatków ponoszonych w związku z podejmowaniem działań skierowanych do Klientów posiadających "Złote Karty" - jest prawidłowe,

*

wydatków ponoszonych w związku z organizacją bali - jest nieprawidłowe.

*

wydatków na gadżety z logo Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży towarów. Klientami Wnioskodawcy są przede wszystkim właściciele sklepów, obiektów gastronomicznych i hotelarskich. W ramach akcji prowadzonej przez Wnioskodawcę skierowanej do klientów generujących najwyższy obrót, wydawane są tzw. "Złote Karty" które uprawniają Klientów do skorzystania z obsługi w podwyższonym standardzie. Warunkiem uzyskania przez Klienta statusu "Złotego Klienta" jest osiągnięcie przez niego określonego przez Wnioskodawcę pułapu obrotów w danym okresie. W ramach akcji promocyjno-reklamowych Spółka oferuje na rzecz "Złotych Klientów" następujące udogodnienia i usprawnienia w związku ze sprzedażą towarów na ich rzecz:

1. Umożliwienie skorzystania ze "Złotego Pokoju" i parkingu

Dla "Złotych Klientów" Wnioskodawca, na terenie poszczególnych hal, zapewnia specjalny pokój zwany "Złotym Pokojem". Klient w "Złotym Pokoju" ma możliwość zapoznania się z ofertą sprzedażową Wnioskodawcy. "Złoty Pokój" spełnia również funkcje poczekalni, gdzie Klient może oczekiwać na zrealizowanie jego zamówienia. W "Złotym Pokoju" mogą odbywać się spotkania informacyjne z przedstawicielami Wnioskodawcy, negocjacje dotyczące warunków handlowych. Głównym celem, który przyświecał Wnioskodawcy przy tworzeniu "Złotego Pokoju" było zapewnienie odpowiednich warunków dla najlepszych klientów w czasie zakupów. Na wydatki poniesione w ramach wyposażenia "Złotego Pokoju" składają się m.in. koszty zakupu krzeseł, stołów, kubków, talerzy, gazet, kwiatów, których jednostkowy koszt nie przekracza kwoty 3.500 zł.

Dodatkowo, Wnioskodawca gwarantuje "Złotym Klientom" odrębne miejsca parkingowe. W związku z zaoferowaniem powyższego udogodnienia, Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup kart parkingowych oraz obsługę parkingową.

2. Organizacja poczęstunku

Wnioskodawca zapewnienia "Złotym Klientom" symboliczny poczęstunek, na który składają się napoje (kawa, herbata, woda, soki, napoje gazowane), owoce, słodycze (ciastka, paluszki, orzeszki itp.), kanapki, które są spożywane w "Złotym Pokoju". W związku z zapewnieniem poczęstunku Wnioskodawca ponosi koszty zakupu artykułów spożywczych (m.in. kawy, herbaty, ciastek).

3. Organizacja szkoleń

W ramach organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń, klienci mają możliwość poznania właściwości towarów oferowanych przez Wnioskodawcę oraz zapoznania się z nowymi możliwościami ich praktycznego wykorzystania. W trakcie prezentacji przedstawiane są np. nowatorskie sposoby sporządzania różnych potraw, możliwości komponowania ciekawego menu, do przygotowania których wykorzystywane są towary znajdujące się w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy. W związku z organizowaniem prezentacji Wnioskodawca ponosi z tego tytułu określone wydatki, głównie są to wydatki związane z zużyciem produktów spożywczych wykorzystywanych do sporządzani posiłków i dań. Wnioskodawca pokrywa również koszty zakwaterowania oraz koszty transportu na szkolenia. Dodatkowo Wnioskodawca ponosi koszty wynajmu sali.

4. Organizacja Bali

Bale mają charakter corocznych imprez. W programie balu przewidziane są: wystąpienia kierownictwa poszczególnych hal, którzy prezentują m.in. informacje na temat wyników Wnioskodawcy, podsumowanie współpracy za dany okres, wyróżnienie najlepszych klientów. Po części oficjalnej następuje bankiet oraz zabawa przy muzyce lub występ artysty. Podczas tego typu spotkań Wnioskodawca eksponuje swój znak firmowy m.in. poprzez podświetlenie elewacji, balony, dywany, z logo Spółki. W związku z organizacją spotkań okolicznościowych, Spółka ponosi szereg wydatków, m.in. koszty zaproszeń, wynajęcia sali, muzyki, ochrony, dyplomów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z podejmowaniem działań wskazanych w punkcie od 1 do 3 skierowanych do Klientów posiadających "Złote Karty" można zakwalifikować jako koszty promocji i wsparcia sprzedaży i w konsekwencji uznać je za koszty podatkowe dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w momencie ich poniesienia...

2.

Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z organizacja corocznych Bali w których uczestniczą Klienci posiadający "Złote Karty" można zakwalifikować jako koszt reklamy i w konsekwencji uznać je za koszty podatkowe dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w momencie ich poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy wszelkie wydatki poniesione w ramach działań skierowanych do Klientów ze "Złotymi Kartami" należy uznać za wydatki reklamowe, które stanowią koszty uzyskania przychodu dla celów podatku CIT w momencie ich poniesienia.

Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zatem, aby można było uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu niezbędne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:

*

poniesienie go w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

*

brak wymienienia danego wydatku w katalogu wyłączeń określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z wykładnią art. 15 ust. 1 i ust. 4b ustawy, a także utrwalonym poglądem doktryny i orzecznictwa, jako wydatki "poniesione w celu osiągnięcia przychodów" powinny być kwalifikowane wszystkie wydatki dzięki poniesieniu, których zgodnie z zasadami racjonalności ekonomicznej, podatnik może oczekiwać uzyskania przychodów.

Zgodnie z uchwałą 7 Sędziów NSA z dnia 18 czerwca 2007 r. (sygn. akt II FPS 8/06): "Ustawodawca posłużył się pojęciem "przychodów", a nie "przychodu". Liczba mnoga, w której użyto tego słowa, wskazuje, że aby wydatek można było uznać za koszt w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., nie jest konieczne wykazanie zależności między nim, a powstaniem lub powiększeniem konkretnego, mierzalnego przychodu". Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Po 1466/08), potwierdził prezentowane powyżej stanowisko: "Związek pomiędzy kosztem, a przychodem może być bezpośredni lub pośredni. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle związane z danymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie tych przychodów. W przypadku tego rodzaju kosztów nie zachodzi bezpośrednia relacja z przychodami. Koszty takie chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami". Z tego wynika, że nie jest konieczne wykazanie w każdym przypadku bezpośredniego związku między wydatkiem, a przychodem.

Wydatek, który został poniesiony w celu (decydujący jest zamiar podatnika - cel poniesienia wydatku) uzyskania przychodów i jednocześnie nie został wymieniony w negatywnym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych, może zostać zakwalifikowany do kosztów podatkowych (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 marca 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 84/07).

W wyroku z dnia 7 marzec 2005 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt 1729/03) stwierdził: "Wydatki na cele reprezentacji i reklamy są kosztami pośrednimi posiadającymi specyficzny charakter, bowiem nie występuje bezpośredni wpływ tych wydatków na powstanie przychodu. (...) Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia, co polega głownie na prezentowaniu towarów, usług, ewentualnie marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą ilość potencjalnych nabywców do zakupu (korzystania z usługi). Jednym słowem poniesienie wydatków na reprezentację i reklamę, mimo, iż brak jest bezpośredniego związku między nimi a przychodem, podlega zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu, jeżeli podatnik wykaże związek takich wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą."

Bez wątpienia wszystkie działania Wnioskodawcy opisane powyżej mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Program "Złota Karta" skierowany jest do najlepszych klientów Wnioskodawcy, czyli tych którzy generują najwyższy obrót. Warunkiem bowiem uzyskania przez klienta specjalnego statusu tj. "Złotego Klienta" jest od osiągnięcia przez niego określonego obrotu towarami z Wnioskodawcą, a tym samym zwiększeniem przychodu Wnioskodawcy. Jednocześnie zadowolenie "Złotych Klientów" z udogodnień oferowanych przez Spółkę przedkłada się na wzrost lojalności. Korzyści wynikające z posiadania statusu "Złotego Klienta" są powszechnie znane, w związku z tym akcja ta stymuluje innych klientów do zwiększenia obrotów i skorzystania z benefitów związanych z posiadaniem statusu "Złotego Klienta." W związku z tym przedstawione w stanie faktycznym działania podejmowane przez Wnioskodawcę związane ze wsparciem sprzedaży towarów. Ponadto odnośnie poszczególnych udogodnień oferowanych "Złotym Klientom", Spółka chciałaby zaznaczyć dodatkowe argumenty świadczące na rzecz przyjętego przez Spółkę stanowiska.

Ad 1)

a) Umożliwienie skorzystania ze "Złotego Pokoju" i parkingu

W opinii Wnioskodawcy, wydatki poniesione na wyposażenie "Złotego Pokoju" można uznać za koszty podatkowe. Wydatki te niewątpliwie ponoszone są w celu uzyskania przychodu. Wnioskodawca musi dbać o klientów generujących najwyższy obrót. Bez wątpienia ich zadowolenie jest bezpośrednio skorelowane z przychodami Spółki. Działania takie będą służyły do budowania lojalności wśród klientów. W "Złotym Pokoju" klienci mogą uzyskać potrzebne informacje na temat działalności Spółki najnowszych promocji i ofert.

Dzięki temu, klient może przygotować czy też zmodyfikować swoją listę zakupów. Może to mieć pośredni wpływ na wzrost przychodów Spółki.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że wymienione wydatki należy zakwalifikować jako koszt mający na celu wsparcie sprzedaży. Ze względu na ich związek z działalnością oraz przychodami Spółki mogą one stanowić jej koszt uzyskania przychodu.

b) Organizacja poczęstunku

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na poczęstunek dla klientów (napoje, owoce oraz słodycze, kanapki) należy traktować jako wydatki na reklamę i można je uznać za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na poczęstunek dla klientów mogą być zaliczone do kosztów jeśli poczęstunek nie będzie wystawny. Wydatki te niewątpliwie ponoszone są w celu uzyskania przychodu. W takim przypadku również nie można mówić o wydatkach na reprezentację. Pojęcia określające reprezentację odnoszą się w sposób oczywisty do realiów życia społecznego, powszechnego odbioru zachowań - tego, czy stanowią one rozpowszechniony standard czy, wykraczając poza ten standard, są uznawane za wyszukane i zwracające uwagę. Konieczne jest więc określenie powszechnie obowiązujących standardów zachowań w kontaktach handlowych. Zdaniem Wnioskodawcy zaoferowanie klientowi napojów, owoców lub słodyczy nie jest traktowane jako przejaw szczególnej okazałości; lecz jedynie zwykłych dobrych manier.

Pozostałe wydatki na nabycie artykułów i usług gastronomicznych, jeżeli nie spełniają opisanej wyżej cechy "wystawności" podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów na zasadach ogólnych. Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie zarówno w pismach urzędowych organów podatkowych, jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przytoczyć należy w szczególności decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 listopada 2007 r. (Nr 1401/BP-I/4210-71/07/SP/PP-I), w której stwierdzono, iż o ile organizowane szkolenia mają związek z działalnością Spółki i nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje, to wszelkie wydatki poniesione na organizację takiego szkolenia, w tym na wyżywienie jego uczestników, stanowią dla podatnika koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku z bieżącą jego działalnością.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że wymienione wydatki należy zakwalifikować jako koszt o charakterze promocyjnym. Ze względu na ich związek z działalnością oraz przychodami Spółki; mogą one stanowić jej koszt uzyskania przychodu

c) Organizacja szkoleń

W opinii Wnioskodawcy, wszelkie poniesione przez niego wydatki związane z zorganizowaniem szkoleń dla "Złotych Klientów" są kosztami uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Bez wątpienia bowiem wydatki poniesione w związku z organizacja prezentacji są wydatkami związanymi z reklamą produktów oferowanych przez Wnioskodawcę.

Reklama to wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, czy usługach w celu zachęcenia ich do nabywania towarów, usług właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Oferowane szkolenia są bez wątpienia formą reklamy produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Szkolenia ukazują klientom nowe możliwości w przygotowaniu dań, pomagają stworzyć unikalne menu, pokazują w jaki sposób można wykorzystać nowe produkty w celu urozmaicenia menu. Wszystkie produkty, a także urządzenia wykorzystywane w czasie prezentacji można zakupić w marketach Wnioskodawcy. Uczestnictwo w szkoleniach ma zachęcić klientów do podjęcia decyzji o zakupie towarów. Ponadto jest to formą nawiązania ściślejszego kontaktu z klientami. Pozwala Wnioskodawcy ocenić reakcje na nowo wprowadzane produkty, a tym samym potwierdzić zasadność decyzji biznesowych dotyczących nowego asortymentu.

Wszelkie wydatki na organizację prezentacji są zgodne z zasadami racjonalności ekonomicznej, gdyż jako forma reklamy warunkują skuteczną sprzedaż. Wnioskodawca organizując prezentacje umożliwia potencjalnym klientom poszerzenie wiedzy na temat produktów oferowanych przez Wnioskodawcę, ich nowego zastosowania i wykorzystania w działalności gospodarczej. Wszystkie te działania skutkują zwiększeniem zainteresowania klientów produktami oferowanymi przez Wnioskodawcę, a tym samym wpływają na zwiększenie osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów.

Ad 2)

Organizacja Balu ma swoje gospodarcze i racjonalne uzasadnienie. W czasie Balu bez wątpienia mamy do czynienia z promocją Spółki oraz marki Wnioskodawcy. Coroczny Bal ma na celu zaznaczenie obecności Wnioskodawcy na rynku, co jest z kolei niezbędne do przyciągnięcia potencjalnych i utrzymania dotychczasowych klientów. Bal stanowi też formę podziękowania najlepszym klientom, przez co Spółka może wzmocnić więzi oraz lojalność wśród klientów. Należy zwrócić uwagę, że Przedsiębiorca, w celu zabezpieczenia źródła swoich przychodów, musi aktywnie promować swoje produkty, co opiera się nie tylko na reklamowaniu poszczególnych usług, ale także utrwalaniu pozycji marki, eksponowaniu logo oraz promocji znaku handlowego Spółki. Dzięki temu ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do klienta. Dlatego też do standardowych wydatków ponoszonych przy okazji działań reklamowych zaliczyć należy także koszty utrwalania w świadomości klientów istnienie marki wykreowanej przez Spółkę, ekspozycję jej logo oraz promocję marek należących do Wnioskodawcy, także podczas Balów.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że wymienione wydatki należy zakwalifikować jako koszt o charakterze reklamowym. Ze względu na ich związek z działalnością oraz przychodami Spółki mogą one stanowić jej koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

*

w części dotyczącej wydatków ponoszonych w związku z podejmowaniem działań skierowanych do Klientów posiadających "Złote Karty" - za prawidłowe,

*

w części dotyczącej wydatków ponoszonych w związku z organizacją bali - za nieprawidłowe.

*

w części dotyczącej wydatków na gadżety z logo Spółki - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług, zatem wydatki te, pod warunkiem spełnienia przesłanek zawartych w art. 15 ust. 1 ustawy, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęcia "reklama", należy posłużyć się wykładnią językową. Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007) reklamą jest "działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług." Reklamą jest też "napis, rysunek, plakat, film itp. służące temu celowi". Za reklamę należy więc uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze, w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach i wartościach towarów, miejscach ich nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś, prezentowaniu danego towaru, danej usługi, marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub korzystania z usługi.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje również terminu "reprezentacja", dlatego też ponownie należy posłużyć się wykładnią językową. Pod pojęciem reprezentacji rozumie się natomiast "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu "reprezentacja" mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży towarów. Klientami Wnioskodawcy są przede wszystkim właściciele sklepów, obiektów gastronomicznych i hotelarskich.

W ramach akcji prowadzonej przez Wnioskodawcę skierowanej do klientów generujących najwyższy obrót, wydawane są tzw. "Złote Karty" które uprawniają Klientów do skorzystania z obsługi w podwyższonym standardzie. W ramach akcji promocyjno-reklamowych Spółka oferuje na rzecz "Złotych Klientów" następujące udogodnienia i usprawnienia w związku ze sprzedażą towarów na ich rzecz:

*

umożliwienie skorzystania ze "Złotego Pokoju" i parkingu (Spółka ponosi koszty wyposażenia, tj. zakupu krzeseł, stołów, kubków, talerzy, gazet, kwiatów oraz zakupu kart parkingowych i obsługę parkingu):

*

organizacja poczęstunku (Spółka ponosi koszty artykułów spożywczych, tj. napoje, kanapki, słodycze);

*

organizacja szkoleń (Spółka ponosi koszty produktów spożywczych wykorzystanych do sporządzenia prezentowanych posiłków i dań, koszty zakwaterowania, transportu i wynajmu sali).

W ocenie tut. Organu ww. wydatki związane z reklamą, służą osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów i stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą zostać zaliczone jako koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Należy zwrócić przy tym uwagę, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Spółka organizuje ponadto Bale, w których uczestniczą klienci posiadający "Złote Karty". W programie balu przewidziane są: wystąpienia kierownictwa poszczególnych hal, którzy prezentują m.in. informacje na temat wyników Wnioskodawcy, podsumowanie współpracy za dany okres, wyróżnienie najlepszych klientów. Po części oficjalnej następuje bankiet oraz zabawa przy muzyce lub występ artysty. Podczas tego typu spotkań Wnioskodawca eksponuje swój znak firmowy m.in. poprzez podświetlenie elewacji, balony, dywany, z logo Spółki. W związku z organizacją spotkań okolicznościowych, Spółka ponosi szereg wydatków, m.in. koszty zaproszeń, wynajęcia sali, muzyki, ochrony, dyplomów.

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć będzie można tylko wydatki na gadżety związane z logo Spółki (podświetlenie elewacji, balony, dywany) jako wydatki na reklamę. Natomiast pozostałe wydatki związane z organizacją balu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc maja charakter wydatków na reprezentację, a nie są reklamą, ponadto nie wiążą się ze specyfiką prowadzonej przez Spółkę działalności. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz.

Reasumując, Spółka do podatkowych kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć wydatki ponoszone w związku z podejmowaniem działań skierowanych do klientów posiadających "Złote Karty": możliwość skorzystania ze "Złotego Pokoju" i parkingu, organizację poczęstunku, organizację szkoleń oraz wydatki na gadżety związane z logo Spółki. Natomiast wydatki związane z organizacją corocznych bali, stanowią koszty reprezentacji i jako takie nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl