IPPB5/423-768/11-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-768/11-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa przedstawione we wniosku z dnia (brak data) r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) oraz piśmie z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-768/11-2/AM z dnia 22 września 2011 r. (data doręczenia 26 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe - jest prawidłowe;

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do dochodu z tytułu składek członkowskich - jest prawidłowe;

* możliwości dokonania korekty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do dochodu z tytułu składek członkowskich, możliwości dokonania korekty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Towarzystwo jest stowarzyszeniem powstałym w 2008 r. na podstawie przepisów Ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 r. "Prawo o stowarzyszeniach, zrzeszających osoby zawodowo wykonujące czynności rzeczoznawców majątkowych."

Celem Towarzystwa jest między innymi:

* promowanie i podnoszenie rangi zawodu rzeczoznawcy majątkowego;

* doskonalenie kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych;

* upowszechnianie wiedzy u konsumentów na temat etyki i standardów obowiązujących rzeczoznawców majątkowych;

* przeciwdziałanie dyskryminacji, nieuczciwej konkurencji, oraz wszelkim patologiom życia zawodowego i gospodarczego;

* rozwój jakości systemów kształcenia i szkolenia zawodowego rzeczoznawców majątkowych;

* upowszechnienie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych.

Wyżej wymienione cele Towarzystwo realizuje między innymi przez:

* organizowanie kursów specjalistycznych, szkoleń i konferencji;

* prowadzenie piśmiennictwa specjalistycznego;

* organizowanie sądów polubownych;

* uczestniczenie w tworzeniu standardów zawodowych;

* tworzenie systemów baz danych i analiz rynku;

* wydawanie na wniosek organów władz publicznych lub innych podmiotów opinii i informacji o istniejących zwyczajach handlowych, standardach zawodowych i standardach świadczenia usług i cenach usług wykonywanych przez zrzeszonych członków.

Towarzystwo nie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym jako przedsiębiorca. Działalność Towarzystwa finansowana jest ze składek członkowskich. Kursy, szkolenia i konferencje organizowane przez Towarzystwo są odpłatne, przy czym odpłatność jest kalkulowana na poziomie kosztów ich organizacji. Ponadto Towarzystwo jako organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych dokonuje oceny prawidłowości operatów szacunkowych zgodnie z art. 157 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Oceny wykonywane są odpłatnie. Towarzystwo udostępnia także odpłatnie rzeczoznawcom majątkowym zakupione licencje na korzystanie z serwisów z przepisami prawa dla rzeczoznawców majątkowych.

Dochody uzyskiwane z wyżej wymienionych źródeł zostały w roku 2009 i w 2010 opodatkowane.

W uzupełnieniu z dnia 3 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż Statut Towarzystwa przewiduje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, wskazując jednocześnie, że dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być dzielony między członków Towarzystwa. Stosowne zapisy zawiera art. 5 Statutu.

Artykuł 5

1.

Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą.

2.

Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych Towarzystwa.

3.

Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa nie może być dzielony między członków Towarzystwa.

Podjęcie działalności gospodarczej wymaga podjęcia uchwały przez Radę Towarzystwa zgodnie z art. 26 Statutu. Dotychczas taka uchwała nie była podjęta.

Artykuł 26

Do kompetencji Rady Głównej należy:

6.

podejmowanie uchwał w sprawie podjęcia, prowadzenia i zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej.

Działalność Towarzystwa polegająca na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji nie jest prowadzona w celach zarobkowych. Dochody uzyskane z tej działalności zostały w części przeznaczone na działalność statutową w zakresie upowszechnianie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Towarzystwo zamierza dokonać korekty podstawy opodatkowania za lata 2009 i 2010 i wyłączenia z niej składek członkowskich oraz dochodów z pozostałej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Towarzystwo w związku z przeznaczeniem dochodów z odpłatnej działalności statutowej w roku 2009 i 2010 na cele działalności statutowej w zakresie upowszechnianie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia ma prawo dokonać korekty podstawy opodatkowania za te lata w części przeznaczonej na te cele.

2.

Czy Towarzystwo ma prawo dokonać korekty podstawy opodatkowania za lata 2009 i 2010 poprzez wyłączenie z niej składek członkowskich z uwagi na to, że były przeznaczone na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

3.

Czy Towarzystwo powinno być w całości zwolnione z opodatkowania składek członkowskich w latach następnych przy działalność Towarzystwa polegająca na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Towarzystwo dokonało opodatkowania swoich dochodów uzyskiwanych z organizacji szkoleń, z oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz ze sprzedaży licencji w kolejnych latach nieprawidłowo uznając, że dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie nie objęte były tym zwolnieniem z artykułu 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto opodatkowano również w całości dochody Stowarzyszenia uzyskiwane ze składek członkowskich, wadliwie uznając, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 wyżej wymienionej ustawy: "wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą", a Towarzystwo odpłatnie organizując szkolenia, kursy i konferencje, chociaż nie w celach zarobkowych w istocie prowadzi działalność gospodarczą. Towarzystwo zinterpretowało działalność odpłatną jako działalność zarobkową. W związku z faktem, że dochody uzyskane przez Towarzystwo z organizacji szkoleń, z oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz ze sprzedaży licencji zostały zakwalifikowane przez Stowarzyszenie jako dochody z działalności gospodarczej - dochody ze składek zostały w całości opodatkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane dochody z odpłatnej działalności statutowej, w tym z organizacji szkoleń nie spowodowały powstania zobowiązania podatkowego, w części przeznaczanej na działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na wydatki administracyjno - biurowe Stowarzyszenia co uprawnia do dokonania korekty podstawy opodatkowania. Ponadto przeznaczenie składek członkowskich na wydatki administracyjno - biurowe Stowarzyszenia oraz na działalność statutową nawet odpłatną pozwala na wyłączenie ich z podstawy opodatkowania i dokonania jej korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe za prawidłowe;

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do dochodu z tytułu składek członkowskich za prawidłowe;

* możliwości dokonania korekty za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku (art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy).

Katalog dochodów zwolnionych od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Zgodnie z pkt 4 tej regulacji, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) oraz piśmie z dnia 3 października 2011 r. Towarzystwo jest stowarzyszeniem powstałym w 2008 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. "Prawo o stowarzyszeniach, zrzeszających osoby zawodowo wykonujące czynności rzeczoznawców majątkowych."

Celem Towarzystwa jest między innymi:

* promowanie i podnoszenie rangi zawodu rzeczoznawcy majątkowego;

* doskonalenie kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych;

* upowszechnianie wiedzy u konsumentów na temat etyki i standardów obowiązujących rzeczoznawców majątkowych;

* przeciwdziałanie dyskryminacji, nieuczciwej konkurencji, oraz wszelkim patologiom życia zawodowego i gospodarczego;

* rozwój jakości systemów kształcenia i szkolenia zawodowego rzeczoznawców majątkowych;

* upowszechnienie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych.

Towarzystwo nie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym jako przedsiębiorca. Działalność Towarzystwa finansowana jest ze składek członkowskich. Kursy, szkolenia i konferencje organizowane przez Towarzystwo są odpłatne, przy czym odpłatność jest kalkulowana na poziomie kosztów ich organizacji.

Ponadto Towarzystwo jako organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych dokonuje oceny prawidłowości operatów szacunkowych zgodnie z art. 157 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Oceny wykonywane są odpłatnie. Towarzystwo udostępnia także odpłatnie rzeczoznawcom majątkowym zakupione licencje na korzystanie z serwisów z przepisami prawa dla rzeczoznawców majątkowych.

Statut Towarzystwa przewiduje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, wskazując jednocześnie, że dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być dzielony między członków Towarzystwa. Działalność Towarzystwa polegająca na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji nie jest prowadzona w celach zarobkowych. Dochody uzyskane z tej działalności zostały w części przeznaczone na działalność statutową w zakresie upowszechnianie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Towarzystwo zamierza dokonać korekty podstawy opodatkowania za lata 2009 i 2010 i wyłączenia z niej składek członkowskich oraz dochodów z pozostałej działalności.

Wskazać należy, iż zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy również rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia. Oznacza to, że przez pojęcie: "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie podejmowanie przedsięwzięć przez daną jednostkę organizacyjną, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej jak i z działalności poza statutowej.

Cytowany przepis statuuje zwolnienie uzyskanego dochodu, w przypadku zaistnienia okoliczności w nim wskazanych, czyli przeznaczenia i w dalszej kolejności wydatkowania dochodu na cele statutowe, przy czym podkreślić należy, iż muszą to być cele statutowe określone w treści tego przepisu, nie zaś jakikolwiek cele określone w statucie. Innymi słowy sam fakt wydatkowania dochodów na cele określone w statucie jednostki nie daje jeszcze podstaw do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwość skorzystania z omawianego zwolnienia uzależniona jest bowiem od tego, czy cele statutowe pokrywają się z celami określonymi w treści przepisu.

Odnosząc powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności stwierdzić należy, iż Towarzystwo przeznaczając dochody na cele działalności statutowej w zakresie upowszechniania badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych przeznacza dochody na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa.

A zatem Towarzystwo w związku z przeznaczeniem dochodów z odpłatnej działalności statutowej w 2009 r. na cele działalności statutowej w zakresie upowszechniania badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Warunkiem zwolnienia jest przeznaczenie przez organizację otrzymanych składek na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy nie przewiduje żadnych innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i terminu ich wydatkowania.

Towarzystwo jest organizacją zawodową, o której mowa w art. 4 pkt. 15 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem ilekroć w ustawie jest mowa o organizacjach zawodowych - należy przez to rozumieć utworzone, zgodnie z przepisami o stowarzyszeniach, stowarzyszenia i związki stowarzyszeń zrzeszające osoby zawodowo wykonujące czynności odpowiednio rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami lub zarządcy nieruchomości. Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne posiadające uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości nadane w trybie właściwych przepisów i zawodowo wykonujące czynności rzeczoznawcy majątkowego.

Zatem Wnioskodawca jest organizacją zawodową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Towarzystwo nie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym jako przedsiębiorca. Działalność Towarzystwa finansowana jest ze składek członkowskich. Kursy, szkolenia i konferencje organizowane przez Towarzystwo są odpłatne, przy czym odpłatność jest kalkulowana na poziomie kosztów ich organizacji. Ponadto Towarzystwo jako organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych dokonuje oceny prawidłowości operatów szacunkowych zgodnie z art. 157 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Oceny wykonywane są odpłatnie. Towarzystwo udostępnia także odpłatnie rzeczoznawcom majątkowym zakupione licencje na korzystanie z serwisów z przepisami prawa dla rzeczoznawców majątkowych. Statut Towarzystwa przewiduje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, wskazując jednocześnie, że dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być dzielony między członków Towarzystwa.

Działalność Towarzystwa polegająca na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji nie jest prowadzona w celach zarobkowych. Dochody uzyskane z tej działalności zostały w części przeznaczone na działalność statutową w zakresie upowszechnianie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

Odpłatna działalność statutowa to rodzaj działalności statutowej, za którą osoby korzystające z dóbr lub usług wytworzonych przez organizację ponoszą opłaty, które są skalkulowane tak, że nie przynoszą one zysku, a co najwyżej zwrot bezpośrednich kosztów ich wytworzenia. Z formalnego punktu widzenia zwana jest odpłatną działalnością pożytku publicznego i powinna dotyczyć obszarów wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Działalność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny, czy działalność Towarzystwa polegająca na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji stanowi w istocie odpłatną działalność statutową czy też działalność gospodarczą możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, stwierdzić należy, iż Towarzystwo przeznaczając dochód z tytułu składek członkowskich na działalność polegającą na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stanowi, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

Z kolei stosownie do treści art. 72 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Na podstawie art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Natomiast zgodnie z § 2 pkt 1 ww. artykułu uprawnienie określone w § 1 (do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty) przysługuje również podatnikom" których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 jeżeli:

* w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej,

* w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt 2 i 3, z wyjątkiem deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek,

* nie będąc obowiązanymi do składania zeznań (deklaracji), dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

Należy również wskazać, że zgodnie z art. 79 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Działalność Towarzystwa finansowana jest ze składek członkowskich. Kursy, szkolenia i konferencje organizowane przez Towarzystwo są odpłatne, przy czym odpłatność jest kalkulowana na poziomie kosztów ich organizacji.

Ponadto Towarzystwo jako organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych dokonuje oceny prawidłowości operatów szacunkowych zgodnie z art. 157 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Oceny wykonywane są odpłatnie. Towarzystwo udostępnia także odpłatnie rzeczoznawcom majątkowym zakupione licencje na korzystanie z serwisów z przepisami prawa dla rzeczoznawców majątkowych.

Dochody uzyskiwane z wyżej wymienionych źródeł zostały w roku 2009 i w 2010 opodatkowane.

Działalność Towarzystwa polegająca na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji nie jest prowadzona w celach zarobkowych. Dochody uzyskane z tej działalności zostały w części przeznaczone na działalność statutową w zakresie upowszechnianie badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Towarzystwo zamierza dokonać korekty podstawy opodatkowania za lata 2009 i 2010 i wyłączenia z niej składek członkowskich oraz dochodów z pozostałej działalności.

W obowiązującym stanie prawnym zasadą jest, że podatnik ma prawo skorygować deklarację, o ile nie zabrania tego przepis szczególny. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Reasumując, w związku z tym, iż jak wykazano powyżej, Towarzystwo przeznaczając dochody z odpłatnej działalności statutowej w 2009 r. na cele działalności statutowej w zakresie upowszechniania badań i osiągnięć nauki z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego i dziedzin pokrewnych oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia mogło korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przeznaczając dochód z tytułu składek członkowskich na działalność polegającą na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenie było uprawnione do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie uprawniony dokonać korekty podstawy opodatkowania za lata 2009 i 2010.

Jednocześnie dochód Towarzystwa w latach następnych z tytułu składek członkowskich wydatkowany na odpłatną działalność statutową polegającą na organizowaniu kursów, szkoleń, konferencji, oceny prawidłowości operatów szacunkowych oraz udostępniania licencji będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl