IPPB5/423-740/10-2/PS - Obowiązek poboru przez spółkę akcyjną, działającą w charakterze płatnika, zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu zapłaty za licencjonowane oprogramowanie komputerowe jego twórcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-740/10-2/PS Obowiązek poboru przez spółkę akcyjną, działającą w charakterze płatnika, zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu zapłaty za licencjonowane oprogramowanie komputerowe jego twórcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie:

1.

art. 21 ust. 1 pkt 1 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654);oraz

2.

art. 12 Umowy z dnia 13 listopada 1995 r., między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm., zwana dalej: umowa polsko - irlandzka),

3.

art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 12 umowy polsko - irlandzkiej oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności S.A., zwanej dalej "Spółką", jest dystrybucja sprzętu elektronicznego oraz komputerowego, w tym oprogramowania komputerowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się także montażem sprzętu komputerowego.

W szczególności, Spółka preinstaluje na montowanych systemach komputerowych oprogramowanie, nabywane od producenta oprogramowania ("Producent Oprogramowania") z siedzibą w Irlandii, będące przedmiotem licencji typu OEM (Original Equipment Manufacturer). W tym celu Spółka zawiera umowy licencyjne z Producentem Oprogramowania. Na podstawie zawieranych umów licencyjnych Spółka ma prawo do:

* Preinstalowania oprogramowania będącego przedmiotem licencji typu OEM na montowanych systemach komputerowych;

* Preinstalowania kopii zapasowej oprogramowania na dysku twardym montowanego systemu komputerowego;

* Dystrybucji i udzielenia użytkownikowi końcowemu sublicencji na oprogramowanie (zgodnie z warunkami licencji określonymi przez Producenta Oprogramowania);

* Dystrybucji materiałów dołączanych przez Producenta Oprogramowania do opakowania z oprogramowaniem, takich jak na przykład instrukcja użytkowania, nośnik pozwalający na ponowną instalację systemu przez użytkownika systemu komputerowego. Zgodnie z zawieranymi umowami licencyjnymi prawa Spółki do korzystania z oprogramowania będącego przedmiotem licencji typu OEM podlegają następującym ograniczeniom:

* Z wyłączeniem przypadków wyraźnie określonych w umowach licencyjnych Spółka nie może modyfikować, tłumaczyć, rozpowszechniać, sublicencjonować, wydzierżawiać, wynajmować, wypożyczać oprogramowania i dokumentacji dołączonej do oprogramowania;

* Spółce nie przysługuje prawo do odtwarzania i odsprzedawania kodu źródłowego oprogramowania, wytwarzania pochodnych oprogramowania oraz nieodpłatnego przekazywania oprogramowania (z ang. "excluded licence");

* Spółce nie przysługuje prawo dokonywania inżynierii odwrotnej (z ang. "reverse engineering" tj. odtworzenie dokumentacji technicznej na podstawie istniejącego oprogramowania poprzez szczegółową analizę jego funkcjonalności), dekompilacji (odtworzenie postaci źródłowej programu z postaci wynikowej), ani dezasemblacji (tłumaczenie kodu maszynowego na język programowania asemblera) oprogramowania będącego przedmiotem licencji typu OEM, z wyjątkiem sytuacji, gdy działania takie są dozwolone na podstawie obowiązującego prawa. Spółka jest zobowiązana do zapewnienia pomocy technicznej dla użytkowników końcowych oprogramowania. Oprogramowanie jest dostarczane Spółce przez podmiot upoważniony przez Producenta Oprogramowania, zwany Autoryzowanym Replikatorem, w formie fizycznych opakowań. Producent Oprogramowania wystawia na rzecz Spółki miesięczne faktury obejmujące kwoty należne za wartość oprogramowania dostarczonego Spółce w danym miesiącu przez Autoryzowanego Replikatora. Kwoty należne na rzecz Producenta Oprogramowania nie obejmują wartości składników opakowania fizycznego. Wartość składników opakowania fizycznego z oprogramowaniem jest odrębnie fakturowana przez Autoryzowanego Replikatora na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dokonując na rzecz Producenta Oprogramowania płatności kwot należnych za wartość oprogramowania będącego przedmiotem licencji typu OEM nabywanego od Producenta Oprogramowania na podstawie umów licencyjnych, Spółka jest obowiązana pobierać jako płatnik, zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. 12000 r., Nr 54, poz. 654, z późn. zm.). Jeśli tak, według jakiej stawki.

2.

Czy Spółka jest uprawniona do pobierania zryczałtowanego wynagrodzenia przysługującego płatnikom z tytułu terminowego wpłacania przedmiotowego zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Stanowisko Spółki

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą p.d.o.p.", przychody z praw autorskich lub praw pokrewnych uzyskane w Polsce przez podatników niemających siedziby lub zarządu w Polsce podlegają opodatkowaniu 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jednocześnie, przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska. Art. 12 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. Ii. z 1996 r., Nr 29, poz. 129), zwanej dalej "upo", wprowadza obniżoną 10% stawkę podatku "u źródła" dla należności licencyjnych. W rozumieniu umowy określenie "należności licencyjne oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla radia i telewizji lub innych sposobów odtwarzania lub przekazywania, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej. Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że właściciel należności licencyjnych mający siedzibę w Umawiającym się Państwie nie wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, z którego pochodzą należności licencyjne, działalności zarobkowej poprzez położony tam zakład w rozumieniu upo (art. 12 ust. 4 upo). Jednocześnie, przepis art. 26 ust. 1 ustawy p.d.o.p. nakłada na osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (są to m.in. przychody z praw autorskich lub praw pokrewnych) obowiązek pobierania, w charakterze płatników, zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego. opodatkowania jest możliwe pod warunkiem udokumentowąnia miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Zdaniem Spółki, płatności kwot należnych za wartość oprogramowania będącego przedmiotem licencji typu OEM nabywanego na podstawie umów licencyjnych, dokonywane przez Spółkę na rzecz Producenta Oprogramowania, stanowią należności licencyjne, o których mowa w art. 12 upo. W konsekwencji, Spółka jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat. Stawka podatku wyniesie 10% - przy założeniu, że Producent Oprogramowania nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu upo oraz pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby Producenta Oprogramowania dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. Jednocześnie, na podstawie art. 28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r4, Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), zwaną dalej "ordynacją podatkową", Spółka ma prawo pobierać wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania przedmiotowego zryczałtowanego podatku dochodowego - pod warunkiem dokonywania wpłat tego podatku w terminie. W myśl art. 28 § 1 ordynacji podatkowej płatnikom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) w związku z przepisami ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych jest dochodem budżetu państwa.

Podsumowując, zdaniem Spółki:

* Płatności kwot należnych za wartość oprogramowania będącego przedmiotem licencji typu OEM nabywanego na podstawie umów licencyjnych, dokonywane przez Spółkę na rzecz Producenta Oprogramowania, stanowią należności licencyjne, o których mowa w art. 12 upo;

* Dokonując przedmiotowych płatności, Spółka jest obowiązana do pobierania, w charakterze płatnika, zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych;

* Stawka podatku wyniesie 10% - przy założeniu, że Producent Oprogramowania nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu upo oraz pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby Producenta Oprogramowania dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji;

* Spółce przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania przedmiotowego zryczałtowanego podatku dochodowego - pod warunkiem dokonywania wpłat tego podatku w terminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl