IPPB5/423-737/10-4/PS - Opodatkowanie u źródła odsetek od pożyczki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-737/10-4/PS Opodatkowanie u źródła odsetek od pożyczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) uzupełnionego pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 4 stycznia 2011 r. Nr IPPB5/423-737/10-2/PS (data nadania 5 stycznia 2011 r., data doręczenia 7 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 11 Konwencji z dnia 9 września 2009 r. między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokół do tej Konwencji (Dz. U. z 2010 r. Nr 134, poz. 899, dalej umowa polsko - norweska) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 11 umowy polsko-norweskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w dniu 11 czerwca 2010 r. zawarła ze spółką prawa norweskiego O. umowę pożyczki długoterminowej, na mocy której "O. udzieliła Spółce oprocentowanej pożyczki przeznaczonej na finansowanie Spółki, z terminem zwrotu do 1 grudnia 2015 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki od pożyczki wypłacane dla "O. po dniu 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu w miejscu źródła na podst. art. 11 ust. 1 i 2 w zw. z art. 28 ust. 2 i 3 konwencji z dnia 9 września 2009 r. między RP a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Stanowisko Spółki

Opodatkowanie odsetek w przepisach prawa krajowego (u źródła) regulują przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 2 oraz art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; przy spełnieniu warunków tam wymienionych, a te są spełnione opodatkowanie odsetek u źródła następuje z uwzględnieniem art. 11 ust. 1 umowy z 24 maja 1977 r. Między rządem PRL a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania (...). Umowa ta ma zastosowanie do dochodów powstałych do końca 2010 r. Na mocy art. 28 ust. 2 (a) (1) konwencji z dnia 9 września 2009 r. między RP a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania obecnie obowiązująca umowa z 1977 r. przenosi opodatkowanie odsetek od pożyczki ze źródła do państwa siedziby beneficjenta - art. 11 ust. 1 umowy z 1977 r. Nowa konwencja z 2009 r., w ocenie Spółki, stanowi odmienne rozwiązanie (art. 11 ust. 1 i 2) nakazując od odsetek wypłacanych po dniu 1 stycznia 2011 r. pobierać u źródła podatek dochodowy w wysokości maks. 5% brutto tych odsetek. Konwencja zawiera w tym miejscu dodatkowe postanowienie, że właściwe organy obu umawiających się państw ustalą w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tego ograniczenia. Spółce nie jest znane jakiekolwiek wzajemne porozumienie właściwych organów poczynione w tym zakresie. W związku z powyższym, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że przy spełnieniu przesłanek z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem postanowień konwencji z 2009 r. od 1 stycznia 2011 r. Spółka jako płatnik obowiązana będzie pobierać u źródła podatek dochodowy od wypłacanych, po dniu 1 stycznia 2011 r. odsetek od pożyczki w wys. 5% tych odsetek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Zgodnie art. 26 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski, przez podatników nieposiadających w Polsce siedziby ani zarządu, przychodów z odsetek ustala się w wysokości 20% tych przychodów.

W.w. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 u.p.d.o.p.).

W przedmiotowej sprawie należy wziąć pod uwagę postanowienia art. 11 Konwencji z dnia 9 września 2009 r. między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokół do tej Konwencji (Dz. U. z 2010 r. Nr 134, poz. 899, dalej umowa polsko - norweska). Powyższa umowa weszła w życie 25 maja 2010 r., obowiązuje od dnia 1 stycznia 2011 r. (stosownie do art. 28 ust. 2 pkt a) tiret (i) w Polsce umowa polsko - norweska ma zastosowanie w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła, do dochodu osiągniętego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym umowa weszła w życie).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 umowy, odsetki które powstają w Umawiającym się Państwie (RP) i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (Norwegia), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek.

Przez odsetki, stosownie do art. 11 ust. 4 ww. umowy, uważa się dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności zabezpieczonych jak i niezabezpieczonych hipoteką lub prawem do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z państwowych papierów wartościowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych. Określenie to nie obejmuje żadnego z dochodu, który jest traktowany jak dywidendy stosownie do artykułu 10 niniejszej Konwencji.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zawarła umowę pożyczki z podmiotem norweskim, na podstawie której podmiot norweski udzielił Spółce oprocentowanej pożyczki przeznaczonej na finansowanie Wnioskodawcy. Odsetki od przedmiotowej pożyczki (wypłacane po dniu 1 stycznia 2011 r.) wypełniać będą przesłanki definicji odsetek w świetle art. 11 ust. 4 umowy polsko-norweskiej.

W konsekwencji, zgodnie z art. 11 ust. 2 umowy polsko - norweskiej należności opisane we wniosku (odsetki od pożyczki) podlegać będą opodatkowaniu w Polsce podatkiem u źródła w wysokości 5% kwoty brutto tych należności.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl