IPPB5/423-725/11-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-725/11-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) oraz piśmie z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r., data nadania 14 września 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-725/11-2/AM z dnia 6 września 2011 r. (data doręczenia 8 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia czy szkoły utworzone przez Wnioskodawcę są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe;

* sporządzania wspólnego zeznania CIT-8 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy szkoły utworzone przez Wnioskodawcę są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz sporządzania wspólnego zeznania CIT-8.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uczelnia) została założona w 1994 r. przez osobę fizyczną. Poprzez wpis do Rejestru Uczelni Niepublicznych i Związków Uczelni Niepublicznych, prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego uzyskała osobowość prawną, Szkoła posiada Regon oraz NIP. Od 2 kwietnia 2007 r. przy Uczelni funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące, które uzyskało wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto. Jako osoba prawna prowadząca szkołę w ewidencji wpisany jest Wnioskodawca. Liceum Ogólnokształcące posiada uprawnienia szkoły publicznej. Uzyskało Regon, gdzie początek nr regon jest numerem identyfikacyjnym Wnioskodawcy, a ostatnie 5 cyfr jest liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez powyższy podmiot. Liceum nie posiada NIP, nie ma też osobowości prawnej.

Od 15 lipca 2010 r. przy Wnioskodawcy funkcjonuje Niepubliczne Liceum Plastyczne, które uzyskało wpis do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych, prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Liceum Plastyczne nie posiada Regon ani NIP, nie ma też osobowości prawnej.

We wszystkich szkołach - wyższej i średnich - rokiem obrotowym i podatkowym jest rok kalendarzowy.

Do końca 2010 r. wszystkie szkoły traktowane były jak jeden organizm:

* miały wspólnie prowadzone księgi rachunkowe, na podstawie których sporządzane było jedno sprawozdanie finansowe. Dla wewnętrznych celów zarządczych oraz dla potrzeb zewnętrznych sprawozdań oświatowych, konta ksiąg były prowadzone w sposób umożliwiający identyfikację przychodów i kosztów każdej szkoły;

* składały jedno (wspólne) zeznanie podatkowe, do celów podatkowych posługiwały się tym samym numerem NIP;

* wszystkie faktury i inne dokumenty otrzymywane z zewnątrz były wystawiane na Wnioskodawcę z zastosowaniem NIP nadanego Uczelni;

* jako pracodawca i płatnik w ZUS występowała Uczelnia;

* jako najemca lokali wynajmowanych dla potrzeb szkół średnich występował Wnioskodawca.

Jak wskazuje Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego biegli rewidenci badający sprawozdania za lata 2007, 2008 i 2009 uznawali ten stan rzeczy za prawidłowy i ich opinia oraz raport z badania sprawozdań finansowych sporządzonych na podstawie tak prowadzonych ksiąg nie zawierały zastrzeżeń ani zaleceń w tym zakresie.

Dopiero podczas badania sprawozdań za 2010 rok biegły rewident uznał za błędny fakt, że zapisy w księgach Wnioskodawcy dotyczą również zdarzeń gospodarczych odnoszących się do szkół średnich i polecił ich wyłączenie. Zdaniem biegłego jednostka działająca na osobnej podstawie prawnej (ustawie o systemie oświaty) jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a tym samym odrębnym podatnikiem.

W piśmie z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku Nr IPPB5/423-725/11-2/AM z dnia 6 września 2011 r. (data doręczenia 8 września 2011 r.). Wnioskodawca wskazał, iż Szkoły utworzone przez Wnioskodawcę posiadają odrębny od założyciela majątek, na który składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce naukowe, sprzęt komputerowy. Tylko na początku swojej działalności Liceum Ogólnokształcące korzystało z kilku komputerów zakupionych przez Wnioskodawcę jeszcze przed utworzeniem Liceum Ogólnokształcącego i przekazanych przez Uczelnię wyższą na potrzeby szkoły średniej. Siedzibą szkól, określoną we wniosku o ich założenie, jest siedziba Wnioskodawcy. Pomieszczenia przeznaczone dla szkół średnich są również wynajmowane od podmiotów zewnętrznych.

Szkoły średnie posiadają strukturę organizacyjną zgodną ze statutem każdej z nich, zatwierdzonym odpowiednio przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Kuratora Oświaty. Zgodnie z tymi statutami (zawierającymi identyczne regulacje) Rektor organu założycielskiego wyznacza osobę kierującą działalnością szkoły w imieniu Wnioskodawcy (prorektor Uczelni).

Statuty określają organy szkół, którymi są: dyrektor, rada pedagogiczna, rada rodziców/rada szkoły, samorząd uczniowski. Statuty określają też m.in. cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, organizację pracy szkoły, sposób w jaki powinien odbywać się wybór programu nauczania, budżet szkoły, etc.

Kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy jest dyrektor szkoły. Zgodnie z zapisami statutów obsługę administracyjną i księgową szkól średnich prowadzą odpowiednie działy Wnioskodawcy. Szkoły średnie są beneficjentami dotacji oświatowych z budżetu państwa. Placówki były dotychczas reprezentowane przez Wnioskodawcę, a dokładnie przez jego umocowanego przedstawiciela odpowiadającego za funkcjonowanie szkół średnich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Wnioskodawca, a licea należy traktować jak wewnętrzne zakłady podatnika.

2.

Czy prawidłowe jest prowadzenie wspólnych ksiąg rachunkowych dla wszystkich szkół.

3.

Czy możliwe jest prowadzenie odrębnych ksiąg dla każdej ze szkół i sporządzenie na ich podstawie wspólnych rocznych sprawozdań finansowych i wspólnego zeznania CIT-8.

4.

Jeśli odpowiedź na pytanie pierwsze jest negatywna, to jakim rodzajem dokumentów należy przenieść przychody i koszty szkół średnich do ksiąg tych jednostek za okres, w którym nie były one zarejestrowanymi podatnikami.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 1, 3 i 4 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek w pozostałym zakresie, tj. obejmującym pytanie nr 2 i 3 w zakresie ustawy o rachunkowości zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

W opinii Wnioskodawcy, Liceum Ogólnokształcące i Niepubliczne Liceum Plastyczne, szkoły średnie założone przez Wnioskodawcę i przy nim funkcjonujące, są w ujęciu rachunkowym i podatkowym zakładami osoby prawnej jaką jest szkoła wyższa. Funkcjonowanie wszystkich placówek jest ze sobą powiązane osobowością prawną Wnioskodawcy oraz połączeniami organizacyjnymi. Szkoła wyższa wynajmuje od osób trzecich pomieszczenia przeznaczone na funkcjonowanie szkół średnich i jak dotychczas, jest pracodawcą dla nauczycieli i personelu administracyjnego świadczących pracę na rzecz szkół średnich. Szkoły te nie prowadzą działalności gospodarczej, co wynika choćby z definicji ustawowej - art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz faktu że osoba prawna jaką jest Wnioskodawca, z tytułu prowadzenia szkoły średniej nie podlega obowiązkowi rejestracji w Rejestrze Przedsiębiorców KRS, tak jak podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Z art. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości wynika, jakie jednostki maja obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Są to m.in. wymienione w ust. 1 pkt 1 osoby prawne oraz jednostki nie wymienione w pkt 1-6, jeżeli otrzymują na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych - od początku roku obrotowego, w którym dotacje lub subwencje zostały im przyznane. Wnioskodawca wskazuje, iż zdaniem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (mail otrzymany w odpowiedzi na zapytanie Wnioskodawcy) dofinansowanie szkół niepublicznych nie ma związku z realizacją przez nie zadań zleconych. Jednak niezależnie od tego, ponieważ Wnioskodawca jako osoba prawna prowadzi księgi rachunkowe, w których przychody i koszty szkół średnich (w tym otrzymane dofinansowania) są wyodrębnione na osobnych kontach, to zdaniem jednostki pytającej, zastosowanie do jej sytuacji znajduje przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, a tym samym szkół średnich nie dotyczy art. 2 ust. 1 pkt 7 tej ustawy. Podobne stanowisko zajmuje Wnioskodawca w stosunku do podmiotowości podatkowej szkół średnich. Wnioskodawca uważa, że szkoły średnie nie są odrębnymi podatnikami w podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ są zakładami osoby prawnej będącej podatnikiem. Dyspozycja przepisu zawarta w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, określa jako podatnika również jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, bez uszczegółowienia jakie warunki brzegowe wyodrębniają jednostkę organizacyjną. Zdaniem Wnioskodawcy jednostką organizacyjną jest Uczelnia, a szkoły średnie są wewnętrznymi zakładami tej jednostki, niezależnie od tego, że posiadają własny zespół uczniów, pracowników i wynajmowane na swoje potrzeby lokale. Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że możliwe jest prowadzenie osobnych ksiąg dla każdej ze szkół z zachowaniem jednakowych zasad i polityki rachunkowości w sposób, który pozwoli na sporządzenie jednego wspólnego sprawozdania finansowego oraz zeznania podatkowego.

Przyjęcie takiego rozwiązania umożliwi zachowanie dotychczasowej konstrukcji, w której licea są zakładami Wnioskodawcy, a co za tym idzie ewidencjonowanie przychodów i kosztów w wydzielonych księgach będzie możliwe na podstawie dokumentów wewnętrznych (np. PK) lub na podstawie faktur zewnętrznych wystawionych na podatnika, tj. Wnioskodawcę, odpowiednio opisanych np. jako dotyczące Liceum Ogólnokształcącego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* określenia czy szkoły utworzone przez Wnioskodawcę są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych za prawidłowe;

* sporządzania wspólnego zeznania CIT-8 za prawidłowe.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Takie też jednostki nie posiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 1995 r. Nr 142, poz. 702 z późn. zm.).

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną) jak też art. 331 k.c. nakazującego stosowanie odpowiednie przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej. Artykuł 331 § 1 k.c. stanowi, że do jednostek organizacyjnych nie będących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Analiza posiadania podmiotowości prawno-podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez niepubliczne szkoły średnie utworzone przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), która określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne. Stosownie do treści art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, natomiast niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 82 ust. 1a ww. ustawy). Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, to mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

W świetle powołanych przepisów niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone (odrębne od swojego założyciela) przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), to winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż przy Uczelni funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące, które uzyskało wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz Niepubliczne Liceum Plastyczne, które uzyskało wpis do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych, prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szkoły nie posiadają numeru NIP oraz osobowości prawnej.

Do końca 2010 r. wszystkie szkoły traktowane były jak jeden organizm:

* miały wspólnie prowadzone księgi rachunkowe, na podstawie których sporządzane było jedno sprawozdanie finansowe. Dla wewnętrznych celów zarządczych oraz dla potrzeb zewnętrznych sprawozdań oświatowych, konta ksiąg były prowadzone w sposób umożliwiający identyfikację przychodów i kosztów każdej szkoły;

* składały jedno (wspólne) zeznanie podatkowe, do celów podatkowych posługiwały się tym samym numerem NIP;

* wszystkie faktury i inne dokumenty otrzymywane z zewnątrz były wystawiane na Wnioskodawcę z zastosowaniem NIP nadanego Uczelni;

* jako pracodawca i płatnik w ZUS występowała Uczelnia;

* jako najemca lokali wynajmowanych dla potrzeb szkół średnich występował Wnioskodawca.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż na majątek szkół średnich składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce naukowe, sprzęt komputerowy. Tylko na początku swojej działalności Liceum Ogólnokształcące korzystało z kilku komputerów zakupionych przez Wnioskodawcę jeszcze przed utworzeniem Liceum Ogólnokształcącego i przekazanych przez Uczelnię wyższą na potrzeby szkoły średniej. Siedzibą szkól, określoną we wniosku o ich założenie, jest siedziba Wnioskodawcy. Pomieszczenia przeznaczone dla szkół średnich są również wynajmowane od podmiotów zewnętrznych (jako najemca lokali wynajmowanych dla potrzeb szkół średnich występował Wnioskodawca). Szkoły średnie posiadają strukturę organizacyjną zgodną ze statutem każdej z nich, zatwierdzonym odpowiednio przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Kuratora Oświaty. Zgodnie z tymi statutami (zawierającymi identyczne regulacje) Rektor organu założycielskiego wyznacza osobę kierującą działalnością szkoły w imieniu Wnioskodawcy (prorektor Uczelni).

Kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy jest dyrektor szkoły. Zgodnie z zapisami statutów obsługę administracyjną i księgową szkól średnich prowadzą odpowiednie działy Wnioskodawcy. Placówki były dotychczas reprezentowane przez Wnioskodawcę, a dokładnie przez jego umocowanego przedstawiciela odpowiadającego za funkcjonowanie szkół średnich.

Jak wykazano powyżej, aby niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe można było uznać za jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, odrębne od założyciela, a co za tym idzie aby można było uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, winny one posiadać wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych, charakteryzować się niezależnością i samodzielnością w stosunkach cywilno-prawnych.

A jak wskazał Wnioskodawca, Szkoły średnie choć posiadają wykształconą strukturę organizacyjną to jest ona powiązaną z Wnioskodawcą (Rektor organu założycielskiego wyznacza osobę kierującą działalnością szkoły w imieniu Wnioskodawcy (prorektor Uczelni). Szkoły posiadają wprawdzie majątek, ale jest to majątek na który składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce naukowe, sprzęt komputerowy. Ponadto siedzibą szkól, określoną we wniosku o ich założenie, jest siedziba Wnioskodawcy. Pomieszczenia przeznaczone dla szkół średnich są również wynajmowane od podmiotów zewnętrznych, gdzie jako najemca lokali wynajmowanych dla potrzeb szkół średnich występował Wnioskodawca. Jak wynika również z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wszystkie faktury i inne dokumenty otrzymywane z zewnątrz były wystawiane na Wnioskodawcę z zastosowaniem NIP nadanego Uczelni, jako pracodawca i płatnik w ZUS występowała Uczelnia, placówki były dotychczas reprezentowane przez Wnioskodawcę, a dokładnie przez jego umocowanego przedstawiciela odpowiadającego za funkcjonowanie szkół średnich.

A zatem odnosząc się do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w zdarzeniu przyszłym, należy stwierdzić, iż szkoły średnie utworzone przez Wnioskodawcę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela, podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoły średnie stanowią tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Uczelni, która je utworzyła.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Odrębne przepisy, o których mowa w tym artykule zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Stosownie natomiast do art. 27 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej szkoły średnie utworzone przez Wnioskodawcę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela, podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoły średnie stanowią tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Uczelni, która je utworzyła.

W związku z powyższym placówki, których założycielem jest Wnioskodawca nie mają obowiązku składać odrębnego od Uczelni zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zeznanie składane przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego winno uwzględniać informację o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym przez Liceum Ogólnokształcące i Niepubliczne Liceum Plastyczne.

W tym miejscu podnieść jednak należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego polega między innymi na tym, że właściwy organ interpretujący "porusza się" niejako tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz wyrażonej przez niego oceny prawnej (stanowisko) - art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Organ interpretujący nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną i jednoznaczną ocenę, czy utworzone przez Wnioskodawcę szkoły średnie stanowią jednostki organizacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ogranicza się jedynie do analizy okoliczności podanych we wniosku. Pełna ocena postawionych przez Wnioskodawcę wątpliwości możliwa będzie po dokonaniu analizy dokumentów źródłowych.

Z uwagi na to, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku zostało uznane za prawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 4 wniosku stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl