IPPB5/423-72/13-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-72/13-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady Rodziców, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu: 25 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Rady Rodziców oraz obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Rady Rodziców oraz obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rada Rodziców została utworzona przez rodziców uczniów, jako reprezentant rodziców, na podstawie art. 53 Ustawy o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 wraz z późn. zm.). Do jej kompetencji należy współdziałanie z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia programów wychowawczych i edukacyjnych, a także opiniowanie projektów planów finansowych szkoły. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Fundusze te są wydatkowane zgodnie z regulaminem działalności Rady oraz corocznie uchwalanym planem, na cele bezpośrednio związane z działalnością edukacyjno-wychowawczą szkoły, tj. m.in. na finansowanie nagród na konkursy szkolne, nagród na koniec roku szkolnego, nagród sportowych, zakup pomocy dydaktycznych i inne potrzeby zgłaszane przez radę pedagogiczną oraz dyrektora szkoły.

Rada Rodziców jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i posiada numer identyfikacji podatkowej NIP.

Rada Rodziców nie posiada numeru REGON, gdyż zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego Departament Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów z dnia 28 listopada 2002 r., m.in. " (...) rady rodziców są społecznymi organami opiniodawczymi i wnioskodawczymi szkół lub przedszkoli, a nie podmiotami gospodarki narodowej. Nie podlegają zatem wpisowi do rejestru REGON".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Rada Rodziców może być uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i czy jest zobowiązana do składnia w Urzędzie Skarbowym rocznego zeznania o wysokości dochodu (straty).

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Jako wewnętrzny organ placówki oświatowej nie możne samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od tej placówki jednostką organizacyjną. Zatem Rada Rodziców nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i nie jest zobowiązania do składnia w Urzędzie Skarbowym rocznego zeznania o wysokości dochodu (straty). Dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego - w części wydatkowanej na ten cel. Bez wątpienia celem statutowym szkoły jest działalność oświatowa, zatem dochody placówki oświatowej, gromadzone poprzez działalność Rady Rodziców i w całości przeznaczone na finansowanie działalności szkoły, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Rada Rodziców przy Gimnazjum została utworzona przez rodziców uczniów, jako reprezentant rodziców, na podstawie art. 53 Ustawy o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 wraz z późn. zm.). Do jej kompetencji należy współdziałanie z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia programów wychowawczych i edukacyjnych, a także opiniowanie projektów planów finansowych szkoły. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Fundusze te są wydatkowane zgodnie z regulaminem działalności Rady oraz corocznie uchwalanym planem, na cele bezpośrednio związane z działalnością edukacyjno-wychowawczą szkoły, tj. m.in. na finansowanie nagród na konkursy szkolne, nagrody na koniec roku szkolnego, nagrody sportowe, zakup pomocy dydaktycznych i inne potrzeby zgłaszane przez radę pedagogiczną oraz dyrektora szkoły.

Rada Rodziców jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i posiada numer identyfikacji podatkowej NIP. Rada Rodziców nie posiada numeru REGON, gdyż, zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego Departament Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów Nr.. z dnia 28 listopada 2002 r. m.in. " (...) rady rodziców są społecznymi organami opiniodawczymi i wnioskodawczymi szkół lub przedszkoli, a nie podmiotami gospodarki narodowej. Nie podlegają zatem wpisowi do rejestru REGON".

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga odniesienia się do przepisów ustawy o systemie oświaty. Rada Rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. Do kompetencji rady rodziców zgodnie z art. 54 ust. 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

1.

Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a.

Programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

b.

Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

2.

Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki,

3.

Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00), rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów, ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że Rada Rodziców utworzona przez rodziców uczniów Gimnazjum, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem Szkoły. Rada Rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Rada Rodziców nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną.

W tej sytuacji Rada Rodziców nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 25 ust. 1 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Wnioskodawca, jako wewnętrzny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. Nie może więc być uznany za odrębnego od szkoły podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Rada Rodziców, będąca wewnętrznym organem Gimnazjum nie ma obowiązku składania do Urzędu Skarbowego zeznań o wysokości dochodu (straty).

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia podmiotowości podatkowej Rady Rodziców oraz obowiązku składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż z uwagi na treść zadanego przez Wnioskodawcę pytania niniejsza interpretacja dotyczy podmiotowości podatkowej rady rodziców w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym przez Radę Rodziców. Tym samym tut. Organ nie odniósł się do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodów Gimnazjum, w ramach której funkcjonuje rada rodziców.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl