IPPB5/423-709/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-709/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 21 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2010 r. (data nadania 28 grudnia 2010 r., data wpływu 31 grudnia 2010 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-709/10-2/AS z dnia 16 grudnia 2010 r. (dat nadania 16 grudnia 2010 r., data odbioru 21 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację projektu "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. " w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013:

* odnośnie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację projektu "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. " w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013:

* odnośnie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową posiada fundusz poręczeniowy.

Spółka (dalej jako: "Beneficjent") w dniu 30 listopada 2009 r. zawarła z Województwem, reprezentowanym przez Dyrektora Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, Umowę (dalej jako: "Umowa") o dofinansowanie realizacji Projektu pn. "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. " w ramach poddziałania 2.1.2. "Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeniowych" Osi Priorytetowej II "Infrastruktura Ekonomiczna" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, który został przyjęty uchwalą Zarządu Województwa (dalej jako: "RPO W 2007-2013".

W dniu 25 marca 2010 r. Strony zawarły Aneks do ww. Umowy.

Umowa została zawarta przez Strony na czas określony, tj. do momentu zrealizowania przez obie Strony wszystkich wynikających dla nich z Umowy obowiązków (§ 5 ust. 2 Umowy).

Z postanowień ww. Umowy, po uwzględnieniu zmian dokonanych Aneksem, wynikają następujące okoliczności:

1.

Umowa określa szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonane będzie przekazanie, wykorzystanie i rozliczenie dofinansowania Projektu w formie "zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu", w tym wydatków kwalifikowanych" poniesionych przez Beneficjenta (Spółka w taki sposób jest zwana także w treści Umowy) na realizację Projektu (§ 2 ust. 1 Umowy). Przedmiotem Umowy jest "wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu finansowego poręczeniowego", skierowanego do oznaczonych przedsiębiorców, ze środków pochodzących ze "zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" oraz środków własnych Beneficjenta (§ 2 ust. 2 Umowy) - przedsięwzięcie będące przedmiotem Umowy stanowi Projekt" (§ 1 ust. 10 Umowy). Beneficjent w związku z powyższym jest zobowiązany do udzielania (w określonej ilości) poręczeń zobowiązań zaciągniętych przez takich dłużników, którzy spełniają kryteria określone w Umowie (§ 2 ust. 3 Umowy).

2.

Projekt, o którym mowa powyżej, korzysta z dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy).

3.

W Umowie brak jest postanowień regulujących kwestię przejścia prawa własności dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" na rzecz Beneficjenta. W Umowie brak jest także postanowień regulujących kwestię, w czyim imieniu oraz na czyj rachunek Beneficjent dysponuje kwotą takiego dofinansowania. Strony nie regulują kwestii, czy wkładem tym Beneficjent dysponuje w swoim imieniu oraz na swój rachunek, czy raczej w swoim imieniu, ale na cudzy rachunek, a może jednak w cudzym imieniu oraz na cudzy rachunek. Strony jedynie stanowią że dofinansowanie "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" jest "przekazywane" Beneficjentowi na "wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu finansowego poręczeniowego" tj. na udzielanie poręczeń oznaczonym przedsiębiorcom.

4.

Zgodnie z Umową (§ 1 ust. 26) "wkładem finansowym", o którym mowa powyżej, jest wkład, o którym mowa w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L.2006.210.25 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 jest to wkład na wsparcie "instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw" (którymi to "instrumentami" są m.in. fundusze gwarancyjne - poręczeniowe, tj. także fundusz Beneficjenta), pochodzący ze środków finansowych należących do funduszu strukturalnego UE, które fundusz ten przeznacza na sfinansowanie wydatków ponoszonych przez ww. "instrument" w celu realizacji "operacji" (którym jest Projekt p.n. "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MSP w woj. " - por. art. 2 pkt 3 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006).

W wykonaniu dyspozycji art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 wkład ten przekazywany jest Beneficjentowi w ramach RPO W 2007-2013.

Zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 4 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn, zm.), cyt. "Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, określa, w drodze uchwały, zakres i warunki dofinansowania programu opracowanego przez zarząd województwa środkami pochodzącymi z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych." W wykonaniu dyspozycji tego przepisu Rada Ministrów podjęła uchwalę Nr 99 z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (dalej jako: "Uchwała"). Zgodnie z tą Uchwałą na realizację m.in. Osi Priorytetowej II "lnfrastruktura Ekonomiczna" RPO W 2007-2013 przeznacza się środki z budżetu państwa pochodzące z EFRR (§ 1 ust. 1 Uchwały), przy czym w odniesieniu do realizacji (w ramach tej Osi) "instrumentów inżynierii finansowej" przeznacza się dodatkowo w odpowiedniej części inne, niepochodzące z EFRR, środki z budżetu państwa (§ 2 ust. 1 Uchwały).

Dofinansowywanie RPO W 2007-2013 ww. środkami odbywa się na zasadach określonych w tekście jednolitym Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa (dalej jako: "kontrakt" zawartym w dniu 6 II 2008 r. pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego oraz Zarządem Województwa, który to tekst jednolity stanowi załącznik 12 do zawartego w dniu 14 stycznia 2010 r. Aneksu nr 3 do tego Kontraktu.

Realizacja RPO W 2007-2013 w odniesieniu do "instrumentów inżynierii finansowej" dofinansowywana jest środkami z budżetu państwa pochodzącymi z EFRR oraz innymi, niepochodzącymi z EFRR, środkami z budżetu państwa (na poziomie maksymalnie 95%) oraz tzw. wkładem krajowym (na poziomie minimalnie 5%, który może być wyższy w przypadku, gdy Beneficjent wniesie środki własne wyższe niż 5%). Na tzw. wkład krajowy składają się: środki własne beneficjentów RPO W 2007-2013.

5.

Omówiony wyżej wkład finansowy (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy) - którego źródłem pochodzenia są środki finansowe EFRR przeznaczone na realizację RPO W 2007-2013 oraz inne środki z budżetu państwa - razem ze środkami własnymi Beneficjenta stanowią tzw. "Kapitał przeznaczony na realizację Projektu", tj. łączną wartość środków finansowych, które są przeznaczone na wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu poręczeniowego (§ 1 ust. 19 Umowy).

Te środki finansowe służą pokryciu odpowiedzialności cywilnej Beneficjenta wobec wierzycieli za cudze zobowiązania, za które Beneficjent (w ramach realizacji Projektu) poręcza w razie gdyby nie doszło do spełnienia świadczenia przez dłużników oraz zapewniają płynność finansową (wypłacalność) Beneficjenta. Środki te są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, których dysponentem jest Beneficjent, na których to rachunkach spoczywają w celu ewentualnego wykonania zobowiązań Beneficjenta wynikających dla niego z zawartych z klientami umów o udzielenie poręczeń oraz z zawartych z wierzycielami klientów umów poręczeń zobowiązań klientów.

Część z tych środków służy także pokryciu "wydatków kwalifikowanych" ponoszonych przez Beneficjenta na realizację Projektu jako "kosztów zarządzania Projektem (§ 8 Umowy), o ile tylko zostały zatwierdzone oraz pozytywnie zweryfikowane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia.

Mianowicie Beneficjent uprawniony jest do pobierania z kwoty otrzymanego "zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy) "kosztów zarządzania Projektem" które są kwalifikowane od daty zawarcia Umowy (§ 8 ust. 1-2 Umowy), a w rzeczywistości dopiero od dnia wpływu tego wkładu na rachunki bankowe, których dysponentem jest Beneficjent. Koszty zarządzania Projektem mogą także zostać zwrócone Beneficjentowi - dopiero po ich uprzednim poniesieniu przez Beneficjenta ze środków własnych oraz po ich zatwierdzeniu oraz pozytywnym zweryfikowaniu przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia - na zasadzie tzw. refundacji.

W przypadku pobrania przez Beneficjenta z kwoty otrzymanego wkładu finansowego kosztów zarządzania Projektem w celu sfinansowania określonych wydatków Beneficjenta oraz braku zaakceptowania przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia tych wydatków Beneficjent zobowiązany będzie do zwrotu ich równowartości wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia (§ 8 ust. 7 Umowy).

W przypadku, gdy wydatki kwalifikowane finansowane są ze środków własnych Beneficjenta mogą zostać zwrócone Beneficjentowi na zasadzie refundacji po ich zatwierdzeniu oraz pozytywnym zweryfikowaniu przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia.

Zgodnie z Umową (§ 2 ust. 4 pkt 1-3) Beneficjent jest zobowiązany do minimum "jednokrotnego obrotu" kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu oraz do udzielenia tym dłużnikom, którzy spełniającą kryteria określone w Umowie, określonej ilości poręczeń.

Strony postanowiły ze "jednokrotnym obrotem" kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu jest udzielenie przez Beneficjenta poręczeń na rzecz dłużników, którzy spełniają kryteria określone w Umowie, o łącznej wartości równej kapitałowi przeznaczonemu na realizację Projektu, pomniejszonemu o kwalifikowane koszty zarządzania Projektem (§ 1 ust. 18 Umowy).

Do wykonania ww. zobowiązań (§ 2 ust. 4 pkt 1-3 Umowy) Beneficjent zobowiązany jest w oznaczonym przez Strony terminie (§ 2 ust. 4 pkt 1 Umowy oraz § 2ust. 4 pkt 2 w zw. z § 1 ust. 15 Umowy oraz § 2 ust. 4 pkt 3 w zw. z § 1 ust. 17 Umowy).

Beneficjent dodatkowo jest zobowiązany do lokowania w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych tej części kapitału przeznaczonego na realizację Projektu, która w danym okresie nie zostanie jeszcze bezpośrednio zaangażowana we wdrażanie zwrotnego instrumentu poręczeniowego (§ 12 Umowy), tzn. tej kwoty kapitału przeznaczonego na realizację Projektu, która wdanym okresie nie będzie stanowiła pokrycia łącznej wartości udzielonych poręczeń.

Beneficjent ponadto jest zobowiązany do udzielania poręczeń na warunkach rynkowych po dokonaniu analizy ryzyka ich niespłacenia oraz oceny przedkładanych zabezpieczeń kierując się koniecznością maksymalizacji przychodów z prowadzonej działalności poręczeniowej (§ 9 ust. 3 Umowy).

6.

Ponieważ Projekt korzysta z dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy), dlatego też Strony w Umowie przewidziały okoliczności, w razie zajścia których Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia określonych kwot, a mianowicie:

a)

w przypadku, gdy Beneficjent w danym okresie nie zrealizuje Planu Operacyjnego / Biznes Planu w odniesieniu do zakładanej łącznej wartości udzielanych poręczeń, Instytucja Pośrednicząca II stopnia jest uprawniona do nałożenia na Beneficjenta obowiązku zwrotu kwoty odpowiadającej średniemu dla tego okresu poziomowi procentowemu różnicy między planowanymi, a faktycznie osiągniętymi wskaźnikami (§ 11 Umowy). Kwotę tę Beneficjent będzie zobowiązany zwrócić na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia ze środków finansowych otrzymanych w ramach dofinansowania tytułem zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy), nie zaś ze środków własnych włożonych przez Beneficjenta na realizację Projektu.

O wartość zwróconej przez Beneficjenta kwoty będzie pomniejszony kapitał przeznaczony na realizację Projektu.

b)

w przypadku, gdy Beneficjent należycie wykona zobowiązania nałożone na niego § 2 ust. 4 Umowy, Instytucja Pośrednicząca II stopnia zaprosi Beneficjenta do negocjacji, celem zawarcia kolejnej umowy w przedmiocie wdrażania przez Beneficjenta instrumentów inżynierii finansowej ze środków publicznych (§ 14 ust. 1 Umowy).

Jeżeli jednak Strony nie porozumieją się co do treści kolejnej umowy i umowa ta nie zostanie zawarta lub nie wejdzie w życie, Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą lI stopnia następujących kwot (§ 15 ust. 1 i nast. Umowy):

* kwoty dofinansowania "w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" (§ 15 ust. 2 Umowy).

Ponieważ w trakcie realizacji Projektu Beneficjent zawiera z przedsiębiorcami umowy poręczenia zobowiązań klientów, wobec tego istnieje ryzyko, że kwota dofinansowania w postaci zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu ulegnie uszczupleniu na skutek wykonania przez Beneficjenta obowiązków poręczyciela oraz zapłaty na rzecz wierzycieli klientów (Np. banków) długów swoich klientów.

Ponadto do czasu zakończenia realizacji Projektu mogą jeszcze obowiązywać Beneficjenta inne - "niewykonane" na ten moment - umowy o udzielenie poręczeń zobowiązań klientów zawarte z wierzycielami klientów. Te umowy mogą obowiązywać nawet przez 5 lat po zakończeniu realizacji Projektu, który to okres Strony nazwały w Umowie "okresem trwałości projektu" - § 1 ust. 17 Umowy.

W przypadku takich umów Beneficjenta, których "wykonanie" ma nastąpić dopiero po zakończeniu "okresu trwałości projektu" Strony ustalają harmonogram spłat przez Beneficjenta na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia tej części dofinansowania, która została zaangażowana w ich wykonanie" (§ 15 ust. 5 Umowy).

Strony w Umowie przewidziały ponadto ewentualność, iż Beneficjent nie będzie w stanie zgodnie z harmonogramem spłat zwracać na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia uszczuplonej kwoty dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, a to z uwagi na opóźnienia w spłatach przez klientów kwot poręczeń, których im udzielił oraz które wypłacił z kwoty otrzymanego dofinansowania na rzecz ich wierzycieli. W takim przypadku w celu realizacji harmonogramu spłat Beneficjent będzie uprawniony do pobrania odpowiedniej kwoty z rachunku bankowego, na którym - w okresie harmonogramu spłat - zgromadzone zostaną tzw. "Przychody Projektu" pochodzące z gospodarowania przez Beneficjenta zwrotnym, bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu (§ 1 ust. 37 Umowy - o "Przychodach Projektu", patrz niżej). Kwotę tę Beneficjent będzie mógł pobrać w celu uzupełnienia kwot poręczeń wypłaconych przez Beneficjenta z kwoty otrzymanego dofinansowania - które nie zostaną w całości spłacone przez klientów Beneficjenta stosownie do terminów przewidzianych w harmonogramie spłat - do wysokości kwot wymaganych przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia od Beneficjenta zgodnie z harmonogramem spłat (§ 15 ust. 9 w zw. z ust. 8 Umowy).

Po zakończeniu okresu harmonogramu spłat Strony ustalą "kwotę do zwrotu" z uwzględnieniem ewentualnych "strat" tj. po pomniejszeniu o łączną wartość tych niespłaconych w terminie przez klientów kwot udzielonych im poręczeń (udzielonych im oraz wypłaconych na rzecz ich wierzycieli przez Beneficjenta), które nie zostaną spłacone aż do zakończenia okresu harmonogramu spłat (§ 15 ust. 12 Umowy).

Okoliczność pomniejszenia kwoty dofinansowania "w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" (podlegającej zwrotowi) o wartość ewentualnych "strat" nie zmienia faktu, że Beneficjent w dalszym ciągu będzie zobowiązany do zwrotu tej części dofinansowania, która stanowić będzie "stratę", w rozumieniu § 15 ust. 12 Umowy. Obowiązek ten jednak będzie odroczony w czasie. W odniesieniu bowiem do tej części dofinansowania ("straty") obowiązek jej zwrotu powstanie dopiero w momencie przeprowadzenia przez Beneficjenta skutecznej egzekucji.

Mianowicie w przypadku tych poręczeń wypłaconych uprzednio przez Beneficjenta na rzecz wierzycieli klientów, które nie zostaną przez klientów spłacone w terminie na rzecz Beneficjenta (niezależnie, czy będzie to miało miejsce w okresie realizacji Projektu, w okresie trwałości Projektu, czy w okresie zwrotu środków objętych harmonogramem), Beneficjent zobowiązany będzie do zwrotu we właściwym terminie na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia kwoty każdorazowo odzyskanej w toku prowadzonej egzekucji, jednakże z uwzględnieniem (tekst jedn. po pomniejszeniu o) kwoty odpowiadającej procentowemu udziałowi środków własnych w całkowitej wartości projektu" (§ 15 ust. 13 w zw. z § 1 ust. 38 Umowy).

Ponieważ istnieje potencjalne ryzyko bezskuteczności egzekucji przez Beneficjenta kwot poręczeń, których Beneficjent udzieli swoim klientom oraz które wypłaci na rzecz ich wierzycieli w wykonaniu swoich obowiązków poręczyciela" dlatego też w odniesieniu do tej części dofinansowania "w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu", która odpowiadać będzie wartości poręczeń, których nie uda się Beneficjentowi skutecznie wyegzekwować, nie powstanie po stronie Beneficjenta obowiązek zwrotu jej wartości,

* kwoty "Przychodów Projektu" jakie zostaną wypracowane przez kwotę dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu (§ 15 ust. 2 Umowy) - aż do upływu okresu obowiązywania harmonogramu spłat (§ 15 ust. 10 Umowy).

Za "Przychody Projektu" (§ 1 ust. 37 Umowy) Strony uznają środki finansowe pochodzące z gospodarowania przez Beneficjenta wartością "kapitału przeznaczonego na realizację Projektu", tj. pochodzące z gospodarowania zwrotnym, bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu oraz pochodzące z gospodarowania środkami własnymi Beneficjenta (pomniejszone o ewentualne zobowiązania podatkowe związane z realizacją Projektu), których źródłem są w szczególności:

* przychody związane z udzielaniem poręczeń (m.in. opłaty i prowizje z tytułu udzielonych poręczeń, odsetki od udzielonych poręczeń, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych),

* przychody z lokowania kapitału przeznaczonego na realizację "Projektu" w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych w trybie § 12 Umowy.

Zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia będzie podlegała jednakże jedynie taka część "Przychodów Projektu", która odpowiadać będzie przychodom, jakie wypracowuje zwrotny, bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu do czasu zakończenia "okresu trwałości Projektu", a zatem zarówno przychody uzyskane przez Beneficjenta z tytułu tych poręczeń, które będą miały pokrycie w kwocie otrzymanego wkładu finansowego ze środków Programu, jak również przychody z lokowania w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych tej części zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, która nie Zostanie zaangażowana w udzielone poręczenia.

Kwota dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu wraz z kwotą przychodów Projektu, wypracowanych przez to dofinansowanie, będą zwracane przez Beneficjenta po pomniejszeniu o wartość kwalifikowanych kosztów zarządzania Projektem, które zostaną zatwierdzone i pozytywnie zweryfikowane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia (§ 15 ust. 2 Umowy).

Jeżeli Beneficjent nie dokona zwrotu ww. kwot w zakreślonych terminach, Instytucja Pośrednicząca II stopnia uprawniona jest do naliczania za każdy dzień opóźnienia odsetek w wysokości jak dla zobowiązań podatkowych.

W Umowie ponadto znajduje się postanowienie, zgodnie z którym ewentualnie powstałe "zyski" (§ 1 ust. 39 Umowy) podlegać będą podziałowi zgodnie z art. 43 ust. 5 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 182812006 z dnia 8 grudnia 2006 r., ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L.2006.371.1 z późn. zm.) - § 15 ust. 11 Umowy.

"Zyski" stanowią "Przychody Projektu" - tj. suma środków finansowych pochodzących zarówno z gospodarowania zwrotnym, bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu, jak i z gospodarowania środkami własnymi Beneficjenta - pomniejszone o "straty" - tj. o łączną kwotę poręczeń wypłaconych uprzednio przez Beneficjenta na rzecz wierzycieli klientów, które nie zostaną przez klientów spłacone w terminie na rzecz Beneficjenta zarówno w okresie realizacji Projektu, w okresie trwałości Projektu lub w okresie zwrotu środków objętych harmonogramem spłat.

c)

w przypadku, gdy Beneficjent wykorzysta całość lub część kwoty dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu niezgodnie z Umową Instytucja Pośrednicząca II stopnia wezwie Beneficjenta do zwrotu tej wykorzystanej niezgodnie z Umową kwoty wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (§ 16 ust. 1 Umowy), naliczanymi od dnia przekazania tej kwoty Beneficjentowi (§ 16 ust. 3 Umowy).

d)

w przypadku, gdy Umowa zostanie rozwiązana przez Strony, wypowiedziana przez jedną ze Stron, rozwiązana w trybie natychmiastowym przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu określonych kwot na zasadach wskazanych w pkt b) lub pkt c) powyżej (§ 27 Umowy).

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, że:

* podmioty zaangażowane w Projekt z określeniem ich roli przy jego realizacji, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie oraz na podstawie RPO W 2007-2013:

1.

Polski Fundusz Gwarancyjny Sp. z o.o. - Beneficjent,

2.

Zarząd Województwa (Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego) - Instytucja Zarządzająca PO/RPO,

3.

Instytucja Pośrednicząca - nie dotyczy,

4.

Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w L. (Instytucja Wdrażająca) - Instytucja Pośrednicząca II stopnia oraz Instytucja odpowiedzialna za dokonywanie płatności na rzecz Beneficjentów,

5.

Bank Gospodarstwa Krajowego - Instytucja odpowiedzialna za dokonywanie płatności na rzecz Beneficjentów,

6.

Ministerstwo Finansów - Instytucja odpowiedzialna za otrzymanie płatności dokonywanych przez KE,

7.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Instytucja Certyfikująca (Departament Instytucji Certyfikującej),

8.

Wojewoda L. - Instytucja pośrednicząca w certyfikacji,

9.

Minister właściwy ds. finansów publicznych oraz Minister właściwy ds. Rozwoju Regionalnego - Dysponent części budżetowej;

* źródła i sposób finansowania Projektu, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, z uwzględnieniem podziału na środki europejskie (płatności) oraz krajowe (dotacja celowa):

- wkład ze środków unijnych na działanie 2.1 Instrumenty pożyczkowe i poręczeniowe dla przedsiębiorstw Poddziałanie 2.1.2. Dokapitalizowanie tworzenie funduszy poręczeń kredytowych RPO W 2007-2013 - 36.138.426,65 PLN,

- wkład ze środków krajowych - Budżet Państwa - 6.377.369,42 PLN.

Wsparcie finansowe z ramach projektu zostało przekazane jednorazowo (z uwzględnieniem dwóch źródeł pochodzenia środków) na rachunek Beneficjenta po uprzednim złożeniu wniosku o płatność zgodnie z umową o dofinansowanie projektu.

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO W 2007-2013 - Uszczegółowienie Programu źródła finansowania Poddziałania 2.1.2 Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeń kredytowych RPO-W 2007-2013 przedstawia się następująco:

- wkład ze środków unijnych na działanie 2.1 Instrumenty pożyczkowe i poręczeniowe dla przedsiębiorstw Poddziałanie 2.1.2. Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeń kredytowych RPO W 2007-2013 - 12.938.027,00 Euro

- wkład ze środków krajowych - Budżet Państwa- 1.873.993 Euro

- wkład ze środków prywatnych (min. wkład własny Beneficjentów) - 2.686.096 Euro.

* środki pomocowe zostały wypłacone po raz pierwszy:

- Spółce, tj. Polskiemu Funduszowi Gwarancyjnemu Sp. z o.o. w dniu 1 kwietnia 2010 r.;

- Spółka, tj. Polski Fundusz Gwarancyjny Sp. z o.o. udzieliła pierwszego poręczenia przedsiębiorcy w dniu 22 czerwca 2010 r. Spółka, tj. Polski Fundusz Gwarancyjny Sp. z o.o. poniosła pierwszy wydatek kwalifikowany w zakresie kosztów zarządzania w projekcie w dniu 16 grudnia 2009 r. (podlegający następnie refundacji z przekazanego wsparcia).

* w praktyce Projekt polega na udzielaniu poręczeń na drodze prawa cywilnego kredytów przyznanych przez Banki przedsiębiorcom z województwa - "wydatek kwalifikowany". Tenże wydatek w projekcie rozumiany jest jako zobowiązanie Spółki wobec wierzyciela, tj. Banku do wykonania zobowiązania jego dłużnika (przedsiębiorcy, kredytobiorcy) i w zamian za tego dłużnika na wypadek gdyby dłużnik swojego zobowiązania nie wykonał Pod pojęciem "wydatek kwalifikowany" nie kryje się rzeczywisty wydatek Spółki w postaci zmniejszenia aktywów lub zwiększenia pasywów jej majątku poniesionego w związku z wykonaniem zobowiązania w zamian za dłużnika. Sformułowanie "wydatek kwalifikowany" jest tylko pojęciem umownym i oznacza taką kwotę do wysokości której Spółka zobowiązuje się poręczyć zobowiązanie klienta Spółki - przedsiębiorcy wobec osoby trzeciej, tj. Banku i która wynika z umowy poręczenia zawartej przez Spółkę z wierzycielem (Bankiem). Realizacja powyższych wydatków kwalifikowanych jako podstawowych w projekcie możliwa jest dzięki przeznaczeniu w ramach prowizji za zarządzanie środków na pokrycie kosztów zarządzania, o których mowa niżej.

* przy realizacji Projektu Spółka ponosi następujące wydatki:

1.

udzielone poręczenie (wydatek kwalifikowany w projekcie rozumiany jako zobowiązanie Spółki wobec wierzyciela, tj. Banku do wykonania zobowiązania jego dłużnika i w zamian za tego dłużnika na wypadek gdyby dłużnik swojego zobowiązania nie wykonał),

2.

Koszty zarządzania funduszem, w tym:

a.

wynagrodzenia pracowników,

b.

narzuty na wynagrodzenia,

c.

wynajem powierzchni,

d.

opłaty eksploatacyjne (energia elektryczna, woda, gaz, etc.),

e.

usługi obce (w tym usługi pocztowe, telefoniczne, wynajmu samochodów)

f.

koszty analiz, ekspertyz, itp.,

g.

zakup sprzętu komputerowego,

h.

zakup pozostałego wyposażenia biurowego,

i.

koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych,

j.

inne wydatki niezbędne do realizacji projektu

* Spółka realizuje Projekt z udziałem środków z wkładu własnego w wysokości 14.171.932,02 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego - w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) - kwota dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p.

2.

W razie uznania, iż w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) - kwota dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., to czy - w takim razie - przychód ten stanowił, w tym dniu, dochód wolny od podatku na podstawie któregokolwiek przepisu art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu".

Wniosek odnośnie pytania Nr 2 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z istoty podatku dochodowego - którego przedmiotem opodatkowania jest dochód" w rozumieniu art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. - wynika, że podatek ten pobierany jest od wartości faktycznego przyrostu w majątku podatnika, który miał miejsce w danym okresie rozliczeniowym. Warunkiem sine qua non zaistnienia "dochodu" tj. przyrostu w majątku podatnika jest faktyczne uzyskanie przez podatnika określonego przysporzenia majątkowego, które może wejść do aktywów jego majątku lub spowodować umorzenie któregoś z pasywów jego majątku. Na aktywa majątku podatnika składają się prawa, które w obrocie posiadają określoną wartość majątkową a wobec tego dopiero nabycie takich praw przez podatnika może doprowadzić do faktycznego przyrostu w jego majątku oraz powstania "dochodu" do opodatkowania. Na aktywa majątku podatnika nie mogą natomiast składać się li tylko stany faktyczne takie np., jak: sprawowanie fizycznego władztwa nad rzeczą. Stany faktyczne nie posiadają bowiem w obrocie żadnej wartości majątkowej.

Z okoliczności zaistniałego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dofinansowania w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" są środki pieniężne. Środki pieniężne, stanowią środek płatniczy o określonej wartości zbywczej (która nie wynika z ich właściwości fizycznych, lecz z określenia i gwarancji, jakie im zapewnia państwo), posiadający ponadto szczególną właściwość w postaci zdolności umarzania zobowiązań. W tym znaczeniu środek pieniężny pojmuje się jako rzecz sui generis.

Podstawowym prawem majątkowym, którego przedmiotem mogą być środki pieniężne jest prawo własności. Niejednokrotnie, nabycie także innych praw majątkowych, których przedmiotem są środki pieniężne ex Iege prowadzi do przejścia prawa własności środków pieniężnych na uprawnionego. Np. jeżeli pieniądze obciąży się prawem do ich używania i do pobierania ich pożytków użytkownik z chwilą wydania mu pieniędzy staje się ich właścicielem (art. 252 k.c. w zw. z art. 264 k.c.). W przypadku oddania pieniędzy na przechowanie, jeżeli przechowawca jednocześnie zostanie uprawniony do rozporządzania oddanymi mu na przechowanie pieniędzmi, przechowawca staje się ich właścicielem tak, jak pożyczkobiorca (art. 845 k.c.). W przypadku oddania pieniędzy bankowi do przechowania na podstawie umowy rachunku bankowego, bank staje się ich właścicielem, jak pożyczkobiorca (art. 725 oraz 726 k.c. w zw. z art. 845 k.c.). Specyficznym sposobem przejścia prawa własności pieniędzy jest stosunek powiernictwa, w przypadku którego powierzający Zobowiązuje powiernika do rozporządzenia we własnym imieniu w określony sposób powierzonymi mu pieniędzmi, jednakże na rachunek (w interesie) powierzającego, po czym powiernik w szczególności zobowiązuje się do zwrotu powierzonych mu pieniędzy wraz z ewentualnymi efektami gospodarczymi rozporządzania nimi.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. stanowi, że przychodem podatkowym są min."otrzymane pieniądze". Sowo "otrzymać" nie posiada definicji legalnej; w języku potocznym rozumie się je, m.in. jako: "dostać coś, co się należy, na co się zasługuje lub do czego się dąży" (źródło: http://sip.pwn.pl/szukaj/otrzymane). Nie ulega zatem wątpliwości, że samo przekazanie "otrzymującemu" fizycznego władztwa nad określoną ilością środków pieniężnych (w postaci gotówkowej, czy bezgotówkowej) nie doprowadzi samo przez się do powstania po stronie "otrzymującego" przychodu podatkowego, jeżeli zarazem ich wartość nie powiększyła aktywów lego majątku na dzień przekazania fizycznego władztwa nad nimi. Wobec powyższego, aby w dniu przekazania fizycznego władztwa nad określoną ilością środków pieniężnych (w postaci gotówkowej, czy bezgotówkowej) mógł powstać po stronie otrzymującego" przychód podatkowy, temu przekazaniu musi towarzyszyć nabycie przez "otrzymującego" określonego prawa majątkowego, którego przedmiotem są "otrzymane pieniądze" - tylko bowiem wartość praw majątkowych składa się na aktywa majątku otrzymującego". Ustawodawca nie normuje rodzaju tych praw majątkowych do "otrzymanych pieniędzy", których przejście skutkuje powstaniem przychodu podatkowego, a w szczególności w żadnym przepisie u.p.d.o.p. nie stanowi, że przychód podatkowy w każdym przypadku powstaje w chwili przejścia prawa własności do otrzymanych pieniędzy" na rzecz "otrzymującego" je w fizyczne władztwo.

Z istoty przychodu podatkowego wynika, że jest nim każde przysporzenie majątkowe, które może być jednoznacznie określone (wycenione), które podatnik uzyskał definitywnie (tekst jedn. bez obowiązku zwrotu), oraz którym podatnik może rozporządzać jak właściciel. (por. Filip Świtała Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz. Warszawa 2007 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie 1) - teza 5 komentarza do art. 12 u.p.d.o.p.). Z powyższego wynika, że nawet nabycie prawa własności określonych środków pieniężnych - jeżeli nie następuje definitywnie - nie prowadzi do powstania przychodu podatkowego na gruncie u.p.d.o.p. (znajduje to potwierdzenie, m.in. w art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p.). Przychód podatkowy na gruncie u.p.d.o.p. nie może powstać również w przypadku, w którym podatnik nabył definitywnie takie prawo majątkowe do określonych środków pieniężnych, z którego treści nie wynika dla podatnika możliwość rozporządzania nimi jak właściciel.

W okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, że z Umowy nie wynika jednoznacznie, jakiego rodzaju prawo majątkowe do środków pieniężnych "otrzymywanych" przez Beneficjenta (Spółkę) tytułem dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" nabywa Beneficjent (Spółka). Z Umowy jedynie wynika dla Beneficjenta (Spółki) możliwość Używania tych środków pieniężnych w sposób oznaczony Umową Beneficjent (Spółka) nie jest już uprawniony do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania tymi środkami pieniężnymi, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony Umową

Nie ulega zatem wątpliwości, że prawa do środków pieniężnych "otrzymanych" przez Beneficjenta (Spółkę) tytułem dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" Beneficjent (Spółka) nie nabył definitywnie (tekst jedn. bez obowiązku zwrotu), jak również nie ulega wątpliwości, że prawo to nie daje Beneficjentowi (Spółce) możliwości rozporządzania nimi jak właściciel -. świadczą o tym postanowienia Umowy powoływane w okolicznościach zdarzenia przyszłego, a mianowicie:

Otrzymane" przez Beneficjenta (Spółkę) dofinansowanie musi być "wykorzystane" na "wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu poręczeniowego", co oznacza, że Beneficjent (Spółka) jest zobowiązany do udzielenia określonej ilości poręczeń, których gwarancję spłaty stanowić będzie kwota otrzymanego" dofinansowania. Ponadto częścią otrzymanego" dofinansowania - niezaangażowaną w pokrycie udzielonych poręczeń - Beneficjent (Spółka) jest zobowiązany gospodarować w ściśle oznaczony sposób, a mianowicie lokować ją w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych. Końcowo, część otrzymanego" dofinansowania Beneficjent (Spółka) może "wykorzystać" na pokrycie wydatków kwalifikowanych". Każde zachowanie Beneficjenta (Spółki) lub "wykorzystanie" dofinansowania - niezgodne z Umową - skutkuje powstaniem po stronie Beneficjenta (Spółki) obowiązku zwrotu odpowiedniej części dofinansowania.

Należy także podkreślić, że oprócz tego, że Beneficjent (Spółka) jest zobowiązany do gospodarowania otrzymaną" kwotą dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" w ściśle oznaczony sposób, to ponadto po zakończeniu Umowy jest zobowiązany do zwrotu efektów gospodarczych tego gospodarowania w postaci "Przychodów Projektu". Z powyższego wynika, że pomimo, iż Beneficjent (Spółka) prowadzi we własnym imieniu działalność poręczeniową - finansowaną z kwoty "otrzymanego" dofinansowania - to jednak nie czyni tego na własny rachunek, lecz na rachunek Województwa oraz przedsiębiorców, którym udziela poręczeń.

Omówione wyżej postanowienia Umowy oraz oparte na nich wnioski znajdują odzwierciedlenie w przepisach prawa wspólnotowego regulujących zasady finansowania w. "instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw".

RPO W 2007-2013, przyjęty przez Komisję Europejską w dniu 2 października 2007 r., w trybie art. 32 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 przyjmuje w ramach Osi Priorytetowej II m.in. dokapitalizowanie i tworzenie nowych funduszy poręczeń kredytowych i pożyczkowych, które ułatwią przedsiębiorcom korzystanie z zewnętrznych, pozabankowych źródeł finansowania inwestycji.

Przepisy art. 44 i art. 78 ust. 7 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 oraz art. 43-46 Rozporządzenia Komisji z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. U. L 371/1 z 27.12.2006) wprowadzają dwie podstawowe zasady realizacji projektów polegających na udzieleniu wkładu we wsparcie tzw. "instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw":

1.

wkład ze środków publicznych ma charakter zwrotny oraz

2.

zwracany wkład finansowy, powiększony o przychody uzyskane w czasie trwania projektu, ma zostać powtórnie wykorzystany przez właściwe organy państwa członkowskiego na rzecz projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich lub na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak widać, prawo wspólnotowe również potwierdza powyższe wnioski, iż prawa do środków pieniężnych otrzymanych" przez Beneficjenta (Spółkę) tytułem dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu".

Beneficjent (Spółka) nie nabył definitywnie (tekst jedn. bez obowiązku zwrotu), jak również nie ulega wątpliwości, że prawo to nie daje Beneficjentowi (Spółce) możliwości rozporządzania nimi jak właściciel, albowiem jest zobowiązany do gospodarowania nimi w określony sposób na rachunek organu państwa", jakim jest Województwo.

Z powyższych względów, w ocenie Wnioskodawcy - w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego - istnieją podstawy, aby twierdzić, że Beneficjent (Spółka) dofinansowanie "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" "otrzymał" z tytułu stosunku powiernictwa łączącego go z Województwem. Tego rodzaju stosunek prawny - podobnie jak umowa pożyczki lub kredytu - nie prowadzi na gruncie u.p.d.o.p. do powstania przychodu podatkowego po stronie podatnika otrzymującego powierzone mu do gospodarowania środki pieniężne.

Dlatego też w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego - w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) - kwota dofinansowania w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu nie stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychodu podatkowego na gruncie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Spółka może rozporządzać.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, iż kwoty dofinansowania na realizację projektu "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. " w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20103 otrzymane przez Wnioskodawcę na dofinansowanie funduszu poręczeniowego stanowią przychód podatkowy Spółki w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy podatkowej.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego - w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) - kwota dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację projektu "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. " w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013:

* odnośnie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że tut. Organ podatkowy nie ma uprawnień do oceny zawieranych umów ani ich skutków cywilnoprawnych, bowiem kwestia określenia jakiego rodzaju prawo majątkowe do środków pieniężnych "otrzymywanych" przez Beneficjenta (Spółkę) tytułem dofinansowania "w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu" nabywa Beneficjent (Spółka) jest poza zakresem przepisów prawa podatkowego podlegającego interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Spółka jako Beneficjent Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 otrzymała środki finansowe na realizację projektu "Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ".

Należy wskazać, że na podstawie art. 199a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organami upoważnionymi do samodzielnej oceny umów cywilnoprawnych w zakresie wynikającym z ich skutków podatkowych są organy prowadzące postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową, a nie tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl