IPPB5/423-709/09-2/JC - Obowiązki podatkowe w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstałe w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-709/09-2/JC Obowiązki podatkowe w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstałe w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przedłużenia okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przedłużenia okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Mając na względzie korzyści płynące z możliwości wspólnego opodatkowania spółek powiązanych kapitałowo, spółka pod firmą T. oraz dwie spółki wchodzące w skład jej grupy kapitałowej, tj. P. i I. (dalej jako Spółka T., P. oraz Spółka zwane dalej będą łącznie "Stronami") zawarły, w formie aktu notarialnego, w dniu 26 września 2006 r. umowę o utworzeniu Podatkowej Grupy Kapitałowej (dalej jako "PGK"). Wyżej powołana umowa została zawarta na lata podatkowe 2007-2009 i należycie zarejestrowana przez Naczelnika.

Strony, będąc zainteresowane dalszym funkcjonowaniem PGK, w dniu 4 sierpnia 2009 r. zawarły, w formie aktu notarialnego, umowę o przedłużeniu okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej na lata podatkowe 2010-2012 (dalej jako "Nowa Umowa").

Jednocześnie, należy wskazać, że PGK ma dalej funkcjonować w dotychczasowym, niezmienionym składzie podmiotowym. Ponadto, trzeba podkreślić, że T. ma być w dalszym ciągu spółką reprezentującą PGK w zakresie obowiązków wynikających z ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - dalej jako "Ustawa o CIT") oraz przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

A. wystąpiła do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o rejestrację Nowej Umowy. W dniu 28 października 2009 r. Nowa Umowa została zarejestrowana na mocy Decyzji Naczelnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kto powinien obliczyć, pobrać i wpłacić podatek dochodowy oraz złożyć zeznanie roczne w imieniu PGK za ostatni rok podatkowy grupy przed przedłużeniem okresu jej funkcjonowania, tj. za rok podatkowy 2009...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 1a ust. 7 Ustawy o CIT T., jako podmiot reprezentujący PGK, zobowiązana będzie do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku dochodowego należnego od PGK za ostatni rok podatkowy przed przedłużeniem okresu funkcjonowania grupy, tj. za rok 2009, a także do złożenia zeznania podatkowego za ten rok.

Wątpliwości Spółki budzi to, na kim będzie ciążył obowiązek: (i) obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku dochodowego należnego za ostatni rok podatkowy PGK, przed przedłużeniem okresu jej funkcjonowania, tj. za rok 2009 oraz (h) złożenia zeznania o wysokości dochodu (straty) PGK osiągniętego w roku podatkowym 2009.

Zdaniem Spółki, w związku z zawarciem Nowej Umowy nastąpi przedłużenie okresu funkcjonowania dotychczasowego podatnika (tj. PGK). Nie dojdzie natomiast do rozwiązania PGK i utworzenia w jej miejsce nowego podmiotu (tj. nowej podatkowej grupy kapitałowej). Oznacza to, że w związku z rejestracją Nowej Umowy od dnia 1 stycznia 2010 r. PGK będzie dalej funkcjonować w niezmienionym składzie, tyle że w oparciu o Nową Umowę.

Przepisy Ustawy o CIT nie zawierają jakichkolwiek szczegółowych regulacji dotyczących rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych, należnego od podatkowej grupy kapitałowej, w przypadku przedłużenia okresu funkcjonowania takiej grupy.

Oznacza to, że w tym zakresie znajdą zastosowanie ogólne reguły dotyczące funkcjonowania tego rodzaju grup. Zgodnie z art. 1a ust. 7 Ustawy o CIT podatek dochodowy oraz zaliczki na ten podatek są obliczane, pobierane i wpłacane przez spółkę reprezentującą podatkową grupę kapitałową. W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie z Nową Umową spółką reprezentującą PGK pozostanie T., to właśnie na T. będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku dochodowego należnego od PGK za rok podatkowy 2009. Co więcej, na T., jako na podmiocie reprezentującym PGK w zakresie obowiązków wynikających z Ustawy o CIT, ciążyć będzie obowiązek złożenia zeznania rocznego, przewidziany w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym, to T. powinna złożyć zeznanie o wysokości dochodu (straty) PGK osiągniętego w roku podatkowym 2009.

W ocenie Spółki, w powyższym zakresie zupełnie bez znaczenia jest fakt, iż obliczenie, pobranie i wpłacenie przez T. podatku dochodowego należnego od PGK (oraz złożenie zeznania podatkowego) dokonane zostanie na mocy upoważnienia T. do działania w imieniu PGK wynikającego z Nowej Umowy, podczas gdy ww. czynności dotyczyć będą podatku należnego za okres, w którym obowiązywała jeszcze poprzednia umowa o utworzeniu PGK. Trzeba bowiem jeszcze raz podkreślić, że w związku z rejestracją Nowej Umowy, PGK nie ulegnie rozwiązaniu, tylko będzie kontynuować swoją działalność. W rezultacie, nie powinny ulec zmianie zasady rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych należnego od PGK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl