IPPB5/423-702/10-4/AM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych statutowej działalności oświatowej prowadzonej przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-702/10-4/AM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych statutowej działalności oświatowej prowadzonej przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z prowadzeniem statutowej działalności oświatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z prowadzenie statutowej działalności oświatowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, które poprzez swoje terenowe jednostki organizacyjne prowadzi publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe. Jako terenowe jednostki organizacyjne działają:

* samodzielne koła terenowe, które posiadają odrębna osobowość prawną i są wpisane do KRS-u, koła te są organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty dla przedszkoli, szkół i placówek,

* koła terenowe nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą przedszkola, szkoły placówki z upoważnienia Zarządu Głównego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z interpretacją indywidualną IP-PB3-423-49/07-2/AJ z dnia 25 września 2007 r., przedszkola, szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez Stowarzyszenie są samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy, który wskazuje że przepisy ustawy mają także zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Przedszkola, szkoły i inne placówki prowadzone przez Stowarzyszenie, prowadzą tylko i wyłącznie działalność statutową oświatową. Działalność ta jest działalnością odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego.

Przedmiotem podstawowej działalności przedszkoli szkół i innych placówek jest nauczanie oraz zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego i psychofizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Szkoły i placówki zgodnie z Deklaracją programową Wnioskodawcy zapewniają uczniom warunki twórczego rozwoju, także przez organizację zajęć pozalekcyjnych oraz w granicach swoich możliwości zapewnią opiekę zdrowotną. Szkoły starają się wyzwalać i wspierać inicjatywy społeczne zmierzające do wzbogacenia możliwości edukacji i wychowania młodzieży i dorosłych. Skupiają się na tym, aby działalność dydaktyczno-wychowawcza oraz działalność organów szkoły i organizacji działających na jej terenie prowadzona była w zgodzie z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedszkola szkoły i placówki oświatowe Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr.106, poz. 482 z późn. zm.) mogą korzystać ze zwolnienia opodatkowania ich dochodów ze względu na prowadzoną działalność statutową oświatową w części przeznaczonej na tę działalność.

2.

Czy zwolnienie dochodów z prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - w części przeznaczonej na cele szkoły, dotyczy dochodów szkół prowadzonych przez organ komercyjny. Art. 17 ust. 1 pkt 4-5 i pkt 8. W uzupełnieniu z dnia 21 grudnia 2010 r. Wnioskodawca zreformował pytanie nr 2: Czy szkoły i placówki Stowarzyszenia mogą korzystać ze zwolnienia opodatkowania ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 4-5 i pkt 8.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca powołał się na pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 1998 r. (PB3-5417-IP-722-534/98; PUBL. Serwis Podatkowy 1999/111/22, w którym wskazano, iż:

"Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy niebędący przedsiębiorstwami państwowymi, spółdzielniami lub spółkami, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, mają wolne od podatku dochodowego dochody w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe odnosi się zarówno do szkół, placówek publicznych, jak i niepublicznych.

W sytuacji, jeżeli szkoły i placówki niepubliczne prowadzone są przez stowarzyszenia lub fundacje - mają prawo do korzystania z ww. przepisu.

W przypadku jednak gdy szkoła prowadzona jest np. przez spółkę - wówczas zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy wolne od podatku są jedynie dochody w części przeznaczonej na cele szkoły.

Wydatki na cele szkoły określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych."

Za wydatki na cele szkoły w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się wydatki przeznaczone przez podatnika prowadzącego szkołę na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Pkt 7 art. 17 ust. 1 został uchylony w roku 2004, ale na mocy przepisów przejściowych obowiązywał do 31 grudnia 2006 r.. W roku 2007 w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych pojawił się w art. 17 ust. 1 pkt 4-5 powielony zapis z pkt 7, gdzie ustawodawca już nie w rozporządzeniu ale w ust. 8 art. 17 określił warunki zwolnienia dochodu przeznaczonego na cele szkoły.

Dochody przedszkoli szkół i placówek Wnioskodawcy mogą korzystać ze zwolnienia pod warunkiem przeznaczenia dochodów na działalność statutową, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4, a także w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4-5 pod warunkiem przeznaczenia dochodu na cele szkoły z zastrzeżeniem pkt 8.

Dochody szkół prowadzonych przez jednostki komercyjne korzystają ze zwolnienia w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4-5 z zastrzeżeniem ust. 8.

Stanowisko wynikające z pisma Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 1998 r. jest nadal obowiązujące w aktualnym stanie prawnym. Stanowisko to dotyczy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, działających na terytorium całej Polski, których organem prowadzącym jest Wnioskodawca działający poprzez swoje jednostki terenowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu Cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoła nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkołę za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki. Zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dana szkoła, przedszkole bądź placówka oświatowa prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia przesłanki do uznania jej za odrębną od założyciela jednostkę organizacyjną, odrębnego podatnika, możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę.

A zatem niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), są odrębnymi od swojego założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, które poprzez swoje terenowe jednostki organizacyjne prowadzi publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe. Jako terenowe jednostki organizacyjne działają:

* samodzielne koła terenowe, które posiadają odrębna osobowość prawną i są wpisane do KRS-u, koła te są organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty dla przedszkoli, szkół i placówek,

* koła terenowe nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą przedszkola, szkoły placówki z upoważnienia Zarządu Głównego Wnioskodawcy.

Przedszkola, szkoły i inne placówki prowadzone przez Stowarzyszenie, prowadzą tylko i wyłącznie działalność statutową oświatową.

Działalność ta jest działalnością odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego.

Przedmiotem podstawowej działalności przedszkoli szkół i innych placówek jest nauczanie oraz zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego i psychofizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Szkoły i placówki zgodnie z Deklaracją programową Wnioskodawcy zapewniają uczniom warunki twórczego rozwoju, także przez organizację zajęć pozalekcyjnych oraz w granicach swoich możliwości zapewnią opiekę zdrowotną. Szkoły starają się wyzwalać i wspierać inicjatywy społeczne zmierzające do wzbogacenia możliwości edukacji i wychowania młodzieży i dorosłych. Skupiają się na tym, aby działalność dydaktyczno-wychowawcza oraz działalność organów szkoły i organizacji działających na jej terenie prowadzona była w zgodzie z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.

Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz analizy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1a pkt 2 stwierdzić należy, iż przedszkola, szkoły oraz placówki oświatowe prowadzone przez Towarzystwo, których celem statutowym jest działalność naukowa, oświatowa spełniają przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jak wskazano powyżej zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4-5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione z podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem pkt. 8. Wymienione przepisy o systemie oświaty to ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Szkoła może być szkołą publiczną albo niepubliczną.

Szkołą publiczną jest szkoła, która:

1.

zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;

2.

przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

3.

zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a;

4.

realizuje:

a.

programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, w przypadku liceum profilowanego - również podstawę programową kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawę programową kształcenia w danym zawodzie,

b.

ramowy plan nauczania;

5.

realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.

Szkoły publiczne umożliwiają uzyskanie świadectw lub dyplomów państwowych. Szkoły niespełniające ww. warunków stanowią szkoły niepubliczne.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca poprzez swoje terenowe jednostki organizacyjne prowadzi publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe. Przedszkola, szkoły i inne placówki prowadzone przez Stowarzyszenie, prowadzą tylko i wyłącznie działalność statutową oświatową.

Działalność ta jest działalnością odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego.

Przedmiotem podstawowej działalności przedszkoli szkół i innych placówek jest nauczanie oraz zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego i psychofizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Szkoły i placówki zgodnie z Deklaracją programową Wnioskodawcy zapewniają uczniom warunki twórczego rozwoju, także przez organizację zajęć pozalekcyjnych oraz w granicach swoich możliwości zapewnią opiekę zdrowotną. Szkoły starają się wyzwalać i wspierać inicjatywy społeczne zmierzające do wzbogacenia możliwości edukacji i wychowania młodzieży i dorosłych. Skupiają się na tym, aby działalność dydaktyczno-wychowawcza oraz działalność organów szkoły i organizacji działających na jej terenie prowadzona była w zgodzie z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.

Zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 ma zastosowanie do obu kategorii szkół tj. szkół publicznych i niepublicznych. Stosuje się je jednak tylko wówczas, gdy dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodu z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły) przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane zgodnie z art. 17 ust. 8 na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2.

organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Katalog opisanych wyżej wydatków jest zamknięty. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele - nie są zwolnione z podatku dochodowego. Jednocześnie zwolnieniem objęte są tylko te dochody szkół, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodów z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły), natomiast nie obejmuje dochodów uzyskanych z innych źródeł, nawet jeśli są one przeznaczone na finansowanie szkoły.

Zaznaczyć należy, iż w myśl postanowień art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie o ile dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie wskazać należy, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym dochody przedszkoli, szkół, placówek oświatowych z tytułu prowadzenia szkoły, których organem prowadzącym jest Wnioskodawca działający poprzez swoje jednostki terenowe, wydatkowane na cele szkoły należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie na uwagę zasługuje okoliczność, iż pełna weryfikacja prawidłowości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do konkretnych dochodów wydatkowanych na cele szkoły może być dokonana w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Dokonując interpretacji indywidualnej organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl