IPPB5/423-701/13-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-701/13-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Cechu, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu: 9 września 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 28 listopada 2013 r. (data nadania: 28 listopada 2013 r., data wpływu: 2 grudnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedz na wezwanie nr: IPPB5/423-701/13-2/KS z dania: 19 listopada 2013 r. (data nadania: 20 listopada 2013 r., data doręczenia: 22 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej, w której podatnik zadeklaruje przeznaczenie osiągniętego dochodu na cele statutowe a w związku z tym skorzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;

* określenia, czy przeznaczenie osiągniętego dochodu na spłatę kredytu zaciągniętego na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wykorzystywanej przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;

* możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie dochodów osiągniętych ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe;

* określenia, czy przeznaczenie dochodu ze sprzedaży działki na spłatę kredytu zaciągniętego na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wykorzystywanej przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zaistniały stan faktyczny

Wnioskodawca (dalej "Cech", Podatnik") jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła istniejącą na terenie O. i powiatu od 1919 r. W okresie swojego istnienia przechodził różne przemiany, w latach 60-tych nosił nazwę R. i zrzeszał ponad 4 tys. członków. W tym okresie na mocy decyzji ówczesnych władz miasta pozyskał działkę (ok. 5 tys. m2) jako użytkownik wieczysty. Na tym terenie został wybudowany Dom Rzemiosła (zakończenie 1963 r.) jako siedziba Cechu oraz szereg budowli (magazyny, wiata, ogrodzenie, utwardzenie terenu - zakończone do 1980 r.) służących wyłącznie zaspokajaniu potrzeb rzemieślników. Środki na wyżej wymienione nieruchomości zostały pozyskane wyłącznie ze składek członkowskich i dobrowolnego nieodpłatnego świadczenia pracy na ten cel przez członków Cechu. Od roku 2000 nosi nazwę C. Cech działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle oraz Statutu ostatnio aktualizowanego w dniu 21 czerwca 2012 r. Aktualnie Cech zrzesza 106 rzemieślników. Zgodnie z § 5 statutu podstawowym zadaniem cechu jest:

1. Cech jest zobowiązany dbać o utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej.

2. Do zadań Cechu należy w szczególności:

1.

utrzymywanie i podnoszenie godności zawodowej członków,

2.

podejmowanie inicjatyw oraz współpraca z organami władz państwowych i samorządowych w zakresie przeciwdziałania bezrobociu,

3.

prowadzenie wśród członków pracy społeczno - wychowawczej, mającej na celu szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego wykonywania rzemiosła,

4.

reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów władz państwowych i samorządowych, organizacji społecznych i gospodarczych oraz sądów,

5.

zgłaszanie kandydatów, jako przedstawicieli Cechu w Powiatowej Radzie Zatrudnienia,

6.

udzielanie członkom pomocy przy wykonywaniu rzemiosła w drodze udzielania porad, wystąpień i interwencji,

7.

organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i pracowników zakładów rzemieślniczych,

8.

popieranie rozwoju technicznego i gospodarczego w rzemiośle,

9.

propagowanie, koordynowanie i nadzorowanie przygotowania zawodowego,

10.

rozpatrywanie skarg na działalność członków,

11.

organizowanie pomocy instruktażowej i szkolenia w zakresie BHP oraz warunków sanitarno - epidemiologicznych,

12.

zawieranie i rejestrowanie umów o naukach rzemiosła i przyuczenia do wykonywania określonej pracy, nadzorowanie prawidłowego przebiegu nauki zawodu i przyuczenia w zakładach rzemieślniczych, czuwanie nad przebiegiem przepisów regulujących sprawy uczniów i przyuczanych,

13.

załatwianie sporów wynikłych między mistrzami a uczniami i w uzasadnionych przypadkach pozbawienia mistrza prawa przygotowania zawodowego,

14.

współpraca z władzami oświatowymi w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów rzemieślniczych oraz roztaczania opieki nad młodzieżą rzemieślniczą,

15.

delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych, w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracy których uczestniczy rzemiosło,

16.

prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków Cechu w zakresie spraw dotyczących działalności gospodarczej,

17.

prowadzenie działalności gospodarczej określonej przez Zarząd Cechu,

18.

prowadzenie informacji o usługach świadczonych przez członków,

19.

wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

Najwyższym organem kierującym działalnością Cechu jest Walne Zgromadzenie Członków. W jego zakresie działania jest m.in. podejmowanie uchwał w sprawie zbycia nieruchomości. Organem wykonawczym Cechu jest wybierany przez Walne Zgromadzenie Zarząd Cechu, w którego zakresie działania jest m.in. gospodarowanie powierzonym majątkiem i funduszami Cechu.

Podatnik posiada wpis do dwóch rejestrów KRS:

1. Rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - jako cech rzemieślniczy;

2. Rejestr przedsiębiorców.

Źródłem przychodów Cechu są m.in. składki członkowskie. Przychody ze składek członkowskich nie pokrywają kosztów działalności statutowej Cechu. Brakujące środki Cech pozyskuje z prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z podniesieniem w 2008 r. opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu z 7371 zł do kwoty 57488,55 zł. Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Cechu podjęło decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Przekształcenie użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności nastąpiło w styczniu 2012 r. na wniosek podatnika na mocy decyzji Prezydenta Miasta. Przekształcenie nastąpiło po wpłaceniu kwoty 434.451 zł (za 4654 m kw.). Środki te Podatnik uzyskał zaciągając w banku tzw. kredyt celowy zgodnie z umową. Po uzyskaniu wpisu w Księdze Wieczystej podatnik stał się właścicielem gruntu, który został przyjęty do rejestru środków trwałych. Na wykupionym gruncie znajdują się budynki i magazyny (rok zakończenia budowy 1972 na podstawie wypisu z kartoteki budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe), w których prowadzona jest działalność statutowa i gospodarcza. Wymienione wyżej nieruchomości jako nabyte i wykonane wyłącznie ze środków pochodzących ze składek członków Cechu lub świadczonej dobrowolnie i nieodpłatnie pracy członków Cechu stanowią zdaniem podatnika "własność statutową" Cechu tzn. majątek pozyskany przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w roku 1990.

W roku 2012 podatnik na podstawie aktu notarialnego sprzedał część działki wraz z naniesieniami (942 m kw.), wystawiając fakturę VAT. Zgodnie z interpretacją podatkową IPPP3/443-419/12-2/LK z 12 stycznia 2012 r. była to sprzedaż zwolniona z podatku VAT. Nabywcą działki był dotychczasowy Najemca. W rozliczeniu rocznym CIT-8 za 2012 rok Podatnik rozliczył osiągnięty dochód w łącznej kwocie 303.421 zł na zasadach ogólnych, płacąc podatek w wysokości 57.650 zł. W chwili obecnej Podatnik rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia warunkowego osiągniętego dochodu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przeznaczony na cele statutowe Cechu. W tym celu Cech rozważa dokonanie korekty deklaracji CIT-8 za 2012 rok, w której zadeklaruje przeznaczenie dochodu na cele statutowe. W związku z koniecznością dokonania korekty deklaracji CIT-8, Podatnik chciałby uzyskać pewność w odniesieniu do przyjętego sposobu rozliczania kosztów oraz przychodów dla celów podatku dochodowego.

Zdarzenie przyszłe

W roku 2013 podatnik zamierza temu samemu nabywcy sprzedać kolejną część działki będącej "własnością statutową". Podatnik dochód zamierza przeznaczyć na cele statutowe, a więc będzie warunkowo zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39.

Wydatkowanie dochodu z przeznaczeniem na cele statutowe to między innymi spłata zaciągniętego kredytu celowego przy zachowaniu% klucza podziału na cele statutowe i gospodarcze. Procentowy klucz podziału powstał w oparciu o deklarację na podatek od nieruchomości. Działka zajmuje 3712 m kw. po odjęciu powierzchni zajętej przez budynki i magazyny, oraz niezbędne drogi dojazdowe (łącznie 742 m kw.) związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostaje 2970 m kw. powierzchni z przeznaczeniem na działania statutowe. Podatnik ustalił klucz podziału 20% powierzchni działalność gospodarcza 80% działalność statutowa.

W uzupełnieniu z dnia 28 listopada 2013 r., Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny i zdarzenie przyszłe dotyczące złożonego w dniu 9 września 2013 r. wniosku o informacje dotyczące wskazania sposobów realizacji zapisów w Statucie Cechu.

Historia Cechu sięga roku 1919 a więc służymy rzemieślnikom powiatu 94 lata. Majątek trwały Cechu to efekt pracy i ofiarności wielu pokoleń rzemieślników z powiatu.

Cech zrzesza łącznie 82 członków z czego 19 to członkowie honorowi pozostali to czynni zawodowo rzemieślnicy prowadzący działalność gospodarczą. W tej grupie 23 rzemieślników legitymuje się kwalifikacjami nauczyciela zawodu. W tych zakładach młodociani odbywają naukę zawodu po zakończeniu której przystępują do egzaminu czeladniczego. W chwili obecnej szkoli się w tych zakładach 79 młodocianych uczniów z całego powiatu. Wszystkie umowy zostały zawarte za pośrednictwem Cechu. Jest to jedno z zadań statutowych Cechu. Ponadto Cech pomaga przy przygotowaniu dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników pomiędzy Komendą OHP a szkolącym-członkiem naszego Cechu, oraz przygotowuje wspólnie z Rzemieślnikiem wnioski o wypłatę refundacji w ramach zawartej umowy.

Cech wspólnie z UP i przedstawicielami szkół zawodowych z terenu powiatu współorganizuje i uczestniczy w tzw. "targach edukacyjnych" skierowanych do absolwentów szkół gimnazjalnych, pomagając im podjąć decyzję odnośnie wyboru zawodu.

Cech prowadzi na bieżąco akcje informacyjne o programach wsparcia dla pracodawców dostępnych w Powiatowym Urzędzie Pracy i udziela wsparcia przy wypełnianiu wniosków.

Wspólnie z Urzędem Skarbowym organizowane są w naszej siedzibie spotkania mające na celu zaznajomienie rzemieślników z późn. zm. w zakresie obowiązującego prawa podatkowego.

W sposób pośredni jako członek Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości i Związku Rzemiosła Polskiego uczestniczymy w pracach Komisji Trójstronnej.

Cech w miarę potrzeb reprezentuje rzemieślników przy wspólnych wystąpieniach wobec władz samorządowych i innych instytucji współpracujących z rzemiosłem.

Zrzeszeni członkowie honorowi-seniorzy są źródłem wiedzy zawodowej dla młodszych kolegów. Mogą wymieniać się doświadczeniami w trakcie spotkań " na które udostępniane są nasze pomieszczenia.

Cech kultywuje tradycję spotkań w okresach świątecznych i organizuje dla dzieci i wnuków członków Cechu i ich pracowników imprezy okolicznościowe, przedstawiciele Cechu uczestniczą w powiatowych i miejskich uroczystościach o charakterze patriotycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Pytania do stanu faktycznego

1.1 Czy prawidłowym będzie dokonanie korekty deklaracji CIT-8 za 2012 r. w której podatnik zadeklaruje przeznaczenie dochodu pochodzącego ze sprzedaży gruntu będącego "własnością statutową" na cele statutowe a w związku z tym skorzysta z warunkowego zwolnienia osiągniętego dochodu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym.

1.2 Czy po dokonaniu korekty deklaracji CIT-8 za 2012 r. dochód o którym mowa w pkt 1 wydatkowany na spłatę kredytu zaciągniętego na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w proporcjach przyjętych na cele statutowe i gospodarcze.

2. Czy przyjęcie proporcji podziału nieruchomości na działalność statutową i gospodarczą wg powierzchni jest prawidłowe.

3. Pytania do zdarzenia przyszłego

3.1 Czy podatnik postąpi prawidłowo zaliczając dochód ze sprzedaży działki, jaki będzie miał miejsce w 2013 r., jako dochód przeznaczony na cele statutowe a więc warunkowo zwolniony z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym.

3.2 Czy uzyskany dochód ze sprzedaży działki warunkowo zwolniony z opodatkowania a przeznaczony na spłatę rat kredytu zaciągniętego na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania w proporcjach przypadających na działalność statutową i gospodarczą.

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie dotyczące pytań oznaczonych numerami 1.1, 1.2, 3.1 i 3.2. W zakresie pytania oznaczonego numerem 2 sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie procentowego klucza podziału nieruchomości (działki) jest prawidłowe ponieważ odzwierciedla faktyczne jej wykorzystanie.

Zdaniem Podatnika raty kredytu wraz z odsetkami powinny być spłacane z zachowaniem ustalonego procentowego klucza podziału.

Z dochodu warunkowo zwolnionego z opodatkowania będzie spłacana część kredytu z odsetkami odpowiadająca części statutowej.

Pozostała część spłaty kredytu i odsetek będzie pokrywana z działalności gospodarczej i będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stanowisko wnioskodawcy do stanu faktycznego

Ad. 1.1 Zdaniem wnioskodawcy dokonanie korekty będzie prawidłowe. Uzyskany dochód będzie zwolniony z opodatkowania w przypadku przeznaczenia go na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w przypadku wydatkowania go na cele gospodarcze podlega opodatkowaniu.

Ad. 1.2 Zdaniem wnioskodawcy prawidłowym jest zaliczenie spłaty kredytu w części odpowiadającej działalności statutowej jako wydatku na cele statutowe a więc zwolnione z opodatkowania. Powyższe dotyczy zdarzenia zaistniałego po ewentualnej korekcie deklaracji CIT 8 za 2012 r. Wnioskodawca ustalił część odpowiadającą działalności statutowej wg faktycznego przeznaczenia powierzchni terenu Cechu na cele statutowe co stanowi 80%. Na tej podstawie chce zaliczyć 80% każdej raty kredytowej jako wydatek na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym. Pozostałe 20% każdej raty kredytu zaliczane będzie jako wydatek na działalność gospodarczą.

Stanowisko wnioskodawcy do zdarzenia przyszłego

Ad. 3.1 Zdaniem wnioskodawcy prawidłowym będzie zaliczenie dochodu uzyskanego ze sprzedaży działki jako dochód przeznaczony na cele statutowe a więc warunkowo zwolniony zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w przypadku wydatkowania go na cele gospodarcze podlega opodatkowaniu.

Ad. 3.2 Zdaniem wnioskodawcy prawidłowym jest zaliczenie spłaty kredytu w części odpowiadającej działalności statutowej jako wydatku na cele statutowe a więc zwolnione z opodatkowania. Wnioskodawca ustalił część odpowiadającą działalności statutowej wg faktycznego przeznaczenia powierzchni terenu Cechu na cele statutowe co stanowi 80%. Na tej podstawie chce zaliczyć 80% każdej raty kredytowej jako wydatek na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym. Pozostałe 20% każdej raty kredytu zaliczane będzie jako wydatek na działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej, w której podatnik zadeklaruje przeznaczenie osiągniętego dochodu na cele statutowe a w związku z tym skorzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za prawidłowe;

* określenia czy przeznaczenie osiągniętego dochodu na spłatę kredytu zaciągniętego na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wykorzystywanej przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za prawidłowe;

* możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie dochodów osiągniętych ze sprzedaży nieruchomości - za prawidłowe;

* określenia czy przeznaczenie dochodu ze sprzedaży działki na spłatę kredytu zaciągniętego na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wykorzystywanej przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za prawidłowe.

Ad. 1.1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Cech rzemieślniczy jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła. Cech działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle oraz Statutu ostatnio aktualizowanego w dniu 21 czerwca 2012 r. W okresie swojego istnienia przechodził różne przemiany, w latach 60-tych nosił nazwę Rejonowy Cech Rzemiosł Różnych i zrzeszał ponad 4 tys. członków. W tym okresie na mocy decyzji ówczesnych władz miasta pozyskał działkę (ok. 5 tys. m2) jako użytkownik wieczysty. Na tym terenie został wybudowany Dom Rzemiosła (zakończenie 1963 r.) jako siedziba Cechu oraz szereg budowli (magazyny, wiata, ogrodzenie, utwardzenie terenu - zakończone do 1980 r.) służących wyłącznie zaspokajaniu potrzeb rzemieślników. Środki na wyżej wymienione nieruchomości zostały pozyskane wyłącznie ze składek członkowskich i dobrowolnego nieodpłatnego świadczenia pracy na ten cel przez członków Cechu. Od roku 2000 nosi obecną nazwę.

Cech zrzesza swoich członków, którymi są między innymi członkowie honorowi oraz czynni zawodowo rzemieślnicy prowadzący działalność gospodarczą. Część rzemieślników legitymuje się kwalifikacjami nauczyciela zawodu. W zakładach młodociani z całego powiatu odbywają naukę zawodu po zakończeniu której przystępują do egzaminu czeladniczego. Wszystkie umowy zostały zawarte za pośrednictwem Cechu. Jest to jedno z zadań statutowych Cechu. Ponadto Cech pomaga przy przygotowaniu dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników pomiędzy Komendą OHP a szkolącym - członkiem Cechu, oraz przygotowuje wspólnie z Rzemieślnikiem wnioski o wypłatę refundacji w ramach zawartej umowy.

Cech wspólnie z UP i przedstawicielami szkół zawodowych z terenu powiatu współorganizuje i uczestniczy w tzw. "targach edukacyjnych" skierowanych do absolwentów szkół gimnazjalnych, pomagając im podjąć decyzję odnośnie wyboru zawodu.

Cech prowadzi na bieżąco akcje informacyjne o programach wsparcia dla pracodawców dostępnych w Powiatowym Urzędzie Pracy i udziela wsparcia przy wypełnianiu wniosków.

Ponadto, wspólnie z Urzędem Skarbowym organizowane są w siedzibie Cechu spotkania mające na celu zaznajomienie rzemieślników z późn. zm. w zakresie obowiązującego prawa podatkowego.

W sposób pośredni jako członek Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości i Związku Rzemiosła Polskiego Cech uczestniczy w pracach Komisji Trójstronnej.

Wnioskodawca w miarę potrzeb reprezentuje rzemieślników przy wspólnych wystąpieniach wobec władz samorządowych i innych instytucji współpracujących z rzemiosłem.

Zrzeszeni członkowie honorowi-seniorzy są źródłem wiedzy zawodowej dla młodszych kolegów. Mogą wymieniać się doświadczeniami w trakcie spotkań, na które udostępniane są pomieszczenia Cechu.

Cech kultywuje tradycję spotkań w okresach świątecznych i organizuje dla dzieci i wnuków członków Cechu i ich pracowników imprezy okolicznościowe, przedstawiciele Cechu uczestniczą w powiatowych i miejskich uroczystościach o charakterze patriotycznym.

Zgodnie z § 5 statutu podstawowym zadaniem Cechu jest:

1. Cech jest zobowiązany dbać o utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej.

2. Do zadań Cechu należy w szczególności:

1.

utrzymywanie i podnoszenie godności zawodowej członków,

2.

podejmowanie inicjatyw oraz współpraca z organami władz państwowych i samorządowych w zakresie przeciwdziałania bezrobociu,

3.

prowadzenie wśród członków pracy społeczno - wychowawczej, mającej na celu szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego wykonywania rzemiosła,

4.

reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów władz państwowych i samorządowych, organizacji społecznych i gospodarczych oraz sądów,

5.

zgłaszanie kandydatów, jako przedstawicieli Cechu w Powiatowej Radzie Zatrudnienia,

6.

udzielanie członkom pomocy przy wykonywaniu rzemiosła w drodze udzielania porad, wystąpień i interwencji,

7.

organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i pracowników zakładów rzemieślniczych,

8.

popieranie rozwoju technicznego i gospodarczego w rzemiośle,

9.

propagowanie, koordynowanie i nadzorowanie przygotowania zawodowego,

10.

rozpatrywanie skarg na działalność członków,

11.

organizowanie pomocy instruktażowej i szkolenia w zakresie BHP oraz warunków sanitarno - epidemiologicznych,

12.

zawieranie i rejestrowanie umów o naukach rzemiosła i przyuczenia do wykonywania określonej pracy, nadzorowanie prawidłowego przebiegu nauki zawodu i przyuczenia w zakładach rzemieślniczych, czuwanie nad przebiegiem przepisów regulujących sprawy uczniów i przyuczanych,

13.

załatwianie sporów wynikłych między mistrzami a uczniami i w uzasadnionych przypadkach pozbawienia mistrza prawa przygotowania zawodowego,

14.

współpraca z władzami oświatowymi w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów rzemieślniczych oraz roztaczania opieki nad młodzieżą rzemieślniczą,

15.

delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych, w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracy których uczestniczy rzemiosło,

16.

prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków Cechu w zakresie spraw dotyczących działalności gospodarczej,

17.

prowadzenie działalności gospodarczej określonej przez Zarząd Cechu,

18.

prowadzenie informacji o usługach świadczonych przez członków,

19.

wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

Najwyższym organem kierującym działalnością Cechu jest Walne Zgromadzenie Członków. W jego zakresie działania jest m.in. podejmowanie uchwał w sprawie zbycia nieruchomości. Organem wykonawczym Cechu jest wybierany przez Walne Zgromadzenie Zarząd Cechu, w którego zakresie działania jest m.in. gospodarowanie powierzonym majątkiem i funduszami Cechu.

Wnioskodawca posiada wpis do dwóch rejestrów KRS:

1. Rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - jako cech rzemieślniczy;

2. Rejestr przedsiębiorców.

Źródłem przychodów Cechu są m.in. składki członkowskie. Przychody ze składek członkowskich nie pokrywają kosztów działalności statutowej Cechu. Brakujące środki Cech pozyskuje z prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z podniesieniem w 2008 r. opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu z 7371 zł do kwoty 57488,55 zł. Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Cechu podjęło decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Przekształcenie użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności nastąpiło w styczniu 2012 r. na wniosek podatnika na mocy decyzji Prezydenta Miasta. Przekształcenie nastąpiło po wpłaceniu kwoty 434.451 zł (za 4654 m kw.). Środki te Podatnik uzyskał zaciągając w banku tzw. kredyt celowy. Po uzyskaniu wpisu w Księdze Wieczystej Cech stał się właścicielem gruntu, który został przyjęty do rejestru środków trwałych. Na wykupionym gruncie znajdują się budynki i magazyny (rok zakończenia budowy 1972 na podstawie wypisu z kartoteki budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe), w których prowadzona jest działalność statutowa i gospodarcza. Wymienione wyżej nieruchomości jako nabyte i wykonane wyłącznie ze środków pochodzących ze składek członków Cechu lub świadczonej dobrowolnie i nieodpłatnie pracy członków Cechu stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, "własność statutową" Cechu tzn. majątek pozyskany przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w roku 1990.

W roku 2012 podatnik na podstawie aktu notarialnego sprzedał część działki wraz z naniesieniami (942 m kw.). Nabywcą działki był dotychczasowy Najemca. W rozliczeniu rocznym CIT-8 za 2012 rok Podatnik rozliczył osiągnięty dochód na zasadach ogólnych, płacąc podatek. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia warunkowego osiągniętego dochodu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przeznaczony na cele statutowe Cechu. W tym celu Cech rozważa dokonanie korekty deklaracji CIT-8 za 2012 rok, w której zadeklaruje przeznaczenie dochodu na cele statutowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość dokonania korekty deklaracji za 2012 r., w której podatnik zadeklaruje przeznaczenie dochodu pochodzącego ze sprzedaży gruntu będącego "własnością statutową" na cele statutowe a w związku z tym skorzystania z warunkowego zwolnienia osiągniętego dochodu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym.

Cech jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.) organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, a na podstawie art. 8 ww. ustawy posiada osobowość prawną.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle, jeżeli osiągany przez nich dochód przeznaczony zostanie na ich cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie i są działalnością statutową w rozumieniu ustawy o rzemiośle.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

W stosunku do zagadnień dotyczących korygowania deklaracji podatkowych za poprzednie lata, należy wskazać, że przepisy regulujące zasady uprawniające do skorygowania deklaracji oraz jej wymogi formalne zawarto w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Z treści § 1 ww. artykułu wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty - art. 81 § 2 ww. ustawy.

Przez deklarację rozumie się również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci - art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej.

Zwrócić należy uwagę na fakt, że korekta deklaracji jest możliwa tylko w sytuacji, gdy za ten rok wysokość należnego zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych wynika z zeznania, tzn. nie była określona decyzją organu podatkowego.

Stosownie do regulacji art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego (w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, że uprawnienie wynikające z powyższych regulacji nie zostało ograniczone do konkretnych podatków. Zatem, przysługuje wszystkim wskazanym w tym przepisie podmiotom, zobowiązanym na podstawie przepisów prawa podatkowego do składania deklaracji podatkowych, w których treści wykazywane jest zobowiązanie podatkowe lub kwota nadpłaty podatku. Jednocześnie, korekta zeznania jest możliwa tylko wtedy, jeśli zobowiązanie podatkowe nie uległo przedawnieniu (zobowiązanie przedawnia się, co do zasady, z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku - art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Natomiast zgodnie z ust. 4 omawianego artykułu jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Z kolei ust. 5 mówi, że podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

1.

zaprzestał działalności albo

2.

jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Wnioskodawca w roku 2012 dokonał sprzedaży gruntu, w związku z czym osiągnął dochód, który opodatkował na zasadach ogólnych - zapłacił podatek w zadeklarowanej wysokości. Obecnie zamierza dokonać korekty zeznania i zadeklarować (złożyć stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), że dochód ze sprzedaży przedmiotowego gruntu przeznaczy na cele statutowe, a co za tym idzie skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawidłowość powyższych działań, czy są one zgodne z przepisami prawa podatkowego.

Odnosząc powołane wyżej przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że w przypadku kiedy Wnioskodawca dokona korekty zeznania podatkowego za rok 2012 i złoży stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1.1 dotyczącego dokonania korekty deklaracji podatkowej za 2012 r., w której podatnik zadeklaruje przeznaczenie dochodu pochodzącego ze sprzedaży gruntu będącego "własnością statutową" na cele statutowe a w związku z tym skorzysta z warunkowego zwolnienia osiągniętego dochodu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1p 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.

Ad. 1.2

W styczniu 2012 r. na wniosek Cechu na mocy decyzji Prezydenta Miasta nastąpiło przekształcenie użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności. Przekształcenie nastąpiło po wpłaceniu kwoty, którą Wnioskodawca uzyskał z zaciągniętego w banku kredytu celowego. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnośnie dochodu pochodzącego ze sprzedaży gruntu będącego "własnością statutową", o którym mowa w pytaniu nr 1.1, a przeznaczonego na spłatę zaciągniętego na przekształcenie tego gruntu kredytu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy prawa, zdaniem tut. organu dochód pochodzący ze sprzedaży gruntu, na którego przekształcenie z użytkowania wieczystego na prawo własności Wnioskodawca zaciągnął kredyt bankowy może zostać przeznaczony na spłatę zaciągniętego kredytu. Zauważyć jednak należy, że zgodnie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę, "na wykupionym gruncie znajdują się budynki i magazyny, w których prowadzona jest działalność statutowa i gospodarcza". Wobec powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym będzie przysługiwało Wnioskodawcy w części, w której przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana jest do celów statutowych Cechu, a nie gospodarczych.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.1

W roku 2013 podatnik zamierza sprzedać kolejną część działki będącej "własnością statutową" Cechu. Osiągnięty ze sprzedaży dochód Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na cele statutowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia osiągniętego ze sprzedaży działki dochodu na cele statutowe Cechu, w szczególności czy przeznaczenie osiągniętego ze sprzedaży dochodu na cele statutowe Cechu będzie spełniało przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że Cechy, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W świetle powyższego osiągnięty ze sprzedaży działki dochód przeznaczony na cele statutowe Cechu będzie spełniał przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 3.1 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.2

Ze zdarzenia przyszłego wynika, że w roku 2013 podatnik zamierza sprzedać kolejną część działki będącej "własnością statutową". Osiągnięty ze sprzedaży dochód Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na cele statutowe, do których zalicza między innymi spłatę zaciągniętego kredytu celowego w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego na prawo własności sprzedawanej nieruchomości przy zachowaniu proporcji podziału ze względu na wykorzystanie przedmiotowej nieruchomości na cele statutowe i gospodarcze.

Biorą pod uwagę przepisy prawa przywołane odnośnie pytania oznaczonego numerem 1.1, oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy pozyskane ze sprzedaży nieruchomości, na której przekształcenie z prawa użytkowania wieczystego na prawo własności zaciągnięto kredyt bankowy są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części, w której przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana jest do celów statutowych Cechu. Odnośnie pozostałej części należy uznać, że dochód przeznaczony jest na działalność gospodarczą Wnioskodawcy, wobec czego będzie podlegał opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 3.1 należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że zgodnie z przywołanym wyżej art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Wobec powyższego, ustawodawca wyraźnie wskazał skutki niezgodnego z przeznaczeniem, pozwalającym na skorzystanie ze zwolnienia, wydatkowania dochodu uzyskanego przez podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl