IPPB5/423-700/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-700/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. znak DR/1061/2010 (data nadania 23 grudnia 2010 r., data wpływu 29 grudnia 2010 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-700/10-2/AS z dnia 17 grudnia 2010 r. (data nadania 20 grudnia 2010 r., data odbioru... 12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P S.A. (dalej: "Spółka") jako Projektodawca, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: PO KL), Priorytet lI Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego. Projektem, oprócz Spółki, ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej P. (dalej: "GK P."). Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu GK P. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu w ramach PO KL, może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+.

Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy. Wkład prywatny przedsiębiorcy może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu, Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu: Spółka jako wnioskodawca, a następnie lider projektu będzie stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "A.") o dofinansowanie Szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy z będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników Spółki i spółek z GK P., które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych. Należy zaznaczyć, że środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z A. jedynie na rachunek Spółki i nie będą one dalej przekazywane na rachunki spółek z GK P., lecz środki te będą służył do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją, lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez Spółkę. Spółka będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z A., rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego projektu, etc.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Nazwa projektu, który realizowany będzie w ramach PO Kapitał Ludzki: Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P., Nr wniosku.

2.

Planowane uruchomienie / wypłacenie po raz pierwszy środków pomocowych: II kwartał 2011 r.

3.

Beneficjentem projektu zgodnie z zawartą umową będzie P. SA

4.

Podmioty zaangażowane w projekt i określenie ich roli przy realizacji - zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta z Instytucją Wdrażającą:

a.

Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym

b.

Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego

c.

Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego

d.

Dysponent części budżetowej: Instytucja Wdrażająca - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A.

5.

Źródła i sposób finansowania Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta:

a.

nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich,

b.

nie mniej niż 15% kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody otrzymane przez Spółkę w formie dotacji będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy dochody otrzymane przez spółki z GK P. pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach partycypowania w dofinansowaniu podlegają również zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej.

Wniosek odnośnie pytania Nr 2 w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów spółek z Grupy Kapitałowej jako uczestników Projektu z tytułu otrzymania dotacji unijnej zostanie rozstrzygnięty w odrębnym postanowieniu.

Zdaniem Wnioskodawcy na oba powyższe pytania odpowiedź jest twierdząca.

Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47, który wszedł w życie 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z nim wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d)

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d)

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady CNE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),

c.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

6.

inne środki.

Stosownie do treści art. 186 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

28.

Stanowisko wnioskodawcy przyporządkowane do pytania (pytań) przedstawionego w poz. 55 wniosku ORD-IN

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

W związku z powyższym włączenie środków unijnych do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne są finansowane według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Co za tym idzie; środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej będą traktowane jako wydatki budżetu państwa. Natomiast by określić krąg beneficjentów dofinansowania z budżetu państwa, należy wziąć pod uwagę definicję beneficjenta zawartą w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z art. 5 pkt 1 i 9 tej ustawy, beneficjent oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Natomiast projektem jest przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą. Biorąc pod uwagę powyższe, beneficjentem będzie nie tylko Projektodawca, czyli Spółka, ale również spółki z GK P., które faktycznie uzyskają dofinansowanie szkoleń swoich własnych pracowników.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż dochody otrzymane przez beneficjenta projektu, tj. Spółkę jak i pozostałe 25 spółek z GK P. biorących udział w Projekcie Program Operacyjny Kapitał Ludzki, w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka jako Projektodawca, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: "PO KL"), Priorytet lI: Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego nr POKL/2.1.1/2010/Z pt.: "Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P.", Nr wniosku.... Beneficjentem projektu zgodnie z zawartą umową będzie P. S.A. Projektem, oprócz Spółki, ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej P. (dalej: GK P.). Zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta z Instytucją Wdrażającą w projekt zaangażowane będą następujące podmioty:

a.

Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym

b.

Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego

c.

Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego

d.

Dysponent części budżetowej: Instytucja Wdrażająca - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A.

Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu GK P. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu w ramach PO KL, może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+. Źródła i sposób finansowania Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta:

a.

nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich,

b.

nie mniej niż 15% kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy. Wkład prywatny przedsiębiorcy może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu, Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu: Spółka jako wnioskodawca, a następnie lider projektu będzie stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "A.") o dofinansowanie Szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy z będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników Spółki i spółek z GK P., które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych. Należy zaznaczyć, że środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z A. jedynie na rachunek Spółki i nie będą one dalej przekazywane na rachunki spółek z GK P., lecz środki te będą służył do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją, lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez Spółkę. Spółka będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z A., rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego projektu, etc. Planowane uruchomienie / wypłacenie po raz pierwszy środków pomocowych: II kwartał 2011 r.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny "Kapitał Ludzki", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego projektu "Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P.", należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Podkreślenia w niniejszej sprawie wymaga fakt, iż w związku z tym, że planowane uruchomienie przedmiotowych środków pomocowych aktywowane ma być w II kwartale 2011 r., to w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy także przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m.in. w zakresie opodatkowania dotacji. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 przywołanej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji "środków europejskich", do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa. Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: "dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa". Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej

i w związku z powyższym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

1.

płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez A.;

2.

dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez A.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego projektu "Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P." będą miały charakter dofinansowania na realizację programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

W myśl art. 126 nowej ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Co ważne, w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu, środki finansowe, które Spółka jako Beneficjent projektu pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego projektu "Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P." - co do zasady - będą stanowiły przychód Spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U.09.157.1241) art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pomocowe, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania:

* w części dotyczącej środków europejskich ("płatności") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* w części dotyczącej współfinansowania krajowego ("dotacja celowa") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl