IPPB5/423-70/14-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-70/14-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) na wezwanie Organu podatkowego z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data nadania 4 kwietnia 2014 r., data doręczenia 8 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu

* w związku z przychodem uzyskanym z tytułu dywidend alokowanym do Funduszu - jest prawidłowe,

* w związku z przychodem uzyskanym z tytułu odsetek alokowanym do Funduszu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej "Wnioskodawca" lub "Fundusz") jest funduszem emerytalnym z siedzibą w Holandii. Fundusz posiada osobowość prawną i jest holenderskim rezydentem podatkowym, tj. podlega w Holandii opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia.

Fundusz objął jednostki uczestnictwa w kilku holenderskich funduszach inwestycyjnych, które działają w formie tzw. "fonds voor gemene rekening" (dalej łącznie jako "FGR"), tj. w formie funduszu wzajemnego będącego podmiotem kontraktualnym, który z punktu widzenia prawa holenderskiego stanowi jedynie wyodrębnioną masę majątkową i nie podlega przepisom holenderskiego prawa spółek handlowych. FGR nie posiada osobowości prawnej, w szczególności, FGR nie jest spółką kapitałową, spółką osobową, ani inną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. FGR nie posiada również zdolności do czynności prawnych, ani struktury organizacyjnej (w rozumieniu organów stanowiących, pracowników, etc.).

Zgodnie z prawem holenderskim, FGR działa na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczestnikami (w tym m.in. Funduszem), depozytariuszem oraz menedżerem, przy czym udział menedżera i depozytariusza podyktowany jest charakterem prawnym FGR. Przedmiotem działalności FGR jest zarządzanie oraz inwestowanie aktywów wniesionych przez Jego uczestników. Zgodnie z założeniami, uczestnicy wnoszą aktywa do FGR w zamian za jednostki uczestnictwa w FGR. Menedżer oraz depozytariusz FGR nie są uczestnikami FGR i tym samym, nie otrzymują takich jednostek uczestnictwa. Menedżer zarządza oraz inwestuje aktywa wniesione przez uczestników (w tym Fundusz) do FGR. Z kolei depozytariusz występuje jedynie jako posiadacz tytułu prawnego do inwestycji dokonywanych przez menedżera w imieniu FGR.

Depozytariusz działa we własnym imieniu, jednakże zawsze na rachunek i ryzyko FGR. Okoliczność działania przez depozytariusza na rachunek i ryzyko FGR przekazywana jest każdorazowo do wiedzy osób trzecich oraz każdorazowo zawarta jest w dokumentacji danej inwestycji. Tym samym, z punktu widzenia holenderskiego prawa podatkowego, jak również ekonomicznie rzecz biorąc (o czym mowa poniżej), inwestycje dokonywane są przez poszczególnych uczestników (w tym przez Fundusz).

Zgodnie z holenderskim prawem podatkowym, FGR jest podmiotem transparentnym podatkowo, który nie podlega w Holandii podatkowi dochodowemu od osób prawnych, ani holenderskiemu podatkowi od dywidend.

W konsekwencji, FGR:

1.

nie posiada numeru identyfikacji podatkowej w Holandii dla celów podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

nie składa w Holandii deklaracji na podatek dochodowy / podatek od dywidend,

3.

nie uzyska certyfikatu rezydencji podatkowej od holenderskich władz podatkowych.

Dochody generowane przez FGR alokowane są do poszczególnych uczestników FGR, takich jak Wnioskodawca i w konsekwencji, podlegają opodatkowaniu na poziomie jego uczestników. Tym samym, to uczestnicy FGR (w tym Fundusz) wykazują dochód z tytułu dokonanych przez FGR inwestycji w składanych deklaracjach na podatek dochodowy / podatek od dywidend.

Co więcej, zgodnie z holenderskimi przepisami podatkowymi, ani depozytariusz (pomimo, iż posiada tytuł prawny do Inwestycji FGR), ani menedżer (pomimo, iż zarządza aktywami wniesionymi przez uczestników oraz inwestycjami) nie podlegają opodatkowaniu w Holandii z tytułu dochodów uzyskanych z inwestycji dokonanych przez FGR. Powyższe wynika z faktu, iż z ekonomicznego punktu widzenia faktycznymi odbiorcami zysku z przedmiotowych inwestycji są uczestnicy FGR (w tym m.in. Fundusz), podczas gdy menedżer uzyskuje wyłącznie wynagrodzenie za jego usługi świadczone na rzecz FGR. Depozytariusz z kolei nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za swoje usługi.

FGR - w którym jednostki uczestnictwa nabył Fundusz - inwestuje zgromadzone aktywa m.in. w obligacje Skarbu Państwa oraz w akcje spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W wyniku dokonanych inwestycji, FGR uzyskuje odsetki (z obligacji Skarbu Państwa) oraz dywidendy (od spółek kapitałowych). Zgodnie z charakterystyką prawno-podatkową FGR, zyski te alokowane są bezpośrednio do uczestników FGR, w tym m.in. do Funduszu.

W uzupełnieniu wniosku ORD-IN Wnioskodawca wskazał ponadto następujące okoliczności:

Pod pojęciem "podmiot transparentny podatkowo" (zgodnie z prawem holenderskim) Wnioskodawca rozumie podmiot, który nie jest uważany za podatnika holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych oraz holenderskiego podatku u źródła. W konsekwencji, dochód uzyskiwany przez taki podmiot jest alokowany do poszczególnych Uczestników partycypujących w udziale w zyskach FGR, którzy są faktycznymi odbiorcami dochodów wygenerowanych przez podmiot transparentny podatkowo - FGR.

Dochody wygenerowane przez FGR wynikają ze zmiany wartości posiadanych przez FGR aktywów. Wycena aktywów dokonywana jest w ustalonych okresach rozliczeniowych (zwykle na bazie miesięcznej). Dochód wygenerowany przez FGR przyporządkowany do danego Uczestnika FGR - co do zasady zwiększa wartość posiadanych już przez niego jednostek uczestnictwa, lub znajduje odzwierciedlenie w postaci nowych jednostek uczestnictwa w FGR alokowanych do danego Uczestnika przez Menedżera, Dodatkowo, Menedżer FGR - według swojego uznania może zdecydować o wypłacie dochodu osiągniętego przez FGR jego Uczestnikom (w formie pieniężnej lub niepieniężnej).

Uczestnikami FGR są fundusze emerytalne, które są podatnikami holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych, lecz jednocześnie są zwolnieni podmiotowo. Dlatego też, Wnioskodawca jako fundusz emerytalny zwolniony podmiotowo z holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych - nie wykazuje dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym, w tym również dochodu uzyskanego z tytułu udziału w zyskach wygenerowanych przez FGR.

Zgodnie z przepisami holenderskiego prawa podatkowego, dochód do opodatkowania i tytułu uczestnictwa w FGR powstałby wskutek wypłaty dywidendy (względnie wypłaty odsetek) lub wraz z realizacją zysku kapitałowego. Ten ostatni miałby miejsce w wyniku umorzenia lub zbycia jednostek uczestnictwa w FGR. Sam wzrost wyceny posiadanych przez FGR aktywów (bez faktycznej wypłaty zrealizowanego wzrostu na rzecz Uczestników) nie skutkowałby powstaniem obowiązku podatkowego, który - co do zasady - powstałby w momencie umorzenia lub zbycia jednostek uczestnictwa. Stosownie do przepisów prawa holenderskiego, podatek dochodowy z tego tytułu płatny by był dopiero po otrzymaniu rocznego wymiaru podatku dochodowego od osób prawnych, który zostałby nałożony przez holenderskie organy podatkowe na podstawie rocznego zeznania podatkowego złożonego przez podatnika.

Niezależnie od powyższego, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest funduszem emerytalnym i z tego tytułu (podobnie jak pozostali Uczestnicy FGR) podlega zwolnieniu podmiotowemu z holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych, nie jest on zobowiązany do składania rocznego zeznania podatkowego i tym samym, wykazywania dochodu do opodatkowania, w tym dochodu z tytułu udziału w zyskach wygenerowanych przez FGR.

FGR ma charakter zamknięty, gdyż przewiduje ograniczenia w zakresie możliwości swobodnego zbycia jednostek uczestnictwa przez Uczestników (co do zasady, możliwość sprzedaży uzależniona jest od zgody pozostałych Uczestników) oraz w zakresie przystąpienia nowych Uczestników do FGR.

Co do zasady, istnieją dwa rodzaje FGR o charakterze zamkniętym:

1. FGR, którego jednostki uczestnictwa mogą być emitowane lub przenoszone jedynie za uprzednią zgodą wszystkich Uczestników,

2. FGR, którego jednostki uczestnictwa mogą być emitowane lub przenoszone (w ramach umorzenia) poprzez FGR.

FGR będący przedmiotem niniejszego wniosku (tekst jedn.: FGR, którego Wnioskodawca jest Uczestnikiem) stanowi drugi ze wskazanych powyżej rodzajów FGR o charakterze zamkniętym.

Generalnie, Uczestnicy mają prawo do umorzenia całości lub części posiadanych jednostek uczestnictwa. Niemniej jednak, Menedżer FGR może - według swojego uznania wprowadzić limit jednostek uczestnictwa do umorzenia. Dodatkowo, Menedżer oraz Depozytariusz mogą zawiesić prawo Uczestników do umorzenia posiadanych jednostek uczestnictwa w przypadku gdy:

* aktywa FGR - w ocenie Menedżera - zostaną sprzedane po cenie odbiegającej od ceny rynkowej,

* sprzedaż aktywów FGR jest zakazana lub zawieszona,

* istnieją okoliczności, w związku z którymi - w ocenie Menedżera - sprzedaż aktywów FGR wpłynęłaby w sposób negatywny na prawa pozostałych Uczestników FGR,

* Uczestnik postępował sprzecznie z obowiązującymi przepisami prawa lub warunkami funkcjonowania FGR,

* istnieją okoliczności, w związku z którymi wycena aktywów FGR podlegających sprzedaży nie może zostać przeprowadzona w sposób niezwłoczny i rzetelny.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157), przez fundusz zagraniczny rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną, które uzyskały zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.

FGR nie jest ani funduszem inwestycyjnym otwartym (z uwagi na jego zamknięty charakter) ani spółką inwestycyjną, która uzyskała zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe. Z uwagi na fakt, iż FGR - z punktu widzenia prawa holenderskiego - stanowi wyodrębnioną masę majątkową i nie podlega przepisom holenderskiego prawa spółek handlowych; tym samym, FGR nie posiada osobowości prawnej, w szczególności, FGR nie jest spółką kapitałową, spółką osobową, ani inną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Transparentność podatkowa FGR nie ma charakteru fakultatywnego, lecz ma charakter warunkowy, tj. jeśli fundusz spełnia warunki określone prawem holenderskim stanowi FGR transparentny podatkowo.

Zgodnie z przepisami holenderskiego prawa podatkowego nie ma możliwości wyboru opodatkowania na poziomie funduszu lub jego uczestników.

Oprócz FGR o charakterze zamkniętym (którym jest FGR, w którym Wnioskodawca objął jednostki uczestnictwa) istnieją również FGR o charakterze otwartym, które są podatnikami holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych. FGR o charakterze otwartym są te wszystkie FGR, które nie spełniają warunków określonych przepisami prawa holenderskiego do uznania za zamknięty FGR. Tym samym, FGR o otwartym charakterze będą te FGR, w których zbycie jednostek uczestnictwa lub / oraz przyjęcie nowych Uczestników nie wymaga zgody wszystkich Uczestników lub też nie odbywa się poprzez FGR (co do zasady, jednostki uczestnictwa FGR o charakterze otwartym mogą być przedmiotem swobodnego obrotu, co oznacza, że obrót tymi jednostkami nie wymaga zgód Uczestników FGR lub też nie odbywa się poprzez FGR).

Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie, udział Menedżera i Depozytariusza podyktowany jest charakterem prawnym FGR. Menedżer oraz Depozytariusz FGR nie są Uczestnikami FGR i tym samym, nie otrzymują jednostek uczestnictwa w FGR.

Menedżer zarządza FGR, w szczególności inwestuje aktywa wniesione przez Uczestników, odpowiada za sprawy organizacyjne, administracyjne oraz zarządcze FGR, jak również odpowiada za przeprowadzenie wyceny aktywów FGR oraz przygotowanie odpowiednich sprawozdań do Uczestników.

Depozytariusz występuje jedynie jako posiadacz tytułu prawnego do inwestycji dokonywanych z inicjatywy Menedżera. Depozytariusz zawiera umowy i zaciąga zobowiązania w imieniu FGR, niemniej jednak każdorazowo na rachunek i ryzyko Uczestników FGR, niemniej jednak, Depozytariusz nie może reprezentować ani zaciągać zobowiązań w imieniu Uczestników wobec osób trzecich. Depozytariusz nie działa nigdy z własnej inicjatywy, lecz każdorazowo w oparciu o instrukcje Menedżera FGR, który-jak wskazano powyżej - zarządza FGR i inwestuje jego aktywa w imieniu Uczestników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120, dalej "Polska-Holenderska UPO") w związku z przychodem uzyskanym z tytułu dywidend oraz odsetek alokowanym do Funduszu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie on uprawniony do skorzystania z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO w związku z przychodem uzyskanym z tytułu dywidend oraz odsetek alokowanym do Funduszu.

Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o p.d.o.p.") podatnikami tego podatku są:

1.

osoby prawne,

2.

spółki kapitałowe w organizacji,

3.

jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, zagraniczne spółki niemające osobowości prawnej, jeśli według prawa kraju, w którym mają siedzibę lub zarząd, są traktowane jako osoby prawne i w całości ich dochody są opodatkowane w tym kraju, bez względu na miejsce uzyskania tych dochodów.

Dodatkowo - stosownie do art. 1a ustawy o p.d.o.p. - opodatkowaniu p.d.o.p. podlegają również podatkowe grupy kapitałowe pod warunkiem spełnienia szczególnych warunków wskazanych w tym przepisie.

Przepisy ustawy o p.d.o.p. określają zamknięty katalog podmiotów będących podatnikami dla celów p.d.o.p. Tym samym, aby uznać dany podmiot za podatnika na gruncie ustawy o p.d.o.p., powinien on mieścić się w jednej z kategorii podatników wskazanych powyżej. W przeciwnym wypadku, podmiot taki nie będzie podlegać opodatkowaniu p.d.o.p.

Mając na względzie przedstawioną w stanie faktycznym charakterystykę prawno-podatkową FGR - zdaniem Wnioskodawcy - FGR nie może zostać uznany za którąkolwiek z form prawnych określonych w katalogu podatników p.d.o.p. W szczególności, FGR nie posiada osobowości prawnej, ani nie jest traktowany jako osoba prawna. Ponadto, FGR nie jest spółką kapitałową w organizacji ani - z uwagi na brak struktury organizacyjnej oraz zdolności prawnej - jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, FGR nie mieści się w katalogu określonym w art. 1 oraz art. 1a ustawy o p.d.o.p. i tym samym, nie będzie podatnikiem dla celów ustawy o p.d.o.p.

Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 5 ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym "przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału)." Zgodnie natomiast z ust. 2 przytoczonego przepisu, zasady określone w ust. 1 stosuje się odpowiednio m.in. do kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na transparentność podatkową FGR zarówno na gruncie ustawy o p.d.o.p., jak i holenderskiego prawa podatkowego dochód uzyskany z inwestycji dokonanych przez FGR powinien być opodatkowany przez poszczególnych uczestników FGR (w tym m.in. przez Fundusz) proporcjonalnie do udziału tych uczestników w zysku FGR. Powyższe, wynika z założeń FGR uregulowanych prawem holenderskim, w szczególności z faktu alokacji zysku FGR bezpośrednio do uczestników FGR oraz spoczywającego na nich obowiązku wykazania dochodu osiągniętego z udziału w zysku FGR w holenderskich deklaracjach na podatek dochodowych podatek od dywidend.

Wnioskodawca, jak wskazano w stanie faktycznym, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem dla celów holenderskiego prawa podatkowego. Tym samym, Fundusz będzie również podatnikiem na gruncie art. 1 ustawy o p.d.o.p. i jako taki, będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu od dochodów, które osiągnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p.). W konsekwencji, Fundusz będzie zobowiązany do opodatkowania dla celów p.d.o.p. zysku z tytułu inwestycji w polskie obligacje Skarbu Państwa oraz polskie spółki kapitałowe, w części odpowiadającej jego udziałowi w zysku PGGM.

Powyższe podejście zgodne jest z założeniami funkcjonowania FGR na gruncie prawa holenderskiego, zgodnie z którymi podatnikami z tytułu zysku osiągniętego przez FGR są jego uczestnicy. Podatnikami nie są menedżer oraz depozytariusz (których udział w FGR wynika z charakterystyki prawnej FGR, tj. braku zdolności do czynności prawnych), gdyż nie uczestniczą oni w podziale zysku wypracowanego przez FGR i tym samym, nie są ekonomicznymi beneficjentami zysku FGR. Zysk ten - zgodnie z postanowieniami umowy o założeniu FGR - przypisany jest bezpośrednio (w odpowiednich proporcjach) do uczestników FGR. Natomiast menedżer otrzymuje niezależne wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz FGR, które wykazuje dla potrzeb holenderskiego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. przychodów z tytułu odsetek ustala się w wysokości 20% tych przychodów. Z kolei, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o POOP, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Stosownie natomiast do art. 22a przepisy art. 21 oraz art. 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Tym samym, sposób opodatkowania przychodów z tytułu odsetek od obligacji Skarbu Państwa oraz dywidend z tytułu posiadania akcji spółek kapitałowych, które są alokowane do Funduszu, powinien zostać określony w zgodnie z postanowieniami Polsko-Holenderskiej UPO.

Na podstawie art. 10 Polsko-Holenderskiej UPO dywidendy wypłacane przez spółki mającą siedzibę w Polsce do osób mających siedzibę w Holandii podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, z tym że jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma siedzibę w Holandii, "to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

1.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

2.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach".

Z kolei zgodnie z art. 11 Polsko-Holenderskiej UPO odsetki wypłacane z Polski do Holandii - co do zasady - podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, z tym że jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma siedzibę w Holandii, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek. Niemniej jednak, Polsko-Holenderska UPO przewiduje pewne wyjątki od powyższej zasady ogólnej. I tak jeden z takich wyjątków dotyczy sytuacji gdy odbiorca odsetek jest osobą uprawnioną do odsetek i odsetki są wypłacane w związku z obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa (art. 11 ust. 3 lit. d) Polsko-Holenderskiej UPO).

W świetle powyższego, Polsko-Holenderska UPO przewiduje preferencyjne stawki podatkowe dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe do Holandii, jak również zwolnienie z opodatkowania w przypadku odsetek wypłacanych z tytułu obligacji Skarbu Państwa.

Niemniej jednak, aby skorzystać z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO, odbiorca dywidend oraz odsetek powinien być:

* rezydentem podatkowym Holandii, co powinno być potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji potwierdzającym rezydencję podatkową tego odbiorcy, oraz

* "osobą uprawnioną" do dywidend oraz odsetek (tzw. "beneficial owner").

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz spełnia powyższe warunki. Jak wskazano powyżej, Fundusz podlega w Holandii opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Co więcej, Fundusz może uzyskać od holenderskich władz podatkowych certyfikat rezydencji potwierdzający powyższe.

Dodatkowo, Fundusz będzie posiadać status "osoby uprawnionej" (tzw. "beneficial owner") do dywidend oraz odsetek otrzymanych przez FGR (proporcjonalnie do jego udziału w FGR). Przepisy ustawy o p.d.o.p., ani postanowienia Polsko-Holenderskiej UPO nie zawierają definicji "osoby uprawnionej". Niemniej jednak, w doktrynie przyjęło się, że "obejmuje ono każdego, kto posiada prawny tytuł do poboru określonych świadczeń (dywidendy, odsetek, należności licencyjnych) na własny rachunek. Nie jest w tym miejscu ważne, czy dana osoba ma tytułu prawny do mienia lub praw z tytułu których świadczenia takie są wypłacane (może go mieć lub nie mieć). Pojęcie to dotyczy bowiem wyłącznie kwestii prawa do ich poboru (np. osoba, która nabyła od właściciela udziałów lub akcji, z tytułu których dywidenda jest wypłacana, wyłącznie prawo do poboru dywidendy za dany rok)." (Józef Banach, Polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, C.H. Beck 2002, str. 198). Kwestia ta została również rozwinięta w Komentarzu OECD z 2010 r. do Konwencji Modelowej OECD, z którego wynika, że postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie dotyczącym dywidend oraz odsetek mają zastosowanie jedynie w przypadku, gdy to podmiot uzyskujący dywidendy / odsetki posiada status rzeczywistego odbiorcy (beneficial owner), czyli jest podmiotem, którego prawo do dysponowania otrzymaną płatnością nie ma wyłącznie formalnego charakteru.

W analizowanym stanie faktycznym, Fundusz będzie rzeczywistym odbiorcą dywidend / odsetek, tj. podmiotem, który ma prawo do pełnego i swobodnego dysponowania dywidendami / odsetkami uzyskanymi przez FGR (w proporcji odpowiadającej udziałowi Funduszu) oraz ich faktycznym ekonomicznym beneficjentem. Powyższe wynika bezpośrednio z umowy o utworzeniu FGR oraz z faktu alokacji zysków osiąganych przez FGR do poszczególnych jego uczestników. Za osobę uprawnioną (tzw. "beneficial owner") nie może zostać uznany FGR, który występuje wyłącznie w roli podmiotu pośredniczącego w dystrybucji dywidend / odsetek. Za taką osobę nie może również zostać uznani ani menedżer, ani depozytariusz, którzy - co wynika wprost z umowy o utworzenie FGR - nie mają żadnego prawa do zysku wypracowanego przez FGR.

Tym samym, mając na uwadze, że Fundusz jest holenderskim rezydentem podatkowym (co jest również potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji) oraz, że będzie osobą uprawnioną do dywidend / odsetek - zdaniem Wnioskodawcy - Fundusz będzie miał prawo skorzystać z preferencyjnych stawek podatkowych dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe, jak również ze zwolnienia z opodatkowania w przypadku odsetek wypłacanych z tytułu obligacji Skarbu Państwa, przewidzianych postanowieniami Polsko-Holenderskiego UPO.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w zaistniałym stanie faktycznym, będzie on uprawniony do skorzystania z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO w związku z przychodem uzyskanym z tytułu dywidend oraz odsetek alokowanym do Funduszu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego

* w odniesieniu do przychodów (alokowanych do Funduszu) uzyskanych z tytułu dywidend - jest prawidłowe,

* w odniesieniu do przychodów (alokowanych do Funduszu) uzyskanych z tytułu odsetek - jest nieprawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe (w tym informacje dotyczące obowiązującego w Holandii prawa), należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że brak jest podstaw do przyznania podmiotowości prawnopodatkowej "fonds voor gemene rekening" (dalej: "FGR"). FGR nie posiada bowiem przewidzianego w art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej także: "ustawa") minimalnego pierwiastka zorganizowania, które uprawniałoby do traktowania go jak jednostkę organizacyjną w rozumieniu ustawy. Tym samym przychody osiągane z tytułu inwestycji dokonywanych w ramach FGR należy rozpatrywać przez pryzmat wspólnego przedsięwzięcia podejmowanego przez podmioty uprawnione do czerpania korzyści z jego funkcjonowania. Istnieją zatem podstawy do zastosowania wobec tych podmiotów, będących podatnikami, art. 5 ustawy.

Bez wpływu na powyższe ustalenia pozostaje fakt ujęcia FGR w załącznikach do ustawy oraz dyrektyw UE. Umieszczenie podmiotu w załączniku do ustawy nie stanowi niezależnej normy prawnej uprawniającej do zwolnienia z opodatkowania, w sytuacji niespełnienia łącznie wszystkich warunków wymienionych w pozostałych przepisach tej ustawy. Powyższe stwierdzenie odnosi się nie tylko do przepisów art. 21 ust. 3 i 22 ust. 4 ustawy, które wprost uzależniają zastosowanie zwolnienia od spełnienia dodatkowych warunków odnoszących się do podmiotowości tych jednostek ale również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3. W odniesieniu do ostatniego ze wskazanych przypadków, art. 10 ust. 6 ustawy nakazuje stosowanie przepisów tego artykułu w sposób odpowiedni, co oznacza m.in., że w przypadku podmiotów niebędących podatnikami przepis ten nie będzie mógł być w ogóle zastosowany. Przedstawioną wykładnię potwierdza treść art. 3 dyrektywy 2009/133/WE, który poza warunkami dotyczącymi określonej formy odwołuje się również do kryterium rezydencji i opodatkowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium RP przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu odsetek ustala się w wysokości 20% tych przychodów. Natomiast podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend - w wysokości 19% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 1 ustawy). Przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest RP (art. 21 ust. 2 i art. 22a ustawy).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120, dalej "konwencja") odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i do których osobą uprawnioną jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli odbiorca odsetek jest osobą uprawnioną do odsetek mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek (art. 11 ust. 2 konwencji).

Bez względu na postanowienia ust. 2, odsetki, o których mowa w ust. 1 podlegają opodatkowaniu tylko w Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, jeżeli odbiorca ten jest osobą uprawnioną do odsetek i jeżeli takie odsetki są wypłacane m.in. w związku z obligacjami, skryptami dłużnymi lub innymi podobnymi obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny (art. 11 ust. 3 lit. d konwencji).

Natomiast, zgodnie z art. 10 ust. 1 konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

* 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

* 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach (art. 10 ust. 2 konwencji).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, zyski FGR alokowane są bezpośrednio do uczestników FGR, m.in. wnioskodawcy, w konsekwencji osobą uprawnioną do odsetek i dywidend w rozumieniu umowy jest wnioskodawca. Wypłata dochodów, natomiast, dokonywana jest do depozytariusza.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, odsetki, powstające w Polsce i do których wnioskodawca jest osobą uprawnioną podlegają opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w ustawie. Jednocześnie należy zauważyć, że ograniczenie opodatkowania u źródła, tj. w Polsce, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i 3 konwencji, nie będzie miało zastosowania ponieważ oba te przepisy uzależniają przyznanie korzyści od tego, żeby odbiorca odsetek był jednocześnie osobą uprawnioną do odsetek.

Natomiast dywidendy wypłacane z Polski, zakładając, że depozytariusz ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii, będą podlegały obniżonej stawce podatku u źródła, o której mowa w art. 10 ust. 2 konwencji. Odmiennie niż art. 11 ust. 1 konwencji, przepis art. 10 ust. 1 konwencji odnosi się do dochodu wypłaconego osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii, natomiast art. 10 ust. 2 konwencji odnosi się do takich dywidend, jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania w tym samym państwie.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

* Fundusz będzie miał prawo skorzystać z preferencyjnych stawek podatkowych dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe - jest prawidłowe,

* Fundusz będzie miał prawo skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w przypadku odsetek wypłacanych z tytułu obligacji Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl