IPPB5/423-7/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-7/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: "X" lub "Spółka") uzyskał decyzję o przyznaniu dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (dalej: "PO IG"), w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym".

Dofinansowanie będzie przeznaczone na sfinansowanie:

* nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (budowa i adaptacja budynku, nabycie specjalistycznych urządzeń, nabycie programów komputerowych, etc.),

* specjalistycznych szkoleń.

Nowa inwestycja związana z dofinansowaniem będzie polegała na budowie nowego budynku oraz przygotowaniu infrastruktury oraz specjalistycznego wyposażenia umożliwiających prowadzenie działalności w zakresie diagnostyki i leczenia chorób oczu na skalę znacznie większą od dotychczasowej oraz prowadzenie prac badawczo-rozwojowych.

Umowa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: "PARP") przewiduje, że wydatki Spółki (wydatki kwalifikowane) będą dofinansowane w określonych w umowie częściach (tzn. dofinansowanie nie obejmie 100% wartości wydatku kwalifikowanego).

Według biznesplanu będącego częścią wniosku o dofinansowania z PO IG, dofinansowanie będzie wypłacane w transzach. Transze będą wypłacane sukcesywnie wraz z postępem realizacji nowej inwestycji. Wypłaty transz mogą mieć miejsce w więcej niż jednym roku podatkowym. Raty dofinansowania będą wypłacane jako zaliczki bądź jako zwrot wydatków kwalifikowanych (tzn. wypłata pierwszej transzy będzie zaliczkowa, a wypłata kolejnej transzy dofinansowania nastąpi po rozliczeniu wypłaty zaliczkowej bądź po poniesieniu przez Spółkę wydatku kwalifikowanego oraz przedstawieniu PARP dowodu poniesienia takiego wydatku). Może więc okazać się, że wypłata niektórych transz dofinansowania będzie następowała po oddaniu do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do używania.

Wypłata kolejnych transz zależy od weryfikacji przez PARP wypełniania przez Spółkę warunków umowy. W konsekwencji, Spółka nie jest i nie będzie w stanie dokładnie przewidzieć daty oraz kwot wypłacanych transz.

Celem dofinansowania jest rozszerzenie działalności Spółki polegającej obecnie na diagnostyce oraz profilaktyce chorób oczu, co przełoży się na zwiększenie przychodów Spółki ze sprzedaży usług. Dofinansowanie zostanie udzielone na podstawie umowy podpisanej przez Spółkę z PARP. Na dzień złożenia niniejszego wniosku, środki z dofinansowania nie zostały faktycznie wypłacone. Z uwagi na fakt, że uruchomienie dofinansowania jest uzależnione od spełnienia przez Spółkę określonych warunków, jego uruchomienie jest prawdopodobne, ale nie można go obecnie całkowicie zagwarantować.

Wnioskodawca doprecyzował ponadto, że:

* tytuł projektu, na który przyznano dotację to (...);

* dotacja będzie w 85% pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji celowej.

Kwota dotacji została wskazana w umowie z PARP w maksymalnej wysokości, przy czym dotacja nie może przekroczyć 50% tzw. wydatków kwalifikowanych, tzn. wydatków, na które przysługuje dotacja. Pozostałą część wartości projektu (w tym pozostałą część wartości wydatków kwalifikowanych) Spółka będzie ponosiła ze środków własnych lub z sfinansowanych w inny sposób (np. pożyczka, kredyt bankowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dofinansowanie otrzymane z PO IG będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania.

2.

Czy, jeśli dofinansowanie jest wypłacane Spółce po poniesieniu wydatków, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki kwalifikowane objęte dofinansowaniem PO IG, a z chwilą otrzymania dofinansowania dokonać korekty (zmniejszenia) tych kosztów w bieżącym okresie.

3.

Czy, jeśli dofinansowanie jest wypłacane Spółce po oddaniu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej objętych dofinansowaniem do używania, Spółka może w okresie do miesiąca poprzedzającego miesiąc faktycznego otrzymania dofinansowania zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od pełnej wartości początkowej środka trwałego, a od miesiąca w którym otrzymano dofinansowanie - tylko od części wartości początkowej, która nie jest objęta dofinansowaniem.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym".

Wniosek odnośnie pytania Nr 2 i Nr 3 zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jednocześnie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p. zwalnia z p.d.o.p. kwoty od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych przepisach.

W przedmiotowej sprawie Spółka otrzyma dofinansowanie z PARP. Środki na dofinansowania w PARP będą pochodziły z budżetu państwa, który będzie zasilany funduszami unijnymi.

Zdaniem Spółki, kwoty dotacji otrzymywane przez Spółkę będą w całości podlegać zwolnieniu z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o p.d.o.p. Dotacje te są niewątpliwie środkami finansowymi, będą otrzymane przez uczestnika projektu (Spółkę) w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

Dotacje otrzymywane przez Spółkę będą w całości korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o p.d.o.p. Przepis ten stanowi bowiem, że zwolnione są środku finansowe otrzymane w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, a nie w całości ze środków europejskich.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, otrzymywane dotacje nie będą zwolnione z p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p. Nie można bowiem twierdzić, że agencja (tu: PARP) otrzymała na ten cel środki z budżetu państwa, gdyż środki na dotację pochodzą w 85% ze środków europejskich.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) wprowadza definicję "środków europejskich" (art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych). Na mocy tej definicji, za środki europejskie należy uznać m.in. środki przeznaczone na wypłatę dofinansowań w ramach PO IG.

W związku z powyższym, dofinansowania, które Spółka otrzyma od PARP w ramach PO IG będą na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p., zwolnione z podatku.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Należy wskazać, iż Program Operacyjny "Innowacyjna Gospodarka" (dalej: "PO IG"), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzyma Spółka w postaci dofinansowania na realizację projektu pt. (...) z PO IG w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (budowa i adaptacja budynku, nabycie specjalistycznych urządzeń, nabycie programów komputerowych, etc.) oraz specjalistycznych szkoleń, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o "środkach europejskich" - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy; i

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: "dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa".

Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

2.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b;

4.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d;

5.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, o której mowa w ust. 1, do wydawania zgody na dokonywanie płatności.

Zgodnie z art. 188 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.

Co istotne, w myśl art. 188 ust. 5 nowej ustawy o finansach publicznych, płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy.

Na podstawie art. 188 ust. 6 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności, które określa:

1.

wzór zlecenia płatności;

2.

zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;

3.

wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

1.

płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;

2.

dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP - w przypadku beneficjentów programu PO IG i PO KL lub

przekazywanej przez BGK z odrębnego rachunku dla dotacji celowej na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP - w przypadku beneficjentów programu PO RPW.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie może być zatem dokonywane w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej z budżetu państwa.

W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i stwierdzenie Wnioskodawcy, że:

"dotacja będzie w 85% pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji celowej" należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzyma Spółka w postaci dofinansowania na realizację projektu pt. (...) z PO IG w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (budowa i adaptacja budynku, nabycie specjalistycznych urządzeń, nabycie programów komputerowych, etc.) oraz specjalistycznych szkoleń, będą miały charakter "środków europejskich", uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane będą w dwóch ww. formach.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem w świetle przywołanego przepisu dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę jako Uczestnika projektu pt. (...) realizowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka środki finansowe, które Spółka otrzyma w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (budowa i adaptacja budynku, nabycie specjalistycznych urządzeń, nabycie programów komputerowych, etc.) oraz specjalistycznych szkoleń - co do zasady - będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych "rozwiązań technicznych" udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych.

Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako "zaliczek" lub wyodrębnionych "otrzymywanych dotacji".

Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze w myśl cytowanego powyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako beneficjent realizowanego Projektu.

Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że dofinansowanie na realizację projektu pt. (...) otrzymane z PO IG będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

UZASADNIENIEm powyższego jest fakt, że - jak wskazał Wnioskodawca - opisana we wniosku dotacja będzie w 85% pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji celowej, zatem finansowana będzie z dwóch źródeł, co wynika z regulacji przewidzianej w ustawie o finansach publicznych dla budżetu środków europejskich.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które otrzyma Spółka w postaci dofinansowania na realizację projektu pt. (...) z PO IG w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (budowa i adaptacja budynku, nabycie specjalistycznych urządzeń, nabycie programów komputerowych, etc.) oraz specjalistycznych szkoleń, będą stanowiły przychód podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pomocowe, które Spółka otrzyma na realizację projektu pt. (...) z PO IG w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (budowa i adaptacja budynku, nabycie specjalistycznych urządzeń, nabycie programów komputerowych, etc.) oraz specjalistycznych szkoleń, stanowić będą przychód Spółki podlegający zwolnieniu z opodatkowania:

* w części dotyczącej środków europejskich ("płatności") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* w części dotyczącej współfinansowania krajowego ("dotacja celowa") - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uwzględniając charakter "środków europejskich", uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacanych w dwóch formach: płatności i dotacji celowej należy stwierdzić, że opisane we wniosku dofinansowanie otrzymane z PO IG będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. przepisów prawa.

Faktycznie - zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy - dofinansowanie, które Spółka otrzyma od PARP (dokładnie: środki europejskie przekazywane przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP) w ramach PO IG w części dotyczącej "płatności" będą na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku.

Ponadto w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do dotacji celowej w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP - co wykazano powyżej - zastosowanie jednak znajdzie także art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania na realizację projektu pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl