IPPB5/423-690/11-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-690/11-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) oraz piśmie w sprawie z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-690/11-2/AM z dnia 24 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów cypryjskiego rezydenta podatkowego uzyskanych z tytułu:

* zbycia udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcji spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe,

* uczestnictwa w polskim zamkniętym funduszu inwestycyjnym uzyskanych

o w wyniku wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych - jest prawidłowe,

o bez wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.07.2011 został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów cypryjskiego rezydenta podatkowego uzyskanych z tytułu zbycia udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcji spółki komandytowo-akcyjnej oraz dochodów z tytułu uczestnictwa w polskim zamkniętym funduszu inwestycyjnym uzyskanych w wyniku wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, a także bez ich wykupienia i umorzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest cypryjską spółką prawa handlowego z siedzibą na Cyprze. Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym na Cyprze i nie posiada w Polsce "zakładu" w rozumieniu Umowy Polsko-Cypryjskiej. Wnioskodawca posiada udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej sp. z o.o.) z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym spółki te w przyszłości przekształcone zostaną w spółki komandytywo-akcyjne (SKA).

Wnioskodawca ma zamiar wnieść posiadane udziały w spółkach z o.o. lub akcje - po przekształceniu sp. z o.o. w SKA (dalej Udziały/Akcje) - do funduszu inwestycyjnego zamkniętego (dalej FIZ) utworzonego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej UFI) - emitującego certyfikaty inwestycyjne.

W wyniku tego zdarzenia FIZ nabędzie Udziały/Akcje, a Wnioskodawca - w zamian za te Udziały/Akcje - obejmie certyfikaty FIZ.

Zgodnie z art. 139 ust. 1 UFI, FIZ będzie mógł wykupywać certyfikaty, które wyemituje. W statucie FIZ, zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, zostaną określone przesłanki, tryb i warunki wykupywania certyfikatów oraz terminy i sposób dokonywania ogłoszeń o ich wykupie. Z chwilą wykupienia przez FIZ, certyfikaty będą umarzane z mocy prawa, a FIZ, zgodnie z przepisami ustawowymi, niezwłocznie dokona wypłat na rzecz Wnioskodawcy.

Jednocześnie, statut FIZ, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI, będzie określał zasady dokonywania Wnioskodawcy wypłat dochodów FIZ bez wykupywania certyfikatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku uznania, że wniesienie papierów wartościowych do FIZ w zamian za certyfikaty uczestnictwa w FIZ jest odpłatnym zbyciem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tego tytułu będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie PdopU w związku z Umową Polsko-Cypryjską.

2.

Czy określone w UFI wypłaty z FIZ w związku wykupem od Wnioskodawcy certyfikatów będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie PdopU w związku z Umową Polsko-Cypryjską.

3.

Czy określone w UFI wypłaty dokonywane przez FIZ na rzecz Wnioskodawcy bez umarzania certyfikatów, będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie PdopU w związku z Umową Polsko-Cypryjską.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wniesienia Udziałów/Akcji do FIZ w zamian za certyfikaty uczestnictwa w FIZ nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: PdopU) w związku z umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523, dalej: Umową Polsko-Cypryjską).

Zgodnie z art. 7 UFI wpłaty do FIZ, co do zasady, dokonywane są w formie pieniężnej. Jednakże jest również możliwe wniesienie do FIZ papierów wartościowych, jeżeli ustawa lub statut funduszu tak stanowią. Zgodnie z art. 28 ust. 2 UFI w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych m.in. w akcjach, podmiot zapisujący się na certyfikaty Inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów na towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Są one wyceniane według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów netto, zgodnie z art. 120 UFI. W momencie wniesienia papierów wartościowych (m.in. akcji) do funduszu ustalana jest ich wartość pieniężna, która stanowi de facto cenę, po której owe papiery są zbywane. Oznacza to, że wpłata do funduszu inwestycyjnego w postaci papierów wartościowych stanowi szczególną formę ich zbycia. Poprzez wniesienie papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego w zamian za jednostki uczestnictwa (certyfikaty), dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych - jednostek uczestnictwa, należy ocenić skutki tej transakcji w świetle PdopU oraz Umowy Polsko- Cypryjskiej.

W świetle powyższego wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez Wnioskodawcę w zamian za Udziały/Akcje stanowiłaby przychód Wnioskodawcy na dzień objęcia certyfikatów, zgodnie z art. 12 ust. 1 PdopU, z tytułu zbycia tych Udziałów/Akcji.

Jednakże zważywszy, że Wnioskodawca ma siedzibę na Cyprze i nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 Umowy Polsko-Cypryjskiej, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych objętych przez Wnioskodawcę w zamian za Udziały/ Akcje powinna zostać uznana za zyski ze sprzedaży majątku w rozumieniu art. 13 Umowy Polsko-Cypryjskiej, niepodlegające opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 tej Umowy. Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w związku z wniesieniem Udziałów/Akcji do FIZ mogą być opodatkowane jedynie w państwie jego rezydencji a więc na Cyprze.

Ad 2 i 3)

Określone w UFI wypłaty z FIZ w związku z wykupem od Wnioskodawcy certyfikatów, jak i wypłaty dokonywane przez FIZ na rzecz Wnioskodawcy bez umarzania certyfikatów, nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie PdopU w związku z Umową Polską-Cypryjską.

Kwoty uzyskane w przyszłości przez Wnioskodawcę od FIZ zgodnie ze statutem oraz zgodnie z art. 139 ust. 1 UFI i art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI, tj. zarówno:

1.

kwoty uzyskane od FIZ w związku z wykupem certyfikatów, jak również

2.

wypłaty z FIZ, uzyskane przez Wnioskodawcę bez wykupywania certyfikatów, stanowić będą przychody Wnioskodawcy, które - mając na uwadze postanowienia Umowy Polsko-Cypryjskiej - nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem dochodowym u źródła.

Zgodnie z przepisami UFI, certyfikaty inwestycyjne to papiery wartościowe emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte. Fundusze inwestycyjne zamknięte to osoby prawne, których wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych publicznie lub niepublicznie od uczestników funduszu w określone w UFI papiery wartościowe i inne prawa majątkowe. Certyfikaty inwestycyjne nie są ani udziałami ani akcjami spółek kapitałowych. Reprezentują one określone prawa majątkowe uczestników przewidziane przepisami UFI oraz statutem danego funduszu. Prawa te mają odmienny charakter niż prawa z akcji lub udziałów, co wynika z innej funkcji gospodarczo-ekonomicznej pełnionej przez certyfikaty inwestycyjne. W odróżnieniu od udziałów czy akcji, certyfikaty inwestycyjne (lub jednostki uczestnictwa) uprawniają właściwy podmiot (uczestnika) do otrzymania określonej kwoty będącej przypadającą na niego częścią wartości majątku funduszu inwestycyjnego. Z perspektywy uczestnika, fundusz inwestycyjny jest formą zbiorowego lokowania środków pieniężnych, a nie formą prowadzenia działalności gospodarczej. Certyfikaty nie dają więc uczestnikowi prawa do udziału w samych zyskach osiąganych z działalności funduszu tak jak to mato miejsce w odniesieniu do akcji spółek akcyjnych lub udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Z punktu widzenia uczestnika istotna jest przed wszystkim aktualna wartość majątku funduszu inwestycyjnego. Majątek ten powinien być lokowany na zasadzie dywersyfikacji ryzyka - tj. inwestowania w takie kategorie lokat, aby nawet spadek wartości jednej z lokat w niewielkim stopniu wpłynął na wartość całego portfela. Certyfikaty nabywane są w celu inwestowania środków finansowych uczestnika funduszu. W związku ze specyfiką certyfikatów inwestycyjnych, nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu ich wykupu przez fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 PdopU in principio).

Kwoty wypłacane uczestnikowi przez fundusz są kategorią przychodów odmienną od określonej w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. Tego rodzaju wypłaty należy zaliczyć do kategorii przychodów/ dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Na opodatkowanie przychodu/dochodu z tytułu wykupu certyfikatów przez fundusz na zasadach ogólnych wskazuje również to, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 PdopU wydatki na nabycie tych certyfikatów stanowią koszt podatkowy w momencie odpłatnego ich zbycia (a więc i wykupu przez fundusz). Ponadto, postanowienia art. 14 ust. 1 PdopU, które stosuje się do opodatkowania (na zasadach ogólnych) dochodów z odpłatnego zbycia praw majątkowych znajdują bezpośrednie zastosowanie do wypłat związanych z wykupem certyfikatów przez fundusz (certyfikaty inkorporują określone prawa majątkowe a ich wykup jest formą zbycia tych praw na rzecz funduszu; możliwe jest także zbywanie certyfikatów osobom trzecim). Tym samym, przy uwzględnieniu art. 13 ust. 4 Umowy Polsko-Cypryjskiej, wyłączone jest opodatkowanie uczestnika podatkiem dochodowym w Polsce, w tym podatkiem u źródła. Następnie, z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 4a PdopU wynika, że przychodami uczestnika funduszu inwestycyjnego są otrzymane dochody funduszu, w przypadku, gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Oznacza to, że przychody z tytułu przedmiotowych wypłat zaliczane są do przychodów wymienionych art. 12 ust. 1 pkt 4a PdopU. Jednocześnie, w art. 10 ust. 1 PdopU ustawodawca, wprowadzając otwarty katalog przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wyłączył z niego wprost przychody uzyskane z wypłat dochodów funduszu jego uczestnikom bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4a PdopU.

Biorąc powyższe pod uwagę, wypłaty dochodów FIZ na rzecz Wnioskodawcy bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, stanowić będą przychody opodatkowane na zasadach ogólnych, wynikających z PdopU. Jednakże, zważywszy ponownie, że Wnioskodawca ma siedzibę na Cyprze i nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Umowy Polsko-Cypryjskiej, wypłaty dochodów FIZ bez umarzania certyfikatów Wnioskodawcy powinny zostać uznane za zyski przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 7 Umowy Polsko-Cypryjskiej, niepodlegające opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 tej Umowy. Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w związku z wypłatą dochodów FIZ bez umarzania certyfikatów Wnioskodawcy mogą być opodatkowane jedynie w państwie jego rezydencji, a więc na Cyprze.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB3/423-563/09-2/PD, IPPB3/423-565/09-2/PD, IP-PB3-423-872/08-2/JB oraz IPPB5/423-69/10-2/AJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl