IPPB5/423-69/10-2/AJ - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychodów uzyskanych przez cypryjską spółkę prawa handlowego w związku z wniesieniem papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty uczestnictwa oraz wypłatami dokonywanymi z tego funduszu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-69/10-2/AJ Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychodów uzyskanych przez cypryjską spółkę prawa handlowego w związku z wniesieniem papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty uczestnictwa oraz wypłatami dokonywanymi z tego funduszu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

opodatkowania dochodów spółki cypryjskiej z tytułu wniesienia papierów wartościowych do FIZ w zamian za certyfikaty uczestnictwa w FIZ - jest prawidłowe,

*

opodatkowania dochodów spółki cypryjskiej z tytułu wypłat z FIZ w związku z wykupem certyfikatów - jest prawidłowe,

*

opodatkowania dochodów spółki cypryjskiej z tytułu wypłat z FIZ bez umarzania certyfikatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów spółki cypryjskiej z tytułu wniesienia papierów wartościowych do FIZ w zamian za certyfikaty uczestnictwa w FIZ oraz opodatkowania dochodów spółki cypryjskiej z tytułu wypłat z FIZ w związku z wykupem certyfikatów, a także bez umarzania certyfikatów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest cypryjską spółką prawa handlowego, osobą prawną z siedzibą na Cyprze. Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym na Cyprze. Wnioskodawca nie posiada w Polsce "zakładu" w rozumieniu Umowy Polsko-Cypryjskiej. Wnioskodawca posiada udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przyszłości jest możliwe, że będzie posiadał akcje w spółce komandytowo-akcyjnej z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej albo akcje w spółce akcyjnej z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (zwane dalej łącznie "Udziały/Akcje". Spółka komandytowo-akcyjna/spółka akcyjna prowadzi działalność produkcyjną na terytorium Polski.

Wnioskodawca ma zamiar wnieść Udziały/Akcje do funduszu inwestycyjnego zamkniętego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm. - emitującego certyfikaty inwestycyjne (zwanego dalej: "FIZ").

W wyniku tego zdarzenia FIZ nabędzie Udziały/Akcje, a Wnioskodawca - w zamian za te Udziały/Akcje - obejmie certyfikaty FIZ. Wnioskodawca będzie jedynym uczestnikiem FIZ.

Zgodnie z art. 139 ust. 1 UFI, FIZ będzie mógł wykupywać certyfikaty, które wyemituje. W statucie FIZ, zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, będą mogły zostać określone przesłanki, tryb i warunki wykupywania certyfikatów oraz terminy i sposób dokonywania ogłoszeń o ich wykupie. Z chwilą wykupienia przez FIZ, certyfikaty będą umarzane z mocy prawa, a FIZ, zgodnie z przepisami ustawowymi, niezwłocznie dokona wypłat na rzecz Wnioskodawcy.

Jednocześnie, statut FIZ, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI, będzie mógł określać zasady dokonywania Wnioskodawcy wypłat dochodów FIZ bez wykupywania certyfikatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku uznania, że wniesienie papierów wartościowych do FIZ w zamian za certyfikaty uczestnictwa w FIZ jest odpłatnym zbyciem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tego tytułu nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie u.p.d.o.p. w związku z Umową Polsko-Cypryjską.

2.

Czy określone w UFI wypłaty z FIZ w związku wykupem od Wnioskodawcy certyfikatów, jak i wypłaty dokonywane przez FIZ na rzecz Wnioskodawcy bez umarzania certyfikatów, nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie u.p.d.o.p. w związku z Umową Polsko-Cypryjską.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wniesienia papierów wartościowych do FlZ w zamian za certyfikaty uczestnictwa w FIZ nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie u.p.d.o.p. w związku z Umową Polsko-Cypryjską.

Zgodnie z art. 7 UFI wpłaty do FIZ, co do zasady, dokonywane są w formie pieniężnej. Jednakże jest również możliwe wniesienie do FIZ papierów wartościowych, jeżeli ustawa lub statut funduszu tak stanowią. Zgodnie z art. 28 ust. 2 UFI w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych m.in. w akcjach, podmiot zapisujący się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów na towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Są one wyceniane według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów netto, zgodnie z art. 120 UFI. W momencie wniesienia papierów wartościowych (m.in. akcji) do funduszu ustalana jest ich wartość pieniężna, która stanowi de facto cenę, po której owe papiery są zbywane.

Oznacza to, że wpłata do funduszu inwestycyjnego w postaci papierów wartościowych stanowi szczególną formę ich zbycia. Stanowisko polskich organów podatkowych potwierdza, że poprzez wniesienie papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego w zamian za jednostki uczestnictwa, dochodzi da ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych - jednostek uczestnictwa. Stosownie do tego należy ocenić skutki tej transakcji w świetle u.p.d.o.p. oraz Umowy Polsko-Cypryjskiej.

Dlatego, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez Wnioskodawcę w zamian za Udziały/Akcje stanowić będzie przychód Wnioskodawcy na dzień objęcia certyfikatów, zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. z tytułu zbycia tych Udziałów/Akcji.

Jednakże zważywszy, że Wnioskodawca ma siedzibę na Cyprze i nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Umowy Polsko-Cypryjskiej, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych objętych przez Wnioskodawcę w zamian za Udziały/Akcje powinna zostać uznana za zyski ze sprzedaży majątku w rozumieniu art. 13 Umowy Polsko-Cypryjskiej, niepodlegające opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 tej Umowy. Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w związku z wniesieniem Udziałów/Akcji do FIZ mogą być opodatkowane jedynie w państwie jego rezydencji a więc na Cyprze.

Ad. 2

Określone w UFI wypłaty z FIZ w związku z wykupem od Wnioskodawcy certyfikatów, jak i wypłaty dokonywane przez FIZ na rzecz Wnioskodawcy bez umarzania certyfikatów, nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie u.p.d.o.p. w związku z Umową Polską-Cypryjską.

Kwoty uzyskane w przyszłości przez Wnioskodawcę od FIZ zgodnie ze statutem oraz zgodnie z art. 139 ust. 1 UFI i art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI, tj. zarówno:

a.

kwoty uzyskane od FIZ w związku z wykupem certyfikatów, jak również

b.

wypłaty z FIZ, uzyskane przez Wnioskodawcę bez wykupywania certyfikatów,

stanowić będą przychody Wnioskodawcy, które - mając na uwadze postanowienia Umowy Polsko-Cypryjskiej - nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem dochodowym u źródła.

Zgodnie z przepisami UFI, certyfikaty inwestycyjne to papiery wartościowe emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte. Fundusze inwestycyjne zamknięte to osoby prawne, których wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych publicznie lub niepublicznie od uczestników funduszu w określone w UFI papiery wartościowe i inne prawa majątkowe. Certyfikaty inwestycyjne nie są ani udziałami ani akcjami spółek kapitałowych. Reprezentują one określone prawa majątkowe uczestników przewidziane przepisami UFI oraz statutem danego funduszu. Prawa te mają odmienny charakter niż prawa z akcji lub udziałów, co wynika z innej funkcji gospodarczo-ekonomicznej pełnionej przez certyfikaty inwestycyjne. W odróżnieniu od udziałów czy akcji, certyfikaty inwestycyjne (lub jednostki uczestnictwa) uprawniają właściwy podmiot (uczestnika) do otrzymania określonej kwoty będącej przypadającą na niego częścią wartości majątku funduszu inwestycyjnego. Z perspektywy uczestnika, fundusz inwestycyjny jest formą zbiorowego lokowania środków pieniężnych, a nie formą prowadzenia działalności gospodarczej. Certyfikaty nie dają więc uczestnikowi prawa do udziału w samych zyskach osiąganych z działalności funduszu, tak jak to ma to miejsce w odniesieniu do akcji spółek akcyjnych lub udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Z punktu widzenia uczestnika istotna jest przed wszystkim aktualna wartość majątku funduszu inwestycyjnego. Majątek ten powinien być lokowany na zasadzie dywersyfikacji ryzyka - tj. inwestowania w takie kategorie lokat, aby nawet spadek wartości jednej z lokat w niewielkim stopniu wpłynął na wartość całego portfela. Certyfikaty nabywane są w celu inwestowania środków finansowych uczestnika funduszu. W związku ze specyfiką certyfikatów inwestycyjnych, nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu ich wykupu przez fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. in principio).

Kwoty wypłacane uczestnikowi przez fundusz są kategorią przychodów odmienną od określonej w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. Tego rodzaju wypłaty należy zaliczyć do kategorii przychodów/dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Na opodatkowanie przychodu/dochodu z tytułu wykupu certyfikatów przez fundusz na zasadach ogólnych wskazuje również to, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p. wydatki na nabycie tych certyfikatów stanowią koszt podatkowy w momencie odpłatnego ich zbycia (a więc i wykupu przez fundusz). Ponadto, postanowienia art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p., które stosuje się do opodatkowania (na zasadach ogólnych) dochodów z odpłatnego zbycia praw majątkowych znajdują bezpośrednie zastosowanie do wypłat związanych z wykupem certyfikatów przez fundusz (certyfikaty inkorporują określone prawa majątkowe a ich wykup jest formą zbycia tych praw na rzecz funduszu; możliwe jest także zbywanie certyfikatów osobom trzecim). Tym samym, przy uwzględnieniu art. 13 ust. 4 Umowy Polsko-Cypryjskiej, wyłączone jest opodatkowanie uczestnika podatkiem dochodowym w Polsce, w tym podatkiem u źródła. Następnie, z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. wynika, że przychodami uczestnika funduszu inwestycyjnego są otrzymane dochody funduszu, w przypadku, gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Oznacza to, że przychody z tytułu przedmiotowych wypłat zaliczane są do przychodów wymienionych art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p. Jednocześnie, w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.p. ustawodawca, wprowadzając otwarty katalog przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wyłączył z niego wprost przychody uzyskane z wypłat dochodów funduszu jego uczestnikom bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4a u.p.d.o.p.

Biorąc powyższe pod uwagę, wypłaty dochodów FIZ na rzecz Wnioskodawcy bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, stanowić będą przychody opodatkowane na zasadach ogólnych, wynikających z u.p.d.o.p.

Jednakże zważywszy, że Wnioskodawca ma siedzibę na Cyprze i nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Umowy Polsko-Cypryjskiej, wypłaty dochodów FIZ bez umarzania certyfikatów Wnioskodawcy powinny zostać uznane za zyski przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 7 Umowy Polsko-Cypryjskiej, niepodlegające opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 tej Umowy. Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w związku z wypłatą dochodów FIZ bez umarzania certyfikatów Wnioskodawcy mogą być opodatkowane jedynie w państwie jego rezydencji, a więc na Cyprze.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka przywołała interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB3/423-563/09-2/PD, IPPB3/423-565/09-2/PD oraz IP-PB3-423-872/08-2/JB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl