IPPB5/423-672/09-4/DG - Obowiązek sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu sprawozdania finansowego przez przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-672/09-4/DG Obowiązek sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu sprawozdania finansowego przez przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) oraz piśmie z dnia 17 listopada 2009 r. (data nadania 20 listopada 2009 r., data wpływu 23 listopada 2009 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 10 listopada 2009 r. Nr IPPB5/423-672/09-2/DG (data nadania 10 listopada 2009 r., data doręczenia 16 listopada 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie konieczności składania sprawozdania finansowego przez przedstawicielstwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych dotyczące konieczności składania sprawozdania finansowego przez przedstawicielstwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Przedstawicielstwo w Polsce jest podmiotem działającym na podstawie przepisów art. 93 Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i podlega wpisowi do rejestru przedstawicielstw prowadzonego przez ministra właściwego dla spraw gospodarki. Na podstawie § 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych mają obowiązek sporządzać sprawozdania finansowe na dzień kończący rok obrotowy. Wnioskodawca kończy rok obrotowy w dniu 31 grudnia 2009 r. i na ten dzień ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Przedstawicielstwo ma obowiązek złożyć sprawozdanie finansowe za okres 1 stycznia 2009 r. - 31 grudnia 2009 r. i za lata następne do właściwego urzędu skarbowego ze względu na adres siedziby.

Przedstawicielstwo w Polsce nie prowadzi działalności gospodarczej i jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Do działalności przedstawicielstwa zalicza się prowadzenie i koordynację reklamy oraz promocję na rzecz jednostki macierzystej na polskim rynku. Ponadto przedstawicielstwo zajmuje się zbieraniem i przekazywaniem do jednostki macierzystej informacji o polskim rynku, przyjmowaniem zleceń i zamówień oraz negocjacjami w imieniu jednostki macierzystej. Przedstawicielstwo działa w oparciu o otrzymane od firmy macierzystej środki pieniężne wyłącznie na pokrycie kosztów działalności, które wykazywane są w rachunku wyników jako przychody księgowe. W związku z powyższym Przedstawicielstwo w Polsce nie osiąga dochodów podatkowych (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, ani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) oraz nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, iż nie ma obowiązku składania sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego. Obowiązek ten reguluje art. 27 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. Do Przedstawicielstwa, które nie osiąga przychodów z tytułu działalności gospodarczej na terytorium Polski nie ma zastosowania ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Naszym zdaniem do momentu, do którego Przedstawicielstwo w Polsce nie będzie osiągać przychodów na terenie Polski nie podlega pod ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie ma obowiązku składania sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych tworzone są oraz działają na terytorium Rzeczpospolitej na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Stosownie do art. 100 ww. ustawy, przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył przedstawicielstwo, zobowiązany jest m.in. do prowadzenia dla tego przedstawicielstwa oddzielnej rachunkowości w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości. Przepis ten wprost wskazuje, że przedstawicielstwo powinno prowadzić swoje księgi rachunkowe zgodnie z zasadami obowiązującymi w polskim prawie bilansowym.

Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady rachunkowości, w tym sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych jest ustawa o rachunkowości. Z uwagi na to, że przedstawicielstwa nie prowadzą, co do zasady, działalności gospodarczej, mogą stosować uproszczenia w prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz sporządzaniu sprawozdań finansowych. Te uproszczone zasady rachunkowości zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 z późn. zm.). Na mocy § 1 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia, jednym z podmiotów mogącym skorzystać z uproszczonej rachunkowości jest właśnie przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego.

Zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, sprawozdanie finansowe przedstawicielstwa składa się z bilansu, rachunku wyników oraz informacji dodatkowej, sporządzanych w formie uproszczonej. Sprawozdanie finansowe przedstawicielstwa powinno być sporządzone w języku polskim oraz w walucie polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa w Polsce jako Przedstawicielstwo, które nie prowadzi działalności gospodarczej i jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Do podstawowej działalności przedstawicielstwa zalicza się prowadzenie i koordynację reklamy oraz promocję na rzecz jednostki macierzystej na polskim rynku. Z uwagi na powyższe, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym artykułem podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Ponieważ przedstawicielstwo zaliczane jest do jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących spółkami handlowymi, stąd nie będzie miał zastosowania obowiązek składania sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego. W związku z powyższym należy uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl