IPPB5/423-664/10-2/AM - Dochody Studium będącego niepubliczną szkołą artystyczną a zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-664/10-2/AM Dochody Studium będącego niepubliczną szkołą artystyczną a zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca został utworzony przez Wyższą Szkołę. Działa na podstawie wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Studium posiada wykształconą strukturę organizacyjną na czele której stoi wyznaczony Dyrektor Studium i podlegające mu pracownie artystyczne prowadzące zajęcia w specjalizacjach charakteryzacji i grafiki.

Wnioskodawca, jako wyodrębniona jednostka organizacyjna jest samodzielną niezależną od swojego założyciela stroną stosunków prawnych. Do wszystkich działań decyzyjnych oraz dotyczących reprezentacji zewnętrznej upoważniony jest Dyrektor Studium.

Obecnie Studium jako jednostka organizująca się, która nie rozpoczęła jeszcze działalności, nie posiada odrębnego majątku. Jednakże w przyszłości Studium będzie posiadało odrębny majątek.

Jako wyodrębniona jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, utworzona przez osobę prawną Szkoła będzie prowadziła pełne księgi rachunkowe oraz będzie podlegała pod ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody szkoły będą stanowiły wpływy z czesnego. Dochody Studium w całości będą wydatkowane na cele szkoły określone w statucie oraz działalność edukacyjną.

Cele realizowane przez Studium wskazane w statucie (§ 1 pkt 3):

1.

Wnioskodawca ma na celu przede wszystkim:

* wszechstronne przygotowanie absolwentów szkół średnich do wykonywania zawodu artystycznego,

* przekazanie niezbędnej wiedzy w zakresie artystycznych, technicznych i ekonomicznych aspektów medialnego rynku pracy,

* wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania i zdobywania potrzebnej wiedzy,

* prowadzenie samodzielnej pracy twórczej, uświadomienie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji i zdobywania nowych informacji i wiedzy dla osiągnięcia sukcesu w twórczości artystycznej oraz na rynku pracy,

* kształcenie w dziedzinie sztuk plastycznych, prowadzenie twórczej pracy artystycznej, w tym także działalności projektowej,

* kształcenie i promowanie kadr naukowych,

* rozwijanie i upowszechnianie kultury narodowej,

* kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,

* wychowywanie słuchaczy w duchu poszanowania praw człowieka patriotyzmu, zasad demokracji i odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, rozwijanie i pogłębianie szacunku do kultury narodowej poczucia obowiązku i dyscypliny oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.

Wnioskodawca będzie prowadzić zawodową działalność dydaktyczną, pracownie dokształcające oraz przygotowujące przyszłych kandydatów na studia w uczelniach artystycznych, a przede wszystkim założyciela Wnioskodawcy.

3.

Ponadto Wnioskodawca będzie niezbędny w procesie dokształcania zawodowego studentów Uczelni - Założyciela.

4.

Szkoła realizuje swoje zadania poprzez:

* prowadzenie zajęć edukacyjnych w zakresie obowiązującego programu nauczania,

* zapewnienie realizacji niezbędnych zajęć praktycznych w zakresie obowiązującego programu nauczania,

* zapewnienie realizacji praw słuchacza określonych w Statucie Szkoły,

* zapewnienie wspomagania słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju,

* tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska artystycznego, dydaktycznego i wychowawczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Studium będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe oraz czy Studium będzie zwolnione od obowiązku uiszczania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa oraz kulturalna, z zastrzeżeniem, że wolne od podatku są jedynie dochody w części przeznaczone na te cele oraz że dochody te nie są uzyskiwane z działalności określonej w art. 17 ust. 1a, tj. polegającej w szczególności na produkcji alkoholi, wyrobów tytoniowych, z metali szlachetnych i in.

Wnioskodawca zgodnie z realizacją celów zawartych w Statucie, będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zamierza korzystać z tego zwolnienia i złożyć pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, że nie będzie osiągał dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1, oraz nie będzie dokonywał wydatków na cele inne, niż w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, dochody Studium będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz Studium będzie zwolnione od obowiązku uiszczania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Ja wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca został utworzony przez Wyższą Szkołę. Działa na podstawie wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Studium posiada wykształconą strukturę organizacyjną na czele której stoi wyznaczony Dyrektor Studium i podlegające mu pracownie artystyczne prowadzące zajęcia w specjalizacjach charakteryzacji i grafiki.

Wnioskodawca, jako wyodrębniona jednostka organizacyjna jest samodzielną niezależną od swojego założyciela stroną stosunków prawnych. Do wszystkich działań decyzyjnych oraz dotyczących reprezentacji zewnętrznej upoważniony jest Dyrektor Studium. Obecnie Studium jako jednostka organizująca się, która nie rozpoczęła jeszcze działalności, nie posiada odrębnego majątku. Jednakże w przyszłości Studium będzie posiadało odrębny majątek. Jako wyodrębniona jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, utworzona przez osobę prawną Szkoła będzie prowadziła pełne księgi rachunkowe oraz będzie podlegała pod ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne. Stosownie do treści art. 82 ust. 1a ww. ustawy osoby prawne i fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, to mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazuje, iż przychody szkoły będą stanowiły wpływy z czesnego. Dochody Studium w całości będą wydatkowane na cele szkoły określone w statucie oraz działalność edukacyjną. Cele realizowane przez Studium wskazane w statucie (§ 1 pkt 3) to przede wszystkim: wszechstronne przygotowanie absolwentów szkół średnich do wykonywania zawodu artystycznego, przekazanie niezbędnej wiedzy w zakresie artystycznych, technicznych i ekonomicznych aspektów medialnego rynku pracy, wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania i zdobywania potrzebnej wiedzy, prowadzenie samodzielnej pracy twórczej, uświadomienie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji i zdobywania nowych informacji i wiedzy dla osiągnięcia sukcesu w twórczości artystycznej oraz na rynku pracy, kształcenie w dziedzinie sztuk plastycznych, prowadzenie twórczej pracy artystycznej, w tym także działalności projektowej, kształcenie i promowanie kadr naukowych, rozwijanie i upowszechnianie kultury narodowej, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, wychowywanie słuchaczy w duchu poszanowania praw człowieka patriotyzmu, zasad demokracji i odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, rozwijanie i pogłębianie szacunku do kultury narodowej poczucia obowiązku i dyscypliny oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Wnioskodawca będzie prowadzić zawodową działalność dydaktyczną, pracownie dokształcające oraz przygotowujące przyszłych kandydatów na studia w uczelniach artystycznych, a przede wszystkim założyciela Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca będzie niezbędny w procesie dokształcania zawodowego studentów Uczelni - Założyciela.

Szkoła realizuje swoje zadania poprzez: prowadzenie zajęć edukacyjnych w zakresie obowiązującego programu nauczania, zapewnienie realizacji niezbędnych zajęć praktycznych w zakresie obowiązującego programu nauczania, zapewnienie realizacji praw słuchacza określonych w Statucie Szkoły, zapewnienie wspomagania słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju, tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska artystycznego, dydaktycznego i wychowawczego.

Wskazać należy, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. W celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Na podstawie analizy wyżej wskazanych regulacji prawnych oraz przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, Studium, przeznaczając i wydatkując swoje dochody w całości na cele wskazane w statucie Szkoły, tj. na działalność oświatową i kulturalną, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

W myśl art. 25 ust. 5 podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wahania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

A zatem, jak wynika z powyższego przepisu jeżeli Studium przeznaczając i wydatkując w całości swoje dochody na cele Szkoły określone w statucie, tj. na działalność oświatową i kulturalną, złoży pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, że nie będzie osiągało dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1, oraz nie będzie dokonywało wydatków na cele inne niż w art. 17 ust. ust. 1b, 1e i 1f, będzie zwolnione z obowiązku uiszczania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl