IPPB5/423-661/10-2/MB - Uznanie wydzielonej z przedsiębiorstwa struktury pionu dystrybucji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-661/10-2/MB Uznanie wydzielonej z przedsiębiorstwa struktury pionu dystrybucji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydzielonej z przedsiębiorstwa struktury Pionu Dystrybucji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz określenia w związku z tym skutków podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydzielonej z przedsiębiorstwa struktury Pionu Dystrybucji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz określenia w związku z tym skutków podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P. S.A. (dalej: Spółka lub P.) prowadzi działalność w branży farmaceutycznej zajmując się w szczególności dystrybucją surowców dla przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego dla wytwórców gotowych produktów farmaceutycznych i kosmetycznych zarówno w kraju jak i za granicą oraz produkcją kontraktową realizowaną we własnej Wytwórni Produktów Leczniczych na zlecenie krajowych i zagranicznych firm farmaceutycznych i działalnością badawczo-rozwojową polegającą na opracowywaniu dokumentacji rejestracyjnych dla stałych postaci leków genetycznych. W związku z tym w strukturze Spółki funkcjonują Pion Dystrybucji i Pion Wytwórni, stanowiące zorganizowane części przedsiębiorstwa. W skład Pionu Dystrybucji wchodzą: Dział Handlowy, Hurtownia oraz Dział Gospodarki i Transportu.

Do zakresu działania Działu Handlowego należy w szczególności zapewnienie obsługi krajowych i zagranicznych klientów z branży farmaceutycznej i kosmetycznej w zakresie dostaw surowców farmaceutycznych i kosmetycznych, prowadzenie działań marketingowych, zarówno w kraju jak i zagranicą prowadzenie analizy sprzedaży i zakupów, stanów magazynowych w celu kreowania odpowiedniej polityki sprzedażowej i cenowej, opracowywanie założeń budżetowych oraz analiza realizacji budżetu. Do zadań Hurtowni należy w szczególności zapewnianie obrotu surowcami i produktami w magazynie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, prowadzenie dokumentacji dotyczącej obrotu towarowego, prowadzenie dokumentacji związanej z przepisami o ochronie środowiska, opracowywanie założeń budżetowych oraz analiza realizacji budżetu. Do zadań Działu Gospodarki i Transportu należy w szczególności zapewnienie sprawnego rozwiązywania spraw administracyjno-gospodarczych i bytowych, zapewnienie sprawnego i terminowego przewozu osób, dokumentów i towarów oraz właściwe gospodarowanie środkami transportu, obsługa spraw celno-spedycyjnych pionu dystrybucyjnego, zapewnienie gospodarki odpadami zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, współpraca z firmami ubezpieczeniowymi.

Spółka zamierza przeprowadzić restrukturyzację działalności polegającą na wniesieniu w formie aportu Pionu Dystrybucji do odrębnej spółki z o.o. zależnej od P. Przed dokonaniem aportu Spółka rozważa zarejestrowanie Pionu Dystrybucji jako oddziału w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ponadto, na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu Pracy, w wyniku dokonania aportu dojdzie do wstąpienia Spółki Dystrybucyjnej w obowiązki pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych w Pionie Dystrybucji. Przejmie on również prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartych przez ten pion, umów z kontrahentami, w tym prawa i obowiązki wynikające z zobowiązań i należności wobec kontrahentów, a także inne zobowiązania związane z jego działalnością np. zobowiązania wobec pracowników. Już w chwili obecnej Pion Dystrybucji jest (i będzie w momencie wniesienia) wyodrębniony finansowo:

* posiada własne zasoby pieniężne, które są deponowane na rachunkach bankowych dedykowanych dla tego Pionu, które są oddzielne od rachunków innych Pionów Spółki;

* prowadzi oddzielne raportowanie finansowe dla celów Spółki, które dodatkowo umożliwia mu sporządzanie oddzielnego bilansu oraz rachunku zysków i strat, pozwalających w szczególności na wyodrębnienie majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań.

Pion Dystrybucji obejmuje składniki majątkowe pozwalające na uznanie go za niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadanie gospodarcze:

1.

o charakterze materialnym:

* środki trwałe (m.in. samochody, wózki widłowe, komputery),

* inne składniki materialne wykorzystywane w magazynie, zapasy aktywów obrotowych,

* dokumentacja związana z funkcjonowaniem Pionu Dystrybucji;

* gotówka.

2.

o charakterze niematerialnym, w szczególności:

* prawa przysługujące najemcy z części umów najmu nieruchomości m.in. magazynu, zawartych przez Spółkę prawa z umów z kontrahentami Pionu Dystrybucji,

* oprogramowanie komputerowe, bazy danych kontrahentów Pionu Dystrybucji,

* należności kontrahentów Pionu Dystrybucji.

3.

zobowiązania, w szczególności wobec kontrahentów i pracowników Pionu Dystrybucji.

Pion Dystrybucji składający się z powyższego zespołu składników majątku jest wyodrębniony ze struktur Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo. Znajduje to wyraz w uchwale Zarządu Spółki o wyodrębnieniu Pionu Dystrybucji jako funkcjonującej w ramach Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

a)

Wyodrębnienie organizacyjne

Uchwała Zarządu Spółki będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu Pionu Dystrybucji oraz wskazanie osób kierujących tym Pionem. Do uchwały zostaną załączone:

* struktura organizacyjna Pionu Dystrybucji;

* lista pracowników przypisanych do Pionu Dystrybucji - do Pionu Dystrybucji przypisani zostaną konkretni pracownicy Spółki, w szczególności specjaliści ds. dystrybucji jak również personel pomocniczy przypisany do zadań dystrybucji; osobą zarządzającą Pionem Dystrybucji jest Wiceprezes Zarządu oraz podległa mu kadra zarządzająca niższego szczebla;

* zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań).

b)

Wyodrębnienie finansowe

W ewidencji księgowej Spółki są wyodrębnione pozycje ewidencyjne umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań Pionu Dystrybucji (co wynika z polityki rachunkowości Spółki w tym zakresie). Pion Dystrybucji posiada własny rachunek bankowy. Ponadto do Pionu Dystrybucji alokowana zostanie część środków znajdujących się w kasie oraz na rachunku bankowym Spółki.

c)

Wyodrębnienie funkcjonalne

Pion Dystrybucji dysponuje wszystkimi aktywami wykorzystywanymi przez Spółkę w działalności dystrybucyjnej. Będą to w szczególności prawa wynikające z umów z kontrahentami, wyposażenie pomieszczeń biurowych (szafki, biurka), sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem, bazy danych, drukarki i kopiarki telefony stacjonarne i komórkowe, samochody.

Składniki materialne Pionu Dystrybucji umożliwiają mu realizację wszystkich czynności dystrybucyjnych Spółki. Do Pionu Dystrybucji przypisany jest zespół pracowników merytorycznych odznaczający się wiedzą i doświadczeniem w zakresie działalności dystrybucyjnej oraz personel pomocniczy. Będzie on też dysponował własną kadrą zarządzającą. Przypisana do Pionu Dystrybucji kadra kierownicza będzie organizowała, nadzorowała i koordynowała prace podległych pracowników.

Do Pionu Dystrybucji przypisane są zawarte przez Spółkę umowy dystrybucyjne, umowy na usługi transportowe i ubezpieczeniowe z kontrahentami Spółki oraz część umów wynajmu zawartych przez Spółkę (m.in. umowa wynajmu magazynów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Pion Dystrybucji będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

2.

Czy wniesienie Pionu Dystrybucji aportem do Spółki Dystrybucyjnej będzie dla Spółki neutralne podatkowo na gruncie u.p.d.o.p.

W odpowiedzi na pytanie nr 1 Wnioskodawca podkreślił, iż w myśl art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na podstawie ww. definicji wskazuje się następujące przesłanki, których łączne wystąpienie jest uznawane za konieczne i wystarczające do uznania danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;

2.

zespół składników jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym;

3.

zespół składników jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem finansowym;

4.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogłyby one stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze (tzw. wyodrębnienie funkcjonalne).

Pion Dystrybucji spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria do uznana go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ad 1. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Podobne stanowisko prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie z dna 29 października 2009 r. znak IBPBI/2/423-875/09/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził: "Podstawowym wymogiem jest więc, to aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)". Pion Dystrybucji obejmuje składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny (między innymi środki trwałe), jak i niematerialny (między innymi prawa z umów z kontrahentami oraz zobowiązania), w związku z czym spełnia powyższe warunki.

Ad. 2 Wyodrębnienie organizacyjne. Ustawodawca nie wskazuje, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Dodatkowo wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB). Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wyodrębnienie Pionu Dystrybucji nastąpi w formie uchwały Zarządu. Uchwała będzie zawierać w szczególności zestawienie materialnych i niematerialnych składników (w tym zobowiązań) oraz wykaz pracowników przyporządkowanych do tego Pionu. Pion Dystrybucji posiada własną strukturę organizacyjną, na której czele stoi organ odpowiedzialny za kierowanie nim. W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Pion Dystrybucji będzie spełniać wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ad. 3. Wyodrębnienie finansowe. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pion Dystrybucji stanowi także zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wyodrębniony finansowo, o czym świadczyć będzie m.in. wyodrębnienie do osobnej ewidencji zdarzeń gospodarczych dotyczących tego Pionu (przewidziane w polityce rachunkowości Spółki) jak również posiadanie środków pieniężnych na finansowanie bieżącej działalności oraz własnego rachunku bankowego. W rezultacie istnieje możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tego Pionu.

Ad. 4. Wyodrębnienie funkcjonalne. W świetle powołanej definicji, kompleks majątkowy stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa winien być ponadto wyodrębniony funkcjonalnie. Oznacza to, że musi tworzyć zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, już od momentu jej wyodrębnienia. Składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, muszą zatem umożliwić podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Pion Dystrybucji jest wyodrębniony również pod względem funkcjonalnym, gdyż posiada składniki majątkowe oraz własnych pracowników, co umożliwia mu prowadzenie samodzielnej działalności dystrybucyjnej.

Podsumowując organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Pionu Dystrybucji pozwala na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do pytania nr 2 postawionego we wniosku, zdaniem Spółki, wniesienie aportem przez Spółkę Pionu Dystrybucji w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Dystrybucyjnej nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w szczególności przepisów art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

A contrario wkład niepieniężny do spółki kapitałowej, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część nie podlega na mocy powyższej regulacji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym nie ma wątpliwości, iż wartość nominalna udziałów w Spółce Dystrybucyjnej objętych w zamian za aport Pionu Dystrybucji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu, jak również brak jest jakichkolwiek innych podstaw prawnych wynikających z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., które skutkowałyby uznaniem, iż wniesienie aportem Pionu Dystrybucji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa do Spółki Dystrybucyjnej w zamian za udziały tej spółki spowodowałyby powstanie przychodu po stronie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl