IPPB5/423-643/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-643/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność Wnioskodawcy obejmuje wydawanie gazet, czasopism, reklamę zewnętrzną, przedsięwzięcia internetowe i radiowe, a także sprzedaż wyjątkowych kolekcji książek wraz z muzyką i filmami. Flagowym przedsięwzięciem Spółki jest opiniotwórcza gazeta. Spółka jest również wydawcą bezpłatnego czasopisma oraz 14 ogólnopolskich kolorowych czasopism. Działalność radiowa Spółki obejmuje grupę radiostacji lokalnych oraz. Spółka jest również obecna na rynku reklamy Out-of-Home poprzez swoją spółkę. Jednocześnie Spółka dynamicznie rozwija swoją działalność internetową. Obecnie Spółka posiada kilkadziesiąt serwisów tematycznych, ogłoszeniowych, rozrywkowych i społecznościowych skupionych w grupie. Spółka realizuje również innowacyjne projekty multimedialne związane m.in. z serialami internetowymi oraz udostępnia treści swoich serwisów internetowych w technologii mobilnej. Obok standardowej działalności wydawniczej i dystrybucyjnej, Spółka prowadzi też działalność w nowych obszarach, takich jak koprodukcja i dystrybucja filmów kinowych czy współprodukcja przedsięwzięć kulturalnych.

Dążąc do oferowania klientom nowych i ulepszonych wyrobów oraz usług, Spółka w wielu wypadkach staje przed koniecznością wdrożenia rozwiązań informatycznych, cechujących się większą efektywnością i niezawodnością. W celu sprawniejszego świadczenia usług oraz ulepszenia oferowanych wyrobów, jak również dostarczaniu klientom Spółki nowych rozwiązań i funkcji Spółka jest w trakcie wdrażania innowacyjnych systemów informatycznych (dalej: "Oprogramowania"). Oprogramowania, których wykorzystanie doprowadzi do zasadniczej zmiany świadczonych przez Spółkę usług oraz oferowanych wyrobów i w odniesieniu do których rozważane jest zastosowanie tzw. ulgi na nowe technologie zgodnie z art. 18b u.p.d.o.p., obejmą:

* System ERP składający się z Oprogramowania Standardowego (tj. moduły aplikacji:..), Oprogramowania H... (kod/oprogramowanie rozszerzające Oprogramowanie Standardowe) oraz Oprogramowania Dedykowanego (wszelkiego rodzaju kod/oprogramowanie dostarczane przez Dostawcę Oprogramowania),

* Oprogramowanie Centralna Kartoteka Kontrahenta.

Po zakończeniu procesu wdrożeniowego, tj. w 2011 r. przedmiotowe Oprogramowania zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.

Wdrożenie Oprogramowań w Spółce przyczyni się do usprawnienia rozliczeń z kontrahentami, obsługi magazynu (przyjęcia oraz wydania wyrobów), jak również służyć będzie wewnętrznemu usprawnieniu działań Spółki, co będzie się przekładało na możliwość oferowania usług oraz wyrobów o wyższym poziomie jakości.

Wspomniane Oprogramowania charakteryzują się następującymi cechami:

* zostaną nabyte w drodze umów o ich przeniesienie i korzystanie z praw do nich,

* zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w roku 2011,

* Spółka nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do przedmiotowych Oprogramowań,

* Spółka dokona zapłaty za nabywane Oprogramowania podmiotom uprawnionym w roku, w którym Oprogramowania zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* Spółka nie otrzyma zwrotu wydatków na przedmiotowe Oprogramowania w jakiejkolwiek formie.

Dodatkowo, w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie Oprogramowań Spółka nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Dzięki wykorzystaniu Oprogramowań Spółka stanie wobec możliwości znacznego usprawnienia rozliczeń z kontrahentami poprzez możliwość automatycznego generowania i drukowania m.in. przypomnień dla klientów, monitów w j. polskim i angielskim, potwierdzenia sald dla odbiorców/dostawców z tytułu różnych rodzajów operacji oraz importowania e-zamówień i e-zwrotów w formie elektronicznej. Wdrożenie przedmiotowych Oprogramowań usprawni, zatem wymianę informacji z kontrahentami Spółki (m.in. kontrahenci będą lepiej poinformowani o bieżącym stanie rozliczeń ze Spółką) oraz usprawni i przyśpieszy obsługę transakcji.

Oprogramowania umożliwią również generowanie raportu klientów o najwyższych obrotach oraz analizę marży klienta w różnych układach, co niewątpliwie umożliwi Spółce skierowanie oferty specjalnej m.in. poprzez dostosowanie produktów dla danej grupy klientów. Funkcjonalności przedmiotowych Oprogramowań wpłyną również na zminimalizowanie ryzyka popełniania błędów podczas wystawiania dokumentów handlowych i prowadzenia korespondencji co wpłynie na poprawę obsługi klientów. Oprogramowania pozwolą także na zgromadzenie w jednym miejscu informacji na temat kontrahentów z rożnych systemów źródłowych Spółki.

Jednocześnie funkcjonalności przedmiotowych Oprogramowań umożliwią rozbudowanie struktur magazynów o nowe lokalizacje, jak również poprzez zastosowanie czytników kodów kreskowych, usprawniona zostanie obsługa przyjęć poszczególnych pozycji dostawy z dokładnością do jednego egzemplarza, co niewątpliwie wpłynie na możliwość zwiększania efektywności obsługi klientów, jak również poszerzanie grona klientów Spółki oraz umożliwi identyfikację i szybkie wyszukanie materiałów, z których ma zostać zrealizowane specyficzne zamówienie klienta. Funkcjonalność ta umożliwi Spółce również monitorowanie stanu zapasów w magazynach, a poprzez to umożliwi prognozę liczby zamówień możliwych do zrealizowania zgodnie z aktualnym stanem magazynowym.

Równocześnie poprzez implementację ww. Oprogramowań Spółka będzie miała możliwość automatycznego przypisania ceny i innych warunków handlowych z umowy do zamówienia, oraz agregację/dezagregację zamówień oraz wskazywanie indywidualnych kryteriów realizacji dla poszczególnych pozycji zamówienia, co zwiększy elastyczność Spółki w dostosowaniu się do wymagań klienta, dostawy, terminów. Dodatkową funkcjonalnością jest przypisanie oddzielnego kodu kreskowego do dodatku do gazety oraz do samej gazety, co pozwoli dystrybutorowi (kontrahentowi) na późniejszą sprzedaż dodatku (np. płyty, książki) mimo zwrotu niesprzedanej gazety do wydawnictwa oraz ograniczy niepotrzebne czynności związane ze zwrotem dodatku do wydawnictwa oraz ponownym jego pobraniem w celu sprzedaży.

Przedmiotowe Oprogramowania przyczynią się także do szeregu usprawnień wewnątrz Spółki, które pośrednio również mają wpływ na relacje z klientami. Możliwość wyszukiwania i raportowania transakcji spełniających określone kryteria (np. transakcje nierozliczone, wg okresu księgowania, kwoty transakcji, numeru zamówienia, form płatności, typu zatrudnienia dla pracownika, grupy klientów) niewątpliwie zapewni Spółce nadzór nad całością procesów i ich wpływu na sytuację finansową Spółki. Oprogramowania umożliwią również zarejestrowanie zużyć i rozliczenie na każdą produkcję papieru, form drukarskich, filmów oraz rozliczenie całościowych kosztów produkcji, zapewniając przy tym bieżącą kontrolę zużycia oraz bazę pod ewentualne działania optymalizacyjne.

Reasumując, wykorzystanie przedmiotowych innowacyjnych Oprogramowań, gwarantujących zautomatyzowany i inteligentny sposób realizacji usług oraz produkowania wyrobów, doprowadzi do świadczenia przez Spółkę zasadniczo zmienionych usług, jak również oferowania udoskonalonych wyrobów gotowych. Powyższa zmiana wyrażać się będzie, przede wszystkim, w szybszej i bardziej kompleksowej obsłudze klienta, wynikającej m.in. z lepszego rozpoznania jego potrzeb oraz stałego monitorowania statusu realizacji zamówienia jak również rozliczeń z tego tytułu. Świadczone przez Spółkę usługi, jak również oferowane wyroby będą realizowane przy możliwie najniższym poziomie ryzyka wystąpienia pomyłek. W świetle powyższego, zakup Oprogramowań pozwoli Spółce na osiągnięcie celu Spółki, jakim jest usprawnienie oraz podniesienie efektywności jej działalności poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji potwierdzenia przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 nr 96 poz. 615), iż wymienione we wniosku Oprogramowania, które wprowadzone zostaną do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią nowe technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 u.p.d.o.p. Spółka będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na ich nabycie w rozliczeniu za rok podatkowy 2011.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji uzyskania opinii od niezależnej od Spółki jednostki naukowej (w rozumieniu wyżej powołanych przepisów), potwierdzającej status nowej technologii dla danego Oprogramowania, będzie ona uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na ich nabycie poprzez uwzględnienie ww. ulgi w deklaracji CIT-8 w rozliczeniu za rok 2011, w tym bowiem roku przedmiotowe Oprogramowania zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.

W opinii Spółki, niniejsza ulga przysługiwać będzie w odniesieniu do wszystkich wskazanych w zdarzeniu przyszłym Oprogramowań, które w momencie wdrożenia spełniały wszystkie przesłanki warunkujące możliwość zastosowania ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), jeśli zostanie to potwierdzone opinią, o której mowa powyżej, potwierdzającą status nowej technologii dla danego Oprogramowania na moment jego wdrożenia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 i ust. 2 u.p.d.o.p. podatnik jest uprawniony do zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii, przez które rozumie się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co zostanie potwierdzone przez opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Ponadto na podstawie art. 18b ust. 2a u.p.d.o.p. przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Oprogramowania, które Spółka obecnie wdraża:

* stanowią wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych,

* zostaną nabyte w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich w roku, w którym przedmiotowe Oprogramowania zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* zostaną zapłacone podmiotowi uprawnionemu.

Ponadto, Spółka zaznacza, iż zgodnie z art. 18b ust. 8 pkt 1 oraz 3 u.p.d.o.p. nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii, oraz nie otrzyma zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie. Spółka będzie korzystała z Oprogramowań wewnątrz własnej struktury (Spółka oraz oddziały Spółki). Spełniona jest także przesłanka niedziałania na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowych technologii zawarta w art. 18b ust. 3 u.p.d.o.p.

Jak wynika z praktyki organów podatkowych, licencje na oprogramowanie komputerowe, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, służące m.in. usprawnieniu wewnętrznych procesów oraz przekładające się na możliwość świadczenia ulepszonych usług oraz oferowania ulepszonych wyrobów, co podobnie jak fakt, iż zostały oparte na technologii, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat, zostało potwierdzone opinią jednostki naukowej w rozumieniu powołanych wyżej przepisów, stanowią nowe technologie, o których mowa w art. 18b ust. 2 u.p.d.o.p., a tym samym mogą korzystać z możliwości odliczenia 50% poniesionych na nie wydatków od podstawy opodatkowania (zgodnie z art. 18b ust. 7 u.p.d.o.p.).

Powyższe stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 marca 2010 r. (sygn. IPPB5/423-13/10-2/AM), w której organ potwierdził, iż w przypadku spełnienia wszystkich pozytywnych przesłanek wskazanych w art. 18b u.p.d.o.p.,"Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi system komputerowy typu ERP".

Powyższe potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-330/09-5/AM), a także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lipca 2009 r. (sygn. ILPB3/423-328/09-4/HS), w której potwierdzono możliwość skorzystania z ulgi na nowe technologie w odniesieniu np. do systemów informatycznych wykorzystywanych do zarządzania firmą, logistyki, obsługi finansowo-księgowej oraz podtrzymywania relacji z klientami.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 września 2010 r. (sygn. ILPB4/423-74/10-2/MC), w której organ zgodził się ze stanowiskiem podatnika, "że narzędzia technologiczne (np. systemu typu ERP - Planowania Zasobów Przedsiębiorstwa) mające pośredni wpływ na udoskonalenie wewnętrznych procesów gospodarczych oraz produkcyjnych u podatnika, mimo iż nie muszą prowadzić do zmiany produktu z uwagi na jego wystandaryzowany charakter, mogą stanowić nowe technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem potwierdzenia ich innowacyjności oraz nowości (okresu stosowania w świecie) w formie opinii wydanej przez niezależną jednostkę naukową."

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiotowe Oprogramowania, które przyczynią się zarówno do świadczenia udoskonalonych usług, produkowania udoskonalonych wyrobów oraz służyć będą usprawnieniu szeregu procesów wewnątrz Spółki, spełniają jedną z przesłanek do zastosowania ulgi na nowe technologie.

Równocześnie, zgodnie z art. 18b ust. 6 u.p.d.o.p. odliczenie z tytułu zakupu nowej technologii powinno być dokonane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Zgodnie z art. 18b ust. 4 u.p.d.o.p. podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Ponadto na podstawie art. 18b ust. 5 u.p.d.o.p. w przypadku przedpłat na nabycie nowych technologii dokonanych w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przedpłaty uznaje się za poniesione w roku wprowadzenia nowej technologii do wspomnianej ewidencji.

Na podstawie art. 18b ust. 7 u.p.d.o.p. ww. odliczenie nie może przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Spółki odliczenie z tytułu zakupu nowej technologii powinno być dokonane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym dana wartość niematerialna i prawna spełniająca przesłanki uznania jej za nową technologię zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w części w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu, lub w roku następnym, jeżeli płatność z tytułu nabycia danej wartości niematerialnej i prawnej została dokonana w roku następującym po roku wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1284/09/JD).

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż pod warunkiem potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową statusu nowych technologii w odniesieniu do nabytych Oprogramowań, będą one spełniały wszystkie przestanki niezbędne do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej nie więcej niż 50% poniesionych wydatków na nowe technologie, zgodnie z art. 18b u.p.d.o.p. Wobec powyższego, w opinii Spółki będzie ona upoważniona do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b u.p.d.o.p. poprzez jej uwzględnienie w deklaracji CIT-8 za rok 2011, pod warunkiem wprowadzenia przedmiotowych Oprogramowań do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również dokonania zapłaty z tytułu nabycia Oprogramowań podmiotom uprawnionym.

W związku z powyższym uzasadnieniem Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska poprzez stosowną interpretację indywidualną, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl