IPPB5/423-640/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-640/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 14 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów Funduszu:

1.

w związku z otrzymaniem od polskiej S.K.A. części Środków Pieniężnych na podstawie umowy darowizny - jest prawidłowe,

2.

w związku z otrzymaniem od polskiej S.K.A. części Obligacji na podstawie umowy darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów Funduszu w związku z otrzymaniem na podstawie umowy darowizny od polskiej S.K.A. części Środków Pieniężnych oraz części Obligacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1. Sp. o.o. w organizacji (dalej: "Spółka") należy do międzynarodowej Grupy A. W Polsce Grupa A. International prowadzi działalność m.in. poprzez społkę C. Poland, C. sp. z o.o. S.K.A. (dalej: "C. Poland").

2. C. Poland prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie dostawy innowacyjnych technologii dla inżynierii środowiska i budownictwa, w tym aktywnych materiałów hydroizolacyjnych. Akcjonariuszem C. Poland jest C. Poland Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (dalej: "Fundusz") działający na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Komplementariuszem C. Poland jest C. sp. z o.o. (dalej: "C. sp. z o.o.). C. Poland jest akcjonariuszem dwóch innych spółek Grupy A. International w Polsce: A., C. sp. z o.o. S.K.A. oraz C. sp. z o.o. S.K.A. (dalej: "Spółki Zależne").

C. Poland jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej:"VAT"). Fundusz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

3. Spółka zawrze z C. Poland umowę sprzedaży, na podstawie której Spółka dokona nabycia zorganizowanego zespołu składników majątkowych związanych z prowadzoną przez C. Poland działalnością gospodarczą, których przeniesienie będzie dopuszczalne przez obowiązujące przepisy prawa. W szczególności, w skład przedmiotu transakcji wejdą stanowiące funkcjonalną całość i służące prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej następujące składniki majątkowe:

a.

nieruchomości (zakład produkcyjny),

b.

środki trwałe w postaci ruchomości, w tym pojazdy mechaniczne, urządzenia, oraz inne aktywa według stanu na dzień zawarcia umowy sprzedaży,

c.

wartości niematerialne i prawne,

d.

prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z kontrahentami,

e.

prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, dzierżawy i leasingu składników majątku związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa,

f.

wierzytelności pieniężne (w tym z tytułu dostawy usług) według stanu na dzień umowy sprzedaży,

g.

inwestycje długoterminowe, w tym papiery wartościowe oraz krótkoterminowe, w tym środki pieniężne i inne aktywa pieniężne,

h.

księgi i wszelkie dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej włącznie z dokumentacją dotyczącą przedsiębiorstwa, danymi klienteli, cennikami, know-how, planami biznesowymi i wszelkimi innymi informacjami, które mogłyby zostać uznane jako istotne dla prowadzonej działalności (dalej: "Przedsiębiorstwo C. Poland").

4. Powyższy zespół składników majątkowych będzie stanowił przedsiębiorstwo na gruncie art. 55 (1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

5. W związku ze sprzedażą pracownicy C. Poland zostaną przejęci przez Spółkę na mocy art. 23 (1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

6. Spółka będzie kontynuowała działalność gospodarczą C. Poland w tym samym zakresie, oferując ten sam asortyment produktów (usług) i wykorzystując nabyty od C. Poland zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych, przejęte umowy oraz pracowników i w konsekwencji będzie osiągać przychody podlegając opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Do kontynuowania działalności C. Poland nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów. W związku z tą transakcją C. Poland zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej przejętej przez Spółkę.

7. W związku z zawarciem umowy sprzedaży Spółka zobowiąże się do zapłaty na rzecz C. Poland ceny nabycia (dalej: "Cena Nabycia"). Cena Nabycia przedmiotu transakcji uwzględniać będzie wartość rynkową Przedsiębiorstwa C. Poland oraz długi funkcjonalnie związane z działalnością C. Poland, które zostaną przejęte na podstawie odrębnych umów. W konsekwencji, Spółka przejmie zobowiązania związane z działalnością C. Poland, których przeniesienie będzie dopuszczalne przez obowiązujące przepisy prawa. Cena Nabycia Przedsiębiorstwa C. Poland będzie wyższa niż wartość rynkowa składników majątkowych (pomniejszona o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą C. Poland) wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa z dnia nabycia, tj. powstanie tzw. dodatnia wartość firmy.

8. Przedmiot transakcji nie będzie obejmował - jako nie związanych z podstawową działalności gospodarczą C. Poland i nie wpływających na możliwość prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Przedsiębiorstwa C. Poland - akcji Spółek Zależnych.

9. Nabycie Przedsiębiorstwa C. Poland będzie sfinansowane z własnych środków Spółki oraz - w zależności od potrzeb, środków otrzymanych od innych podmiotów z Grupy A. International albo innych podmiotów na podstawie odrębnych umów dotyczących finansowania (w szczególności ze środków otrzymanych na podstawie umowy pożyczki, z tytułu emisji oprocentowanych obligacji dokonanej przez Spółkę).

10. Spółka planuje uregulować Cenę Nabycia na zasadach, jakie ustaliłyby pomiędzy sobą niezależne podmioty - Cena Nabycia zostanie ustalona w oparciu o wycenę wartości rynkowej Przedsiębiorstwa sporządzoną przez niezależnego eksperta.

11. Cena Nabycia zostanie uregulowana przez Spółkę w terminie wynikającym z umowy dotyczącej nabycia Przedsiębiorstwa, przy czym:

a.

część Ceny Nabycia zostanie uregulowana przez Spółkę poprzez przelew środków pieniężnych na rachunek bankowy C. Poland, a

b.

część w wyniku potrącenia z wzajemną i wymagalną na dzień sprzedaży przedsiębiorstwa wierzytelnością Spółki wobec C. Poland (wierzytelność z tytułu nabycia przez C. Poland obligacji wyemitowanych przez Spółkę - dalej: "Obligacje").

12. Po sprzedaży Przedsiębiorstwa (równoznacznej z zakończeniem przez C. Poland działalności prowadzonej w ramach tego Przedsiębiorstwa), C. Poland może być zlikwidowana. W związku z likwidacją, majątek C. Poland zostanie podzielony w taki sposób, że na rzecz Funduszu zostaną przeniesione m.in. Obligacje niewykupione jeszcze przez Spółkę na moment likwidacji.

13. Niezależnie od powyższego, C. Poland przekaże Funduszowi darowiznę w postaci części środków pieniężnych otrzymanych przez C. Poland z tytułu sprzedaży Przedsiębiorstw C. Poland (dalej: "Środki Pieniężne") oraz darowiznę w postaci części Obligacji. Przeniesienie części Obligacji na podstawie umowy darowizny będzie związane z restrukturyzacją prowadzoną wewnątrz Grupy A. International i będzie miało na celu m.in. realizację strategii gospodarczej przyjętej w ramach Grupy i zwiększenie efektywności zarządzania płynnością finansową wewnątrz Grupy.

14. Przedmiotem zawodowej działalności C. Poland nie jest nabywanie i obrót obligacjami. C. Poland nie wykonuje również usług zarządczych w odniesieniu do emitenta Obligacji (Spółki). Co więcej, nabywanie obligacji nie jest bezpośrednim, stałym i koniecznym rozszerzeniem działalności gospodarczej C. Poland.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT w związku z otrzymaniem od A-Poland części Środków Pieniężnych na podstawie umowy darowizny.

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT w związku z otrzymaniem od A-Poland części Obligacji na podstawie umowy darowizny.

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Funduszu, że przeniesienie części Obligacji na rzecz Funduszu, na podstawie umowy darowizny, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Funduszu.

Niniejsza interpretacja dotyczy zagadnień w podatku dochodowym od osób prawnych, określonych w pytaniach Nr 1 i 2.

W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie Nr 3) tut. Organ wyda odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1)

Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT w związku z otrzymaniem od A-Poland części Środków Pieniężnych na podstawie umowy darowizny.

1. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

2. W świetle powyższego przepisu, wszystkie przychody osiągane przez Fundusz (niezależnie od tytułu, z jakiego zostają osiągnięte) są zwolnione z podatku CIT. Dotyczy to m.in. darowizny części Środków Pieniężnych przekazanej przez A-Poland.

W konsekwencji, zdaniem Funduszu, Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT w związku z osiągnięciem przychodu z tytułu otrzymania od A-Poland części Środków Pieniężnych na podstawie umowy darowizny.

Wnioskodawca podkreślił przy tym, że Fundusz otrzymał interpretację indywidualną (znak IPPB3/423-566/09-2/PD) potwierdzającą w całości prawidłowość stanowiska, zgodnie z którym dochody Funduszu są zwolnione z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko Funduszu znajduje całkowite potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych, w szczególności:

* w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 4 lipca 2012 r., znak IPPB5/423-319/12- 2/AS, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej ocen stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: "wszystkie przychody Funduszu, niezależnie od ich charakteru, a w szczególności dywidendy wypłacone przez Spółki Portfelowe oraz zyski ze zbycia Akcji Spółek Portfelowych, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych";

* w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 19 czerwca 2012 r., znak IPPB5/423-277/12-3/AS, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: "wszystkie przychody osiągane przez Fundusz (niezależnie od tytułu, z jakiego zostają osiągnięte) są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych".

Ad. 2)

Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT w związku z otrzymaniem od A-Poland części Obligacji na podstawie umowy darowizny.

1. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

2. W świetle powyższego przepisu, wszystkie przychody osiągane przez Fundusz (niezależnie od tytułu, z jakiego zostają osiągnięte) są zwolnione z podatku CIT. Dotyczy to m.in. darowizny części Obligacji przekazanej przez A-Poland.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT w związku z osiągnięciem przychodu z tytułu otrzymania od A-Poland części Obligacji na podstawie umowy darowizny.

Wnioskodawca podkreślił, że, Fundusz otrzymał interpretację indywidualną (znak IPPB3/423- 566/09-2/PD) potwierdzającą w całości prawidłowość stanowiska, zgodnie z którym dochody Funduszu są zwolnione z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko Funduszu znajduje całkowite potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych. W szczególności:

* w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 19 października 2011 r. znak IPPB3/423-569/11-2/DP, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: "Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. zwalnia się od podatku dochodowego fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów UFI. Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że przysługuje mu prawo do zwolnienia z opodatkowania tak ustalonego dochodu na podstawie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 u.p.d.o.p. Wymienione zwolnienie ma charakter bezwzględny, co oznacza, że nie jest ono uzależnione ani od wielkości przychodów uzyskiwanych przez podmioty zwolnione ani od źródła uzyskania przychodów. Zwolnienie to obejmuje wszystkie rodzaje dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji zwolnieniu z opodatkowania podlegać będą również przypadające na Wnioskodawcę dochody spółek komandytowo-akcyjnych, których akcjonariuszem (bezpośrednio lub pośrednio) będzie Wnioskodawca (nie będą one opodatkowane ani w momencie powstania ani przy późniejszej wypłacie)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów Funduszu:

1.

w związku z otrzymaniem od polskiej S.K.A. części Środków Pieniężnych na podstawie umowy darowizny - uznaje się za prawidłowe,

2.

w związku z otrzymaniem od polskiej S.K.A. części Obligacji na podstawie umowy darowizny - uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl