IPPB5/423-634/10-4/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-634/10-4/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) oraz uzupełnieniu do wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data nadania 6 grudnia 2010 r., data wpływu 8 grudnia 2010 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 25 listopada 2010 r. Nr IPPB5/423-634/10-2/MB (data nadania 25 listopada 2010 r., data odbioru 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca tj. N. Sp. z o.o. (dalej "Wnioskodawca" lub "A. Nowa") jest spółką prawa polskiego z siedzibą w Polsce.

Udziałowcy N. (osoby fizyczne) są jednocześnie udziałowcami w A. Sp. z o.o. ("A.").

W ramach planowanego procesu restrukturyzacyjnego (Zdarzenie przyszłe), A. zamierza dokonać restrukturyzacji swojej działalności w Polsce poprzez wydzielenie z A. działalności związanej z handlem. Całość procesu restrukturyzacyjnego nastąpi w ramach procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h."), tj. podział A. poprzez wydzielenie części działalności oraz przeniesienie jej na istniejącą spółkę (N.).

A. prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego oraz wynajmu nieruchomości własnych. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności, w 2008 r. A. dokonała wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans tj.

a.

A. spółka z o.o. Oddział w L (dalej: "Pierwszy Oddział" lub "Działalność Handlowa");

b.

A. spółka z o.o. Oddział w L (dalej: "Drugi Oddział" lub "Działalność Nieruchomościowa");

(Pierwszy i Drugi Oddział łącznie są nazywane Oddziałami").

Z przyczyn efektywnościowych siedziby obu Oddziałów mieszczą się w tym samym miejscu. A. podjęła odpowiednie działania proceduralne związane z wyodrębnieniem Oddziałów, tj.:

a.

uzyskała postanowienie Sądu Rejonowego w L Wydział Krajowego Rejestru Sądowego o wpisie oddziałów w rejestrze (dział I rubryka 3);

b.

dokonała zgłoszenia Oddziałów jako jednostek lokalnych w Urzędzie Statystycznym w L., który nadał im 11- cyfrowe numery identyfikacyjne REGON;

c.

utworzyła w związku z wyodrębnieniem Oddziałów stanowiska kierowników Oddziałów. Kierownicy oddziałów zostali wyposażeni w kompetencje obejmujące m.in. prawo do samodzielnego wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu Oddziału, w tym do nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Wszyscy pracownicy, których pracodawcą przed dniem utworzenia Oddziałów był A. zostali przyporządkowani do poszczególnych Oddziałów;

d.

oddziały stały się pracodawcami w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy oraz płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego za zatrudnionych pracowników. Umowy o pracę osób zatrudnionych w Oddziale są zawierane, modyfikowane i rozwiązywane przez kierowników Oddziałów działających w ramach nadanych im kompetencji służbowych;

e.

uzyskała numery identyfikacji podatkowej dla każdego z Oddziałów. Pierwszy i Drugi Oddział A. zostały zarejestrowane w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące pracodawcą i płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Pierwszego Oddziału jest handel detaliczny prowadzony w sieci sklepów "A." działających w lokalach wynajmowanych od podmiotów trzecich oraz jednostek powiązanych kapitałowo i osobowo z A. Ponadto w części placówek prowadzona jest produkcja piekarnicza. Zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON przeważająca działalność Pierwszego Oddziału określona jest według PKD 2007 jako: Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 47.11.Z).

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Handlowej (Pierwszy Oddział), wchodzą między innymi:

a.

wartości niematerialne i prawne (programy komputerowe, licencje),

b.

ruchomości: (i) wyposażenie sklepów (kasy fiskalne, lady chłodnicze, wagi, komputery, regały, itp.), (ii) wyposażenie piekarni przysklepowych (piece piekarnicze, dzieże, komory garownicze, miesiarki itp),

c.

tytuły prawne do lokali (umowy najmu) obiektów, w których prowadzona jest działalność handlowa,

d.

koncesje na sprzedaż alkoholi,

e.

umowy związane z działalnością handlową w pełnym jej zakresie (umowy współpracy handlowej z dostawcami, umowy ochrony mienia, konwojowania gotówki, umowy konserwacji maszyn i urządzeń itp.),

f.

umowy rachunku bankowego,

g.

pracownicy i osoby świadczące usługi na rzecz Pierwszego Oddziału.

Przeważającym rodzajem działalności Drugiego Oddziału jest: Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z, według PKD 2007). Głównym źródłem przychodów Oddziału są wpływy z najmu. W ramach jednostki funkcjonuje szereg obiektów oferujących powierzchnie pod wynajem.

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Nieruchomościowej (Drugi Oddział), wchodzą między innymi:

a.

nieruchomości (grunty, budynki biurowe, mieszkalne, pawilony, inwestycje rozpoczęte, etc);

b.

ruchomości (urządzenia do obsługi nieruchomości, np. wiertarki, kosiarki, narzędzia budowlane i ogrodnicze, sprzęt komputerowy, urządzenia techniczne (np. windy), itp.);

c.

składniki niematerialne (prawo użytkowania wieczystego, oprogramowanie komputerowe, dokumentacja budowlana związana z rozpoczętymi inwestycjami, etc.)

d.

wierzytelności i zobowiązania oraz umowy dotyczące najmu lokali, zarządzania nieruchomościami, dostawy mediów, oraz inne umowy dotyczące Działalności Nieruchomościowej;

e.

personel wykonujący działalność Nieruchomościową.

Wszystkie składniki majątkowe służące wyłącznie jednej z wyodrębnionych działalności zostały podzielone i przyporządkowane do jednego z Oddziałów. Zasoby, które wykorzystywane są do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) przyporządkowane są do wiodącego Oddziału, którym jest Drugi Oddział. Koszty utrzymania i eksploatacji tych ostatnich składników dzielone są na poszczególne Oddziały proporcjonalnie według przychodów zrealizowanych w danym miesiącu przez oba Oddziały. W ostatnim etapie rozliczenia tych kosztów Pierwszy Oddział obciążany jest notą księgową z przypadającą na niego wartością. Wszystkie inne koszty wspólne, których nie da się przypisać do poszczególnych Oddziałów m.in. dzierżawa pomieszczeń biurowych, koszty mediów dotyczące lokali biurowych są rozliczane w analogiczny sposób.

Każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowo sprawozdania finansowe. Zgodnie z decyzją A. każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe. Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostało na dzień 31 grudnia 2008 r. Sprawozdania te są przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych (ocena rentowności Oddziałów). Sprawozdania finansowe Oddziału są konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa A. Ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. Każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług na rzecz podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący.

A. planuje wydzielić ze swojej struktury Pierwszy Oddział (Działalność Handlowa) z wykorzystaniem podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (A.) na Wnioskodawcę, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) ("k.s.h."). Spółka przejmująca nie będzie udziałowcem A. Na skutek podziału przez wydzielenie w A. pozostanie wyłącznie Działalność Nieruchomościowa (Drugi Oddział) w zakresie wcześniej opisanym.

Dla potrzeb podziału przez wydzielenie zasoby wykorzystywane do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) zostaną przyporządkowane do poszczególnych Oddziałów zgodnie z ich przeważającym faktycznym użytkowaniem, co zostanie odpowiednio zapisane w planie podziału. Dla potrzeb niniejszego wniosku "Działalność Handlowa", "Pierwszy Oddział", czy też majątek wydzielany z A. ("Majątek Wydzielany") obejmuje opisane wcześniej składniki majątkowe / działalność Pierwszego Oddziału wraz z częścią zasobów używanych wcześniej do obsługi obu Oddziałów, które ze względu na ich przeważające faktyczne użytkowanie zostaną przyporządkowane Działalności Handlowej dla potrzeb podziału przez wydzielenie. Odpowiednio "Działalność Nieruchomościowa", ",Drugi Oddział", czy też majątek pozostający w A. po podziale przez wydzielenie ("Majątek Pozostający") obejmuje składniki majątkowe / działalność Drugiego Oddziału wraz z częścią zasobów używanych wcześniej do obsługi obu Oddziałów, które ze względu na ich przeważające faktyczne użytkowanie zostaną przyporządkowane Działalności Nieruchomościowej dla potrzeb podziału przez wydzielenie.

W wyniku podziału przez wydzielenie spółka przejmująca (N.) uzyska majątek od A. związany z Działalnością Handlową i Działalność Handlowa będzie wykonywana przez spółkę przejmującą od momentu nabycia tego majątku. W szczególności, w dacie przejęcia tego Majątku Wydzielanego spółka przejmująca nie będzie zawierać z A. umów najmu lokali, w których prowadzona jest Działalność Handlowa, gdyż lokale te są używane przez A. na podstawie umów najmu zawartych z osobami trzecimi (w tym z podmiotami powiązanymi).

Pismem z dnia 6 grudnia 2010 r. Spółka uzupełniła stan faktyczny, w którym stwierdziła, co poniżej:

Na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę informacji możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów do rachunku wyników Działalności Handlowej tak przed planowanym podziałem przez wydzielenie (w ramach rozliczeń Działalności Handlowej dokonywanej przez A. Sp. z o.o.), jak również po podziale przez wydzielenie (w ramach rozliczeń Działalności Handlowej dokonywanej przez spółkę przejmującą tj. przez N. Sp. o.o.).

Natomiast w przypadku należności i zobowiązań związanych z Działalnością Handlową zostaną one przyporządkowane do masy majątkowej podlegającej wydzieleniu (tekst jedn. do Działalności Handlowej). Zaznaczyć należy, że przychody i koszty, jako kategorie rachunku wyników Działalności Handlowej nie mogą być przypisane do masy majątkowej tej Działalności, gdyż masa majątkowa stanowi kategorię bilansową. Natomiast przychody i koszty związane z tą Działalnością (osiągane przed oraz po podziale przez wydzielenie) będą miały odpowiednie odzwierciedlenie w bilansie Działalności Handlowej w postaci należności i zobowiązań.

Do Działalności Handlowej zostaną przypisane zobowiązania związane z tą działalnością (oczywiście, o ile zostaną wygenerowaną przez tą działalność).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa N. tj. nabywca Majątku Wydzielanego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki związane z Majątkiem Wydzielanym.

2.

Czy w oparciu o wspomnianą sukcesję praw i obowiązków podatkowych N., tj. spółce przejmującej przysługiwało będzie, w szczególności, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istniejącego w dniu podziału przez wydzielenie, jak również prawo do odliczenia w przyszłych okresach rozliczeniowych ewentualnej nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym, lub też do zwrotu tej nadwyżki.

3.

Czy N., tj. nabywca Majątku Wydzielanego (tekst jedn. Działalności Handlowej) w ramach podziału przez wydzielenie (zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h.) może być adresatem faktur korygujących sprzedaż dokonaną (faktury wystawione) przez kontrahentów Działalności Handlowej przed wydzieleniem oraz odpowiednio rozliczyć takie korekty w ramach swoich rozliczeń z VAT, oraz czy nabywca Majątku Wydzielanego będzie uprawniony do wystawienia faktur korygujących dotyczących sprzedaży (faktur) wystawionych przed podziałem przez wydzielenie przez A. oraz odpowiednio rozliczyć takie faktury korygujące w ramach swoich rozliczeń z tytułu VAT.

4.

Czy zmiana umowy spółki N., na skutek podwyższenia kapitału zakładowego w wyniku przeprowadzenia procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., tj. dokonania podziału przez wydzielenie, będzie czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: "p.c.c.").

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej pozostałych zagadnień wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stanowisko spółki w zakresie pytania nr 1:

Stanowisko podatnika: N., tj. nabywca Majątku Wydzielanego z A. (spółka dzielona), w ramach podziału przez wydzielenie będzie następcą prawnym w rozumieniu art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa.

1.

Zgodnie z art. 93c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału (przez wydzielenie) wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Zgodnie z § 2 art. 93c ww. ustawy, przepis ten znajduje zastosowanie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie tak Majątek Wydzielany jak również Majątek Pozostający stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa. Oznacza to, że zgodnie z art. 93c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, spółka nowozawiązana lub istniejąca, przejmująca Majątek Wydzielany (N.), wstąpi we wszelkie prawa i przejmie obowiązki związane z Majątkiem Wydzielanym, wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że majątek pozostający w A. (Działalność Nieruchomościowa) oraz majątek wydzielany z A. do Wnioskodawcy (Działalność Handlowa) stanowią odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa, ponieważ oba wspomniane "majątki spełniają przesłanki określone w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."). W szczególności każda z tych działalności stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną w istniejącym przedsiębiorstwie (A.) zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Szczegółowa argumentacja jest następująca:

1.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. Zgodnie z tą definicją zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem na gruncie p.d.o.p. mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

a.

Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);

b.

Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

c.

Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

d.

Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

2.

Nie podlega wątpliwości, że opisane Oddziały stanowią zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Do każdego z Oddziałów zostały alokowane, zgodnie z opisem stanu faktycznego) składniki materialne i niematerialne związane z określoną działalnością (odpowiednio Handlową oraz Nieruchomościową).

3.

Opublikowane stanowiska władz skarbowych odnoszące się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają stanowisko, że kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia są postanowienia dokumentów korporacyjnych podatnika, jak również konkretne stany faktyczne. Wyodrębnienie organizacyjne może nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może również mieć też charakter faktyczny. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp. W rozpatrywanym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnienie organizacyjne opisanych w stanie faktycznym zarejestrowanych Oddziałów nie budzi żadnych wątpliwości.

Wyodrębnienie organizacyjne danego Oddziału polega na faktycznym wyodrębnieniu od pozostałej działalności A. W omawianym przypadku Działalność Nieruchomościowa została wyodrębniona przez Rejestrację Drugiego Oddziału w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z kolei Działalność Handlowa została wyodrębniona poprzez rejestrację Pierwszego Oddziału.

4.

Omawiane wyodrębnienie ma również swoje odzwierciedlenie w odrębności organizacyjnej poszczególnych Działalności. Każda działalność jest wykonywana przez odrębny Oddział posiadający nie tylko odpowiedni majątek, ale również odpowiednich pracowników, w tym kierownika, którzy są zatrudnieni w A. oraz pracują albo na rzecz Działalności Nieruchomościowej albo na rzecz Działalności Handlowej. W skład Działalności Niewchomościowej, czy też Handlowej wchodzą niezbędne składniki pozwalające na realizowanie tej działalności (celów gospodarczych) samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności A. Dodatkowo, istnieją w ramach A. procedury formalne, pozwalające odróżnić Działalność Nieruchomościową od Działalności Handlowej. Działalność Nieruchomościowa jest funkcjonalnie wyodrębniona w ramach Spółki. Sprawami Działalności Nieruchomościowej zajmuje się kierownik oddziału. Sporządzane są odrębne sprawozdania finansowe Działalności Nieruchomościowej w oparciu o odrębne konta księgowe i obejmujące całość przyporządkowanych do tej działalności aktywów i pasywów. W konsekwencji Działalność Nieruchomościowa stanowi funkcjonalnie wyodrębniony w ramach A., zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służących realizacji określonego celu, tym samym spełniona jest przesłanka "organizacyjnego wyodrębnienia" Działalności Nieruchomościowej w ramach A.

5.

Fakt funkcjonowania Oddziałów (Działalności) jako niezależnych jednostek w ramach A. znajduje odzwierciedlenie w samodzielności finansowej każdego z Oddziałów. Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie każdej z niezależnie funkcjonujących jednostek w strukturach podatnika, określonych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań będących efektem prowadzonej przez każdą z wyodrębnionych części działalności. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowe sprawozdania finansowe. Zgodnie z decyzją A. każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe. Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostało na dzień 31 grudnia 2008 r. Zostało ono przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych. Sprawozdania finansowe Oddziałów są konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa A.

Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), z pewnymi wyłączeniami (min. aktywa i fundusze wydzielone, wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze). Wnioskodawca zwraca uwagę, że ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. W związku z faktem wyodrębnienia organizacyjnego każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług przez A. na rzecz podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący.

Jak zauważył Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 20 marca 2007 r. (1471/DPR2/423-204/06/AB), wyodrębnienie finansowe polega na faktycznym prowadzeniu ewidencji, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikających z realizowanych przez tę część zadań gospodarczych. Z kolei ten sam organ podatkowy w postanowieniu z dnia 25 września 2007 r. (1471/DPR1/423-109/07/MK) wskazał, że "Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, przedstawione fakty przemawiają za tym, że Majątek Wydzielany oraz Majątek Pozostający w A. odpowiednio (Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Handlowa) spełniają w analizowanym stanie faktycznym warunki w zakresie wyodrębniania finansowego.

6.

Warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych odnosi się do funkcjonalnego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne każdego z Oddziałów przejawia się odmiennością profilu działalności prowadzonej przez dany Oddział, która skierowana jest wyraźnie na posiadanie, obsługę i utrzymanie nieruchomości wykorzystywanych przez A., w tym wynajem części nieruchomości na rzecz podmiotów trzecich w przypadku Działalności Nieruchomościowej, oraz handel detaliczny w przypadku Działalności Handlowej. Oznacza to, że każdy z Oddziałów realizuje obecnie określone działania gospodarcze, inne niż pozostała część przedsiębiorstwa A.

Warto również podkreślić, że każdy z Oddziałów jest w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone cele gospodarcze.

7.

Zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, tak że mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zadaniami gospodarczymi Działalności Nieruchomościowej jest zarobkowe nabywanie, najem i zarządzanie określonymi nieruchomościami, co przy określonej bazie niematerialnych i materialnych składników przyporządkowanych tej Działalności prowadzi do wniosku, że Działalność ta ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Z kolei Działalność Handlowa ma na celu prowadzenie działalności w zakresie handlu detalicznego za pomocą przyporządkowanych tej działalności składników majątkowych. Jak wynika z przedstawionej powyżej argumentacji, Działalność ta ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

8.

Po podziale przez wydzielenie A. będzie w stanie prowadzić Działalność Nieruchomościową polegającą na obsłudze i utrzymaniu nieruchomości będących własnością A., w tym na wynajmie powierzchni. Odpowiednio spółka przejmującą (N.), która uzyska Majątek Wydzielany z A. również będzie w stanie prowadzić Działalność Handlową. Przy czym ewentualne zawarcie przez spółkę przejmującą umów o obsługę administracyjno-księgową z A. w żaden sposób nie wpływa na wynik analizy. Umowa taka dotyczyłaby bowiem działań de facto pomocniczych a nie podstaw przejmowanej działalności. W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że każdy z Oddziałów (tekst jedn. tak Mjątek Pozostający w A. jak i Wydzielany) spełnia warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych.

9.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku opisanego we wniosku podziału przez wydzielenie, zarówno majątek przejęty przez N., jak i majątek pozostający w A., stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż spełnia warunki określone w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p.

10.

Mając na uwadze przedstawione argumenty, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl