IPPB5/423-63/13-4/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-63/13-4/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data nadania 21 marca 2013 r., data wpływu 25 marca 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-63/13-2/MW z dnia 12 marca 2013 r. (data doręczenia 15 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2011 r. Bank S.A. (dalej "Wnioskodawca" lub "Bank") - w celu rozszerzenia gamy świadczonych usług oraz oferowanych produktów oszczędnościowych - stworzył nowy oddział o nazwie B oraz rozpoczął projekt polegający na implementacji platformy bankowości internetowej dedykowanej dla wspomnianych produktów bankowych i usług (dalej "Platforma"). Platforma wykorzystywana jest jedynie na potrzeby B.

W tym celu, Bank poniósł szereg wydatków, w tym m.in.;

* wydatki na opłatę licencyjną systemów wchodzących w skład Platformy,

* wydatki na rozwój i wdrożenie Platformy, w szczególności: wydatki na tzw. developmenty, czyli stworzenie dedykowanych rozwiązań i mechanizmów rozszerzających możliwości i funkcjonalności systemów, które pozwoliły na powstanie Platformy w obecnym kształcie, tj.: aplikacji służącej do obsługi procesu otwierania kont bankowych (dzięki temu możliwe stało się wdrożenie m.in. wypracowanego przez Bank nowatorskiego procesu otwierania kont i uwierzytelniania użytkowników/klientów bez konieczności przedstawiania dodatkowych dokumentów - całkowicie przed ekranem komputera), interfejsów służących do wymiany danych z systemami zewnętrznymi, bez których działanie Platformy byłoby niemożliwe, w tym z systemami: organizacji rozliczeniowych (KIR), NBP, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, organizacji dokonujących obrotu funduszami inwestycyjnymi, bankami i innymi podmiotami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej Banku,

* stworzenie platformy webowej zawierającej informacje dla klientów niezalogowanych lub przyszłych klientów eBanku (tzw. Public Site), zawierającej m.in. tzw. kalkulatory oszczędnościowe, inwestycyjne i depozytowe, informacje o produktach i usługach oferowanych przez e-Bank, itp.

* zakup infrastruktury bazodanowej (programowej) służącej do przechowywania danych o klientach B (tzw. C....) i m.in. wspomagającej przeprowadzanie precyzyjnych akcji marketingowych, itp.

* zakup i wdrożenie oprogramowania business objects oraz stworzenie zespołu raportów, które umożliwiają wypełnienie wymogów raportowych narzuconych przez przepisy prawa polskiego i międzynarodowego (np. przepisy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, wymogi raportowe względem fiskusa, itp.) oraz przez specyficzne wymagania grupy kapitałowej Banku.

Implementacja Platformy zakończyła się 17 listopada 2011 r. Wtedy też, Platforma została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy jako wartość niematerialna i prawna (dalej "WNiP"). Wartość początkowa Platformy została ustalona zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "ustawa o p.d.o.p.") - w wysokości 32.144.617,80 zł, na co składały się następujące kwoty:

* 3.403.883,93 zł - kwota opłaty licencyjnej za systemy,

* 22.703.160,34 zł - kwota kosztów rozwoju i wdrożenia Platformy,

* 6.037.573,53 zł - kwota podatku VAT (tekst jedn.: Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o podatek naliczony, ani prawo zwrotu różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT).

Całość kosztów związanych z wdrożeniem Platformy, które zostały ujęte w wartości początkowej rozpoznanej wartości niematerialnej i prawnej, została zapłacona w 2012 r. W praktyce, okazało się jednak, że - ze względu na różnice kursowe - Bank zapłacił za wdrożenie Platformy kwotę 30.660.619,77 zł brutto (dalej "Wydatki").

Dodatkowo, w grudniu 2012 r. Wnioskodawca zwrócił się do Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki.... (dalej "Jednostka naukowa") - będącego niezależną od Banku jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615) z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania Platformy jako "nowej technologii" w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o p.d.o.p.

W sporządzonej opinii, Jednostka naukowa stwierdziła, że "uwzględnienie bardzo szerokiego zakresu przeprowadzonych prac programistycznych związanych z koniecznością:

* dostosowania systemów (Thaler, Kyudo, raporty) do lokalnych regulacji i wymagań rynku polskiego,

* rozbudowy systemów (Thaler, publiczna część portalu WWW, K, raporty i analizy) o nowe funkcjonalności związane ze specyfiką działalności B,

* integracji systemów z systemami zewnętrznymi, bez których działanie Banku byłoby niemożliwe, w tym z systemami: organizacji rozliczeniowych (KIR), NBP, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, organizacji dokonujących obrotu funduszami inwestycyjnymi, bankami i innymi podmiotami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej B (...)

- uzasadniają twierdzenie, że na rynku pojawiła się nowa technologia zintegrowanego systemu bankowości internetowej dedykowana obsłudze banków specjalizujących się w produktach oraz usługach inwestycyjnych i oszczędnościowych. Oferowana funkcjonalność nowej technologii znacznie wykracza poza możliwości udostępniane przez pojedyncze elementy składowe rozwiązania.

Dodatkowo, Jednostka Naukowa uznała, że wdrożona Platforma "umożliwia oferowanie nowych i ulepszonych usług bankowych związanych z działalnością oszczędnościową i inwestycyjną klientów" oraz, że jest ona dostępna na rynku przez okres krótszy niż 5 lat, tj. od roku 2011.

Bank nie został postawiony w stan upadłości, jak również nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Ponadto, Wnioskodawca nie udzielił jakichkolwiek praw do Platformy innym podmiotom, a wskazane powyżej Wydatki na wdrożenie Platformy - uwzględnione w wartości początkowej Platformy - nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 20 marca 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wskazując, iż:

1.

Wdrożenie w Banku Platformy umożliwia uzyskanie szeregu potencjalnych korzyści, wśród których można wyróżnić:

* przekształcenie Banku w organizację kierowaną informacjami,

* orientację Banku na procesy,

* standaryzację procesów biznesowych i możliwość wdrożenia sprawdzonych, najlepszych rozwiązań światowych,

* wzrost wydajności realizacji procesów,

* zmianę skali zakresu operacyjnego Banku (tekst jedn.: możliwość obsługi większej liczby procesów, zwiększenia ilości przetwarzanych materiałów/danych, wprowadzenia procesów nowych, realizacji procesów w różnych strefach czasowych, na większym obszarze),

* wzrost zadowolenia klientów i partnerów Banku,

* możliwość dotarcia do nowej grupy klientów otwartych i poszukujących innowacyjnych technicznie rozwiązań bankowych

* szybsze uruchomienie produkcji nowych i udoskonalonych wyrobów lub rozpoczęcie świadczenia nowych i udoskonalonych usług.

Dzięki wdrożeniu Platformy w Banku możliwe stało się poszerzenie gamy oferowanych dotychczas produktów oraz usług bankowych o specjalizowane produkty i usługi oszczędnościowe i inwestycyjne, takie jak: rachunki oszczędnościowe, lokaty, depozyty, fundusze inwestycyjne. Wcześniej produkty takie nie były przez Bank oferowane lub były oferowane, ale w bardzo ograniczonym zakresie, niejako "na marginesie" innych produktów bankowych.

Wśród nowych produktów oferowanych klientom dzięki wdrożeniu Platformy można wyróżnić m.in. różne rodzaje lokat:

* lokata bezkarna - lokata, dla której w przypadku wcześniejszego zerwania - wypłacane jest klientowi 100% naliczonych do danego dnia odsetek,

* lokata elastyczna - lokata, dla której w przypadku wcześniejszego zerwania - wypłacane jest klientowi n% naliczonych do danego dnia odsetek,

* promocje związane z inwestowaniem nowych środków - klientom oferowane jest dodatkowe, wyższe oprocentowanie dla nowych środków wpłaconych na konto oszczędnościowe.

Dzięki zastosowaniu Platformy możliwe jest szybkie opracowywanie definicji i zasad działania nowych produktów bankowych, które następnie równie szybko mogą zostać udostępnione klientom.

Dzięki wdrożeniu Platformy uzyskano również możliwości realizacji nowych procesów wewnętrznych Banku oraz procesów zewnętrznych obejmujących działania związane ze współpracą Banku z klientami i innymi podmiotami zewnętrznymi.

Dzięki wdrożeniu w Banku - w ramach Platformy - portalu WWW uzyskano następujące korzyści szczegółowe:

* możliwość szybkiej, bezpiecznej i wygodnej obsługi klientów poprzez:

o brak konieczności podróży i fizycznej obecności w Banku, w tym również i brak konieczności oczekiwania na obsługę w kolejce,

o ciągłą dostępność usług przez 7 dni w tygodniu przez 24 h na dobę z dowolnego miejsca,

o dzięki wdrożeniu aplikacji Account Opening możliwe stało się uruchomienie nowatorskiego procesu otwierania kont online i uwierzytelniania użytkowników/klientów bez konieczności przedstawiania dodatkowych dokumentów; sama operacja otwarcia konta jest bardzo prosta i może zostać realizowana w bardzo krótkim czasie,

o możliwość dostępu do funkcjonalności systemu z użyciem przeglądarki WWW, bez potrzeby instalowania aplikacji na komputerze,

o możliwość wykonania różnego rodzaju operacji bankowych: zakładania rachunków oszczędnościowych, lokat, inwestowania w fundusze, wykonywania przelewów, itp.,

o możliwość automatycznej realizacji operacji cyklicznych,

o dostęp do raportów - zestawień operacji określonego typu wykonanych we wskazanym przez użytkownika zakresie czasu,

* możliwość zwiększenia zysku Banku poprzez:

o kierowanie do klientów potencjalnie pożądanych ofert na produkty/usługi wzajemnie uzupełniające się (tzw. sprzedaż krzyżowa - ang. cross - selling),

o oferowanie klientom produktów lub usług o wyższej cenie, wyższym standardzie, większej ilości funkcji, itp. (tzw. sprzedaż dodatkowa - ang. up-selling),

* możliwość pozytywnego ograniczenia wpływu niektórych aspektów prowadzonej działalności na środowisko poprzez:

o wyeliminowanie etapu dojazdu klientów i ew. dodatkowych pracowników do Banku,

o bezdokumentową obsługę klientów i związane z tym zmniejszenie zapotrzebowania na materiały eksploatacyjne (papier, toner, energia elektryczna).

Wspomniany powyżej proces zakładania konta bez potrzeby przedstawiania dodatkowych dokumentów (tzw. paperless account opening process) obsługiwany przez Platformę - został specjalnie opracowany dla Banku i jest jednym z pierwszych tego typu rozwiązań funkcjonujących w Polsce.

Zoptymalizowany interfejs użytkownika zalogowanego na portalu WWW Banku oferujący dostęp do operacji bankowych przy zagwarantowaniu prostoty obsługi pozwala na efektywną obsługę klientów. Możliwość łatwego, przejrzystego i swobodnego korzystania z usług Banku, większa kontrola nad posiadanymi środkami pieniężnymi oraz dodatkowe możliwości personalizacji wyglądu i działania portalu użytkownika przyczyniają się do zwiększenia satysfakcji klientów i wzmocnienia pozytywnych bodźców skłaniających ich do inwestowania w produkty Banku.

Wdrożenie - w ramach Platformy - systemu zarządzania relacjami z klientami w powiązaniu z możliwością prowadzenia zaawansowanych analiz wszystkich danych dotyczących klientów umożliwiło przewidywanie aktualnych potrzeb klientów oraz odpowiednie dostosowanie rodzaju oferowanych przez Bank produktów i usług. Przeprowadzone w ramach Platformy prace programistyczne umożliwiły wdrożenie obsługi procesów marketingowych, które odznaczają się wysoką precyzją wskazań zakresu potencjalnych odbiorców, efektywnymi sposobami dotarcia do klientów (wiadomość email, SMS wysyłane z poziomu aplikacji Messagent) oraz kompleksową rejestracją odpowiedzi klientów na prowadzone kampanie. Dzięki zastosowanym narzędziom, zebrane dane podstawowe i uzyskane wyniki analiz są prezentowane pracownikom Banku w przystępnej formie.

Wdrożenie Platformy umożliwiło wypełnienie wymogów sprawozdawczych narzuconych przez przepisy prawa polskiego i międzynarodowego (takich jak np.: przepisy podatkowe i obowiązki wobec urzędów skarbowych, wymagania regulatorów rynku, przepisy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy) oraz specyficznych wymogów Grupy Kapitałowej Banku. Dzięki zastosowaniu - w ramach Platformy - podsystemu raportowania umożliwiono realizację nowych procesów wewnętrznych przedsiębiorstwa i uzyskano następujące korzyści ogólne:

* możliwość realizacji procesów analizy danych i raportowania wyników,

* możliwość uzyskania zestawień o wysokiej jakości danych, związanej z eliminacją występowania błędów rachunkowych,

* wysoką wydajność generowania przygotowanych zestawień oraz zapewnienie krótkiego czasu przygotowywania analiz nowego typu.

Dzięki wymienionym korzyściom w Banku potencjalnie zapewniono wysoki poziom zadowolenia odbiorców informacji (klientów wewnętrznych oraz zewnętrznych).

Natychmiastowy dostęp do wymaganych raportów analitycznych wspomaga kierownictwo Banku w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących kierunku rozwoju Banku.

Zastosowanie dobrze zaprojektowanej, wielowarstwowej i modułowej architektury Platformy dobrze wpływa na stabilność pracy oraz ułatwia wprowadzanie zmian i dalszą rozbudowę systemu. Przy tworzeniu Platformy wykorzystano szereg rozwiązań technologicznych, które:

* zapewniają wydajne i bezpieczne przetwarzanie oraz składowanie danych na skalowalnej platformie systemu zarządzania bazą danych Oracle,

* umożliwiają budowę systemu o podwyższonym poziomie dostępności - pliki systemu i bazy danych przechowywane są na macierzy dyskowej, a zastosowana platforma systemu zarządzania bazą danych Oracle umożliwia budowę systemu o architekturze klastra.

Z punktu widzenia Banku - jako instytucji świadczącej usługi finansowe - szczególnie ważną cechą Platformy jest jego wydajność, stabilność pracy oraz dostępność.

Dzięki wdrożeniu Platformy, Bank notuje wysoki poziom lojalności klientów mierzony wskaźnikiem.

3.

Bank nie uwzględnił wydatków na sprzęt komputerowy w wydatkach poniesionych na wdrożenie Platformy.

4.

Bank nie prowadził w roku poprzedzającym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na wdrożenie Platformy, czyli kwoty w wysokości 15.330.309,88 zł, uwzględnionych w wartości początkowej po jakiej Platforma została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Banku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, Bank będzie uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% Wydatków poniesionych na wdrożenie Platformy, czyli kwoty w wysokości 15.330.309,88 zł, uwzględnionych w wartości początkowej po jakiej Platforma została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Banku.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o p.d.o.p., od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii, przy czym - stosownie do art. 18b ust. 2 tejże ustawy - za nowe technologie uważa się "wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki". W świetle powyższego, podstawowe warunki jakie muszą zostać spełnione, aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania dla celów p.d.o.p. o 50% wydatków na nabycie nowych technologii to:

* uznanie nowej technologii za wartość niematerialną i prawną,

* nowa technologia umożliwia wytwarzanie nowych i udoskonalonych towarów/usług,

* nowa technologia nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat,

* powyższe zostało potwierdzenie przez niezależną jednostkę naukową.

Jeśli zatem wskazane powyżej warunki zostaną łącznie spełnione, dany podmiot uprawniony jest do odliczenia 50% wydatków poniesionych na nową technologię od podstawy opodatkowania p.d.o.p.

Jednocześnie ustawa o p.d.o.p. przewiduje pewne wyjątki, gdy podatnikowi nie przysługuje lub też podatnik traci prawo, o którym mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o p.d.o.p. W szczególności, prawo to nie przysługuje w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefie ekonomicznej (art. 18b ust. 3 ustawy o p.d.o.p.) oraz w przypadku udzielenia innym podmiotom prawa do tej technologii, ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku oraz zwrotu w jakiejkolwiek formie wydatków poniesionych na nową technologię (art. 18b ust. 8 ustawy o p.d.o.p.).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, warunki uznania Platformy za "nową technologię", o której mowa w art. 18b ust. 2 ustawy o p.d.o.p., zostały - zdaniem Wnioskodawcy - spełnione. Ponadto, w ocenie Banku, w zaistniałym stanie faktycznym nie znajdą zastosowania ograniczenia, o których mowa w art. 18b ust. 3 oraz ust. 8 ustawy o p.d.o.p. Bank nie prowadzi bowiem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Co więcej, Bank nie udzielił praw do Platformy innemu podmiotowi, Bank nie został postawiony w stan upadłości, ani też nie otrzymał zwrotu Wydatków poniesionych na Platformę.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Bank będzie uprawniony do odliczenia 50% Wydatków poniesionych na Platformę.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 18b ust. 8 tej ustawy, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1.

udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2.

zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

3.

otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

I tak, odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych - szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych - nabyte przez podatnika (w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw). Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat, co musi potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową. Jednocześnie podstawę wielkości odliczenia stanowią wydatki poniesione na nabycie nowej technologii, uwzględnione w wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone w roku wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do tej ewidencji, to przedpłaty te uznaje się za zapłacone w roku wprowadzenia jej do tejże ewidencji. Natomiast samo odliczenie z tytułu ulgi na nowe technologie nie może przekroczyć 50% wyżej określonej kwoty. Ponadto odliczenia tego dokonać należy w zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniesiono wydatki. Ważne jest również to, aby wydatki na nabycie nowej technologii nie zostały podatnikowi zwrócone oraz podatnik nie może prowadzić działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Zaznaczyć należy również, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) określa, iż jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

c.

instytuty badawcze,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e.

Polską Akademię Umiejętności,

f.

inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a - e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo - rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w celu rozszerzenia gamy świadczonych usług oraz oferowanych produktów oszczędnościowych - stworzył nowy oddział o nazwie B oraz rozpoczął projekt polegający na implementacji platformy bankowości internetowej dedykowanej dla ww. produktów bankowych i usług (dalej "Platforma"). Jak podaje Wnioskodawca, Platforma wykorzystywana jest jedynie na potrzeby B. W tym celu Wnioskodawca poniósł szereg wydatków, w tym m.in. wydatki na opłatę licencyjną systemów wchodzących w skład Platformy, wydatki na rozwój i wdrożenie Platformy, wydatki na stworzenie platformy webowej, wydatki na zakup infrastruktury bazodanowej (programowej), wydatki na zakup i wdrożenie oprogramowania business objects oraz stworzenie zespołu raportów. Wnioskodawca wskazuje, iż implementacja Platformy zakończyła się 17 listopada 2011 r. Wtedy też Platforma została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy jako wartość niematerialna i prawna. Wartość początkową Platformy została ustalona zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na co składały się: kwota opłaty licencyjnej za systemy, kwota kosztów rozwoju i wdrożenia Platformy, kwota podatku VAT (tekst jedn.: Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku VAT o podatek naliczony ani prawo zwrotu różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT). Całość kosztów związanych z wdrożeniem Platformy, które zostały ujęte w wartości początkowej rozpoznanej wartości niematerialnej i prawnej, została zapłacona w 2012 r.

Wnioskodawca zwrócił się do Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki (dalej "Jednostka naukowa") - będącego niezależną od Banku jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki z prośbą o sporządzenie ekspertyzy w odniesieniu do możliwości uznania Platformy jako "nowej technologii" w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż w sporządzonej opinii, Jednostka naukowa stwierdziła, że "uwzględnienie bardzo szerokiego zakresu przeprowadzonych prac programistycznych związanych z koniecznością:

* dostosowania systemów (Thaler, Kyudo, raporty) do lokalnych regulacji i wymagań rynku polskiego,

* rozbudowy systemów (Thaler, publiczna część portalu WWW, Kyudo, raporty i analizy) o nowe funkcjonalności związane ze specyfiką działalności B,

* integracji systemów z systemami zewnętrznymi, bez których działanie Banku byłoby niemożliwe, w tym z systemami: organizacji rozliczeniowych (KIR), NBP, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, organizacji dokonujących obrotu funduszami inwestycyjnymi, bankami i innymi podmiotami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej B (...)

- uzasadniają twierdzenie, że na rynku pojawiła się nowa technologia zintegrowanego systemu bankowości internetowej dedykowana obsłudze banków specjalizujących się w produktach oraz usługach inwestycyjnych i oszczędnościowych. Oferowana funkcjonalność nowej technologii znacznie wykracza poza możliwości udostępniane przez pojedyncze elementy składowe rozwiązania. Dodatkowo, Jednostka Naukowa uznała, że wdrożona Platforma "umożliwia oferowanie nowych i ulepszonych usług bankowych związanych z działalnością oszczędnościową i inwestycyjną klientów" oraz, że jest ona dostępna na rynku przez okres krótszy niż 5 lat, tj. od roku 2011.

Bank nie został postawiony w stan upadłości, jak również nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Ponadto, Wnioskodawca nie udzielił jakichkolwiek praw do Platformy innym podmiotom, a wskazane powyżej Wydatki na wdrożenie Platformy - uwzględnione w wartości początkowej Platformy - nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 20 marca 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, iż wdrożenie w Banku Platformy umożliwia uzyskanie szeregu potencjalnych korzyści. Poinformował również, iż Bank nie uwzględnił wydatków na sprzęt komputerowy w wydatkach poniesionych na wdrożenie Platformy jak również Bank nie prowadził w roku poprzedzającym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków poniesionych na wdrożenie Platformy w wysokości 50% wartości tych wydatków uwzględnionych w wartości początkowej - jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej kwestii zachowane bowiem zostały warunki niezbędne do zastosowania ulgi wynikającej z ww. przepisu.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, tym samym tut. Organ podatkowy nie odniósł się do wartości kwot podanych w przedmiotowym wniosku, a jedynie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl