IPPB5/423-621/10-3/MB - Powiększenie zakresu prowadzonej działalności a utrata cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-621/10-3/MB Powiększenie zakresu prowadzonej działalności a utrata cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z transakcją aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. w organizacji jest podmiotem powołanym na mocy umowy spółki z dnia 17 września 2010 r. zawartej przed Barbarą B. notariuszem (Repetytorium A nr...). Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Spółka nie została jeszcze zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, nie został jej nadany numer NIP i REGON. Jedynym udziałowcem Spółki jest P. Sp. z o.o. (dalej: P.). Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki będzie w szczególności

I.

świadczenie usług marketingowych (sklasyfikowanych m.in. w PKD 70.21.Z oraz 73.11.Z),

II.

dzierżawa własności intelektualnej, w tym udzielanie licencji na korzystanie ze znaków towarowych oraz zarządzanie tymi znakami (PKD 77.40.Z).

W chwili obecnej kapitał zakładowy Spółki wynosi 5000 zł (nie został jeszcze opłacony na dzień złożenia wniosku). W celu umożliwienia, rozpoczęcia działalności gospodarczej we wskazanym zakresie udziałowiec (P) zamierza wnieść do Spółki wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa P, obejmującego dział marketingu wraz z prawami określonymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.), tj. prawami z rejestracji znaków towarowych.

Poniżej przedstawiony został opis i funkcje zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącej przedmiotem wkładu niepieniężnego do Spółki, a funkcjonującego obecnie w ramach P.

P. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów, w szczególności specjalizuje się w: tworzeniu reklam telewizyjnych, zaawansowanych animacji i wysokiej klasy efektów specjalnych do filmów animowanych, cyfrowych efektów specjalnych do filmów, filmów reklamowych.

Należy podkreślić, iż renoma P. jest powszechnie uznawana w środowisku filmowych, a także znana szerokiej publiczności kinowej, do czego przyczyniły się sukcesy produkowanych bądź współprodukowanych przez P. filmów. Wymienić tu należy przede wszystkim uczestnictwo w realizacji słynnych obrazów..... - nominowanej do Oscara "...." oraz "...." która zdobyła nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej (BAFTA).

P. wykonała również szereg efektów specjalnych do polskich filmów fabularnych takich jak "...", "..., "..." oraz do najnowszego filmu.... "....".

Oprócz niewątpliwych wysokich walorów artystycznych produkcji realizowanych przez P., do osiągnięcia wskazanych sukcesów przyczyniły się w znacznym stopniu działania promocyjne i marketingowe podejmowane przez dział marketingu P.

W ramach struktury organizacyjnej P. funkcjonują obecnie następujące działy:

I.

finanse i administracja,

II.

marketing,

III.

produkcja,

IV.

dział IT,

V.

dział zdjęciowy. Każdy z działów odpowiada za wyznaczone im przez zarząd P. zadania. Zadania działu marketingu obejmują w szczególności:

* przygotowanie materiałów promocyjnych P. oraz materiałów służących promocji poszczególnych produkcji filmowych (prezentacje multimedialne, filmy reklamowe tzw. "trailery" ulotki etc.),

* przygotowanie udziału P. w festiwalach i konkursach filmowych oraz prezentacja osiągnięć na takich imprezach,

* pozyskiwanie funduszy (m.in. z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej) na promocję produkcji P. np. projekt promocji oscarowej,

* aranżacja i eksponowanie obecności P. i jej produktów w mediach,

* opracowanie i bieżąca administracja stroną internetową P.

Dział marketingu odpowiada również, za dystrybucję własnych produkcji filmowych P.

Dział marketingu tworzy, zespół trzech osób, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (w tym jedna w niepełnym wymiarze czasu pracy - 0,5 etatu). Zespół marketingu współpracuje ponadto z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarcza, która na zamówienie wykonuje na własne ryzyko i odpowiedzialność zlecane czynności.

Dział marketingu wyodrębniony jest organizacyjnie w strukturze P., w szczególności wyznaczona jest osoba odpowiadająca za realizację wyznaczonych mu celów (kierownik).

Do działu marketingu P. jest w stanie przyporządkować wszystkie materialne jak i niematerialne składniki majątki wykorzystywane przez ten dział, takie jak: wyposażenie biura, sprzęt komputerowy, środki łączności, oprogramowanie komputerowe. P. jest również w stanie zidentyfikować wszystkie należności i zobowiązania związane z funkcjonowaniem działu marketingu, w tym w szczególności zobowiązania z tytułu dostawy usług telekomunikacyjnych, najmu powierzchni biurowej i inne zobowiązania handlowe wobec dostawców towarów i usług.

W P. funkcjonuje system księgowy, zapewniający prowadzenie ksiąg zgodnie z ustawą o rachunkowości. Na potrzeby sprawozdawczości zarządczej dział finansowy przygotowuje również szereg zestawień i analiz ekonomicznych dotyczący wyników poszczególnych działów, w tym działu marketingu. Dane możliwe do pozyskania z obu powyższych źródeł pozwalają na ustalenie wszystkich kosztów i potencjalnych przychodów związanych z funkcjonowaniem działu marketingu.

Z uwagi na fakt, iż głównym zadaniem działu marketingu jest prowadzenie działań mających na celu umocnienie pozycji rynkowej P., w szczególności poprzez reklamę i promocję należących do niej znaków towarowych, P. wykorzystując wiedzę i doświadczenie członków działu marketingu zamierza powierzyć temu zespołowi kompleksowe zarządzanie znakami towarowymi. Tym samym oprócz zadań stricte marketingowych przedstawionych powyżej, dział marketingu odpowiedzialny będzie za nadzór nad sposobem wykorzystywania znaków towarowych przez podmioty trzecie, pobieraniem opłat za korzystnie ze znaków towarowych, rejestrowaniem nowych znaków towarowych i odnawianiem ochrony istniejących.

W kolejnym kroku, P rozważa wniesie do Spółki wkładu niepieniężnego w postaci zespołu składników majątkowych składających się na obecny dział marketingu obejmujący:

* wszystkie składniki materialne przypisane do działu marketingu w tym: wyposażenie biura i sprzęt komputerowy,

* wszystkie składniki niematerialne przypisane do tego działu gospodarczego w tym: licencje na oprogramowanie komputerowe, a także prawa z rejestracji posiadanych przez P. znaków towarowych,

* wszystkie zobowiązania przypisane do tego działu gospodarczego w tym: zobowiązania wynikające z umów handlowych, zobowiązania z tytułu dostawy mediów etc.

Zgodnie z założeniami biznesowymi, Spółka będzie świadczyć usługi nie tylko na rzecz P. ale również podmiotów trzecich. Wydaje się, iż sukces rynkowy osiągnięty przez P. powinien w sposób znaczący ułatwić pozyskanie klientów (producentów i dystrybutorów filmowych) pragnących skorzystać z wiedzy i doświadczenia osób tworzących dział marketingu - współtwórców sukcesu rynkowego P.

Pracownicy działu marketingu na mocy art. 23 (1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 Kodeks Pracy, na skutek dokonanej transakcji staną się pracownikami Spółki.

Pytania:

1.

Czy wnoszony aportem zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p.

2.

Jeśli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdzącą to czy w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, Spółka może ustalić wartość początkową składników majątku wchodzących w skład wkładu niepniężnego, nie wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych P. (w szczególności praw do znaków towarowych), w wysokości ich wartości rynkowej zgodnie z art. 16g ust. 10a w związku z ust. 10 pkt 1 u.p.d.o.p.

Ad. Pytanie 1

Stanowisko Spółki ukształtowało się w oparciu o indywidualne interpretacje prawa podatkowego wydane przez organa podatkowe. W powyższych interpretacjach prezentowym jest co do zasady następujący pogląd (cytat z interpretacji Tutejszego Organu z dnia 3 marca 2008 r., sygn. lPPB3-423-524/07-2/M):

"Na podstawie art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) pojęcie "zorganizowana część przedsiębiorstwa" oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki: a. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

a.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

b.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

c.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa"

Spółka analizując powyższe wytyczne Tutejszego Organu w odniesieniu do przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego uznała, iż także w przypadku przedstawionego zdarzenia przyszłego przedmiotem wkładu niepieniężnego będzie zorganizowana cześć przedsiębiorstwa. Poniżej Spółka przedstawia szczegóły swojego stanowiska w sprawie:

Ad a). Dział marketingu jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W opinii Spółki, możliwe jest wyodrębnienie i przyporządkowanie do działu marketingu P.:

I.

składników materialnych takie jak wyposażenie biurowe - meble, sprzęt komputerowy, osprzęt sieciowy, oraz inne akcesoria biurowe,

II.

składników niematerialnych w tym licencji na oprogramowanie komputerowe,

III.

zobowiązań, w tym zobowiązań z tytułu usług telekomunikacyjnych oraz zobowiązań wynikających z umów cywilnoprawnych zwartych w ramach działalności działu marketingu.

Przed wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa P. zakłada również powierzenie działowi marketingu zarządu wybranymi znakami towarowymi, tym samym składniki niematerialne przypisane do działu marketingu powiększą się przed wniesieniem aportu o prawa do tych znaków towarowych.

Podsumowując, w opinii Spółki dział marketingu już w chwili obecnej stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ewentualne powiększenie zakresu prowadzonej działalności o zarząd znakami towarowymi nie może zdaniem Spółki powodować utraty cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ad. b) Dział marketingu jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniona część przedsiębiorstwa Spółki.

Co do zasady, wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może też wynikać z innych okoliczności i mieć charakter faktyczny (tak np. J. Marciniuk, red., Podatek dochodowy od osób prawnych, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2009, s. 71-72).

Jak wskazuje Tutejszy Organ "wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd."

W opinii Spółki wyodrębnienie organizacyjne działu marketingu nie budzi wątpliwości na co wskazuje wyodrębnienie kierownictwa, oraz odrębność realizowanych celów i zadań.

Odnosząc się do warunku wyodrębnienia finansowego o którym mowa w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. należy podkreślić, iż nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz "sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa." (j.w. J. Marciniuk).

Spółka stoi na stanowisku, iż systemy księgowe P. wspomagane przez wewnętrzne analizy sporządzane na potrzeby rachunkowości zarządczej, w sposób kompletny zapewniają ewidencję wszystkich kosztów i potencjalnych przychodów oraz należności i zobowiązań gospodarczych związanych z funkcjonowaniem działu marketingu.

W świetle powyższego Spółka uważa warunek wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego za spełniony.

Ad. c) Składniki majątku wnoszone aportem jako składniki przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., aby można było określić pewien zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) mianem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zespół ten musi obejmować składniki przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.

W przedstawionym stanie faktycznym majątek działu marketingu w momencie wniesienia aportu będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji następujących zadań gospodarczych:

* świadczenia usług marketingowych na rzecz P. jak i podmiotów trzecich,

* usług zarządzania znakami towarowymi oraz udzielania licencji na korzystanie z praw do zarejestrowanych znaków towarowych.

W opinii Spółki już obecnie koncentrując się wyłącznie na działaniach marketingowych zespół składników majątkowych składających się na dział marketingu P. służy do realizacji określonych działań gospodarczych, spełniając definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, iż dotychczasowy sposób wywiązywania się z zadań gospodarczych nałożonych na dział marketingu pozwala mieć nadzieję na uzyskiwanie dodatniego wyniku ekonomicznego po wniesieniu tej jednostki do Spółki.

Ad. d) Dział marketingu jako zespół składników, który mógłby samodzielnie realizować zadania gospodarcze.

W opinii Spółki zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest prostą sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębne przedsiębiorstwo, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zdaniem Spółki dział marketingu P. już w chwili obecnej posiada zdolność samodzielnego realizowania zadań gospodarczych, w oparciu o określone założenia budżetowe. Planowane rozszerzenie działalności działu marketingu (co ma nastąpić przed wniesieniem aportu) na zarządzenie i licencjonowanie praw do znaków towarowych powinno jeszcze bardziej przyczynić się do zapewnienia ekonomicznej samowystarczalności działu marketingu.

Ad. Pytanie nr 2

Odnosząc się do pytania nr II Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, wartość początkowa wniesionych w ramach wkładu niepieniężnego składników majątkowych nie ujętych w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych P. może być ustalona w wysokości wartości rynkowej. Powyższe dotyczy w szczególności praw ochronnych na znaki towarowe.

Stanowisko Spółki wynika z brzemienia art. 16g ust. 10a u.p.d.o.p., zgodnie z którym jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio ust. 10.

Z kolei zgodnie z art. 16g ust. 10 u.p.d.o.p. w razie nabycia w drodze kupna lub przejęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkowa nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy ustalonej zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z powołanym art. 16g ust. 2 u.p.d.o.p. wartość początkową firmy stanowi, dodatnia różnica między (...) nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników wchodzących w skład (...) wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia (b.) wniesienia do spółki.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka przytacza następujące interpretacje prawa podatkowego:

* interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB3/423-338/10-4/MS),

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2010 r. (IPPB3/423-794/09-2/MS),

* interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 października 2007 r. (sygn. ITPB1/423-28/07/MR).

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka prosi potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowisk Wnioskodawcy w powyższym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl