IPPB5/423-620/09-4/MB - Określenie lat podatkowych, w których należy rozliczać koszty rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-620/09-4/MB Określenie lat podatkowych, w których należy rozliczać koszty rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) oraz piśmie z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 7 grudnia 2009 r. Nr IPPB5/423-620/09-2/MB (data nadania 7 grudnia 2009 r., data odbioru 10 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczania kosztów rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczania kosztów rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej. Rynek usług telekomunikacyjnych jest rynkiem regulowanym, a prowadzenie takiej działalności wymaga uzyskania szeregu pozwoleń telekomunikacyjnych o charakterze administracyjnoprawnym, które są określone w Prawie Telekomunikacyjnym. W szczególności, wymagane jest uzyskanie prawa do korzystania z określonej częstotliwości (rezerwacja częstotliwości). Uzyskanie tych uprawnień następuje w drodze decyzji administracyjnej, a za korzystanie z nich pobierane są opłaty administracyjne. Organem właściwym do wydawania decyzji w powyższych sprawach (w tym ustalania wysokości opłat) jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: UKE). Decyzja Prezesa UKE o rezerwacji częstotliwości na rzecz Spółki została wydana dnia 30 listopada 2007 r. i obejmuje okres do końca 2022 r.

Ponoszone przez Spółkę opłaty związane z decyzją rezerwacyjną obejmują m.in. opłatę jednorazową ze rezerwację częstotliwości oraz roczne opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością objętą rezerwacją.

Opłata roczna za prawo do dysponowania częstotliwością jest uregulowana w art. 185 Prawa Telekomunikacyjnego oraz Rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na mocy tego przepisu. Wysokość opłaty rocznej jest konsekwencją warunków korzystania z częstotliwości, określonych w decyzji rezerwacyjnej. Szczegółowy sposób wyliczenia tej opłaty oraz obowiązek kwartalnego uiszczania rat opłaty są określone w Rozporządzeniu, które zawiera również określenie terminów płatności tej opłaty. Zgodnie z § 6 Rozporządzenia opłatę za każdy rok, na który przyznano rezerwację częstotliwości, uiszcza się w ratach kwartalnych w wysokości równej 1/4 opłaty rocznej, do końca stycznia, kwietnia, lipca i października danego roku.

Dodatkowo, wysokość opłaty i terminy płatności poszczególnych rat kwartalnych są określane w piśmie UKE kierowanym do Spółki w terminie płatności pierwszej raty.

W przypadku Spółki, opłata roczna za 2009 r. wyniosła 2.254.000 zł, płatne w 4 ratach określonych zgodnie z Rozporządzeniem. Opłata roczna za 2008 r. wyniosła 3.969.000 PLN. Natomiast opłata roczna za 2007 r. z uwagi na rezerwację częstotliwości dokonaną w listopadzie tego roku, wyniosła 653.633,53 PLN.

Jak dotychczas, Spółka nie rozliczała ww. kosztów (tzn. nie rozpoznawała ich ani w ujęciu (rachunkowym, ani podatkowym).

Pytanie Spółki:

W których latach Podatkowych należy rozliczać koszty rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Spółki:

W przypadku opłaty rocznej za prawo do dysponowania częstotliwością, opłata stanowi koszt uzyskania przychodów danego roku podatkowego, którego ona dotyczy (tekst jedn. odpowiednio lat 2007, 2008 i 2009).

Dla celów rozliczania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy, Spółka powinna rozpoznawać koszt opłaty rocznej proporcjonalnie przez 12 miesięcy.

W przypadku rozliczenia za ostatni kwartał 2007 r., do kosztów uzyskania przychodów tego roku powinna zostać zaliczona kwota 653.633,53 PLN ustalona jako opłata należna za 2007 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Koszty opłat związanych z rezerwacją częstotliwości stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami Spółki. Opłaty o charakterze administracyjnym nie kreują bowiem żadnego konkretnego przychodu. Poniesienie tych opłat jest warunkiem uzyskania decyzji o rezerwacji częstotliwości, która jest niezbędna do rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych. Stanowią więc one warunek uzyskania w przyszłości przychodów z usług telekomunikacyjnych. Koszty te nie dotyczą bezpośrednio określonych przychodów, lecz dotyczą możliwości uzyskiwania przychodów w przyszłości w okresie kolejnych lat (to jest do końca 2022 r.), przez które przysługiwać będzie Spółce prawo do częstotliwości określone w decyzji rezerwacyjnej.

W przypadku opłaty rocznej, dotyczy ona konkretnego roku podatkowego i nie rozciąga się na okresy następne (tzn. za każdy rok jest określana odrębna opłata roczna). Dla celów rachunkowych, rozliczenie powyższej opłaty powinno następować poprzez tzw. czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów, poprzez odniesienie w koszty kwoty odpowiadającej 1/12 opłaty rocznej za każdy miesiąc w roku, za który należna jest opłata Wynika to z art. 39. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p. za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku). W rezultacie, skoro dla celów księgowych zarachowanie kosztu powinno następować proporcjonalnie w poszczególnych miesiącach danego roku, zasada ta powinna być również stosowana dla celów podatkowych. Oznacza to, że w ciągu roku podatkowego Spółka do kosztów uzyskania przychodów 1/12 opłaty rocznej za każdy miesiąc danego roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl