IPPB5/423-60/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-60/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe,

* określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) należy do grupy kapitałowej. W związku z podjęciem decyzji o wdrożeniu w ramach grupy kapitałowej Spółki jednego spójnego systemu informatycznego, Spółka zamierza nabyć licencje na użytkowanie oprogramowania od swojego udziałowca, spółki z siedzibą w USA. Udziałowiec Spółki zakupił wcześniej licencję z prawem dalszego udostępniania licencji swoim spółkom zależnym.

Zgodnie z umową która będzie zawarta przez Wnioskodawcę - Spółkę Wdrożeniową z udziałowcem (dalej: Umowa), udziałowiec udzieli licencji na korzystanie z oprogramowania nie tylko przez Wnioskodawcę ale także przez spółki zależne Wnioskodawcy. Licencja zostanie udzielona na rzecz Wnioskodawcy, wyłącznie w celu korzystania z oprogramowania na zasadach określonych w umowie przez Wnioskodawcę oraz jego podmioty zależne. Wnioskodawca poniesie wydatki nie tylko na nabycie licencji ale również na wdrożenie oprogramowania.

Spółka poniesie koszty usług konsultantów opracowujących nowe rozwiązania na potrzeby Spółki i jej spółek zależnych, koszty usług firm doradczych, które mają doświadczenia we wdrażaniu systemów pomagających we właściwym określeniu funkcjonalności systemu tak aby umożliwiał pełną obsługę procesów biznesowych zachodzących w Spółce i w spółkach z jej grupy i tych które będą zachodzić w związku z zaplanowanym rozszerzeniem działalności Spółki, koszty firm audytujących koncepcję biznesową oprogramowania. Koszty wdrożenia będą obejmowały także koszty usług zewnętrznych konsultantów (w tym m.in. ze spółek zależnych) zajmujących się instalacją oprogramowania, dostosowaniem go do potrzeb użytkownika, testowaniem poprawności działania systemu, wprowadzaniem poprawek (wydatki te będą obejmowały również koszty podroży związane z wykonywaniem usług).

W dalszej kolejności Spółka zamierza podpisać ze swoimi spółkami zależnymi umowę o rozliczenie kosztów nabycia i wdrożenia licencji w oparciu o zakres, w jakim spółki te będą gospodarczo wykorzystywały oprogramowanie. Koszty te ustalone zostaną według mierzalnych wskaźników planowanego wykorzystania oprogramowania przez spółki zależne.

W konsekwencji zawarcia umowy o podział kosztów Wnioskodawca poniesie ekonomiczny ciężar wydatków na nabycie licencji w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia systemu jakie na niego przypadają i w takiej wartości rozpozna wartość niematerialną i prawną we właściwej ewidencji.

Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że oprogramowanie na korzystanie, z którego Wnioskodawca nabędzie licencję w istotny sposób przyczyni się do usprawnienia funkcjonowania jego przedsiębiorstwa. Nowe oprogramowanie jest zintegrowanym systemem informatycznym, który ma funkcjonować w kilku obszarach funkcjonalnych: finanse, controling, dystrybucja i logistyka, gospodarka magazynowa oraz produkcja. Powodem zakupu i wdrożenia licencji oprogramowania SAP jest jego szeroka funkcjonalność, która umożliwi rozwój przedsiębiorstwa oraz możliwość poprawy jakości funkcjonowania i zarządzania, a także usprawnienie i automatyzacja wewnętrznych procesów gospodarczych. Zmiana jakości funkcjonowania Spółki polegać będzie m.in. na: poprawie szybkości obsługi klienta, umożliwieniu spełnienia wymagań stawianych Spółce przez jej klientów itd. Ponadto w oparciu o wdrażane rozwiązania Spółka zamierza poszerzyć zakres swojej działalności o stworzenie centrum usług wspólnych i świadczenie usług w zakresie rachunkowości i finansów.

Implementowana w Spółce technologia charakteryzuje się innowacyjnością w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (niestosowanie na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat) co zostało potwierdzone opinią Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, niezależnej od Wnioskodawcy jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (opinia o technologii - stanowiącej podstawę oprogramowania biznesowego). Opinia ta jest oceną poziomu innowacyjności pakietu oprogramowania biznesowego w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o cit.

Spółka nie prowadzi działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem czy będzie mogła skorzystać z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi oprogramowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy: Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia związanego z nabyciem "nowych technologii" w wysokości 50% poniesionych wydatków w myśl art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość ulgi powinna zostać obliczona w oparciu o wartość początkową systemu obejmującą wartość licencji i uwzględniającą poniesione koszty wdrożenia, przypadające na Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o CIT od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Przepis ten wprowadza tzw. ulgę technologiczną.

W myśl art. 18b ust. 2 ustawy o CIT za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

W ocenie Spółki warunek ten jest spełniony, ponieważ przedmiotem licencji jest oprogramowanie, które podniesie efektywność działalności Spółki poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych. Innowacyjność oprogramowania została potwierdzona opinią niezależnej od Wnioskodawcy jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.).

Spółką podkreśla, że możliwość zastosowania ulgi technologicznej w przypadku nabycia licencji na oprogramowanie została potwierdzona w wielu interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo stanowisko podatnika, zgodnie z którym ma on prawo do zastosowania ulgi technologicznej z tytułu nabycia licencji na oprogramowanie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 25 marca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-31/10-2/JG), który stwierdził, iż "jak wskazano w przedstawionym przez wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego, spółka nabyła prawo do korzystania z programu komputerowego typu (...) (licencję) na podstawie umowy licencyjnej. Licencja wprowadzona została do stosownej ewidencji jako wartość niematerialna i prawna. Na podstawie umowy, spółka dokonuje rozliczeń kosztów z H (...) (faktura została zapłacona w roku wprowadzenia do ewidencji wartości niematerialnej). Ponadto spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej stwierdzającej, że technologia zastosowana w oprogramowaniu spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii. Z wniosku wynika również, że wnioskodawca spełnia pozostałe warunki uprawniające go do dokonania odliczenia. Reasumując, spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej, jaką stanowi system komputerowy (...) Zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej kwestii zachowane bowiem zostały warunki niezbędne do zastosowania ulgi wynikającej z ww. przepisu."

Możliwość zastosowania ulgi technologicznej w przypadku nabycia oprogramowania potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z dnia 22 marca 2010 r., sygn. IPPB5/423-7/10-2/AM oraz IPPB5/423-13/10-2/AM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2010 r., sygn. ILPB3/423-26/10-9/MC, czy też z dnia 25 marca 2010 r., sygn. ILPB3/423-29/10-2/AP; a także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-1284/09/JD).

Przepisy ustawy o CIT wprowadzają również zasady ustalania wielkości dopuszczalnego odliczenia dla podmiotów pragnących skorzystać z ulgi technologicznej. Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 u.p.d.o.p.). Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 u.p.d.o.p.).

Zdaniem Spółki z ww. przepisów wynika, że podstawą wyliczenia "ulgi technologicznej" będzie wartość początkowa wartości niematerialnej i prawnej, obliczona w oparciu o art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, za cenę nabycia prawa, uważa się "kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług".

Zdaniem Spółki, z powyższego przepisu wynika, iż wartość początkowa nabytej licencji na używanie systemu będzie powiększona o wydatki dotyczące wdrożenia systemu (tj. koszty wdrożenia systemu naliczone do dnia przyjęcia systemu do używania). Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2008 r. (sygn. ILPB3/423-502/08-3/HS) oraz z dnia 9 listopada 2009 r. (sygn. ILBB3/423-714/09-4/DS).

Umowa o rozliczenie kosztów wdrożenia będzie pozwalała określić, jaka część całkowitych kosztów nabycia systemu stanowi koszt nabycia systemu przez Spółkę.

Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, iż powinna rozpoznać we własnej ewidencji WNIP system o wartości początkowej równej sumie kosztów nabycia i wdrożenia systemu w grupie w takiej części, jaka odpowiada zakresowi, w jakim system będzie wykorzystywany przez Spółkę w celu realizacji jej własnych procesów biznesowych.

W związku z powyższym Spółka stwierdza, iż spełnia przesłanki wynikające z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej, jaką stanowi system komputerowy typu SAP. Podstawą obliczenia ulgi będzie wartość początkowa równa sumie kosztów nabycia i wdrożenia systemu w proporcji w jakiej będzie on wykorzystywany przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii za prawidłowe,

* określenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl